In Evanghelia duminicii dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci, vedem deodata taina Crucii si taina Invierii, taina iubirii celei mai tari decat moartea, care s-a aratat prin Invierea lui Hristos. Hristos-Domnul a venit in lume din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor. S-a facut om pentru ca sa mantuiasca pe oameni de pacat si de moarte si sa le daruiasca viata vesnica. Oricine crede in El va trai vesnic, pentru ca Dumnezeu-Omul este Izvorul vietii vesnice. Coboara din cer, cel ce este din cer, Fiul lui Dumnezeu, Cel vesnic. Se face om, coborand, deci, la conditia umana, la nivelul existentei umane, ca pe noi oamenii, pamanteni trecatori, sa ne ridice la viata cea vesnica, cereasca, netrecatoare, a spus Parintele Patriarh.Ceea ce surprinde in aceste cuvinte ale Mantuitorului din Evanghelie este referinta sau legatura pe care o face El intre sarpele din pustie si inaltarea Sa pe cruce, precum Moise a inaltat sarpele in pustie, trebuie ca Fiul Omului sa Se inalte, pentru ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica. Şarpele de arama inaltat de Moise, de culoare roz, seamana intr-un fel cu trupul atarnat pe lemn. Deci sarpele care vindeca veninul de sarpe, prin simpla privire a lui, era o preinchipuire, o prefigurare a Mantuitorului Iisus Hristos inaltat pe Cruce, ca sa aduca noua biruinta asupra mortii, a explicat Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane.De ce tocmai sarpele de arama devine simbol al rastignirii lui Hristos si ce legatura este intre sarpele de arama, serpii veninosi si sarpele din Paradis, a intrebat retoric Parintele Patriarh. A raspuns prin cuvintele Santului Ioan Gura de Aur: «Acolo, in Vechiul Testament, un sarpe musca si un sarpe vindeca. Aici, in taina lui Hristos, moartea invinge moartea, si moartea a daruit viata vesnica». Este vorba, deci, de o biruinta a lui Hristos asupra mortii, tocmai trecand prin moarte, dupa cum erau vindecati de veninul ucigator al sarpelui, cei ce priveau sarpele de arama. Mai mult decat atat, trebuie sa facem o legatura intre taina Crucii, ca inaltare a lui Iisus Hristos, spre a Se jertfi, spre a trece prin moarte, pentru a birui moartea, pe de o parte, si biruinta lui Hristos asupra diavolului celui viclean din rai, care a indemnat pe Adam si pe Eva la neascultare de Dumnezeu, pe de alta parte.Sfantul Maxim Marturisitorul arata ca Hristos-Domnul, cand si-a intins mainile pe Cruce, a facut aceasta din ascultare fata de Dumnezeu Tatal. Prin ascultarea smerita pana la moarte, Hristos vindeca neascultarea lui Adam, biruieste orgoliul, viclenia si rautatea diavolului, care din invidie fata de om a indemnat pe oameni la neascultare fata de Dumnezeu. De aceea, Sfantul Evanghelist Ioan numeste pe sarpele din rai ca mincinos, tata al minciunii si ucigator de oameni. Patriarhul nostru a vorbit si despre puterile diavolesti care indemnau pe evreii care Il urau si Il invidiau pe Hristos sa-L omoare, crezand diavolii ca astfel Hristos va raspunde la ura cu ura, la rautate cu rautate, si asa va cadea din ascultare in neascultare de Dumnezeu, si din iubire de oameni, in neiubire sau ura fata de oameni. Dar cunoscand viclenia demonilor, Hristos-Domnul a raspuns la rautate cu bunatate, la ura cu iubire, zicand pe Cruce: Parinte, iarta-i, ca nu stiu ce fac!. Doar asa a biruit Hristos pe diavol, atunci cand a murit pe Cruce, in stare de jertfa, de ascultare si de iubire. In Crucea lui Hristos este