Praznicul mucenicului Teodor Tiron este, dupa Karabinov, cea mai veche sarbatoare fixa deplasata în ciclul liturgic mobil. Marea popularitate a acestui sfânt, al carui sanctuar din Euhaita atragea multimile, a facut ca pomenirea lui sa fie transferata în prima sâmbata a Postului Mare, dupa cum atesta Typikon-ul Marii Biserici. Nu este însa vorba doar de un transfer al sarbatoririi praznuite de Triod. Caci, în timp ce Typikomul Marii Biserici nu indica decât sinaxa mucenicilor, Triodul comemoreaza în aceasta zi, mai precis, minunea colivelor, a carei naratiune e atribuita patriarhului Nectarie al Constantinopolului (sfârsitul secolului IV). În timpul domniei tiranice a împaratului Iulian Apostatul, acesta a poruncit sa se stropeasca cu sângele animalelor sacrificate idolilor toate produsele vândute pe piata cetatii) imperiale, pentru a întina astfel prima saptamâna din Postul Mare al crestinilor. Dar, mucenicul Teodor s-a aratat în vis arhiepiscopului de atunci, Eudoxie (360-369) descoperindu-i planul lui Iulian si sfatuindu-l sa fiarba graunte de grâu (Kolva) si sa le distribuie locuitorilor Constantinopolului pentru ca acestia sa nu mearga sa cumpere de la piata. Fiind astfel izbaviti de întinaciunea idolatriei gratie acestui mucenic surpator al idoliior, arhiepiscopul a poruncit credinciosilor sa serbeze în fiecare an, la încheierea primei saptamâni a Postului Mare, un praznic care sa comemoreze acest eveniment. Aceasta prima sâmbata este, asadar, ocazia unei duble bucurii: încheierea primei perioade a postului si praznuirea mucenicului.„Sa ne odihnim în Sâmbata de astazi, oamenilor, încetând ostenelile cele de ieri, pentru Cel ce a binecuvântat aceasta zi cu odihna si cu praznuirea cea de acum a mucenicului”42 (Oda 8, canon 2, tropar 1 / Utrenia din prima sâmbata a Postului Mare)Praznicul mucenicului e dublu si el, pentru ca în el ne bucuram atât de minunea colivelor, cât si de nevointele mucenicesti ale Sfântului Teodor. De aceea, slujba zilei nu are „Aliluia” pentru defuncti ca celelalte sâmbete, ci „Dumnezeu este Domnul”. Imnologia cuprinde piese rezervate laudei lui Teodor si altele, închinate minunii colivelor. Lectura Sinaxarului care relateaza aceasta minune, e completata de cea a panegiricului Sfântului Teodor atribuit Sfântul Grigorie al Nyssei.Comemorarea Mucenicului Teodor Tiron într-o sâmbata în mod normal consacrata memoriei colective a sfintilor si a martirilor apare, asadar, drept o specificare a acesteia, înscriindu-se ca un fel de concluzie a seriei celor trei sâmbete festive: Sâmbata Mortilor, Sâmbata Ascetilor si Sâmbata lui Teodor. Pe de alta parte, cu exceptia Sâmbetei Acatistului celelalte sâmbete din Postul Mare nu vor cuprinde comemorari deosebite, sarbatoarea colivelor îngaduind astfel evidentierea caracterului privilegiat al primei saptamâni. La încheierea acesteia din urma adunarea mucenicilor reprezentata de Sfântul Teodor se asociaza, asadar, prin rugaciunile si exemplele ei eforturilor întreprinse de credinciosi pentru a-i ajuta pe calea ce le ramâne de parcurs în saptamânile urmatoare:„Postul cel curat si fara prihana la noi acum ajungând a adus cu sine savârsire de minuni mucenicesti. Caci prin post ne curatim de întinaciunile si de necuratiile cele sufletesti, iar prin dovezi si lupte vitejesti asupra patimilor ne îmbarbatam. Pentru acestea si cu darul Sfintei postiri luminându-ne si cu minunile mucenicului Teodor întarindu-ne în credința întru Hristos, cerem de la El sa dea mântuire sufletelor noastre” (Laude, Utrenia din Prima Sâmbata a Postului Mare)Ca si în Sâmbata Mortilor, dupa Vecernia (si Liturghia darurilor înainte sfintite) de vineri se trece la Panihide si la binecuvântarea colivelor, dar aici semnificatia putin diferita, E vorba mai putin de supravietuirea vechilor ospete funerare ale primilor crestini, cât de un oficiu festiv comemorând minunea colivelor si biruinta împotriva planului perfid al lui Iulian Apostatul, gratie interventiei miraculoase a mucenicului Teodor. Aceasta diferenta apare si în structura Panihidei: aceasta nu mai cuprinde Psalmul 90 si „Aliluia” ca la Panihida defunctilor ci Psalmul 142 si „Dumnezeu este Domnul” festiv, un canon al Sfântului Ioan Damaschinul la aceasta minune, binecuvântarea colivelor si apolisul Liturghiei Darurilor înainte sfintite, la sfârsitul careia se reintra în procesiune în trapeza pentru prima masa oficiala a saptamânii. Obiceiul lavrei Sfântului Sava cel Sfintit si al chinoviei Sfântului Eftimie era ca în cursul acestei mese sa se acorde o dispensa de vin si untdelemn întru cinstirea sfântului zilei, dar Typikon-ul tiparit precizeaza, ca a fost desfiintat din pricina respectului datorat primei saptamâni a Postului Mare.(Informatii preluate din Triodul explicat – Mistagogia timpului liturgic, autor ieromonah Makarios Simonopetritul, editia a III-a, Editura Deisis, Sibiu, 2008)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 663
Id: 38650
Data: Mar 8, 2014
Imagine:
Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul României, însotit de o delegatie a Bisericii Ortodoxe Române, participa în aceste zile la Constantinopol la .....
Data: Mar 8, 2014
Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române este prezent în perioada 5-9 martie la Patriarhia Ecumenica din Constantinopol (Istanbul) unde are loc Sinaxa .....
Data: Mar 8, 2014
Copiii de la Gradinita ”Sfântul Dimitrie” a Arhiepiscopiei Sibiului au pregatit, cu ocazia zilei de 8 martie, mai multe cadouri pentru mamele si bunicile lor. Ajutati de .....
Data: Mar 8, 2014
Sâmbata aceasta, în toate bisericile ortodoxe, s-au facut pomeniri de obste ale celor adormiti. Aceasta a fost prima zi de pomenire a mortilor din Postul Mare. Este .....
Data: Mar 8, 2014
Prima duminica a Postului Mare este ziua în care crestinii ortodocsi cinstesc Dreapta Credinta. La 4 martie 843, un sinod convocat la Constantinopol de Patriarhul Metodie, în .....
Data: Mar 8, 2014
La Duminica I din Post membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române slujesc dupa urmatorul program pe care îl aflam de la Radio TRINITAS:Preafericitul Parinte .....
Data: Mar 8, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).