Patriarhul Daniel transmite un mesaj cu ocazia lansării volumului intitulat „Evoluţia statutului minorităţii rome in Romania. Ediţia I: O analiză a participării romilor la viaţa politică romanească in perioada 1990-2003”.�Evenimentul a avut loc miercuri la Palatul Parlamentului.
Mesajul integral:
Participarea Bisericii Ortodoxe Romane la emanciparea romilor
Organizarea de către Asociația Partida Romilor �Pro-Europa� a lansării volumului Evoluția statutului minorității rome in Romania. O analiză a participării romilor la viața politică romanească in perioada 1990-2003, elaborat de Domnul Gheorghe Ivan, primul demnitar rom din Guvernul Romaniei in perioada post-decembristă, reprezintă un eveniment semnificativ atat pentru minoritatea romă din țara noastră, cat și pentru intreaga societate romanească, ințeleasă sau gandită ca un tot, un intreg alcătuit din etnii diferite, organizată pe principiul recunoașterii reciproce și al respectării valorilor culturale și spirituale.
Desfășurarea evenimentului la Parlamentul Romaniei, in sala sugestiv denumită a �Drepturilor Omului�, subliniază și mai mult importanța acestui volum care evidențiază, pe de o parte eforturile depuse in contextul de libertate și egalitate socială de după 1989 de către reprezentanții din Parlament ai etniei rome şi de organizațiile politice, culturale sau profesionale rome și liderii acestora, iar pe de altă parte drepturile dobandite.
Intrucat este adusă in discuție implicarea politică in procesul redobandirii� unor drepturi sociale, dorim să amintim succint, cateva repere ale evoluției tendințelor de emancipare ale romilor și participarea Bisericii Ortodoxe Romane in acest proces istoric.
Acum două secole, incepand cu deceniul al III-lea al secolului al XIX-lea, Arhimandritul Eufrosin Poteca, starețul Mănăstirii Gura Motrului și primul profesor roman de filosofie al Academiei de la Sfantul Sava, cu studii la Pisa și Paris, a militat cu multă energie pentru dreptate socială, inlăturarea robiei și a dependenței țăranilor, pentru eliberarea robilor, educația prin școală, egalitatea in faţa legilor şi impozitul progresiv pe venit.
Tema eliberării robilor apare in predicile și scrierile Arhimandritului Eufrosin Poteca de la inceputul anului 1820, luptand pentru această cauză pană la sfarșitul vieții, in anul 1858. De aceea, potrivit istoricului Venera Achim, el poate fi socotit primul aboliționist roman.
Ca teolog, filosof și pedagog, Arhimadritul Eufrosin Poteca a adus in fața societății romanești grava problemă a robiei, subliniind necesitatea desființării acesteia cu argumente de ordin religios, moral și filosofic, precum imoralitatea robiei, potrivit invăţăturii Sfintei Scripturi care afirmă egalitatea tuturor oamenilor: „Nu mai este nici iudeu, nici elin, nu mai este nici rob, nici liber, nu mai este nici parte bărbătească și parte femeiască, pentru că voi toţi una sunteţi in Hristos Iisus” (Galateni 3, 28); „nu mai este elin și iudeu, tăiere imprejur și netăiere imprejur, barbar, scit, rob ori liber, ci toate și intru toți, Hristos” (Coloseni 3, 11), dar și conștiința romanilor că sunt urmaşi ai romanilor, ai Sfantului Impărat Constantin cel Mare care, devenind creştin, i-a eliberat pe sclavi.
Pentru radicalismul ideilor sale de libertate și de inlăturare a nedreptăților sociale, Arhimadritul Eufrosin Poteca a fost demis din demnitatea de stareț de către generalul Kiseleff și inlăturat din invățămant, iar unele dintre scrierile sale nu au fost publicate din cauza opoziţiei autorităţilor faţă de ideile sociale reformatoare și curajos exprimate.
Aceleași idei reformatoare au insuflețit și generația pașoptistă in randurile căreia s-au aflat mulți slujitori ai Bisericii Ortodoxe Romane.
Astfel, in ziua de 26 iunie/8 iulie 1848, Guvernul Provizoriu de la Bucureşti prezidat de Mitropolitul Țării Neofit al II-lea (1840-1849), a decretat „eliberarea robilor ţigani ai boierilor, incepand cu data de 10/22 iulie 1848”.
