Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a XII-a dupa Rusalii

Viata vesnica se dobandeste prin milostenieEvanghelia Duminicii a XII-a dupa Rusalii (Tanarul cel bogat) Matei 19, 16-26In vremea aceea s-a apropiat de Iisus un tanar oarecare si I-a zis: Invatatorule bun, ce sa fac ca sa am viata vesnica? Iar El i-a zis: de ce-Mi spui bun? Nimeni nu este bun, decat numai singur Dumnezeu; iar daca voiesti sa intri in viata vesnica, pazeste poruncile. Care, a zis el? Iisus i-a raspuns: sa nu ucizi, sa nu faci desfranare, sa nu furi, sa nu fii martor mincinos; sa cinstesti pe tatal si pe mama ta si sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti. Tanarul I-a zis: toate acestea le-am pazit din tineretile mele; ce-mi mai lipseste? Atunci Iisus i-a spus: daca vrei sa fii desavarsit, du-te si vinde-ti averea ta, da-o saracilor, si vei avea comoara in cer; apoi vino si-Mi urmeaza Mie. Tanarul insa, auzind cuvantul acesta, a plecat intristat, caci avea multe avutii. Atunci a zis catre ucenicii Sai: adevarat va spun voua ca un bogat cu anevoie va intra in imparatia cerurilor. Şi iarasi va spun ca mai lesne este sa treaca o camila prin urechile acului, decat sa intre un bogat in imparatia lui Dumnezeu. Ucenicii Lui, auzind aceasta, s-au tulburat foarte tare si I-au zis: cine poate atunci sa se mantuiasca? Dar Iisus, privind la ei, le-a zis: la oameni aceasta este cu neputinta, insa la Dumnezeu toate sunt cu putinta.† Daniel,Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneEvanghelia Duminicii a XII-a dupa Rusalii prezinta intalnirea dintre un tanar bogat si Mantuitorul Iisus Hristos, evidentiind o multime de invataturi duhovnicesti pentru viata noastra crestina. Tanarul bogat din Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Matei reprezinta pe omul care, desi are o situatie materiala buna, desi este corect din punct de vedere moral si din punct de vedere religios, ramane totusi un cautator de ceva mai mult decat poate sa-i ofere avutia materiala. Hristos ne ofera pilda de smerenieConstatam din Evanghelia de astazi ca Mantuitorul Iisus Hristos mai intai i-a spus acestui tanar ca nu doreste sa fie numit bun pentru ca numai Dumnezeu este bun. Prin aceasta Mantuitorul ne arata mai intai smerenia Sa, si anume ca nu asteapta sa fie laudat sau sa fie magulit, ci toata lauda care I se aduce Lui, El o intoarce spre Dumnezeu. Pe de alta parte, in comportamentul tanarului care-l numeste pe Iisus 'Invatatorule bun' (Mt. 19,16) se poate citi nu numai un respect deosebit sau un comportament cuviincios, ci si convingerea sa ca Iisus invata nu doar prin intelepciune, ci si prin bunatate. Desigur, el a auzit despre Iisus ca a ajutat pe multi oameni sa-si schimbe viata, sa se ridice din boala si din pacate. De aceea, probabil nu I-a zis lui Iisus 'Invatatorule intelept', ci 'Invatatorule bun'. Cand aude Mantuitorul Iisus Hristos ce preocupare are acest tanar, si anume 'Ce bine sa fac ca sa am viata vesnica?' (Mt. 19, 16) sau in Evanghelia dupa Marcu 'Ce sa fac ca sa mostenesc viata de veci' (Mc. 10, 17), Hristos Domnul ii raspunde: 'Pazeste poruncile ca sa intri in viata vesnica' (cf. Mt. 19, 17). Atunci tanarul a intrebat: 'Care?' Iar Mantuitorul Iisus Hristos raspunde citand poruncile principale din Vechiul Testament, si anume: 'sa nu ucizi, sa nu fii desfranat, sa nu furi, sa nu marturisesti stramb, cinsteste