Crestinii ortodocsi se vor afla maine, 18 martie 2012, in a treia duminica din Postul Sfintelor Pasti, inchinata Sfintei Cruci. Intrucat Sfanta Cruce are o semnificatie profunda, raportand-o la viata noastra duhovniceasca, Sfintii Parinti ai Bisericii au randuit cinstirea Sfintei Cruci la mijlocul Postului Mare pentru a ne intari duhovniceste in urcusul nostru spiritual spre Inviere.Crucea a aparut in contextul istoric ca și instrument de tortura și ucidere, insa va cunoaste o evolutie simbolica deosebita, prin Rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos pe ea, devenind instrumentul mantuirii oamenilor si fiind adoptata de crestini ca simbol material al Jertfei Domnului si purtatoare a puterii harice a acesteia.Totodata, Crucea este unanim recunoscuta si de catre cei care nu o cinstesc, ca fiind semnul religios al crestinilor, insa ea nu ar fi fost astfel prezenta in memoria colectiva daca nu ar fi fost adoptata ca obiect de cult, daca teologii nu i-ar fi revelat semnificatiile adanci, daca artistii si poetii nu i-ar fi exaltat frumusetea in operele lor.Trecerea de la o cinstire particulara crestina, așa cum se intampla in primele secole ale crestinismului, la o manifestare in mod public s-a facut incepand cu secolul al IV-lea, fapt ce se datoreaza, in primul rand, a aparitiei pe cer a semnului crucii, prin care imparatul Constantin cel Mare castiga lupta din anul 312 impotriva lui Maxentiu, si, in al doilea rand, prin descoperirea Crucii la anul 326 de catre mama Sfantului Constantin cel Mare, Sfanta Elena.Cultul Sfintei Cruci a fost dezvoltat o data cu sfintirea din 13 septembrie 335 a vestitei biserici a Sfantului Mormant cu basilica Sfintei Cruci, construite de imparatul Constantin cel Mare pe locul rastignirii Domnului Iisus Hristos, informeaza Ziarul Lumina. In aceasta basilica a fost depusa cea mai mare parte a lemnului Sfintei Cruci, care a devenit loc de pelerinaj.Cultul liturgic al cinstirii Sfantului Lemn s-a dezvoltat in secolul al VII-lea, cand, in anul 629, imparatul Heraclius a recuperat Sfanta Cruce luata de regele Chosroes al persilor in anul 614 si a depus-o la Biserica Sfantului Mormant din Ierusalim, adaugand o noua stralucire cultului public al Sfantului Lemn. Din cauza pericolului invaziilor arabe asupra Locurilor Sfinte, Lemnul Sfintei Cruci a fost depus la biserica Sfanta Sofia, iar apoi parti din ea au fost imprastiate in toata lumea crestina. Parti din Lemnul Sfant au ajuns si in tara noastra.Cinstirea Sfintei Cruci s-a manifestat prin numeroase forme, precum facerea semnului Sfintei Cruci sau inchinarea si invocarea ei in diverse imprejurari si momente, pelerinajele, zidirea de biserici inchinate Sfintei Cruci, cuvantari si imne de lauda, dar cea mai importanta forma de cinstire a fost si este cea a sarbatorilor, adica a zilelor liturgice randuite de Biserica.Astfel, ca și sarbatoare, cinstirea Sfintei Cruci a fost instituita la Constantinopol in secolul al VIII-lea si este cu data variabila. Dupa cum aflam din Liturgica Generala a parintelui prof. dr. Ene Braniște, caracteristica slujbei din aceasta sarbatoare este ritualul scoaterii solemne si venerarii Sfintei Cruci, care are loc intre Utrenie si Liturghie. El inlocuieste si aminteste ceremonia liturgica a expunerii sau inaltarii solemne si a venerarii generale a Sfintei Cruci care avea loc odinioara la Ierusalim, apoi la Constantinopol, in Vinerea Patimilor, dar care a pierdut din importanta si din stralucirea de odinioara, deoarece a fost eclipsata de ritualul posterior al Prohodului.Sarbatoarea are la origine mutarea unui fragment din Lemnul Sfintei Cruci de la Ierusalim la Apameia pentru constructia unei biserici. Potrivit Typikon-ului catedralei Sfintei Sofia din secolele IX-X, praznicul Sfintei Cruci aparea exact in mijlocul Postului Mare, miercurea, iar nu duminica. Praznuirea s-a extins la intreaga saptamana a IV-a, pentru a permite populatiei sa vina sa se inchine inaintea Sfantului Lemn: zilele de marti si miercuri erau rezervate barbatilor, iar cele de joi si vineri, femeilor.Din cauza faptului ca praznicul propriu-zis nu se mai distingea deloc, pentru a solemniza mai mult sarbatoarea Sfintei Cruci a fost necesar transferul praznicului Injumatatirii postului intr-o zi de duminica. Crucea are un rol fundamental in anul liturgic si mai cu seama in timpul Postului Mare, in care ii sunt consacrate numeroase tropare. Ea este semnul pogorarii lui Hristos si al iubirii Sale de oameni mantuitoare.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 788
Id: 20625
Data: Mar 17, 2012
Imagine:
La Biserica Sfantul Haralambie – Harsu din Craiova se desfasoara in perioada 2 martie - 6 aprilie, o serie de conferinte duhovnicesti sub genericul Serile Harsu , dupa cum ne informeaza Biroul de presa al Arhiepiscopiei Craiovei. In fiecare vineri, incepand cu ora 18.00, personalitati ale .....
Data: Mar 17, 2012
Credinciosii din Craiova pot participa in perioada Postului Mare la campaniile umanitare initiate de Arhiepiscopia Craiovei, prin intermediul celor doua ONG, Asociatia Vasiliada si Fundatia Cuvantul care zideste , in vederea sprijinirii celor aflati in nevoie, dupa cum ne informeaza Ziarul .....
Data: Mar 17, 2012
Preasfintitul Vasile Somesanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului si Clujului, a oficiat Taina Sfantului Maslu, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, in Biserica 'Buna Vestire' din Bistrita, informeaza Ziarul Lumina, Ediția de Transilvania.Au participat preoti de la .....
Data: Mar 17, 2012
Inaltpreasfintitul Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramuresului si Salajului, a participat joi, 15 martie, la inaugurarea unui laborator de mecanica al Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca. Ierarhul a oficiat o slujba de binecuvantare a noului spatiu, apoi i-a felicitat pe profesori si pe .....
Data: Mar 17, 2012
Crucea are in creștinism mai multe ințelesuri. Primul este cel al instrumentului de tortura pe care il vedem pe Hristos rastignit, apoi acela al obiectului de cult prezent in biserici. Intr-alt sens, crucea ar fi legata de puterea de mortificare a pacatului din noi, de infranare de la rele și .....
Data: Mar 17, 2012
Liga cultural-crestina 'Andrei Şaguna' din Sfantu Gheorghe sarbatoreste 20 de ani de la infiintare, timp in care a activat in slujba comunitatii romanesti din judetele Covasna si Harghita. Aniversarea celor doua decenii va fi marcata printr-o suita de manifestari cultural-artistice, care se .....
Data: Mar 17, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).