Utrenia Sfintei si Marii Vineri, savarsita aseara, 16 aprilie, este numita si Denia celor 12 Evanghelii. Sinaxarul citit la aceasta slujba arata ca in Sfanta si Marea Vineri se praznuiesc sfintele si mantuitoarele si infricosatoarele Patimi ale Domnului si Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos: scuiparile, lovirile peste fata, palmele, insultele, batjocurile, haina de porfira, trestia, buretele, otetul, piroanele, sulita si inainte de toate Crucea si moartea, pe care le-a primit de bunavoie pentru noi. Se mai face inca pomenire de marturisirea mantuitoare facuta pe cruce de talharul recunoscator, care a fost rastignit impreuna cu El . Prezentand semnificatiile acestei zile din Saptamana Patimilor, sinaxarul rezuma continutul celor 12 Evanghelii:Dupa ce Domnul a fost vandut de prietenul si ucenicul Lui cu treizeci de arginti, a fost dus mai intai la Ana arhiereul. Acesta L-a trimis la Caiafa, care L-a scuipat si L-a lovit peste fata; si pe cand isi batea joc si radea de El, a auzit spunandu-I-se: «Profeteste-ne, cine Te-a lovit ». Acolo au venit si doi martori mincinosi care au marturisit ca Hristos a spus: «Stricati Templul acesta si in trei zile il voi ridica», si ca a spus ca este Fiul lui Dumnezeu. Arhiereul si-a rupt hainele neputand suferi asa-numita de el hula. Cand s-a facut ziua L-au dus in pretoriu la Pilat, «si ei n-au intrat, spune Scriptura, ca sa nu se spurce, ci sa poata manca Pastile». Pilat a iesit afara si i-a intrebat: «Care este vina Lui?» Şi pentru ca n-a gasit nici o vina in El, L-a trimis la Caiafa; iar acesta L-a trimis din nou la Pilat, caci si Pilat se pornise spre uciderea Lui. Pilat a spus: «Luati-L voi si rastigniti-L si dupa legea voastra judecati-L». Ei au spus iarasi: «Noua nu ne este ingaduit sa omoram pe nimeni». Prin aceste cuvinte au atatat pe Pilat ca sa-L rastigneasca. Pilat L-a intrebat pe Hristos daca este Imparatul iudeilor. El a marturisit ca este, dar este Imparat vesnic: «Imparatia Mea, a spus El, nu este din lumea aceasta». Pilat, voind sa-L elibereze le-a spus mai intai ca nu gaseste nici o vina deosebita in El, apoi le-a propus sa elibereze pe unul din cei inchisi. Iudeilor insa le-a fost mai drag Varava decat Iisus. In sfarsit Pilat L-a dat iudeilor dupa ce mai intai L-a biciuit pe Iisus. Este apoi dus de soldati, imbracat cu o hlamida rosie, incununat cu o cununa de spini si in maini I-au pus trestie. A fost batjocorit de soldatii care-I spuneau: «Bucura-Te imparatul iudeilor». Dupa ce L-au batjocorit asa, Pilat a spus din nou: «Nu gasesc in El nici o vina de moarte». Ei insa au spus: «Noi Il osandim pentru ca S-a numit pe Sine Fiul lui Dumnezeu». Pe cand spuneau acestea, Iisus tacea. Multimea a strigat lui Pilat: «Rastigneste-L, rastigneste-L». Ei voiau sa-L dea unei morti necinstite, ca sa indeparteze din mijlocul lor amintirea Lui cea buna. Pilat isi batea joc oarecum de ei zicandu-le: «Pe imparatul vostru sa-L rastignesc?». Ei au raspuns: «N-avem alt imparat decat pe Cezarul». Iudeii, pentru ca n-au reusit nimic cu hulele lor, aduc in discutie pe Cezarul, ca cel putin asa sa-si sature furia lor. Intr-adevar au spus: «Tot cel care se face pe sine imparat se impotriveste Cezarului». In timpul acesta femeia lui Pilat, infricosata de visuri, a