pe tatal tau si pe mama ta si iubeste pe aproapele tau ca pe tine insuti.' (Mt. 19, 18-19) Aceasta din urma porunca a adaugat-o Mantuitorul Iisus Hristos la poruncile cunoscute. Atunci tanarul I-a raspuns: 'Doamne, acestea le-am pazit inca din copilaria mea' (Mt. 19, 20), se spune in Evanghelia dupa Matei, iar in cea dupa Marcu: 'Acestea toate le-am pazit inca din tineretile mele' (Mc. 10, 20). Auzind ca el a pazit inca din copilarie toate aceste porunci, Mantuitorul ii spune: 'Daca vrei sa fii desavarsit, mergi, vinde averea ta, imparte-o saracilor si vei avea comoara in ceruri. Şi apoi vino si urmeaza-Mi Mie.' (Mt. 19, 21) La acest sfat, pe care l-a dat Mantuitorul unui tanar bogat care implinise in viata lui poruncile din Vechiul Testament, tanarul s-a intristat si a plecat, caci avea multe avutii (cf. Mt. 18, 22), spune Evanghelia. El n-a mai intrebat nimic, n-a mai raspuns nimic, nu s-a explicat, ci a plecat. A plecat intristat. Iar Mantuitorul Iisus Hristos ii respecta tacerea si intristarea lui. Nu-l consoleaza si nu schimba sfatul dat lui, pentru ca Iisus i-a dat sfatul cel bun, chiar daca tanarul bogat nu-l putea implini imediat, ci dupa o lupta interioara cu el insusi.Atasarea de bogatii face anevoioasa mantuireaDupa plecarea acestui tanar bogat, evlavios si moral, dar totusi neputincios in a implini sfatul pe care l-a primit, Iisus S-a intors catre ucenici si le-a zis: 'Adevarat va spun voua ca un bogat cu anevoie va intra in imparatia cerurilor. Şi iarasi va spun ca mai lesne este sa treaca o camila prin urechile acului, decat sa intre un bogat in imparatia cerurilor.' (Mt. 19, 23-24). Prin camila poate fi inteles animalul respectiv sau, prin asemanarea termenilor in limba greaca, poate fi inteleasa o funie: 'Mai usor trece funia prin urechile acului decat sa intre bogatul in imparatia cerurilor.' Unii talcuitori mai spun ca exista in Ierusalim o poarta ingusta numita 'Urechile Acului,' iar cand o camila trecea prin aceasta poarta, ea trebuia sa ingenuncheze, adica sa se aplece mult, intrucat poarta era stramta si joasa. Dar indiferent de interpretarea data cuvantului camila, Iisus vorbeste de o dificultate a bogatilor, nu de o imposibilitate totala, de a intra in Imparatia cerurilor. Mirati sau uimiti de aceste cuvinte ale lui Iisus, ucenicii Sai L-au intrebat, zicand: 'Cine poate sa se mantuiasca?' (Mt. 19, 25). Iar El i-a privit in fata. Amanuntul acesta pe care il evidentiaza Evanghelia, si anume ca Iisus nu doar le-a vorbit, ci i-a privit in fata, este foarte important. Prin privirea Sa direct in fata ucenicilor, El a voit sa fixeze si mai mult in sufletele lor adevarul invataturii pe care il rosteste prin urmatoarele cuvinte: 'ce este cu neputinta la oameni, este cu putinta la Dumnezeu' (Mt. 19, 26). Cand i-a privit pe ucenici in fata, Mantuitorul Iisus Hristos a privit si in viitorul acestui tanar care a primit invitatia de a deveni si el ucenic al lui Hristos, pentru ca i-a zis: 'Vinde averea ta… si vino si urmeaza-Mi Mie' (Mt. 19, 21) adica vino si te fa ucenic al Meu. Ajutorul lui Dumnezeu transforma imposibilul in posibilEvanghelia se termina cu o constatare a dificultatii intrarii celor bogati in Imparatia cerurilor, dar si cu speranta data de Mantuitorul Iisus Hristos, si anume ca ceea ce este cu neputinta pentru oameni devine posibilitate cand ei primesc ajutorul lui Dumnezeu. Ceea