Piatra de temelie pentru o noua Biserica ortodoxa in Beius, judetul Bihor

In duminica a patra dupa Rusalii, Preasfintitul Sofronie, Episcopul Oradiei, a oficiat, alaturi de un frumos sobor de preoti si diaconi, slujba de punere a pietrei de temelie pentru o noua biserica ortodoxa in municipiul Beius, ce va avea hramurile 'Inaltarea Domnului' si 'Acoperamantul Maicii Domnului', informeaza Ziarul Lumina , Editia de Transilvania.Municipiul Beius, situat in centrul depresiunii cu acelasi nume, in sud-estul judetului Bihor, pe malul drept al Crisului Negru, este inconjurat de lanturile muntoase ale muntilor Bihor-Vladeasa la est, Padurea Craiului la nord si Codru-Moma la sud-vest. In secolul al IX-lea, Beiusul era parte constitutiva a voievodatului lui Menumorut, intrand ulterior sub stapanire maghiara, in timpul regelui Arpad. Prima atestare documentara a localitatii dateaza din 1270, cu numele Benenus, iar in catastiful visteriei lui Mihai Viteazul din anii 1596-1600, in care sunt precizate darile pe care trebuia sa le plateasca ardelenii, numele orasului apare sub forma Beis, o transcriere incorecta de catre persoana care a redactat documentul, fiind vorba de forma Bins (cum este denumit pana in zilele noastre, in varianta populara) sau Beins. In decembrie 1600, voievodul Mihai Viteazul, aflandu-se in drum spre Viena, a petrecut la Beius doua zile, lasand aici un corp de armata sub conducerea postelnicului Dimitrie Buzinca, pentru apararea orasului si a districtului, care urma sa i se ataseze, la intoarcerea spre Transilvania, cand trebuia sa se infrunte cu Sigismund Bathori.Modelul noii biserici, Manastirea Samurcasesti Actualmente, Beiusul este un oras multietnic si pluriconfesional, cei aproape 11.000 de locuitori fiind impartiti in 12 etnii, din care cea romana reprezinta aproape 90%, si 13 confesiuni, in care cea ortodoxa ocupa o pondere de aproximativ 83%, circa 9.100 de suflete. In ciuda acestei proportii covarsitoare, credinciosii ortodocsi din Beius au doar trei biserici si doua capele de spital. Zidirea bisericii noi ce va avea hramurile 'Inaltarea Domnului' si 'Acoperamantul Maicii Domnului' ne-a fost incredintata de Preasfintitul Sofronie, Episcopul Oradiei, ca si preotului Dorel Gheorghe Varga, secretar al Protopopiatului Beius si preot slujitor la Parohia Beius I.In iunie 2009, Episcopia Ortodoxa Romana a Oradiei a infiintat parohia misionara Beius IV, o parohie de cartier, ce urmeaza sa se formeze in jurul bisericii noi a carei piatra de temelie a fost pusa duminica, 20 iunie 2010. Acest nou lacas se va construi dupa modelul bisericii sfintei Manastiri Samurcasesti, din Arhiepiscopia Bucurestilor, construita in 1808 de vornicul Constantin Samurcas si sotia sa, Zinca Samurcas, demolata si rezidita pe vechile temelii in perioada 1941-1943, dupa planurile arhitectului Ion Cernescu, cu cheltuiala Prefecturii Ilfov si prin sarguinta generalului Teodor Ciurea, bun crestin, prefect al Judetului Ilfov in acea perioada. Prin biserici ne-am inscris in marea cultura a lumiiDupa sfintirea pietrei de temelie si a locului unde se va inalta noul sfant lacas, parintele Ioan Balint, protopopul Beiusului, a dat citire Hrisovului ce s-a asezat langa piatra de temelie, in locul unde va fi absida sfantului altar.Parintele paroh Dorel Varga a accentuat ideea ca 'de n-ar zidi Domnul casa, in zadar s-ar osteni cei ce o zidesc', asemanand fazele constructiei bisericii cu cateva virtuti. Temelia se aseamana cu rabdarea: 'Noi am avut rabdare. Au fost multe ispite si oprelisti de tot felul, trecand peste toate cu ajutorul si purtarea de grija a Bunului Dumnezeu'. Fundatia se aseamana cu credinta: 'Acolo unde nu exista credinta, nu exista nici o stavila impotriva raului'. Caramizile simbolizeaza faptele bune ale credinciosilor ce vor sari in ajutor, mortarul simbolizeaza smerenia, liantul faptelor bune, acoperisul este dragostea lui Dumnezeu, iar Sfanta Cruce din varful turlei face legatura dintre cer si pamant. Am evocat contributia unor ilustri inaintasi, care au realizat marete fapte ale credintei in Beius, precum si datoria generatiei prezente de a le urma exemplul. Ca preoti, am multumit Preasfintitului Sofronie pentru binecuvantare, pentru osteneala si prezenta, primarului Beiusului, Adrian Domocos, pentru importantul si consistentul sprijin acordat, membrilor consiliului local, pentru atribuirea terenului cu titlul de folosinta gratuita, sponsorilor Ioan Degau si Bujor Braica, precum si tuturor credinciosilor, asigurandu-¬i de pretuire si neincetata rugaciune catre tronul Preasfintei Treimi. In cuvantul de invatatura, Preasfintitul Sofronie s-a referit la vocatia poporului roman de a zidi biserici care, cu frumusetea lor, impodobesc pamantul si cu care ne-am inscris in marea cultura a lumii, acestea fiind 'adevarate sinteze intre Orient si Occident, intre lumea Rasaritului plina de frumusete si spiritualitate si lumea pragmatica a Apusului'. Intrucat 'neamul nostru romanesc este un neam ctitor de sfinte lacasuri', datoria noastra, a celor de astazi, este 'sa continuam efortul ctitoricesc al inaintasilor nostri'. In aceasta linie a traditiei inaintasilor se inscrie si ctitoria unei noi biserici ortodoxe la Beius, acest act istoric fiind de fapt un aspect al normalitatii, al continuitatii si al nadejdii in invesnicire: 'Normalitate pentru ca, in ciuda tuturor rautatilor si nebuniilor veacului din care facem parte, nu ne lasam zdrobiti de greutati, in pofida lor inaltand biserici spre slava lui Dumnezeu. Un semn al continuitatii, pentru ca ne inscriem in efortul ctitoricesc, in marea respiratie de intemeietori de biserici a inaintasilor nostri si cu mare nadejde la invesnicire, pentru ca ceea ce facem, facem cu nadejdea ca Dumnezeu va binecuvanta efortul nostru si ca toti cei care veti ajuta la ridicarea si infrumusetarea acestei biserici veti primi in dar de la Dumnezeu Imparatia Cerurilor'. Intaistatatorul Eparhiei Oradiei s-a referit apoi la rolul pe care Biserica Ortodoxa l-a avut in istoria poporului roman aratand ca 'Biserica noastra este cea care a asigurat fiinta nationala si unitatea neamului' iar inaltarea de biserici 'este un act de demnitate pe care il fac toate popoarele crestine ortodoxe in conditii de libertate'. Preasfintia Sa a aratat ca stilul arhitectonic al bisericii, care poate parea oarecum atipic pentru aceasta parte a tarii, este intru totul ortodox, bizantin. Potrivit teologiei Bisericii, in ortodoxie, Dumnezeu poate fi experiat prin 'energiile dumnezeiesti necreate care vin si-L aduc pe Dumnezeu in inima celui care se roaga', iar cupola il arata pe Dumnezeu 'care vine in mijlocul poporului Sau'.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1299

Id: 7369

Data: Jun 24, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).