Biserica Domneasca de la Curtea Veche isi sarbatoreste pe 17 ianuarie 2012 cel de-al doilea hram, Sfantul Antonie cel Mare. Cu acest prilej, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a oficiat la aceasta mare sarbatoare Sfanta Liturghie, fiind inconjurat de un sobor de preoti si diaconi. Au venit astazi mii de credinciosi care au dorit sa participe la Sfanta Slujba, dar si pentru a se inchina la icoana facatoare de minuni a Sfantului Antonie cel MarePatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a rostit si un cuvant de invatatura, dupa citirea pericopei evanghelice, in care a evidentiat modelul de vietuire a Sfantul Antonie cel Mare, considerat parintele monahismului crestin. Sfantul Antonie cel Mare este parintele duhovnicesc al tuturor monahilor si monahiilor. El ramane in constiinta Bisericii ca un om care desi nu a facut multe studii, a invatat intelepciune multa printr-o relatie directa cu Dumnezeu prin rugaciune, prin post, prin iubire fata de Hristos. Invatatura lui este esentiala. Hristos este bogatia vietii noastre si scopul vietii noastre este dobandirea vietii vesnice in Imparatia Preasfintei Treimi , a spus Preafericirea Sa, dupa cum ne informeaza Radio TRINITAS. Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a mai subliniat faptul ca Sfantul Antonie cel Mare era foarte cautat de oameni pentru darurile sale. Dupa douazeci de ani de nevointa Dumnezeu i-a dat Sfantului Antonie cel Mare multe daruri, i-a dat o intelepciune deosebita incat el cunostea intelepciunea din Scripturi si din fapturi printr-o lucrare a lui Dumnezeu care se da celor care Il iubesc pe El. Şi asa o multime de oameni au inceput sa-l caute pentru ca avea darul cunoasterii sufletului oamenilor si darul vindecarii multor boli. Pentru intelepciunea si viata lui sfanta tot Egiptul il cauta cerandu-i sfat si chiar din alte parti ale Imperiului Roman. Veneau oameni de toate categoriile sa-i ceara sfat, oameni simpli, dar si oameni cu raspundere in societate, oameni bogati cu ranguri inalte. Au simtit ca Duhul lui Dumnezeu a lucrat atat de puternic in acest om simplu si rugator incat a devenit parinte sau invatator al tuturor . De asemenea, Preafericirea Sa a mai explicat ca Sfantul cinstit astazi a aparat credinta in vremuri grele. Sfantul Antonie cel Mare era de folos lumii chiar daca a fugit de lume. El a fugit de lume, dar apoi lumea a fugit dupa el si l-a cautat. El este parintele duhovnicesti al unei miscari mari care apoi a fost institutionalizata si a devenit o institutie a bisericii, si anume, parintele monahismului sau a vietii calugaresti. Sfantul Atanasie cel Mare care la Sinodul din 325 a aparat credinta crestina in fata ratacirii preotului Arie din Alexandria a devenit intre timp episcop al Alexandriei si l-a pretuit foarte mult pe parintele sau duhovnicesc, Sfantul Antonie cel Mare, incat l-a chemat la Alexandria ca sa infrunte pe cei care se aflau in erezia lui Arie zicand ca Hristos este doar o faptura, nu este Facatorul Cerului si al Pamantului. Astfel, Sfantul Antonie cel Mare i-a indemnat pe toti sa pastreze credinta stramoseasca, credinta parintilor spunea el si cu smerenie sa marturiseasca dumnezeirea lui Hristos . Totodata, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a mentionat si legatura din manastire si parohie. Noi felicitam astazi pe toti cei care vietuiesc in manastiri sau in schituri sau retrasi in locuri mai ascunse, in munti, in paduri, in sihastrii. Nu mai avem atatia calugari cati erau in timpul Sfantului Antonie cel Mare, mii de calugari, dar cei care au ramas sunt luptatori intr-o vreme in care pustia s-a mutat din locuri nisipoase si pietroase in sufletele oamenilor, devenind pustie sau pustiiri a sufletelor prin necredinta si prin ne-rugaciune, prin gandire fara Dumnezeu si viata fara Dumnezeu. Manastirile din cetate sau din