Sarbatoarea Bunei Vestiri la Catedrala Patriarhala

Credinciosii ortodocsi sarbatoresc astazi Buna Vestire. La aceasta mare sarbatoare Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul României a oficiat slujba Sfintei Liturghii a Sfântului Ioan Gura de Aur unita cu Vecernia la Catedrala Patriarhala din Bucuresti, fiind înconjurat de un sobor de preoti si diaconi.În cuvântul de învatatura rostit dupa citirea Pericopei Evanghelice Întâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a aratat ca Buna Vestire sau Blagovestenia este prima sarbatoare închinata Maicii Domnului, confirmata de documente. Praznicul de astazi semnifica începutul mântuirii oamenilor, a mai spus Preafericirea Sa.Începutul mântuirii este începutul Întruparii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria„Aceasta taina a zamislirii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria sau a Întruparii Fiului lui Dumnezeu cel vesnic ca sa devina om pentru mântuirea oamenilor este o taina în care se afla prezenta întreaga Sfânta Treime, nu numai Fiul Care Se naste, ci si Dumnezeu cel Preaînalt Tatal care umbreste, care se arata prezent în lucrare si Duhul Sfânt care pregateste pe Maica Domnului pentru ca din ea sa se zamisleasca Dumnezeu Fiul. Aceste adevaruri mari însa ne arata ca scopul pentru care Fiul lui Dumnezeu Se face Fiu al Fecioarei este mântuirea noastra. De aceea, troparul sarbatorii zice: Astazi este începutul mântuirii noastre. Ce înseamna mântuirea ? Folosim adesea cuvântul mântuire, dar când suntem întrebati ce înseamna nu avem imediat cuvintele cele mai potrivite pentru a explica. Ei bine, sarbatoarea de astazi ne arata ce este mântuirea. Este unirea omului cu Dumnezeu. Numai unit cu Dumnezeu cel vesnic viu poate omul sa se mântuiasca si sa traiasca vesnic. Numai unit cu Dumnezeu cel Unul Sfânt omul se poate curata de pacate si ajunge la asemanarea cu Dumnezeu. Astazi este începutul mântuirii pentru ca astazi este începutul Întruparii prin zamislire, prin lucrarea Duhului Sfânt. Din Fecioara Maria se naste Dumnezeu Fiul împropriindu-Şi firea Sa omeneasca. Aceasta este taina mântuirii, taina unirii lui Dumnezeu cu umanitatea în persoana Fiului pentru ca toti oamenii în Hristos sa dobândeasca viata vesnica. Deci, începutul mântuirii este începutul Întruparii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria. Aceasta este marea taina a Întruparii si anume, ca Dumnezeu cel atotputernic Se arata a fi si atotsmerit. Smerenia este starea existentei, starea vietii lui Dumnezeu în permanenta. Iar când arata atotputernicia Sa arata iubirea Sa atotputernica mai tare decât moartea. În Cruce se arata smerenia Lui, în Înviere se arata puterea iubirii Sale mai tare decât moartea”.Smerenia este însasi prezenta lui Dumnezeu în viata noastraPatriarhul României a mai aratat ca „Taina aceasta a bunei Vestiri ne arata taina cea din veac ascunsa si de îngeri nestiuta. Unirea celui nelimitat cu limitatul. Unirea celui vesnic cu cei muritori. Unirea celui atotputernic cu cei ce sunt slabi. Unirea celui Sfânt pentru mântuirea si vindecarea pacatosilor. Deci, avem aici smerenia lui Dumnezeu negraita mai presus de întelegere. De aceea, poetul Vlahuta într-o poezie spune ca Hristos zâmbeste tuturor atotputernic si smerit. Pentru limbajul obisnuit este greu sa întelegem cum cineva poate fi în acelasi timp si atotputernic si smerit. Sarbatoarea ne mai arata taina smereniei Maicii Domnului caci cel care se naste din ea, Fiul lui Dumnezeu cel smerit Se naste dintr-o mama smerita. Adam si Eva au cazut în pacat fiindca au fost mândri si neascultatori. Au dorit sa devina ca Dumnezeu fara Dumnezeu si împotriva vointei lui Dumnezeu. Acum noul Adam, Iisus Hristos, se arata smerit si înca smerit pâna la moarte pe Cruce. Iar noua Eva, Maica Domnului, Fecioara Maria se arata a fi smerita. Când îngerul intra în locuinta ei si o saluta cu mult respect si cu multa smerenie zicând Bucura-te, ceea ce esti plina de har. Binecuvântata esti tu între