trimis la Pilat sa-i spuna: «Sa nu faci nimic dreptului acestuia». Caci ea, din pricina lui Iisus, suferise mult in timpul noptii. Pilat s-a spalat pe maini, lepadandu-se prin asta de vina sangelui. Iudeii insa au strigat: «Sangele Lui peste noi si peste copiii nostri! Dar daca-L slobozesti pe El nu esti prieten al Cezarului!». Asadar Pilat L-a legat, desi stia bine ca este nevinovat, L-a osandit la moarte pe cruce, si le-a slobozit pe Varava. Cand a vazut Iuda aceasta, aruncand argintii a plecat si ducandu-se a luat o franghie si s-a spanzurat; pe urma s-a umflat mult si a crapat. Ostasii L-au batut peste fata cu trestia si I-au pus in spate Crucea. Apoi au silit pe Simon Cirineanul sa-I duca crucea. Au ajuns pe la ceasul al treilea la locul Capatanei si acolo L-au rastignit. A fost rastignit impreuna cu doi talhari ca sa fie si El socotit un facator de rele. Pentru a-L injosi, soldatii au impartit hainele Lui, iar pentru camasa Sa, care era facuta dintr-o bucata si nu avea nici o cusatura, au aruncat sorti, savarsind cea mai mare nelegiuire. Dar nu numai acestea, ci si pe cand era pe Cruce isi bateau joc de El, zicand: «Tu, Cel ce strici Templul si in trei zile il zidesti, mantuieste-te pe Tine!». Şi iarasi: «Pe altii a mantuit, dar pe Sine nu poate sa se mantuiasca». Şi iarasi: «Daca esti imparatul lui Israel, coboara-Te acum de pe Cruce si vom crede in Tine!». Iudeii, daca ar fi crezut in cele ce spuneau, ar fi trebuit sa se apropie de El fara nici o indoiala, caci intr-adevar Hristos era recunoscut de intreaga fire nu numai ca imparat al lui Israel, ci si al intregii lumi. Ce insemna, oare, intunecarea soarelui in ceasul al treilea si in miezul zilei? Ce insemna cutremurarea pamantului? Ce insemna despicarea pietrelor, care au mustrat invartosarea inimii iudeilor? Ce insemna invierea multor trupuri, care ne-a invederat credinta in invierea obsteasca si puterea Celui ce-a patimit? Ce insemna sfasierea in doua a catapetesmei Templului, ca si cum si ea ar fi fost suparata din pricina Celui care a fost slavit in ea si patimeste acum? Ce insemnau apoi celelalte lucruri descoperite, dar care n-au putut fi vazute? Asadar in ceasul al treilea, dupa cum spune dumnezeiescul Marcu, a fost rastignit. Din ceasul al saselea pana in ceasul al noualea s-a facut intuneric. Longhin sutasul, cand a vazut aceste lucruri minunate si mai cu seama intunecarea soarelui, a strigat cu voce mare: «Cu adevarat Fiul lui Dumnezeu a fost acesta». Unul dintre talhari Il insulta pe Iisus; celalalt insa, mustrandu-l cu asprime pe acesta, a marturisit pe Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu. Mantuitorul i-a rasplatit credinta lui si i-a fagaduit petrecerea in rai impreuna cu El. In sfarsit, dupa ce a fost insultat din destul, Pilat a scris pe Cruce si cuvintele: «Imparatul iudeilor». Desi iudeii s-au impotrivit sa scrie asa, zicand ca El S-a numit imparat al iudeilor, totusi Pilat a spus impotriva lor din nou: «Ce-am scris, am scris!». Apoi Mantuitorul a strigat: «Mi-e sete!». Ei au amestecat otet cu fiere si I l-au dat sa bea. Şi spunand: «Savarsitu-s-a!». Inclinand capul Şi-a dat duhul. Toti s-au indepartat de acolo. Langa Crucea Lui statea numai Mama Lui si sora ei, Maria lui Cleopa, pe care Ioachim i-o nascuse