În predica rostită duminică la paraclisul istoric al Reședinței Patriarhale, Patriarhul Daniel a explicat de ce focul iadului izvorăște din tronul lui Dumnezeu în picturile murale de la mănăstiri în care este reprezentată Judecata de Apoi: iubirea lui Dumnezeu este resimțită ca foc mistuitor de omul care a ales să nu răspundă la ea.
„Focul iadului, după interpretarea Sf. Isaac Sirul, înseamnă un vid și o mustrare a conștiinței omului, pentru că a refuzat să răspundă iubirii lui Dumnezeu”, a spus Părintele Patriarh Daniel.
„Sf. Isaac Sirul spune că nu este drept să se spună că Dumnezeu iubește pe cei din rai și urăște pe cei din iad – pentru că El este Iubire prin însăși Ființa Sa – ci doar că El devine bucurie celor care au răspuns iubirii Sale și devine foc mustrător în conștiință, în suflet, celor care nu au răspuns iubirii Sale milostive și, deci, potrivit Evangheliei de astăzi, nici nu au arătat iubire milostivă față de semenii aflați în nevoi.”
Taina libertății: a alege iubirea
„Aceasta explică de ce, în iconografia unor mănăstiri din Moldova, focul iadului izvorăște de sub tronul Dreptului Judecător: este iubirea căreia nu i s-a răspuns și ea creează un vid spiritual, o singurătate și o suferință tocmai pentru că Dumnezeu a respectat libertatea omului de a răspunde sau a nu răspunde iubirii lui, de a-i iubi pe semenii lui sau de a nu-i iubi. Și, în mod liber, omul a ales iadul sau raiul”, a explicat Preafericirea Sa.
Așadar, „Judecata lui Dumnezeu se face în funcție de libertatea omului, de modul de a fi ales el starea duhovnicească în relația cu Dumnezeu și cu semenii”, a subliniat Patriarhul României.
Preafericirea Sa a afirmat că tema centrală a acestei duminici este „iubirea milostivă arătată față de semenii aflați în nevoi”.
„Evanghelia ne spune în esență că oamenii vor fi judecați pentru neomenie, pentru lipsă de iubire milostivă față de cei aflați în dificultăți. Și concluzia este că, fără iubire milostivă, nimeni nu se poate mântui.”
Răul ca absență a binelui
De aceea, „în Ev. după Sf. Matei se vede că oamenii nu sunt judecați doar pentru faptele rele pe care le-au săvârșit, ci și pentru binele pe care puteau să-l săvârșească și nu l-au săvârșit” – într-un cuvânt – „pentru binele nefăcut prin omisiune”, a explicat Preafericirea Sa.
„Înseamnă că nu e suficient să nu ucizi, să nu furi, să nu minți, să nu săvârșești adulter, să nu faci rău cuiva. Nu e suficient, ci trebuie să faci și mult bine după posibilități, prin cuvânt, prin faptă. Să faci mult bine pentru a deveni milostiv și a te bucura de Împărăția pregătită de Dumnezeu pentru cei milostivi”, a continuat Patriarhul Daniel.
Preafericirea Sa a enumerat faptele celor două feluri de milostenie:
- Milostenia spirituală include „rugăciunea pentru cel aflat în stare de necaz, de nevoi, de lipsuri, de boală, de lipsă de libertate”; sfatul bun – un îndemn, o încurajare pentru omul deznădăjduit și dezorientat, o prezență lângă cel singur”. „Această milostenie spirituală poate fi săvârșită de oricine”, a spus Patriarhul României.
- „Iar milostenia materială înseamnă să oferi hrană, haine, adăpost, medicamente, ajutor pentru cei care au nevoie de ele imediat. La aceasta ne îndeamnă Evanghelia de astăzi și de aceea Biserica a construit, organizat cantine pentru săraci, pentru pelerini, a organizat spitale, a organizat cămine pentru bătrâni, cămine pentru copii orfani.”
„Toată opera filantropică, sau de caritate a Bisericii s-a inspirat din această Evanghelie a Înfricoșătoarei Judecăți”, a precizat Preafericirea Sa.
Patriarhul și-a încheiat cuvântul de învățătură cu o rugăciune pentru ajutor de la Dumnezeu ca să putem uni rugăciunea cu faptele milosteniei.
Rezumat
Părintele Patriarh a rezumat astfel învățăturile din Evanghelia Duminicii Înfricoșătoarei Judecăți:
- Pe lângă judecata particulară a fiecărui om după despărțirea sufletului de trup, există și o judecată universală, la sfârșitul veacurilor, pentru toți oamenii, după ce actualul univers va intra în colaps, când puterile cerului vor fi zguduite și soarele și luna se vor întuneca, iar Mântuitorul Iisus Hristos va veni cu slavă ca Dreptul Judecător.
- Singurul criteriu al Judecății Universale, sau Finale, va fi iubirea milostivă față de semeni.
„În mod surprinzător, Mântuitorul Iisus Hristos, Domnul Slavei, Judecătorul Drept, Se identifică – adică a fost tainic prezent – în toți cei săraci, goi, flămânzi, fără de adăpost , aflați în închisoare sau în spital bolnavi”, a precizat Preafericirea Sa.
„Această identificare a lui Hristos Domnul Slavei cu Hristos cel Smerit va fi marea surpriză a Judecății, adevărul necunoscut al Judecății de Apoi.”
- Biserica, prin această duminică rânduită în calendar, cheamă la milostenie, astfel încât, de-a lungul veacurilor, o mulțime de instituții de milostenie sau de caritate, de filantropie, au fost create pentru ajutorarea celor bolnavi, celor săraci, celor aflați în situații dificile. Și astfel s-a născut o civilizație nouă, civilizația carității, sau a filantropiei creștine.
Preafericitul Părinte patriarh Daniel a participat duminică la Sfânta Liturghie oficiată de părinții de la paraclisul istoric „Sf. M. Mc. Gheorghe” al Reședinței Patriarhale din București.
Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Raluca Ene
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 241
Id: 76362
Data: Feb 27, 2022
Imagine:
Înaltpreasfinţitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, şi Preasfinţitul Părinte Ioan Casian, Episcopul Ortodox Român al Canadei, îşi serbează luni, 28 februarie 2022, onomastica.
La Judecata de Apoi, omul va dobândi adevărata cunoaștere a faptelor pe care le-a făcut, a spus duminică Mitropolitul .....
Data: Feb 28, 2022
Mitropolitul Moldovei a oficiat duminică Sfânta Liturghie la Mănăstirea Coșula din județul Botoșani, apoi a .....
Data: Feb 28, 2022
Mitropolitul Teofan a anunțat duminică începerea unei colecte pentru refugiații din Ucraina în Arhiepiscopia Iașilor. .....
Data: Feb 28, 2022
În Duminica Înfricoșătoarei Judecăți, 27 februarie 2022, Episcopul Siluan al Ungariei Ungariei l-a instalat pe noul preot paroh al parohiei româneşti „Sf. Arh. Mihail și Gavriil și„Adormirea Maicii Domnului” din Săcal, Bihorul Unguresc.
„De aproape .....
Data: Feb 28, 2022
Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților a transportat, duminică noapte, 15 tone de ajutoare pentru ucrainenii .....
Data: Feb 28, 2022
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).