Preafericitul Parinte Patriarh Daniel: Pelerinajul este o calatorie sfanta

Zece mii de credinciosi si sase sute de preoti ai celor trei Protopopiate din Capitala si ai celor doua Protopopiate din judetul Ilfov au participat ieri, 27 martie, la Pelerinajul de Florii inchinat Intrarii Domnului in Ierusalim in Capitala. Manifestarile au inceput cu slujba Vecerniei oficiata in Biserica Manastirii bucurestene Radu Voda , dupa care Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, a savarsit randuiala sfintirii stalparilor, informeaza TRINITAS TV.Pelerinii, cu ramurile de stalpari in maini, au plecat apoi in procesiune spre Catedrala Patriarhala, trecand pe la Biserica - Paraclis patriarhal Sfantul Spiridon Nou si pe la Biserica Sfanta Ecaterina , paraclisul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti. La Catedrala Patriarhala pelerinii au fost intampinati de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.Patriarhul Romaniei le-a vorbit miilor de credinciosi veniti pe Dealul Mitropoliei, din fata Resedintei Patriarhale, despre importanta si sensul Pelerinajului crestin: Pelerinajul acesta de Florii care acum a reinviat dupa saptezeci de ani de intrerupere are o multime de intelesuri duhovnicesti, atat pentru credinta noastra, cat si pentru viata noastra pe Pamant. In primul rand, asa cum se arata in cantarile si in rugaciunile Bisericii Ortodoxe, acest Pelerinaj ne aduce aminte de Pelerinajul sau de calatoria Mantuitorului nostru Iisus Hristos cu sase zile inainte de Patima Sa si anume atunci cand a inviat pe prietenul sau Lazar in Betania. Şi aceasta inviere s-a facut ca o mangaiere pentru cele doua surori ale lui Lazar si anume Marta si Maria. Intrarea Domnului in Ierusalim s-a facut ca o intrare triumfala, pentru ca poporul a simtit iubirea Lui ca iubire manifestata pentru oameni care trec prin suferinta. Maria si Marta plangeau din cauza suferintei pricinuite de moartea prematura a fratelui lor Lazar. Dar atat Lazar, cat si Marta si Maria erau prieteni ai Mantuitorului Iisus Hristos. In casa lor Mantuitorul venea adesea. Şi Sfanta Evanghelie dupa Ioan ne arata ca atunci cand Mantuitorul a vazut ca Lazar, prietenul Sau, a murit si era acum in mormant de patru zile a plans. El Care a spus femeii vaduve din Nain care si-a pierdut pe unicul sau fiu si-l ducea la mormant i-a zis ‘Nu mai plange’. Acum El plange pentru ca moartea nu este starea fireasca. Cartea Sfanta a Noului Testament ne arata ca cel din urma dusman al omului care va fi desfiintat este moartea. Noi ne-am prea obisnuit cu moartea. Ne-am injugat cu ea si o numim fenomen natural. Dar omul creat dupa chipul lui Dumnezeu Cel vesnic viu nu este facut pentru moarte, ci este facut pentru viata vesnica. Moartea este urmarea pacatului, este un accident al vointei libere gresit folosite de catre om ca neascultare fata de Dumnezeu. Iar Mantuitorul Iisus Hristos cand vede pe prietenul Sau Lazar in mormant plange cu cei ce plang. Cel mai scurt verset din Noul Testament este acesta: ‘Iisus plangea’ (Ioan XI, 25). Deci, cand inviaza pe Lazar, prietenul Sau, Mantuitorul Iisus Hristos deja in mod profetic anunta Invierea cea de obste a tuturor oamenilor. Cand Hristos Domnul spune surorilor Marta si Maria ca Lazar nu mai doarme, nu este mort si ca va invia ele raspund ‘Ştim ca va invia in Ziua de Apoi’, adica la Invierea cea de obste. Şi atunci Mantuitorul descopera cel mai mare Adevar zicand: ‘Eu sunt Invierea si Viata. Cel ce crede in Mine, chiar daca va muri viu va fi’. Chiar daca va muri cu trupul va fi viu cu sufletul. Cu alte cuvinte, invierea nu este un fenomen natural. Invierea in intelesul iudaic si crestin este un dar exclusiv al lui Dumnezeu. Invierea nu se aplica la oameni ca la natura cand primavara natura revine la viata. Invierea nu este un fenomen natural legat de ciclurile naturii. Invierea este o binecuvantare, un dar si o rasplata de la Dumnezeu pentru drepti. De aceea, in Vechiul Testament se credea la inceput ca numai dreptii vor invia, intrucat invierea se considera a fi o rasplata a lui Dumnezeu pentru cei ce in lume au trait in mod drept, adica in mod evlavios. Mai tarziu insa s-a aratat in profetia lui Iezechiel ca toti oamenii vor invia. Unii insa vor invia pentru invierea vietii, adica printr-o comuniune de iubire si viata vesnica cu Dumnezeu. Iar altii pentru invierea judecatii. Şi acest adevar este repetat de Mantuitorul Iisus Hristos si precizat in detaliu in Evanghelia dupa Ioan care se citeste in fiecare sambata si la fiecare slujba de inmormantare. Deci, Mantuitorul