Utrenia Sfintei si Marii Sambete, savarsita in seara zilei anterioare – anul acesta, vineri, 17 aprilie – este numita si Denia Prohodului Domnului. Sinaxarul citit la aceasta slujba arata ca in Sfanta si Marea Sambata praznuim ingroparea dumnezeiasca si trupeasca a Mantuitorului nostru Iisus Hristos si pogorarea la iad, prin care neamul nostru fiind chemat din stricaciune, a fost mutat spre viata vesnica . Prezentand semnificatiile acestei zile din Saptamana Patimilor, sinaxarul rezuma continutul Prohodului Domnului si al cantarilor randuite pentru Vecernia aceleiasi zile, savarsita sambata dimineata impreuna cu Liturghia Sfantului Vasile cel Mare:Cele patruzeci de zile ale Postului Mare intrec pe celelalte zile; iar mai mare decat acestea este saptamana cea mare; si iarasi mai mare decat saptamana mare este aceasta Sfanta si Mare Sambata. Se numeste saptamana mare nu pentru ca zilele ei ar fi mai mari sau ar avea mai multe ceasuri, ci pentru ca in ea s-au savarsit si mai cu seama azi, minunile mari si mai presus de fire si faptele neobisnuite ale Mantuitorului nostru. Caci dupa cum la intaia facere a lumii, Dumnezeu, savarsind toate lucrurile, si in urma in ziua a sasea a creat pe om, faptura cea mai de seama, iar in ziua a saptea S-a odihnit de toate lucrurile Lui si a sfintit ziua, numind-o Sambata, care se talcuieste odihna, tot asa si la facerea lumii celei spirituale, savarsind toate in chipul cel mai bun, in ziua a sasea a creat din nou pe omul stricat si innoindu-l iarasi prin Crucea cea de viata purtatoare S-a odihnit inca o data cu o odihna desavarsita, de toate lucrurile Lui, dormind un somn datator de viata si mantuitor. Cuvantul lui Dumnezeu a stat cu trupul in mormant, iar cu sufletul Lui curat si dumnezeiesc Se pogoara si in iad. Sufletul a fost despartit prin moarte de trup si l-a dat in mainile Tatalui. Tot Tatalui i-a dat si propriul Sau sange, fara sa-I fie cerut; iar sangele Lui a fost pret de rascumparare pentru noi. Sufletul Domnului n-a fost tinut in iad ca sufletele celorlalti sfinti. Cum putea, oare, sa fie tinut odata ce n-avea asupra Lui, ca ceilalti drepti, nimic din blestemul stramosesc? Dar nici dusmanul nostru, diavolul, n-a luat sangele prin care am fost rascumparati, cu toate ca noi eram in stapanirea lui. Cum putea, oare, sa ia sangele lui din alta parte decat de la Dumnezeu? Dar, oare, talharul de diavol putea sa-l ia chiar pe Dumnezeu? Domnul nostru Iisus Hristos a locuit trupeste in mormant si cu Dumnezeirea, care era strans unita cu trupul. A fost impreuna cu talharul in rai; a fost si in iad, dupa cum s-a spus, impreuna cu sufletul Lui indumnezeit. Intr-un chip mai presus de fire ca Dumnezeu necuprins era cu Tatal, imparatind impreuna cu Duhul. Era pretutindeni; Dumnezeirea n-a suferit nimic in mormant, dupa cum n-a suferit nimic pe Cruce. Trupul Domnului a suferit si stricaciune, adica despartirea sufletului de trup, dar nicidecum stricaciune in intelesul unei putreziri a trupului si o nimicire desavarsita a madularelor. Iar Iosif, coborand de pe Cruce sfantul trup al Domnului, l-a inmormantat intr-un mormant nou, punand o piatra foarte mare la intrarea mormantului. Intr-adevar, iudeii s-au dus Vineri la Pilat si i-au spus: Ne-am adus aminte ca inselatorul Acela a spus pe cand traia, ca dupa trei zile Se va scula. Ni se pare ca este bine ca prin puterea ta sa poruncesti sa se intareasca mormantul cu ostasi . Daca este un inselator, pentru ce, iudeilor, I-ati ascultat cu ravna cuvintele Lui pe cand traia? Dar cand a spus Hristos: Ma voi scula? . Poate ca iudeii au scos asta din pilda cu Iona. Negresit ei sunt fara de judecata cand cer sa fie intarit mormantul ca sa nu se fure cumva trupul. O, cat sunt de lipsiti de judecata! Nu stiau ca ceea ce faceau in sprijinul lor o faceau impotriva lor! Pilat le-a ingaduit, iar ei, impreuna cu o ceata de ostasi, au intarit mormantul si l-au si pecetluit. Şi s-a facut asta pentru a nu se pune la indoiala Invierea Domnului, o data ce era straina si paza si pecetea. Dar deodata iadul se cutremura, cand simte puterea Domnului, dand dupa putina vreme afara, din pricina inghitirii nedrepte a lui Hristos, piatra cea tare si din capul unghiului, si pe cei ce-i mancase si-i tinea din veac in pantece. Cu pogorarea Ta nespusa, Hristoase Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, Amin.Sursa: Deniile din Postul Mare , Editura TRINITAS (1999)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1077
Id: 866
Data: Apr 18, 2009
Imagine:
Duminica, 19 aprilie 2009, cu prilejul Praznicul Invierii Domnului, Preasfintitul Parinte Siluan, Episcopul Eparhiei Ortodoxe Romane din Ungaria, va sluji la parohia romaneasca si asezamantul monahal cu hramul Sfantul Ioan Botezatorul din Budapesta, savarsind impreuna cu clericii si .....
Data: Apr 18, 2009
Severinenii sunt invitati sa participe la slujba de Inviere ce va fi oficiata de Preasfintitul Episcop Nicodim la Catedrala Episcopala, pe un podium amenajat in aer liber, incepand cu ora 23:30. Raspunsurile la strana vor fi date de catre corul Kinonia al Episcopiei Severinului si Strehaiei. .....
Data: Apr 18, 2009
Valcenii sunt invitati sa participe la slujba de Inviere ce va fi oficiata de Preasfintitul Parinte Gherasim, Episcopul Ramnicului, la Catedrala Episcopala, pe un podium amenajat in aer liber, incepand cu ora 23:30. Raspunsurile la strana vor fi date de catre Corala Catedralei Episcopale. In .....
Data: Apr 18, 2009
Pentru prima data in municipiul Tulcea, anul acesta, Preasfintitul Visarion va oferi credinciosilor prezenti la slujba Invierii Domnului Sfanta Lumina de la Ierusalim.Lumina Sfanta va fi adusa de la Ierusalim in seara zilei de 18 aprilie a.c. de catre o delegatie a Patriarhiei Romane condusa .....
Data: Apr 18, 2009
Preasfintitul Parinte Timotei, Episcopul Aradului, Ienopolei, Halmagiului si Hunedoarei a oficiat joi, 16 aprilie a.c., Denia celor douasprezece Evanghelii la Catedrala episcopala Sf. Treime din Arad, alaturi de soborul preotilor si diaconilor, in prezenta unui numar mare de credinciosi. .....
Data: Apr 18, 2009
Biserica Ortodoxa sarbatoreste astazi, 19 aprilie, Invierea Domnului nostru Iisus Hristos. In noaptea acestei zile, dupa savarsirea Utreniei Invierii, este citit Cuvant de invatatura al celui intre sfinti parintelui nostru Ioan Gura de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului, in sfanta si .....
Data: Apr 18, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).