lui Cleopa ce murise fara copil. Mai era inca si Ioan, iubitul Lui ucenic. Nerecunoscatorii iudei, pentru ca nu voiau sa vada trupurile pe Cruce au cerut lui Pilat (pentru ca era marea zi a Pastelui si era Vineri) ca sa sfarame fluierele picioarelor osanditilor spre a muri mai repede. Şi au sfaramat fluierele picioarelor celor doi talhari, caci mai traiau inca; dar cand au venit la Iisus si L-au vazut ca murise, s-au oprit de a le mai sfarama. Unul dintre ostasi, ca sa faca placere iudeilor nerecunoscatori, a intins sulita si L-a impuns pe Hristos in coasta dreapta si indata a iesit sange si apa; apa, pentru ca sa se vada ca era om, sange, pentru ca sa se vada ca era mai presus de om. Sau alta explicatie: sange din pricina impartasirii cu dumnezeiestile sfintenii, iar apa din pricina botezului. Aceasta a vazut-o Ioan si a marturisit-o si adevarata este marturia lui. El a fost de fata la toate acestea si le-a vazut si ceea ce a vazut a scris. Caci daca ar fi mintit, n-ar fi scris si cele care par ca sunt spre necinstirea Invatatorului. Se spune ca Ioan fiind de fata atunci a strans din coasta curgatoare de viata intr-un vas preasfantul si dumnezeiescul Sange. Dupa ce s-au savarsit aceste fapte mai presus de fire, pe inserate, Iosif din Arimateea, ucenic al Lui la inceput, care se ascunsese ca si ceilalti, s-a dus cu indrazneala la Pilat, pe care-l cunostea, si i-a cerut trupul lui Iisus. Pilat i-a ingaduit sa-L ia, iar Iosif, pogorandu-L de pe Cruce, L-a dat jos cu multa evlavie. Pe cand se lasa noaptea, a venit Nicodim, aducand un amestec preparat de multa vreme din smirna si aloe. L-a infasurat in giulgiuri, dupa cum obisnuiau sa faca iudeii si L-au ingropat in apropiere in mormantul taiat in piatra a lui Iosif, unde nu mai fusese ingropat nimeni inainte. S-a facut asa ca nu cumva sa se spuna ca altul a inviat, atunci cand a inviat Hristos. Evanghelistul a amintit de amestecul de aloe si smirna; aceste mirodenii aveau insusirea de a lipi; si s-a intrebuintat amestecul de smirna si aloe ca sa nu se creada ca a fost furat atunci cand vor vedea giulgiurile si mahrama lasate in mormant. Intr-adevar, cum ar fi fost cu putinta furtul, odata ce smirna si aloea nu mai lasau sa se dezlipeasca giulgiurile de trup, deoarece se faceau una cu trupul, ca si cum s-ar fi nascut odata cu el? Toate aceste fapte minunate s-au intamplat Vineri. Pentru aceasta purtatorii de Dumnezeu parinti au randuit ca Vineri sa se faca pomenire de toate acestea cu zdrobire de inima si cu umilinta. Trebuie sa se stie ca Domnul a fost rastignit in ziua a sasea a saptamanii, adica Vineri, pentru motivul ca la inceput omul a fost facut in ziua a sasea. A fost rastignit in ceasul al saselea din zi, pentru ca in acest ceas, dupa cum se spune, si Adam si-a intins mainile si s-a atins de pomul oprit si a murit. Pentru aceasta trebuia sa fie creat din nou omul in acelasi ceas in care a fost zdrobit. A fost rastignit in gradina, pentru ca si Adam a calcat porunca in gradina raiului. Bautura amara pe care a gustat-o Hristos preinchipuia gustarea lui Adam. Loviturile cu palmele aratau slobozirea noastra. Scuiparea si purtarea necinstita cu El aratau cinstirea noastra. Cununa cu spini, indepartarea blestemului, hlamida de purpura, imbracamintea imparateasca