Arhimandritul Iosafat Snagoveanul, de etnie romă, starețul Mănăstirii Snagov și membru al Guvernului Provizoriu, a făcut parte din Comisia de eliberare a romilor, impreună cu Cezar Bolliac și Petrache Poenaru, acesta din urmă, ucenic și bursier al Sfantului Mitropolit Grigorie al IV-lea Dascălul. Pentru implicarea sa in procesul eliberării robilor ţigani și mai ales pentru refuzul de a renunța la acest nobil ideal, renunțare ce i-a fost cerută de noile autorități instalate după căderea Guvernului Provizoriu, Iosafat a fost exilat in Franța, intemeind prima capelă ortodoxă romanească din Paris pe care a slujit-o pană la sfarșitul vieții pămantești.
Idealul la care a aderat și pentru care el a luptat, dezrobirea romilor, s-a concretizat in următorii ani. Astfel, după aproape 8 ani, la 8/20 februarie 1856 a fost votată „Legiuirea pentru emanciparea tuturor țiganilor din Principatul Țării Romanești”, după ce in 10 decembrie 1855 a fost votată o lege similară in Moldova, cele două legi constituind ultima etapă in procesul de dezrobire a romilor.
După abolirea robiei, inainte de anul 1872, avem consemnată hirotonirea unui preot rom, urmată la scurtă vreme de hirotonirea unui alt preot rom, care a slujit in Bucovina.
La inceputul secolului al XX-lea, o deosebită activitate in sprijinul comuniății rome a desfășurat-o arhimandritul de etnie romă Calinic Constantin Şerboianu de la Mănăstirea Cernica, care a scris mai multe lucrări despre romi, inființand și conducand Asociaţia Romilor din Romania și lucrand pentru emanciparea lor prin infiinţarea unei Universităţi populare speciale. Tot de numele său se leagă activitatea de infiinţare a cooperativelor meşteşugăreşti pentru romi, specifice indemanării acestora, cunoscuți fiind ca foarte talentaţi, de la muzică şi pană la meşteşugurile cele mai pretenţioase.
Arhimandritul Calinic a desfăşurat o activitate misionară intensă printre romi, precum și una de cercetare a trecutului acestora și de editare de lucrări științifice, fiind autorul a trei cărţi şi a peste 40 de articole publicate in diverse periodice din epocă, cea mai importantă fiind Țiganii – Istorie, etnografie, lingvistică, gramatică și dicționar, publicată in anul 1930 in limba franceză la prestigioasa editură pariziană Payot.
In anul 1933, a fost inființată Asociația Uniunea Generală a Romilor din Romania, recunoscută de către Stat prin sentinţa din 30 noiembrie 1934. Această Uniune a fost sprijinită material și spiritual de către Arhiepiscopia Bucureștilor și de către Intaistătătorul Bisericii Ortodoxe Romane de atunci, Patriarhul Miron Cristea, care a fost și Președinte de onoare al Asociației.
In scurta dar tumultoasa istorie a acestei Uniuni, se inscrie și participarea Patriarhului Miron in ziua de 14 octombrie 1934, la slujba de la Catedrala din Ploiești, unde au fost botezați 100 de romi nomazi de toate varstele, Patriarhul Miron fiind nașul de botez al unuia dintre ei.
De asemenea, se constată din cercetarea Corespondenței dintre Arhiepiscopia Bucureștilor și Uniunea Generală a Romilor din Romania (1934), hirotonirea unor preoți de etnie romă pentru unele parohii din județul Ialomița.
Prin activitatea liderilor Asociației Uniunea Generală a Romilor din Romania, prin publicațiile periodice pentru romi (Neamul țigănesc inființat in 1934, Glasul Rromilor (1934-1941) și altele), s-au făcut unele progrese in procesul de emancipare a etniei rome din țara noastră și mai ales s-a reușit atragerea atenției autorităților asupra problemelor grave cu care se confrunta această etnie.
Din nenorocire, anii celui de-Al Doilea Război Mondial au insemnat o mare tragedie apentru această comunitate urgisită, iar perioada comunistă, cu rare excepții, cum a fost de exemplu improprietărirea unui număr de aproximativ 20.000 de persoane de etnie romă in anul 1949, a fost un timp in care nu numai romii, ci și cea mai mare parte a populație Romaniei a suferit o restrangere dramatică a drepturilor și libertăților.