Iisus Hristos inviind pe Lazar cel mort de patru zile prevesteste Invierea cea de obste. De aceea, noi cantam in troparul Sambetei lui Lazar ca de fapt prin invierea lui Lazar Mantuitorul a preinchipuit, prefigurat, programat Invierea cea de obste. Insa invierea lui Lazar este in acelasi timp si o marturie a faptului ca Hristos Insusi Isi va invia din morti propria Sa umanitate. De aceea, noi nu spunem ca Hristos a fost inviat din morti, ci El ‘a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-le’. Cand a spus ‘Eu sunt Invierea si viata’ a aratat ca Izvorul Invierii si al Vietii vesnice este Dumnezeu Omul Care a venit in lume sa biruiasca pacatul, iadul si moartea si sa ne daruiasca noua viata vesnica si mare mila. Deci, Pelerinajul acesta de Florii este un Pelerinaj al Invierii, o anticipatie, o pregustare, o prevestire si o binevestire a Sarbatorii Pastilor. Intrarea Domnului in Ierusalimul pamantesc este deja o preinchipuire a Intrarii Lui dupa suferinta, moarte si Inviere in Ierusalimul ceresc. De aceea, in Noaptea de Pasti in Biserica Ortodoxa se canta ‘Lumineaza-te, Lumineaza-te Noule Ierusalime, ca Slava Domnului peste tine a stralucit. Salta acum si te bucura Sioane, iar tu Preacurata Nascatoare de Dumnezeu veseleste-te intru Invierea celui nascut al Tau’. Ce cauta pomenirea Ierusalimului ceresc in timpul slujbelor din Noaptea de Pasti? Tocmai prin aceasta se arata ca Hristos Cel care a intrat in Duminica Floriilor in Ierusalimul pamantesc ca sa patimeasca, sa treaca prin moarte, acum dupa Inviere deja traieste in Ierusalimul ceresc. Şi aceasta cantare putin modificata se canta la sfintirea unei Biserici ortodoxe. Dupa sfintirea ei cantam si noi ‘Lumineaza-te, Lumineaza-te noule Ierusalime, ca Slava Domnului peste tine a rasarit. Aceasta casa Tatal a zidit-o, aceasta casa Fiul a intarit-o, aceasta casa Duhul Sfant a innoit-o’, a luminat-o, a sfintit-o si a sfintit sufletele noastre. Prin aceasta ni se arata ca fiecare Biserica ortodoxa este o icoana a Ierusalimului ceresc care ne pregateste pentru Inviere. Este un laborator al Invierii. Deci, faptul ca Pelerinajul nostru de Florii incepe de la o Biserica, trece prin fata multor Biserici si apoi ajunge tot la o Biserica ne arata ca este vorba de un Pelerinaj pe pamant cu gandul la patria noastra cereasca, la Ierusalimul ceresc la Imparatia Preasfintei Treimi. Pe langa acest aspect de amintire, de aducere aminte, a Intrarii in Ierusalim a Pelerinajului din Betania in Ierusalim al Mantuitorului Iisus Hristos Pelerinajul nostru crestin de Florii mai are si alte semnificatii duhovnicesti care deriva din primul. Şi anume ca noi nu avem cetate statatoare in lumea aceasta, ca suntem calatori. Pelerinajul este o calatorie sfanta cu scop sfant. Nu este o calatorie de plimbare, nu este un turism de curiozitate, nu este un exercitiu de miscare fizica pentru o circulatie mai buna a sangelui si nici o simpla aerisire de promenada. Pelerinajul de Florii este o calatorie cu scop de cautare a sfinteniei. Pelerinajul are totdeauna ca scop cautarea sfinteniei din locurile sfinte, biblice. De aceea facem Pelerinaje la Ierusalim in Ţara Sfanta. Dar este si o cautare, o calatorie cu scop de cautare a Locurilor sfinte din oameni sfinti inmormantati in lumea aceasta in pamant sau ale caror Moaste se afla in sfinte racle. Cautam sfintenia Locurilor sfinte unde a calcat Dumnezeu cel Unul Sfant in Ţara Sfanta. Dar cautam si sfintenia Sfintelor Moaste si ale sfintelor Icoane facatoare de minuni si cautam si sfintenia locurilor unde omul sfinteste locul, daca se sfinteste pe sine mai intai in legatura de rugaciune, de impartasire din Cel Unul Sfant, Unul Domn Iisus Hristos. Iar in aceste momente de pregatire pentru Sfintele Pasti Pelerinajul nostru in oras mai este si o marturisire a credintei in comuniune, nu in izolare. Anul acesta este declarat de Sfantul Sinod ca fiind Anul Omagial al ‘Crezului Ortodox si al Autocefaliei Romanesti’. Credinta este cu atat mai puternica si mai frumoasa, mai luminoasa cu cat se marturiseste in comun, in comuniune si in comunitate. Daca fiecare ne rugam acasa rugaciunea noastra este bine primita, dar cand ne rugam impreuna in Biserica, cand marturisim credinta in Biserica si in afara ei prin Pelerinaj atunci credinta se intareste, frumusetea si binecuvantarea ei sporeste. Iata Pelerinajul nostru de Florii este o marturisire in comun a credintei si nu doar in interiorul Bisericii, in interiorul zidurilor, ci si in lume, in societate. Noi nu ascundem credinta sub obroc