femei ea se mira si se întreaba în sine ce este cu aceasta închinaciune. Deci, a vazut ca îngerul se închina ei si s-a mirat. Nu s-a mândrit, ci s-a mirat. Şi apoi ca sa nu se tulbure, sa nu se înfricoseze, Arhanghelul Gavriil îi spune Nu te teme Marie, caci ai aflat har înaintea lui Dumnezeu. Iata vei lua în pântece si vei naste fiu si vei pune numele lui Iisus. Acesta va fi mare si Fiul celui Preaînalt se va chema. Şi Dumnezeu Îi va da tronul lui David, Parintele Sau si va împarati peste casa lui Iacov si Împaratia Lui nu va avea sfârsit. Iar când a auzit aceste cuvinte ale îngerului si-a dat seama cine va fi cel care Se naste din ea. Fiul celui Preaînalt Se va chema, Împaratia lui nu va avea sfârsit si numele Lui se va chema Iisus, adica Dumnezeu mântuieste înseamna cuvântul în limba ebraica. Aceasta sarbatoare este sarbatoarea începutul mântuirii noastre pentru ca unul din Treime Care Se face om are ca scop sa ne aduca pe noi oamenii, sa ne ridice din pacat si din moarte si sa ne aduca în iubirea vesnica a Preasfintei Treimi si în Împaratia Tatalui, a Fiului si a Sfântului Duh […] Toate cele care se lucreaza în sfintenie trebuie sa fie lucrate în stare de smerenie. Fara smerenie nu este sfintenie. Şi numai unde este smerenie se vede semnul sfinteniei pentru ca, asa cum spune Sfântul Isaac Sirul, smerenia nu sta în privirea aplecata, nici în hainele ponosite, nici în vorbirea domoala. Ci în smerita cugetare despre sine. Ce esti tu în fata lui Dumnezeu. Pentru ca, adauga el, smerenia este însasi prezenta lui Dumnezeu în viata noastra. De aceea, cei care simuleaza smerenia si nu o au cu timpul vor arata ca nu o au, ci doar au simulat-o. Deci, ce gândim noi despre noi însine în fata lui Dumnezeu aceea este sau nu este smerenia. Daca ne gândim ca suntem mai pacatosi decât toti oamenii cum a spus Sfântul Apostol Pavel atunci avem în noi prezenta lui Hristos cel smerit si Maica Domnului ajuta mai ales pe cei smeriti si ascultatori”.Darul acesta al nasterii de prunci se binecuvinteaza prin toate sarbatorile Maicii DomnuluiSarbatoarea de astazi este o zi a familiei care au copii, a mai subliniat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.„Sarbatoarea ne cheama si sa pretuim foarte mult darul nasterii de prunci. Maica Domnului accepta sa nasca pe Iisus, Mântuitorul lumii, cu bucurie, cu smerenie, cu ascultare, asa cum toate femeile casatorite trebuie sa astepte ca pe un dar de la Dumnezeu cu bucurie, cu smerenie, cu ascultare si cu daruire de sine darul nasterii de prunci. Din nefericire, în România de astazi, desi majoritatea poporului este ortodoxa, avem mai multe avorturi decât numarul populatiei. Numarul avorturilor a trecut de 22 de milioane. Aceasta trebuie sa ne faca sa ne întrebam de ce am ajuns în starea aceasta. Unii spun ca saracia este problema, altii comoditatea, altii egoismul, dar când ne gândim ca parintii nostri si strabunii nostri aveau si câte 10-15 copii. Este un preot la Sibiu care are 13 copii. Anul acesta praznuim comemorarea Sfintilor Martiri Brâncoveni. Constantin Brâncoveanu si sotia sa, doamna Maria Brâncoveanu, au avut 11 copii: 4 baieti si 7 fete. Baietii au fost martirizati, dar fetele au scapat. Iata cum darul acesta al nasterii de prunci se binecuvinteaza prin toate sarbatorile Maicii Domnului, dar mai ales prin Sarbatoarea Bunei Vestiri. Sa ne rugam Maicii Domnului sa pazeasca familiile cu copii, sa daruiasca celor care nu au copii si doresc sa aiba sa le daruiasca acest dar spre bucuria, spre bucuria Bisericii si spre slava lui Dumnezeu. Amin !”.În cadrul Sfintei Liturghii, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a hirotonit întru preot pe Diac. Ilie Chiscari pe seama Parohiei Dudu, Protoieria Ilfov Sud.Praznicul Bunei Vestiri reitereaza momentul în care Fecioara Maria a primit vestea ca Îl va naste pe Mesia, Cel asteptat de veacuri.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 588

Id: 39172

Data: Mar 25, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).