Sarbatoarea ingerilor

Soborul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil este sarbatoarea pe care Biserica o dedica îngerilor. Astfel, în data de 8 noiembrie nu îi praznuim doar pe Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, ci, totodata, toate cetele îngeresti. De asemenea, ca sarbatoare a îngerilor, ziua de 8 noiembrie a fost praznuita de Biserica începând cu secolul al V-lea.Vechimea sarbatorii este de cincisprezece secole, iar la origine a fost doar o praznuire a Sfântului Arhanghel Mihail. Parintele Ene Braniste afirma ca, în secolul al V-lea, a fost construita o biserica închinata Sfântului Arhanghel Mihail la Thermele lui Arcadius din Constantinopol si, initial, sarbatorirea era legata de amintirea sfintirii acestei biserici. Ulterior, sfera sarbatoririi a fost largita, fiind sarbatorit si Sfântul Arhanghel Gavriil. În cele din urma, sarbatoarea a devenit o zi de praznuire a tuturor cetelor îngeresti (Liturgica Generala).Sarbatoarea se numeste "Soborul Sfintilor Arhangheli", deoarece aminteste de traditia care atesta modul în care a pus capat Sfântul Arhanghel Mihail revoltei îngerilor rai. În momentul în care Satana a cazut împreuna cu cei care l-au urmat în razvratirea lui, Sfântul Arhanghel Mihail ar fi spus: "Sa luam aminte! Sa stam bine, sa stam cu frica înaintea Celui ce ne-a facut pe noi si sa nu cugetam cele potrivnice lui Dumnezeu. Sa luam aminte ce au patimit cei ce erau împreuna cu noi ziditi si cum se împartaseau cu noi din dumnezeiasca lumina. Sa luam aminte cum, îndata, din lumina s-au prefacut în întuneric pentru mândria lor si din înaltime au fost aruncati jos, în adânc. Sa luam aminte cum a cazut din cer luceafarul cel ce rasarea dimineata si s-a sfarâmat pe pamânt". Dupa ce a rostit aceste cuvinte, toate cetele îngeresti au început sa cânte cântare de lauda. "Deci aceasta conglasuire a sfintilor îngeri s-a numit sobor îngeresc, adica luare aminte, o cugetare, o glasuire, o unire; caci împreuna si cu un glas slavesc pe Tatal, pe Fiul si pe Sfântul Duh, pe Sfânta Treime".Sfântul Arhanghel Mihail este unul dintre cei care i-au vestit lui Lot pierirea Sodomei si Gomorei. I s-a aratat lui Iacov când fugea de mânia fratelui sau Isav si a vrajitorului Valaam, care voia sa blesteme poporul Israel. Tot el este cel care a venit si l-a întarit pe Iosua, fiul lui Navi, înainte de începerea cuceririi Canaanului.Gavriil, îngerul care aduce vestea bunaAl doilea arhanghel pe care îl sarbatorim la 8 noiembrie - Gavriil - are misiunea de a vesti oamenilor tainele cele mari. El este înfatisat în icoane cu un crin în mâna, ceea ce arata bucuria pe care o aduce si vestile bune. Traditia arata ca datorita înfatisarii sale placute, a fost ales si trimis de Dumnezeu la Fecioara Maria pentru a-i vesti taina cea mare a întruparii Domnului. Tot el a adus vestea zamislirii Maicii Domnului, a vestit în templu Sfântului Zaharia ca sotia lui va naste la batrânete pe Sfântul Ioan Botezatorul. Gavriil a dus la cer rugaciunea Fecioarei Maria când petrecea în templu si i-a adus hrana îngereasca, în Sfânta Sfintelor. Tot el a vestit pastorilor ca în Betleem s-a nascut Mesia si a cântat „Slava întru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamânt pace, între oameni bunavoire!“. El a descoperit magilor taina întruparii, a linistit pe Iosif când voia s-o paraseasca pe Fecioara Maria si i-a poruncit mai târziu sa fuga în Egipt cu Pruncul si apoi sa se întoarca în Nazaret.Cele noua cete îngerestiÎnvatatura despre fiiintele spirituale, nevazute, care locuiesc într-o lume la care omul nu are acces decât dupa moarte este întâlnita în mai multe religii, cu diferite nuante si idei proprii. În Ortodoxie, învatatura despre îngeri este un capitol important din doctrina. Urmând învataturii Sfintilor Parinti din primele secole crestine, în special cea a lui Dionisie Pseudoareopagitul, autorul cartii „Despre ierarhia cereasca“ (secolul al VI-lea), Biserica Ortodoxa învata ca îngerii sunt fiinte spirituale create de Dumnezeu înaintea lumii vazute, pentru a-l slavi pe Dumnezeu si a vesti oamenilor voia Sa. Numarul lor nu este cunoscut. Ei sunt împartiti în noua cete sau triade, dupa modelul Sfintei Treimi: serafimii, heruvimii, scaune (tronuri), domnii, puteri, stapâniri, începatorii, arhangheli si îngeri. Împartirea lor este facuta în functie de apropierea lor de Tronul Ceresc, de Dumnezeu Însusi. Alaturi de arhanghelii sarbatoriti la 8 noiembrie este foarte cunoscut si arhanghelul Rafael, mentionat în Biblie. În general, îngerii ocrotesc popoare, localitati si oameni.Celelalte sarbatoriri ale Sfintilor Arhangheli în cursul anului bisericescÎn cursul anului bisericesc mai exista patru sarbatori cu referire la Sfintii