Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in cuvantul de invatatura rostit la Sarbatoarea Intampinarii Domnului in Paraclisul Sfantul Grigorie Luminatorul din Resedinta Patriarhala a explicat credinciosilor prezenti semnificatia sarbatorii. Acest eveniment se inscrie in traditia iudaica potrivit careia la 40 de zile de la nastere copilul trebuie adus la Templu pentru a multumi lui Dumnezeu ca a daruit unei familii un copil si, de asemenea, pentru a aduce o jertfa la Templu si jertfa era fie o pereche de turturele, fie doi pui de porumbel. Atat turturelele cat si porumbeii au o semnificatie duhovniceasca si anume, exprima curatia si blandetea. Mantuitorul Iisus Hristos a fost adus la Templu la varsta de patruzeci de zile de catre Maica Domnului, Fecioara Maria si de catre Dreptul Iosif. Ei au fost intampinati la Templu de Batranul Simeon care astepta venirea lui Mesia pentru ca Duhul Sfant l-a instiintat ca nu va muri moarte trupeasca decat dupa ce va vedea cu ochii trupesti pe Mesia Cel asteptat de veacuri, pe Unsul Domnului, adica pe Hristosul Domnului. In rabdarea sa, in evlavia si in speranta sa el astepta acest eveniment al intalnirii cu Hristos , a precizat Preafericirea Sa, dupa cum ne informeaza Radio TRINITAS.Totodata, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a evidentiat sensurile rugaciunii de multumire a Dreptului Simeon. Dreptul Simeon este si Prooroc. El binecuvinteaza pe Pruncul Iisus si pe mama sa, pe Fecioara Maria si simte in Prunc prezenta dumnezeiasca si atunci ca semn de multumire si in acelasi timp ca proorocire rosteste cuvintele: Acum slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace, ca vazura ochii mei mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor; lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel.. Aceasta rugaciune de multumire, aceasta exclamatie si in acelasi timp cerere de dezlegare, pentru ca varsta era inaintata si purta cu greu trupul atat de imbatranit, a fost integrata in cultul ortodox la Slujba Vecerniei catre sfarsit. Acum slobozeste pe robul Tau in pace inseamna acum dezleaga-l de aceasta asteptare, pentru ca s-a implinit ceea ce s-a dorit. Dupa aceasta binecuvantare in care Pruncul nu este numit un simplu copil, ci o Lumina spre descoperirea neamurilor care urmeaza a fi cunoscuta de neamuri si Slava poporului Tau Israel inseamna slava poporului care a asteptat aceasta lumina prin dreptii si proorocii Vechiului Testament, dar si prin evlavia poporului care a crezut ceea ce au spus proorocii , a mai mentionat Patriarhul Romaniei. De asemenea, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel evidentiaza ca la evenimentul Intampinarii Domnului la Templu este prezenta si Proorocita Ana. Evanghelia ne mai spune ca la Templu se afla si o femeie, numita Proorocita Ana care de 84 de ani era vaduva si care astepta in post si rugaciune mantuirea lui Israel. Şi aceasta femeie a fost prezenta la momentul Intampinarii Domnului in Templul din Ierusalim si ea Il preaslavea pe Dumnezeu. Cu alte cuvinte, vedem ca atat Dreptul Simeon, cat si Proorocita Ana exprima o bucurie deosebita, bucuria pe care o au Dreptii cand se intalnesc cu Dumnezeu, cand traiesc intens comuniunea cu Dumnezeu. Dreptul Simeon si Proorocița Ana in aceasta privinta devin modele pentru bunici care se roaga, care binecuvinteaza pe copii, care vegheaza prin rugaciune ca binecuvantarea lui Dumnezeu sa fie permanent asupra familiei, asupra casei, asupra celor pe care Dumnezeu ii cheama sa slujeasca Lui spre mantuirea oamenilor .Patriarhul Romaniei a pus in lumina si faptul ca la patruzeci de zile pruncii se imbisericesc. Aceasta Sarbatoare a Intampinarii Domnului are un ecou