orase ca si cele din apropierea localitatilor aduc speranta si rugaciune si sunt pentru noi o calauza. O multime de preoti duhovnicesti merg impreuna cu credinciosii lor la manastiri si au vazut ca aceasta sporeste evlavia parohiei. Deci, nu a existat in ortodoxia sanatoasa o contradictie intre parohie si manastire. Tinerii care veneau la manastire sa devina calugari veneau din parohii. Parohia forma tineri botezati, ii forma in evlavie prin parintii duhovnicesti, adica preotii de parohie, impreuna cu parintii nasi ai copiilor si parintii dupa trup si astfel parohiile au ajutat manastirile pentru ca din parohii vin tineri si tinere sau oameni mai in varsta la monahism care sunt candidatii la calugarie. In acelasi timp insa manastirile se roaga pentru o multime de oameni care au probleme, care sunt dezorientati si astfel putem vorbi mai ales la romani de o simbioza intre manastire si parohie, fara sa se amestece jurisdictiile si vocatiile, astfel incat monahismul a devenit foarte popular . La final, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a conferit ordinul Sactus Stephanus Magnus pentru clerici parintelui paroh Gheorghe Zaharia, iar pentru lacasul de cult a daruit ultima editie a Sfintei Evanghelii, cu icoane color, dar si volumele Proloagele si Catedrala Mantuirii Neamului. Istoria unui ideal.Parintele Gheorghe Zaharia a multumit Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane pentru prezenta in aceasta zi. Apoi, a precizat renovarile efectuate la sfantul locas, prezentand totodata si opera social-filantropica a parohiei.Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane l-a felicitat pe parintele paroh pentru intreaga activitate si a evidentiat faptul ca Biserica in aceste vremuri de criza trebuie sa fie precum mainile iubirii lui Hristos in lume.Sfantul Antonie cel Mare a devenit ocrotitorul bisericii de la Curtea Veche dupa incendiul din 23 martie 1847 cand Biserica Sfantul Anton din apropierea bisericii de la Curtea Veche a ars in intregime. Lacasul de cult isi sarbatoreste primul hram la Sarbatoarea Bunei Vestiri.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 635
Id: 19357
Data: Jan 17, 2012
Imagine:
In Duminica a 29-a dupa Rusalii, Inalt Preasfintitul Timotei, Arhiepiscopul Aradului, a efectuat o vizita la Spitalul Clinic Judetean al municipiului Arad. Cu acest prilej, chiriarhul a slujit Sfanta Liturghie in biserica de lemn cu hramul 'Sfanta Cuvioasa Parascheva' din incinta institutiei, .....
Data: Jan 17, 2012
Biserica noastră l-a pomenit ieri pe Sfântul Cuvios Antonie cel Mare. Credincioşii din mai multe parohii ieşene şi-au îndreptat luni seara paşii către paraclisul parohiei „Sfântul Cuvios Antonie cel Mare“ din Iaşi. Oamenii au dorit să-l .....
Data: Jan 17, 2012
Preasfinţitul Calinic Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, a săvârşit duminică, 15 ianuarie, Sfânta Liturghie la Biserica „Sfânta Treime“ din Botoşani. Cu acest prilej au fost citite mai multe rugăciuni de dezlegare şi de .....
Data: Jan 17, 2012
Ziua poetului naţional al românilor, Mihai Eminescu, şi Ziua Culturii Române au fost sărbătorite la Târgu Neamţ printr-o serie de manifestări cultural-artistice şi duhovniceşti. Acestea au încercat o redeşteptare în inimile şi memoria .....
Data: Jan 17, 2012
Înalt Preasfinţitul Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, alături de un sobor de preoţi şi diaconi, va oficia duminică, 22 ianuarie, Sfânta Liturghie la Biserica „Adormirea Maicii Domnului“ - Vânători .....
Data: Jan 17, 2012
PS Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, alături de un sobor de preoţi şi diaconi, a săvârşit ieri Sfânta Liturghie la Biserica „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel“ din Moineşti. În cadrul acestei slujbe s-au .....
Data: Jan 17, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).