in locul hainelor de piele. Piroanele, desavarsita nemiscare a pacatului nostru. Crucea, pomul cel din rai. Coasta impunsa preinchipuia coasta lui Adam din care a fost facuta Eva, prin care a venit calcarea poruncii. Sulita arata ca indeparteaza de la mine sabia cea de foc. Apa din coasta este icoana botezului. Sangele si trestia ne arata ca Hristos ne-a daruit, scriind cu litere rosii, vechea patrie. Se spune ca in locul in care a fost rastignit Hristos, capul tuturor, se afla capatana lui Adam. Pricina pentru care locul in care a fost rastignit Domnul se numeste Locul Capatanii este aceasta: pe vremea potopului, capatana lui Adam a fost scoasa afara din pamant si colinda de colo-colo despuiata de carne si stinghera; era o vedenie ingrozitoare pentru cei care o vedeau. Solomon, din respect pentru stramos, impreuna cu toata oastea, a acoperit-o cu foarte multe pietre. De asta a si fost numit de atunci locul acela: Pardosit cu pietre. Unii sfinti alesi spun, pe temeiul predaniei, ca si Adam a fost ingropat acolo de un inger. Asadar, acolo unde era starvul, acolo s-a asezat vulturul Hristos, vesnicul Imparat. Noul Adam a tamaduit prin lemn pe vechiul Adam, ce cazuse prin lemn. Prin milostivirea Ta cea mai presus de fire, Hristoase Dumnezeule, miluieste-ne pe noi. Amin.Sursa: Deniile din Postul Mare , Editura TRINITAS (1999)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 933
Id: 842
Data: Apr 17, 2009
Imagine:
In Sfanta si marea Sambata, in timpul oficierii slujbei Vecerniei, in Biserica Sfantului Mormant se pogoara Sfanta Lumina, pe care o primeste in Sfantul Mormant al Domnului nostru Iisus Hristos, Patriarhul ortodox al Ierusalimului si o da credinciosilor prezenti.Pentru crestinii ortodocsi, cel .....
Data: Apr 17, 2009
Joi, 16 martie a.c., in pragul Sfintelor Sarbatori Pascale, Liga Femeilor Crestin-Ortodoxe de pe langa Episcopia Ramnicului a organizat o actiune de binefacere pentru familiile defavorizate din municipiul Ramnicu Valcea si din localitatile limitrofe. Cu acest prilej, la sediul Ligii Femeilor .....
Data: Apr 17, 2009
La Giurgiu s-a desfasurat joi, 16 aprilie 2009, o ampla actiune de ajutorare a persoanelor cu dificultati materiale. Reprezentantii Sectorului Social-Filantropic al Episcopiei Giurgiului au oferit pachete cu alimente si carti de rugaciune persoanelor asistate in cadrul unor asezaminte sociale, .....
Data: Apr 17, 2009
Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a adresat credinciosilor ortodocsi romani din tara si de peste hotare un mesaj cu prilejul sarbatorii sfinte a Invierii Domnului.
Data: Apr 17, 2009
In noaptea de 18/19 aprilie 2009, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, va oficia Slujba Invierii Domnului de la orele 24.00, in pridvorul Resedintei patriarhale, inconjurat de soborul slujitorilor de la Catedrala patriarhala.Anul acesta, Preafericitul .....
Data: Apr 17, 2009
La Catedrala patriarhala, in dimineata acestei zile, a fost oficiata Vecernia scoaterii Sfantului Epitaf de catre slujitorii sfantului locas in frunte cu Parintele Arhimandrit Timotei Aioanei, Exarh cultural al Arhiepiscopiei Bucurestilor si mare eclesiarh al Catedralei patriarhale. Vecernia a .....
Data: Apr 17, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).