ce este cu neputinta la oameni devine cu putinta la Dumnezeu. Ceea ce nu poate face omul prin propriile sale forte, sau prin propriile sale puteri sufletesti, el poate totusi realiza cu ajutorul lui Dumnezeu, cu harul lui Dumnezeu. De aceea, Sfintii Parinti ai Bisericii au vazut in cuvintele Mantuitorului cuvinte de speranta, dar si de cunoastere a viitorului tanarului bogat care a plecat intristat. In acest sens, potrivit Traditiei, dupa o lupta mare cu el insusi, un an si mai bine, acest tanar bogat s-a hotarat, in sfarsit, sa implineasca sfatul lui Iisus. A vandut averea sa, a impartit banii saracilor si l-a urmat pe Iisus. Sufletul omului nu se poate multumi doar cu bunurile pamantestiIn primul rand invatam de la acest tanar bogat, evlavios si moral, ca totusi omul, chiar daca are o situatie materiala asigurata in lumea aceasta, bunurile materiale limitate si trecatoare nu pot niciodata sa-i dea sentimentul implinirii, al desavarsirii si nici arvuna vietii vesnice, pentru ca sufletul omului, creat dupa chipul lui Dumnezeu Cel vesnic si nesfarsit, este in cautare permanenta a lui Dumnezeu Cel vesnic si nesfarsit, Cel netrecator si nelimitat.E atat de mare sufletul omului, incat nimic din lumea aceasta materiala nu-l poate satisface pe deplin, nimic din ceea ce este trecator pe pamant nu poate raspunde dorintei lui de viata vesnica. Nimic din ceea ce este limitat nu poate corespunde dorintei lui de iubire nelimitata. Numai Dumnezeu Cel vesnic si nesfarsit in iubirea Sa poate umple sufletul omului cu viata si iubire vesnica. Aceasta este adancimea cautarii existentiale din intrebarea tanarului evlavios si bogat: 'Ce bine sa fac ca sa mostenesc viata vesnica?' Intrebarea lui era cea mai frumoasa intrebare, nu numai pentru un tanar, ci pentru orice om. Sfantul Ioan Gura de Aur confirma aceasta frumusete unica a intrebarii tanarului: 'Ce bine sa fac ca sa mostenesc viata vesnica?' cand se intreaba: 'Ce folos avem de viata aceasta trecatoare, daca in timpul ei nu cautam viata vesnica netrecatoare? Ce folos de viata aceasta pamanteasca, daca in timpul ei nu cautam viata cea netrecatoare si nelimitata?' O multime de tineri astazi sunt preocupati cum sa-si faca o cariera, cum sa nu mai fie o grija in plus pentru parintii lor, uneori saraci si bolnavi, cum sa se descurce singuri, cum sa-si construiasca sau sa-si cumpere o casa, cum sa-si intemeieze o familie trainica, cum sa-si asigure o situatie pentru un trai decent. Foarte putini, insa, sunt tinerii care isi pun intrebarea: 'Ce sa fac ca sa mostenesc viata vesnica?' Acestia putini sunt tinerii credinciosi care stiu ca mai intai trebuie sa caute Imparatia lui Dumnezeu, iar celelalte se vor adauga, adica locul de munca, familie si casa binecuvantata. De aceea, in Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Marcu, in capitolul X, dupa ce tanarul bogat a spus: 'toate aceste porunci le-am pazit din tineretile mele' (Mc. 10, 20), Evanghelia noteaza ca Iisus l-a privit cu dragoste (Mc. 10, 21). A privit cu drag cautarea lui sincera si profund umana, dorinta de-a dobandi viata vesnica.Nu este suficient sa nu savarsesti raul, ci trebuie sa faci mult bineDin Evanghelia de astazi mai invatam un alt adevar deosebit de valoros: ca nu este suficient sa fii evlavios si credincios, nu e suficient sa fii corect in comportamentul moral fata de oameni, nu e suficient sa nu