pentru ca ea este Lumina vietii. Noi nu o impunem nimanui, dar o propunem in mod solemn si bucuros ca bucurie din bucuria lui Hristos cel inviat din morti. Ca bucurie din bucuria lui Lazar si din bucuria surorilor lui, Marta si Maria. In sfarsit, un Pelerinaj de Florii este o binecuvantare pentru cetate. Mai intai este o binecuvantare pentru ca multe Parohii si Protopopiate ies din izolare, din autosuficienta, se aduna laolalta si se pun in miscare, in procesiune, in inaintare spre Sfintele Pasti. Deci, Pelerinajul este comuniune in procesiune, este o marturisire in inaintare spre Hristos, este si un urcus spre Inviere. De aceea, noi consideram ca o mare binecuvantare este Pelerinajul acesta pentru toti cei care participa mai intai la el, dar si pentru cei care il vad fie direct, fie prin intermediul televiziunii, fie aud vorbindu-se despre el prin intermediul radioului. Este o binecuvantare extinsa, o binecuvantare impartasita, o binecuvantare care se transmite de la noi ca bucurie la altii .La finalul cuvantului de invatatura Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a felicitat pe organizatorii acestui Pelerinaj, pe Preasfintitii Episcopi prezenti, pe parintii consilieri, pe parintii protopopi si pe preotii prezenti la Pelerinaj, dar nu in ultimul rand a adresat felicitari si tuturor credinciosilor care au participat la acest Pelerinaj inchinat Intrarii Domnului in Ierusalim: Dorim ca atare sa multumim tuturor celor care au contribuit la organizarea acestui Pelerinaj care a redevenit o traditie pentru Capitala Romaniei si care este acum urmat si in provincie in diferite orase, in diferite eparhii. In mod deosebit multumim Preasfintitului Episcop Vicar Varsanufie Prahoveanul care a coordonat organizarea acestui Pelerinaj si care a pornit de la Manastirea Radu Voda si a condus aceasta procesiune sfanta, plina de lumina si bucurie ca pregustare a Sfintelor Pasti. Multumim si Preasfintitilor Episcopi care sunt aici de fata prezenti si in mod deosebit semnalam faptul ca avem un pelerin venit de aici de aproape din Australia si Noua Zeelanda. Preasfintitul Mihail a binevoit sa fie printre primii ierarhi ai Sfantului Sinod care au sosit aici pentru marea si binecuvantata zi de Joi din Sfanta si Marea Saptamana a Sfintelor Patimi care ne pregateste pentru Sfanta si Luminata zi a Invierii si anume Sfanta si Marea Joi. Anul acesta se va sfinti Marele Mir aici pentru a douazeci si una oara de cand noi suntem Biserica autocefala, de cand a fost proclamata Autocefalia de catre Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane. Felicitam, de asemenea, pe parintii consilieri si parintii protopopi care au contribuit la organizarea acestui Pelerinaj de Florii care din an in an se arata mai luminos si mai binecuvantat si mai folositor pentru misiunea noastra in cetate. Şi desigur, multimea preotilor prezenti aici din Protopopiatele 1, 2 si 3 Capitala, Ilfov Sud si Ilfov Nord care in vesminte luminoase arata de acum bucuria si lumina Sfintelor Pasti. De asemenea, felicitam pe parintii protopopi din judetul Prahova care nu au putut veni aici, dar acolo in zona lor au organizat astazi Pelerinajul de Florii. Felicitam pe toti preotii care in toata tara, cu binecuvantarea ierarhilor lor, au participat la Pelerinajul de Florii sau altii maine in alte zone vor organiza acest Pelerinaj de Florii. In tot acest Pelerinaj se vede comuniunea romaneasca, constiinta pastorala si misionara a preotilor nostri si se vede si bucuria si iubirea credinciosilor. Deci, felicitam si pe toti tinerii si varstnicii, credinciosii pelerini care sunt aici prezenti sau in alta parte unde au participat la Pelerinaje. Rugam pe Hristos Domnul, Cel care a intrat in Ierusalim spre Patima Sa, spre Patimirile Sale de bunavoie sa ne daruiasca si noua bucuria Invierii Sale si sa ne daruiasca binecuvantarea Sa pentru a spori in credinta, pentru a trece prin necazuri si suferinta, prin incercari. Pentru ca totdeauna El aduce bucurie prietenilor Sai. Şi asa dupa cum l-a inviat pe Lazar, prietenul Sau, dupa cum a mangaiat sau a consolat pe Maria si pe Marta, surorile lui Lazar, asa Hristos Domnul este prezent in viata noastra si cand trecem prin necazuri, prin suferinta si cand primim bucurii binecuvantate, spre Slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. Amin .Acesta este al treilea an in care este organizat Pelerinajul de Florii in Bucuresti.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 835

Id: 5358

Data: Mar 28, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).