Sărbătoarea Sfinților Trei Ierarhi este o zi a unității de credință și de viață în Biserică, a afirmat Patriarhul Daniel în omilia rostită sâmbătă la Paraclisul Istoric al Reședinței Patriarhale. „Dragostea lor față de Biserică este și dragostea lor față de a păstra comuniunea Bisericii pe baza dreptei credințe și a sfintei viețuiri a ortodocșilor”, a spus el.
Cei trei mari ierarhi au gândit, au viețuit și acționat în unitate, apărând totodată și unitatea de credință a ortodocșilor în fața dezbinărilor propuse de erezii.
Patriarhul României a explicat principalul adevăr apărat de aceștia: „Persoanele Sfintei Treimi sunt de o ființă, adică este aceeași dumnezeire, de o slavă, de o putere, deci sunt egale între ele și nedespărțite”.
„Deci Sfinții Trei Ierarhi au fost apărători ai dogmei Sfintei Treimi, ai învățăturii ortodoxe privind Persoanele Sfintei Treimi, Care, deși sunt diferite, sunt unite prin faptul că Ființa dumnezeiască se află în Dumnezeu Tatăl, Care naște veșnic pe Fiul și Care purcede veșnic pe Duhul Sfânt.
Cele trei Persoane al Sfintei Treimi au același izvor de viață, Persoana Tatălui, și în același timp aceeași dumnezeire și același har care se manifestă în relația cu lumea creată, aceeași iubire sfântă, aceeași lumină necreată și netrecătoare, care se numește harul Preasfintei Treimi.”
Aceștia au apărat învățătura de credință realizând o vastă sinteză între cultura vremii lor și profunda cunoaștere a Sfintei Scripturi și a Tradiției Apostolice, a explicat părintele patriarh.
„Cunoșteau toată cultura greco-romană, dar mai ales filosofia greacă și au folosit selectiv și cu discernământ, deci cu măsură, toată cultura greacă din timpul lor spre a propovădui Evanghelia lui Hristos.”
Sf. Grigorie Teologul „a și reușit, atunci când a vorbit despre taina Sfintei Treimi, să exprime în limbajul filosofic al vremii lui credința în taina Sfintei Treimi, apărând Sfânta Treime atât în fața celor care negau dumnezeirea Fiului și a Duhului Sfânt, cât și a celor care despărțeau Persoanele Sfintei Treimi și ajungeau la un fel de politeism, adică trei dumnezei separați”, a spus Patriarhul Daniel.
„Această cultură a lor profană subordonată Revelației, adică descoperirii dumnezeiești din Sfânta Scriptură și din Sfânta Tradiție Apostolică, i-a ajutat să fie misionari.”
Patriarhul a mai spus că modelul lor este valabil pentru teologii ortodocși din orice vreme, care au nevoie să fie buni cunoscători ai credinței ortodoxe, dar și ai culturii contemporane – cu condiția ca cea din urmă să fie cercetată cu discernământ critic, după sfatul Sfântului Vasile cel Mare, care asemăna aceasta cu felul în care albinele culeg din flori numai ceea ce este bun.
„Ne rugăm Sfinților Trei Ierarhi să ocrotească toate școlile de teologie ortodoxă, pe toți profesorii, studenții și elevii, și să dăruiască înțelepciunea, lumina și zelul misionar al Sfinților Trei Ierarhi, spre slava Preasfintei Treimi, spre binele Bisericii și spre mântuirea oamenilor”, a încheiat Părintele Patriarh Daniel.
Patriarhul Daniel: Sfinții Trei Ierarhi erau…
- înzestrați cu „o bogată cultură teologică și profană”, care „i-a ajutat să fie misionari” ai Bisericii
- apărători ai învățăturii ortodoxe
- învățători: „Ei au devenit normativi, au devenit dreptare ale credinței ortodoxe.”
- apărători ai vieții creștine curate: „Ei cheamă la pocăință și la viață sfântă nu doar prin scrierile lor, ci și prin viețuirea lor. Înainte de a deveni ierarhi au stat în pustie, în singurătate, au postit mult, s-au rugat mult, s-au nevoit mult”, a afirmat în omilia sa de sâmbătă Patriarhul Daniel.
- propovăduitori ai milosteniei: „Sfântul Vasile cel Mare a arătat prin exemple concrete că (…) Evanghelia lui Hristos cere din partea noastră și fapte, nu doar cuvinte frumoase.” El a înființat prima instituție social-filantropică a Bisericii: Vasiliada.
- iubitori ai bunei rânduieli în Biserică: severitatea Sfântului Vasile cel Mare „era iubire față de Biserică, pentru că Dumnezeu este Dumnezeul orânduielii, nu al neorânduielii, al dezordinii, al confuziei și al relativismului, ci Dumnezeul dreptății și al călăuzirii oamenilor pe calea mântuirii”, a spus părintele patriarh.
Ziceri ale Sfinților Trei Ierarhi
- Sf. Ioan Gură de Aur: Trebuie să cinstim nu numai pe Hristos din Sfântul Potir, ci și pe Hristos din semenii noștri care se află în nevoi, în suferințe.
- Sf. Vasile cel Mare: Tinerii trebuie să fie ca niște albine care merg din floare în floare și aleg din fiecare doar ce este folositor pentru.
- Sf. Grigorie Teologul:Săracii sunt portarii Împărăției Cerurilor.
Foto credit: Basilica.ro / Raluca Ene (arhivă)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 464
Id: 72593
Data: Jan 30, 2021
Imagine:
Deşi au fost monahi şi au trăit retraşi, Sfinții Trei Ierarhi au fost mereu prezenţi în lume prin cuvânt şi faptă, a spus sâmbătă Părintele Daniel Buda, Decanul Facultății de Teologie „Andrei Șaguna” din Sibiu. La fel ca cei trei sfinți, teologii sunt și azi chemați să împărtăşească .....
Data: Jan 30, 2021
Volumul Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureștilor. Cuvinte către pelerini, studii și mărturii contemporane, coordonat de Părintele Mihail-Simion Săsăujan și Mihai Grigoriu, a fost recent publicat la Editura Cuvântul Vieții a Mitropoliei Munteniei și .....
Data: Jan 30, 2021
Înaltpreasfințitul Părinte Teofan a oficiat sâmbătă, în Catedrala Mitropolitană din Iași, Sfânta Liturghie de sărbătoarea .....
Data: Jan 30, 2021
Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul a oficiat sâmbătă Sfânta Liturghie la Catedrala Patriarhală. În omilia sa, el a vorbit despre strălucirea pe care Sfinții Trei Ierarhi au dat-o epocii lor, numită „Secolul de aur” al teologiei creștine. Ei au arătat lumii că familiile .....
Data: Jan 30, 2021
Filiala Iași a Asociației Studenților Creștini Ortodocși Români organizează marți, de Ziua Internaţională a Tineretului Ortodox, „Seara cărților deschise”, un .....
Data: Jan 31, 2021
„Zaheu Vameșul a devenit milostiv fiindcă iubirea milostivă a lui Hristos a fost începutul chemării și căutării sale”, a spus duminică Patriarhul Daniel. Schimbarea lui „a fost inspirată de harul lui Hristos, Care-l căuta, în sensul că a simțit în el dorința de .....
Data: Jan 31, 2021
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).