ucizi, sa nu desfranezi, sa nu furi, sa nu minti sau sa nu inseli, sa nu marturisesti stramb. Nu este suficient sa te abtii de la rau, ci trebuie sa faci mult bine ca sa fii desavarsit. Iar cel mai mare bine pe care-l putea savarsi acest tanar bogat fata de aproapele sau era ajutorarea saracilor, milostenia fata de ei. Tanarul bogat era un om moral, evlavios, dar zgarcit. Bogatul evlavios si corect din punct de vedere moral era totusi in adancul inimii un om zgarcit, prea mult inrobit in avutie si prea putin darnic. Insa Mantuitorul vrea sa ii spuna ca va fi desavarsit numai cand va fi si milostiv sau darnic. Din Evanghelie se constata dificultatea omului de a se dezlipi de avutiile sale limitate si trecatoare, adica de a renunta la cele pamantesti pentru a avea comoara cereasca, dificultatea de a renunta la ceva material si trecator pentru a se uni cu Cineva netrecator, cu Dumnezeu. Mantuitorul Iisus Hristos ne arata ca nu ne putem mantui numai prin evlavie daca nu suntem si milostivi, mai ales cand avem multe bunuri materiale. Cand nu avem nici un bun material, milostenia noastra se arata prin cuvantul bun, prin fapta buna, prin sfatuirea buna, prin rugaciunea pentru altul, printr-un cuvant de incurajare sau consolare. Insa cand avem avutii materiale, milostenia se arata mai ales ajutand pe cei saraci. De aceea, Biserica nu a dezvoltat in istorie numai Liturghia, ci si Filantropia, adica ajutorarea celor nevoiasi atat duhovniceste, cat si material.Tanarul bogat primeste de la Iisus sfatul de a renunta la ceea ce are in jurul lui pentru a dobandi comoara in inima lui si in ceruri. De fapt, toate lucrurile materiale se aduna in jurul nostru, dar fapta buna se imprima in sufletul nostru ca o lumina pe care o purtam cu noi in vesnicie. De aceea, Iisus ii cere tanarului bogat: renunta la ceva si urmeaza pe cineva. 'Urmeaza-Mi Mie' inseamna intra in legatura de iubire vesnica cu Dumnezeu Care ne arata iubirea si bunatatea Sa in Hristos Cel Bun si Milostiv. Vedem aici prefigurarea tainei Bisericii. 'Urmeaza-Mi Mie' inseamna fa-te ucenic al Meu, intra in comuniune cu Mine si in comunitatea celor care Ma urmeaza. Mantuitorul il indeamna pe tanar, de fapt, sa devina crestin, impreuna cu ucenicii Sai apostoli. Ca sa fii desavarsit trebuie sa fii urmator lui Hristos, sa fii in legatura vie cu Persoana Lui si sa fii milostiv ca El, pentru ca El este bogatia cea vesnica, nelimitata si netrecatoare. ,,Aceasta este viata vesnica sa Te cunoasca pe Tine, singurul si adevaratul Dumnezeu si pe Iisus Hristos pe care L-ai trimis' (In. 17, 3).Din Evanghelia de astazi vedem si faptul ca nu este usoara schimbarea vietii noastre pe calea desavarsirii, ca schimbarea in bine inseamna o lupta cu noi insine, adesea multa intristare. Uneori ne intristam cand Hristos prin Evanghelie ne cheama sa ne schimbam viata in bine, sa daramam idolii lacomiei si mandriei ascunsi in inima noastra si sa lasam in locul lor sa vina lumina si iubirea lui Hristos Cel milostiv. Dar toate sunt cu putinta celui ce cauta sincer viata vesnica si cere ajutorul sau harul lui Hristos. Sa ne rugam lui Dumnezeu sa ne ajute ca prin harul Sau sa devenim tot mai milostivi, spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. Amin!

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 9046

Id: 8435

Data: Aug 16, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).