Maine vom porni razboi, unul nevazut, in care combatantii vom fi noi, iar inamicii, patimile, pacatele de tot felul, gandurile, tentatiile patimase, orgoliul si egoismul ce ne stapanesc. Frontul se va numi post, iar triumful speram sa ne apartina, intruchipat in invierea noastra duhovniceasca. Asadar, vom intra in Postul Mare. Ca in fiecare an, Sfanta Biserica ne-a pregatit pentru a constientiza ca nu putem declansa ofensiva impotriva scaderilor fiintei noastre in orice mod. Dupa cum ostasii sunt instruiti inainte de a fi trimisi in teatrul de lupta, asa si noi, in cele trei saptamani de cand a inceput Triodul, ne-am luminat duhovniceste, in vederea intrarmarii cu virtuti capitale ce ne vor servi ca arme imbatabile in confruntarea ce ne sta in fata. In Duminica Vamesului si a Fariseului am primit ca platosa nebiruita rugaciunea staruitoare, smerita. Ca vamesul sa ne recunoastem micimea, strigand catre Cerescul Parinte: Dumnezeule, milostiv fii mie, pacatosului! Rugaciunea nu trebuie s-o transformam intr-o etalare obsesiva a virtutilor ori a faptelor noastre bune, chiar de ar fi multe, caci niciodata nu am putea spune ca ne-am rugat suficient, ne-am pocait destul, ne-am plans greselile din cale-afara. Duminica Fiului risipitor ne pune la indemana o a doua arma duhovniceasca prin care sa seceram din radacina neghinele din sufletul nostru. Emotionanta poveste a fiului nechibzuit ne-a inteleptit asupra unicei modalitati de insanatosire din boala pricinuita de pacat: pocainta. Ortodoxia nu cunoaste o alta posibilitate de vindecare a ranilor sapate adanc in noi in timpul ratacirilor pe inghimpoasele carari ale pacatului. Doar prin pocainta, prin marturisirea sincera la scaunul Sfintei Taine a Spovedaniei ni se deschide drumul spre leacul ce ofera nemurire, Sfanta Impartasanie. Duminica trecuta, numita a Infricosatei Judecati, ne-a aratat Hristos inca o stratagema ca sa izbandim in batalia catre care purcedem. Milostenia constituie calea lesnicioasa de a deveni, dupa cum afirma dumnezeiescul parinte Hrisostom, asemenea cu Apostolii. Am retinut ca a face bine, pentru crestinul adevarat, nu este o chestiune de bonton, ci aduce nadejdea rasplatirii din partea Mantuitorului, la a doua Sa venire. Sfantul Chiril al Ierusalimului ne lamureste in acest sens: Radacina oricarei fapte bune este nadejdea in inviere. Asteptarea rasplatii intareste sufletul spre fapta buna. In duminica de dinaintea debutului Sfantului si Marelui Post, a izgonirii lui Adam din rai, numita a iertarii, Domnul ne reaminteste cateva sfaturi de capatai: sa devenim milostivi, sa ne rugam, iar gandul la bucuria rasplatirii sa ne dea curaj si putere. Sa retinem din Evanghelia zilei inca un lucru: sa iertam tot ce avem impotriva fratelui, caci, de nu vom ierta, nici noi nu vom putea nadajdui la iertarea Parintelui Ceresc (Matei 6, 14-15).Odata cu trecerea acestei zile, se sfarseste perioada de instructie duhovniceasca. Intrarmati si intariti sufleteste, cu ochii atintiti catre biruinta finala, de maine vom porni razboi impotriva pacatelor, a tot ce ne desparte de iubirea nesfarsita a lui Dumnezeu.Desi societatea contemporana, tributara mentalitatii consumiste, se cazneste sa transforme orice perioada liturgica din an, atat de importanta in evolutia noastra spirituala, intr-un produs, sa nu uitam esentialul: noi nu postim ca sa ne detoxifiem. Postul ortodox nu trebuie gandit ca o ecologie corporala sau body-ecology. Ca postirea are si astfel de urmari este o dovada ca traditia ortodoxa statornicita de