Perioada de după 1990, reflectată pană in anul 2003 și de volumul Domnului Gheorghe Ivan lansat astăzi, a adus progrese insemnate in ce privește statutul minorității rome din Romania. In anul 1990, etnia romă a fost recunoscută de către Statul roman drept etnie conlocuitoare. Ca urmare a solicitărilor liderilor organizațiilor și asociațiilor rome, in anul 1993, Consiliul Europei a decis interzicerea folosirii in actele oficiale a exonimului „țigan”.
In anul 2003, Centrul Național de Cultură al Romilor a fost pus prin HG nr. 834 din 10 iulie sub autoritatea Ministerului Culturii și Cultelor, iar prin Legea 318 din 28 noiembrie 2013, a trecut in subordinea Agenției Naționale pentru Romi.
Prin Legea 66 din 22 martie 2006 inițiată de deputatul Nicolae Păun, ziua de 8 aprilie a fost proclamată drept Ziua Romilor din Romania.
In anul 2011, prin Legea 28 din 11 aprilie, la propunerea aceluiași deputat, ziua de 20 februarie a fost dedicată comemorării Dezrobirii.
Prin Legea 124 din 2 august 2020, a fost stabilită ziua națională de comemorare a Victimelor Holocaustului Impotriva Romilor (in limba romani Samudaripen / omorarea tuturor) pentru data de 2 August a fiecărui an, iar prin Legea 2 din 4 ianuarie 2021, privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea antițigănismului, s-a interzis orice manifestare ostilă la adresa etniei.
Din punct de vedere spiritual, Biserica Ortodoxă Romană a fost in continuare alături de comunitatea romă, și beneficiind și ea de avantajele libertății redobandite la finele anului 1989, și-a intensificat misiunea in mijlocul acestei etnii.
In primul rand, Biserica a oferit condiții de școlarizare pentru mulți tineri romi in Școlile de cantăreți, in Seminariile teologice sau la Facultățile de teologie, unii continuand studiile postuniversitare și obținand titlul de Doctor in teologie, cum este și in cazul Părintelui Marius Căldăraru, delegat de către noi să participe la acest eveniment, el fiind autorul unei valoroase teze de doctorat intitulată Particularitățile misiunii Bisericii Ortodoxe Romane in comunitățile romilor căldarari, publicată la Editura Universității din București.
Cei mai mulți dintre absolvenții acestor instituții de invățămant, slujesc in calitate de cantăreți bisericești, diaconi sau preoți in toate eparhiile din cadrul Patriarhiei Romane, atat in comunități rome, cat și in comunități mixte și chiar in parohii eminamente romanești.
In cei 32 de ani de la evenimentele din Decembrie 1989, au fost construite mai multe biserici pentru comunitățile rome, lucrările fiind susținute financiar de către unele mănăstiri sau parohii ortodoxe (Mănăstirea de maici Pogleț din protopopiatul Sascut a construit biserica din satul Băcioi, locuit de aproximativ 500 de familii de romi; Mănăstirea de călugări Berzunți din protopopiatul Onești a construit biserica din satul Bașca și s-a ingrijit și de pregătirea tanărului rom Ioan Parnica, care astăzi este preot destoinic al comunității sale).
In Arhiepiscopia Bucureștilor a fost tradusă in limba romani, sub coordonarea Preasfinţitului Părinte Varsanufie Prahoveanul, pe atunci Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, prima Carte de rugăciuni, tipărită in anul 2006.
Prin preocuparea aceluiași ierarh, in anul 2008 a fost imprimat un CD cu Sfanta Liturghie ortodoxă in limba romani.
In data de 23 decembrie 2008, la Mănăstirea Radu Vodă din București, Preasfinţitul Părinte Varsanufie, a oficiat pentru prima dată Sfanta Liturghie in limba etniei rome.
Din anul 2011, Arhiepiscopia Iaşilor a infiinţat Departamentul Minorități al Sectorului de Misiune, pornind de la necesitatea dezvoltării, aprofundării unui domeniu de misiune și pastorație sensibil cum este cel al pastorației romilor.
In Arhiepiscopia Clujului s-a inființat in anul 2013 Asociația Ortodoxă Social-Misionar-Culturală pentru Romi „Sfantul Moise Arapul” care desfășoară o bogată activitate.