in cultul ortodox crestin pentru ca la patruzeci de zile de obicei se boteaza pruncii si se imbisericesc, adica sunt adusi in fata iconostasului si oarecum prezentati pentru a fi binecuvantati si pentru a sluji Domnului. Daca un copil la patruzeci de zile este adus la Biserica si este baiat atunci este adus si in Sfantul Altar si inchinat la cele patru colturi ale Sfintei Mese cu speranta ca acest copil cand este mare sa devina un slujitor al Sfantului Altar sau cel putin un om care intemeiaza o familie credincioasa si el fiind capul unei familii credincioase crestine. Aceasta legatura dintre Templul din Ierusalim si fiecare Biserica care este un Templu nu doar in Ierusalim, ci pretutindeni unde se afla crestini este una foarte semnificativa si anume, ca parintii la patruzeci de zile aduc copilul la Biserica spre a multumi lui Dumnezeu si spre a se curati, spre a cere sanatate de la Dumnezeu si intarire pentru ca nasterea pentru o femeie este totusi o slabire, o epuizare. Patruzeci de zile femeia dupa nastere trebuia sa evite contactul cu lumea pentru ca fiind mai slabita se putea imbolnavi mai repede. Deci, dupa ce se reface din aceasta lucrare grea a nasterii mama vine la Biserica si este binecuvantata si ea si pruncul .Vechimea Sarbatorii Intampinarii Domnului nu este foarte mare. Nu este mentionata in Constitutiile Apostolice si nici in Testamentum Domini . Prima mentiune documentara este cea din memorialul de calatorie al Pelerinei Egeria care ia parte la aceasta sarbatoare in Ierusalim in ani 382 si 384, numind-o Quadragesemae de ephifania , intrucat, atunci, la Ierusalim, Nasterea Domnului se serba o data cu Botezul Domnului.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 630
Id: 19723
Data: Feb 2, 2012
Imagine:
La 31 ianuarie, cand s-au implinit 594 de ani de la trecerea la Domnul a marelui voievod si domn al Ţarii Romanesti Mircea cel Batran, un sobor de arhimandriti, preoti si diaconi a savarsit slujba Parastasului la mormantul din incinta ctitoriei sale, Manastirea Cozia, informeaza Ziarul Lumina .....
Data: Feb 2, 2012
Potrivit Traditiei Bisericii Ortodoxe, cu ocazia praznuirii Sfantului Mucenic Trifon, in mai multe biserici din tara au loc slujbe speciale. Acestea se fac pentru tarini (holde), vii si gradini, cand se intampla a fi stricate de salbaticiuni sau de alte vietati ca: lacuste, gandaci si omizi. .....
Data: Feb 2, 2012
Episcopia Sloboziei si Calarasilor a prezentat in cadrul sedintei de lucru a Consiliului eparhial si a Adunarii Eparhiale care au avut loc marti, 31 ianuarie, rapoartele de activitate ale fiecarui sector si au fost trasate principalele obiective ale departamentelor pe anul 2012, informeaza .....
Data: Feb 2, 2012
La praznuirea Sfintilor Trei Ierarhi, Preasfintitul Petroniu, Episcopul Salajului, a savarsit Sfanta Liturghie in capela Liceului Ortodox 'Sfantul Ierarh Nicolae' din Zalau, informeaza Ziarul Lumina . Liceul a fost infiintat in contextul revigorarii invatamantului teologic in perioada de .....
Data: Feb 2, 2012
Preotii slujitori si enoriasii Parohiei 'Nasterea Domnului' din Cluj-Napoca au oferit diplome si daruri elevilor care au solicitat anul trecut carti de la biblioteca parohiei. Evenimentul a avut loc duminica, dupa Sfanta Liturghie, si a fost ultimul din cadrul proiectului parohial 'Luna .....
Data: Feb 2, 2012
Sfintii Trei Ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur au fost praznuiti cu multa bucurie si in Eparhia Oradiei. Sarbatoarea a inceput prin Liturghia arhiereasca la Biserica 'Sfintii Trei Ierarhi' din Oradea si a continuat cu manifestarile din cadrul institutiilor de .....
Data: Feb 2, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).