Sfintii Parinti ne conduce catre o vietuire echilibrata aici, invatandu-ne sa ne pregatim pentru Vesnicie. Noi urmarim prin post neutralizarea patimilor: a egoismului, invidiei, rautatii, calomniei ori a altor rautati ce ne catranesc fiinta, aruncand-o intr-o tenebroasa existenta. Credinciosul nu doreste, prin ajunare, reglarea greutatii corporale, nici insusirea unei deprinderi mondene, ci innoirea sa duhovniceasca, dezrobirea din temnita cea infricosatoare a pornirilor si gandurilor intunecoase. Postul difera de o simpla dieta, devenind un act de cult, caci imputinam hrana biologica si o sporim pe cea duhovniceasca. El ne improspateaza trairea, simtirea, ne sfinteste existenta, ne sporeste luciditatea in gestionarea relatiei cu Dumnezeu, cu semenii ori cu mediul inconjurator ca spatiu dat noua in stapanire de Domnul, ca sa-l transformam intr-un laborator duhovnicesc, lucrand cu meticulozitate, respect si nazuinta la mantuirea noastra.Debutul postului ne propune, asadar, apelul Bisericii la nevointa si mai multa rugaciune pentru indreptare, spre reabilitarea fiintei umane cazute in pacat si redobandirea frumusetii celei dintai. Parcurgand cele sapte saptamani ce vor urma, nu facem decat sa ne inscriem la cursurile unei scoli duhovnicesti, invatand sa iertam, sa fim milostivi, dar invatand si ce inseamna pocainta si smerenia. Pe langa aspectul alimentar, postul deplin ne indeamna la lupta duhovniceasca, la mai multa rugaciune, la citirea Sfintei Scripturi, a Sfintilor Parinti, la pelerinaje religioase, la cercetarea mai deasa a duhovnicilor si parintilor imbunatatiti spre tamaduirea de tot ce ne subjuga si ne robeste inima, indepartandu-ne de Dumnezeu si de scopul ultim al vietuirii noastre pamantene, mantuirea. Gandind la toate acestea, sa postim cu bucurie duhovniceasca, nu cu intristare, caci postul nu ne slabeste, nici nu ne imbolnaveste, ci dimpotriva, ne insanatoseste, ne intremeaza, apropiindu-ne de Hristos, Mantuitorul nostru, si de slavita Invierea Lui. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 17 martie 2013, semnat de Arhim. Mihail Daniliuc, egumenul Schitului Vovidenia)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 570
Id: 29204
Data: Mar 17, 2013
Imagine:
In arhitectura anului bisericesc, Postul Mare iese cu totul in evidenta. Cu voia lui Dumnezeu, in fiecare an lasat de El, pornim la drum, cu un efort sporit, ca un accent, in prima .....
Data: Mar 17, 2013
Criticii de arta internationali au vorbit indelung despre opera lui Brancusi, evidentiind solul folcloric pe care se dezvolta conceptia lui despre lume; putini, insa, au recunoscut in ea .....
Data: Mar 17, 2013
Preasfintitul Parinte Petroniu, Episcopul Salajului a fost prezent duminica, 17 martie 2013, in mijlocul credinciosilor parohiei Mierta, protopopiatul Zalau, potrivit .....
Data: Mar 17, 2013
In Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, la 17 martie 2013, Preasfintitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramuresului si Satmarului a fost prezent in mijlocul .....
Data: Mar 17, 2013
Catedrala Mitropolitana Sfanta Treime din Sibiu a fost arhiplina in Duminica lasatului sec de branza. Sute de credincioși au luat parte astazi, 17 martie 2013, la slujba oficiata de .....
Data: Mar 17, 2013
Biserica Ortodoxa se afla astazi, 17 martie 2013, in duminica iertarii sau a lasatului sec de branza pentru Postul Mare. In aceasta zi Arhiepiscopul și Mitropolitul Clujului, IPS Andrei .....
Data: Mar 17, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).