In Arhiepiscopia Ramnicului s-a inființat in 2015 un Departament de catehizare a romilor, care derulează nouă proiecte sociale și culturale: ,,Mirro ghiozdano – ghiozdanul meu”, prin care copiii romi primesc ghiozdane și rechizite;� ,,Sastipen le rromanque – Sănătatea romilor” , in parteneriat cu Direcția de Sănătate Publică Valcea prin care se desfășoară acțiuni de prevenire a bolilor in comunitățile de romi; ,,Phirutno vaś o des – Pelerin pentru o zi”, prin care se organizează pelerinaje sociale; ,,Podema tatipe – Ghetuțe călduțe”, prin care copiii romi nevoiași primesc incălțăminte pentru sezonul rece; ,,Śkola si laci – Școala este bună”, prin care se promovează acțiuni de incurajare a copiilor romi de a frecventa școala; ,,Av paś o Del – Vino langă Dumnezeu”, program de cateheze pentru comunitățile de romi; Aven te das duma – Copilul tău e important – să vorbim despre el”, program de consiliere psihologică cu tații; „Sastipe tire hurdes ke – Sănătate copilului tău”, program de prevenire a bolilor la copii.
„Camionul de Crăciun pentru copiii de etnie rromă de la Pata Rat” este o acțiune desfășurată anual de Arhiepiscopia Clujului.
Mai multe eparhii desfăşoară numeroase activităţi de sensibilizare, informare și consiliere pentru incluziunea romilor şi evitarea discriminării.
Au fost angajate persoane de etnie romă in structurile de economie socială infiinţate de unele eparhii.
Numeroși copii romi au beneficiat in ultimii 17 ani de programele educaționale și de prevenire a abandonului școlar dezvoltate de Patriarhia Romană, precum Hristos impărtășit copiilor și Alege Școala!. In cadrul acestor programe, copiii participă şi beneficiază de diverse activități educative, concursuri, tabere școlare, pelerinaje.
Subliniind faptul că Biserica are datoria de a se ingriji de toți fiii ei duhovnicești și că astfel de activități ca cele deja menționate se desfășoară in aproape toate eparhiile din țară, felicităm pe autorul cărții, Domnul Gheorghe Ivan, pentru activitatea depusă in folosul comunității rome din țara noastră, pe Domnul deputat Nicolae Păun, Președintele Asociației Partida Romilor Pro-Europa, pentru evenimentul organizat astăzi și pe toți participanții. Vă dorim tuturor sănătate, mult ajutor de la Dumnezeu și multă ravnă și inspirație in lucrarea dumneavoastră spre mai binele comunității rome și al tuturor cetățenilor acestei țări.
Cu părintească binecuvantare,
†Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Foto credit: Basilica.ro
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 221
Id: 79510
Data: Nov 2, 2023
Imagine:
300 de elevi din Campulung-Muscel au primit cărți de rugăciune de la preotul psiholog Rafael Vintilă
Preotul Rafael Vintilă, profesor de psihologie și de spiritualitate, a făcut un gest creștinesc săptămana trecută pentru 300 de copii și ..... Data: Nov 2, 2023 |
..... Data: Nov 2, 2023 |
Organizația Educațională, Științifică și Culturală a Națiunilor Unite (UNESCO) a stabilit marcarea, in prima zi de joi din luna noiembrie ..... Data: Nov 2, 2023 |
Un preot din Episcopia Canadei a fost distins de Preasfințitul Părinte Ioan Casian cu cel mai inalt ordin al Patriarhiei Romane, „Crucea Patriarhală”, la ..... Data: Nov 2, 2023 |
Lansarea cărții „Evoluția statutului minorității rome in Romania: o analiză a participării romilor la viața politică romanească ..... Data: Nov 2, 2023 |
Care sunt cele trei perechi de Sfinții doctori fără de arginți Cosma și Damian și cand sunt pomeniți in calendarul Bisericii Ortodoxe? .....Data: Nov 2, 2023 |
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
048 Simbolul Credintei - Crezul - Pr Mircea Stoleriu
053 Invatatura despre Sf Treime - Pr Mircea Stoleriu
094 Cinstirea Maicii Domnului - Pr Mircea Stoleriu
054 Revelatia Sf Treimi in Noul Testament - Pr Mircea Stoleriu
050 Pronia lui Dumnezeu - Pr Mircea Stoleriu
074 Intreita slujire a Mantuitorului p1 - Pr Mircea Stoleriu
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).