Arhangheli. Pe 6 septembrie este praznuita o minune a Sfântului Arhanghel Mihail, savârsita la Chones, în Colose, din Frigia. A devenit o sarbatoare a întregii Ortodoxii începând cu secolul al XI-lea, odata cu domnia lui Manuil I Comnenul. Celelalte trei sarbatoriri sunt legate exclusiv de Sfântul Arhanghel Gavriil. Doua dintre ele sunt denumite Soboare si sunt praznuite pe 26 martie, respectiv 13 iulie. Daca în privinta celui de-al doilea sobor nu avem detalii prea multe, motivul sarbatoririi pierzându-se cu timpul, primul este, în mod sigur, generat de prezenta Sfântului Arhanghel Gavriil în sarbatoarea de Buna Vestire. Soborul praznuit pe 26 martie este foarte vechi, fiind atestat înca din secolul al V-lea si mentionat în Tipicul Ierusalimului si al Manastirii „Sf. Sava“ (Liturgica Generala).Cultul îngerilor în Biserica Ortodoxa, în trecut si prezentÎn primele secole, cultul îngerilor a fost un subiect destul de controversat, acest lucru fiind cauzat în mod cert de amestecul nepotrivit al gnosticilor. Acestia le supralicitau în mod fortat puterea, considerându-i intermediari între Dumnezeu si oameni. Cât despre populatia pagâna, pentru acestia îngerii erau confundati cu diverse divinitati locale. Ştim ca, la evrei, secta eseniana a supralicitat puterea îngerilor, ajungând sa refuze din anumite puncte de vedere închinarea directa la Dumnezeu. Sfântul Apostol Pavel critica aceste manifestari existente si în comunitatea din Colose, avertizând: „Nimeni sa nu va smulga biruinta printr-o prefacuta smerenie si printr-o fatarnica închinare la îngeri, încercând sa patrunda în cele ce n-a vazut si îngâmfându-se zadarnic cu închipuirea lui trupeasca“ (Col. 2, 18). Ratacirea eseniana o regasim asa cum am spus si la gnostici, ceva mai târziu. Din aceasta, pricina parerile Sfintilor Parinti din primele veacuri sunt destul de diferite privind cultul îngerilor. Sfântul Irineu de Lyon nu recunoaste existenta unui cult al îngerilor, în timp ce Origen si Sfântul Iustin Martirul si Filosoful îl sustin. Începând cu secolul al IV-lea, cultul îngerilor cunoaste o perioada înfloritoare, dezvoltându-se din ce în ce mai mult. Cu toate acestea, Canonul 35 al Sinodului de la Laodiceea (343) precizeaza: „Nu se cuvine crestinilor sa paraseasca Biserica lui Dumnezeu si sa se îndeparteze, si sa invoce pe îngeri, si sa faca adunari, caci acestea sunt oprite. Deci, de se va afla cineva ca staruieste în idolatria aceasta ascunsa, sa fie anatema, caci a parasit pe Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, si a venit la idolatrie“ (Canoanele Bisericii Ortodoxe, Sibiu, 2005, p. 248).Canonul face referire directa la manifestarile gnostice si nu interzice cultul îngerilor. Ca urmare a manifestarilor gnostice si considerarii îngerilor drept intermediari între Dumnezeu si om, cultul îngerilor capatase o functie fundamentala, uitându-se de relatia directa între Dumnezeu si om. În Biserica Ortodoxa, cultul sfintilor îngeri s-a dezvoltat armonios si prezinta mai multe forme de exprimare. Dupa cum afirma parintele Ene Braniste, acestea constau în: „invocarea puterii lor supranaturale în rugaciuni, consacrarea unei zile pe saptamâna (luni), slujbele speciale (Acatiste, Canoane), rugaciunile si imnele compuse de marii imnografi crestini, dar mai ales bisericile închinate lor si sarbatorile rânduite în cinstea lor.Îngerii care ne ocrotesc cel mai multSfintii Arhangheli Mihail si Gavriil sunt cei dintâi îngeri mijlocitori între Dumnezeu si oameni. Ei au grija si mila de crestini si îi ajuta mai mult decât ceilalti îngeri. Traditia bisericeasca arata ca s-a hotarât data de 8 noiembrie pentru cinstirea speciala a celor doi arhangheli pentru ca opt este simbolul vietii vesnice, iar luna a noua simbolizeaza cele noua cete îngeresti. Sfântul Mihail este protectorul direct al calugarilor, al armatelor crestine, al voievozilor, care purtau cu ei pe câmpul de lupta icoana marelui arhanghel. Sfântul Gavriil este protectorul fecioarelor crestine, al familiei crestine, protectorul mamelor care nasc copii, dar si protectorul copiilor si al calugaritelor iubitoare de feciorie si iubitoare de Hristos. Sfântul Gavriil ocroteste pe fecioare, acopera pe mame, pazeste pe prunci, duce rugaciunile cele fierbinti la Dumnezeu si aduce înapoi împlinirea cererilor. El slujeste tainelor celor mari si ajuta la înmultirea si mântuirea neamului omenesc.Jandarmeria Româna are ca ocrotitori pe cei doi arhangheli sarbatoriti si de aceea, în toate unitatile de jandarmerie din întreaga tara, se vor oficia slujbe religioase. (informații preluate din Ziarul Lumina)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 837

Id: 35268

Data: Nov 6, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).