Semnificatia zilelor de harti dintre Craciun si Boboteaza

Perioada dintre Craciun si Boboteaza este insemnata in calendarul nostru bisericesc ca perioada cu harti in toate zilele, inclusiv miercurea si vinerea. Mai multe informatii privind aceasta perioada aflam dintr-un articol publicat in 'Ziarul Lumina' din data de 04 ianuarie 2011: Hartile inseamna dezlegare la toate mancarurile, adica la produsele de carne, precum si la lactate si oua. Precizarile din 'Tipiconul' Sfantului Sava randuiesc in acest sens ca 'de Praznicul Nasterii Domnului, chiar daca se va intampla Miercurea sau Vinerea, se dezleaga mirenii la carne, iar monahii se dezleaga la branza, oua si peste. Şi mancam, incepand din ziua Nasterii Domnului Iisus Hristos, in toate zilele, pana la Ajunul Aratarii lui Dumnezeu (adica Praznicul Botezului Domnului). De asemenea, de la Nasterea Domnului Hristos pana la Sfintele Aratari ale lui Dumnezeu nu este post, nici nu se fac plecari de genunchi, nici in Biserici si nici in chilii' (p. 184).Aceste pogoraminte, atat in ceea ce priveste dezlegarea la mancare, cat si in ceea ce priveste oprirea ingenuncherilor, arata bucuria praznicului care se rasfrange asupra credinciosilor nu doar in cele duhovnicesti, ci si in privinta randuielii vietii lor trupesti.Ingenuncherea este concretizarea pocaintei pentru fiecare in parte. Atunci cand ingenunchem, constientizam propria noastra micime sufleteasca, nimicnicia in care ne desfasuram viata de zi de cu zi. Iar perioada aceasta dintre Craciun si Boboteaza este o perioada a bucuriei launtrice pentru rascumpararea omului si a lumii din pacat. Or, intre bucuria praznuirii si tristetea pocaintei este incompatibilitate. Tocmai de aceea, sunt oprite ingenuncherile in aceasta perioada. Pe de alta parte, pozitia omului rascumparat de Hristos este una verticala, adica orientata catre cer. Asezarea in genunchi trimite mai mult catre pamant, din care am fost luati si in care ne vom intoarce, in vreme ce asezarea la rugaciune in picioare, fara a ingenunchea, arata orientarea noastra catre cer, al carei inceput L-a facut Hristos prin Intruparea Sa in lume pentru mantuirea noastra.Randuiala postirii va reveni in ajunul Bobotezei, in orice zi ar cadea aceasta, intrucat ajunul praznicului Botezului Domnului este ziua pregatirii pentru acest Praznic luminat, in care Hristos se arata la apele Iordanului pentru mantuirea omului. Tocmai de aceea, crestinii postesc in aceasta zi a ajunului, pregatindu-se duhovniceste, dar si prin asceza trupului. Postul din ziua ajunului Bobotezei este si o veche ramasita a pregatirii catehumenilor pentru primirea Tainei Sfantului Botez. Astfel, catehumenii posteau in ziua ajunului Botezului, ca o minima pregatire trupeasca, pentru ca in ziua praznicului urmau sa primeasca botezul crestin. Dupa praznicul Botezului Domnului, randuiala postirii va reveni in modul ei obisnuit, crestinii postind din nou in toate zilele de miercuri si vineri ale saptamanii.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 4031

Id: 11118

Data: Jan 4, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).