ascunsa puterea Invierii lui Hristos, iar Invierea arata slava Crucii. Crucea acum nu mai este simbolul suferintei sau al unei morti nedemne, ci este simbolul biruintei asupra suferintei. Din instrument al mortii nedemne, acum crucea devine semn al biruintei, al vietii eterne, a mai spus Preafericitul Parinte Daniel.Din Evanghelie trebuie sa intelegem rostul rastignirii Mantuitorului Iisus Hristos, rostul Invierii Sale din morti si inaltarii Sale intru slava. Acesta este iertarea de pacate, prin neascultarea pe care noi adesea o facem in raport cu Dumnezeu, dar daca ne pocaim pentru pacate, ne iarta si ne daruieste bucuria biruintei asupra ispitelor diavolesti si asupra suferintelor, incercarilor si necazurilor, a punctat Parintele Patriarh, dupa cum informeaza Ziarul Lumina.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 684
Id: 2550
Data: Sep 14, 2009
Imagine:
In Duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci, 13 septembrie 2009, un sobor de arhierei format din Inaltpreasfintitul Irineu Mitropolitul Olteniei, Preasfintitul Nicodim Episcopul Severinului si Strehaiei si Preasfintitul Lucian Episcopul Caransebesului au savarsit Sfanta Liturghie la .....
Data: Sep 14, 2009
Sambata, 12 septembrie 2009, a fost savarsita, la Manastirea Antim din Bucuresti, slujba pomenirii parintelui arhimandrit Sofian Boghiu, de la a carui trecere la Domnul se implinesc astazi sapte ani, dupa cum informeaza cotidianul Ziarul Lumina. Oficierea Parastasului a fost oficiata de catre .....
Data: Sep 14, 2009
Biserica Ortodoxa a praznuit, astazi, Inaltarea Sfintei Cruci. Cu acest prilej, Manastirea Caraiman din Busteni si-a sarbatorit hramul. Slujba Sfintei Liturghii a fost oficiata de Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, informeaza TRINITAS .....
Data: Sep 14, 2009
Ocrotitor al Mitropoliei Banatului, Sfantul Ierarh Iosif de la Partos este cinstit in fiecare an de catre Biserica la data de 15 septembrie.Sfantul Ierarh Iosif de la Partos s-a nascut in jurul anului 1568 in orasul Raguza din Dalmatia, pe malul Marii Adriatice. Tatal sau se pare ca era .....
Data: Sep 15, 2009
La Manastirea Brancoveanu – Sambata de Sus debuteaza, astazi, 15 septembrie, etapa finala a celui de-al treilea curs de gestionar-custode de sala, organizat de Centrul Pregatire Profesionala pentru Patrimoniu din cadrul Sectorului Patrimoniu Cultural al Patriarhiei Romane, informeaza Radio .....
Data: Sep 15, 2009
Cu ocazia Praznicului Inaltarii Sfintei Cruci, Manastirea Sadinca din judetul Sibiu si-a sarbatorit hramul ieri hramul. Sfanta Liturghie a fost savarsita de Preasfintitul Parinte Andrei Fagarasanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Sibiului. Lucrarile de construire a manastirii au inceput in .....
Data: Sep 15, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Nu pot sa va descriu cat de mult ii plac Sfintei Fecioare cumpatarea si curatenia :: Marturii din viata monahala - Gheron Iosif
Scrisoare catre un pustnic isihast :: Marturii din viata monahala - Gheron Iosif
Noi aici am ales filozofia cea cereasca... :: Marturii din viata monahala - Gheron Iosif
Am aflat multi dintre Parinti in lucrare si in contemplatie :: Marturii din viata monahala - Gheron Iosif
Catre un calugar care a intrat pe campul de lupta :: Marturii din viata monahala - Gheron Iosif
In timp de ispita nu-ti parasi locul :: Marturii din viata monahala - Gheron Iosif
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).