O minte luminata de harul divin se cunoaste din cuvintele pe care le ofera si operele pe care le creeaza. Sfantul Chiril al Alexandriei a fost unul dintre cei mai patrunzatori Parinti, lasand crestinatatii o mostenire dogmatica nespus de importanta. A fost numit, in mod foarte convingator, aparatorul Maicii Domnului, pentru ca, prin scrierile si marturisirea sa, Sinodul al III-lea Ecumenic a anatemizat ereziile fostului patriarh de Constantinopol, Nestorie. Sfantul Chiril, prin propovaduirea pe care a desfasurat-o, a fost un vrednic urmas al Sfantului Atanasie al Alexandriei, continuand cu spor eforturile anterioare ale acestuia.Cunoastem foarte putine lucruri despre viata Sfantului Chiril inainte de ocuparea scaunului patriarhal din Alexandria. S-a nascut in jurul anului 370 in acest faimos oras, intr-o familie de crestini. Unchiul sau, Teofil, a ocupat scaunul de patriarh al Alexandriei intre anii 385 si 412, lui urmandu-i Sfantul Chiril. Teofil a fost cel la initiativa caruia s-a organizat in anul 403 Sinodul de la Stejar, in urma caruia a fost condamnat pe nedrept Sfantul Ioan Hrisostom. Sfantul Chiril a participat si el, fiind de acord cu hotararea finala, probabil datorita influentei unchiului sau. Cert este ca, mai tarziu, Sfantul Chiril nu va mai repeta aceasta greseala in cadrul Sinodului al III-lea Ecumenic, atunci cand va rosti o hotarare dreapta si inteleapta impotriva ereticului Nestorie. Astfel, in 412, la varsta de 42 de ani, Sfantul Chiril a fost ales patriarh al Alexandriei, datorita vietii sale curate.Sfantul Chiril s-a dovedit inca de la inceputul pastoririi sale un barbat cu personalitate. A evitat sa faca diverse compromisuri periculoase cu autoritatile, sau sa ingaduie continuarea sarbatorilor paganesti in cetate. Pana in prezent, Sfantul Chiril este prezentat in unele studii de specialitate ca fiind un om impulsiv, foarte agresiv si chiar facut responsabil de gesturi nedemne de un ierarh. Cel mai mult i se reproseaza pretinsa implicare in uciderea filosoafei pagane Hypathia, din anul 415. Este absurd sa credem ca o persoana care a lasat o intreaga opera despre iubirea lui Dumnezeu fata de om ar indemna la crime. Hypathia a fost, intr-adevar, ucisa de un grup de crestini fanatici, dar implicarea Sfantului Chiril nu are la baza nici un argument. I s-a mai reprosat, de asemenea, atitudinea orgolioasa in fata problemelor dogmatice si dorinta de a se impune cu orice pret impotriva patriarhiei constantinopolitane. Din nou, i se atribuie un comportament absurd, care nu se aplica deloc Sfantului Chiril. El a fost un om pregatit sa apere dreapta credinta, iar daca inflacararea sa a fost interpretata gresit este doar vina unor pretinsi experti care cauta sa denatureze adevarul.In anul 428, Nestorie devine patriarh al Constantinopolului. Era un om destul de cultivat, pregatit teologic, dar care nu reusea sa inteleaga in mod corect unitatea celor doua firi in persoana Mantuitorului Hristos. Nestorie considera ca fiecare fire, atat cea dumnezeiasca, cat si cea umana are persoana ei si, prin urmare, Mantuitorul are de fapt doua persoane. De asemenea, o numea pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, doar Nascatoare de om sau, in cel mai bun caz, Nascatoare de Hristos. Nestorie taia ipostasul dumnezeiesc in doua, afirmand ca Nascatoarea de Dumnezeu nu putea sa nasca dumnezeirea, deci numele acordat nu i se potriveste. Sfantul Chiril a remarcat greseala si i-a cerut, incepand cu anul 429, sa renunte la aceasta eroare. Nestorie nu s-a supus si asa a avut loc Sinodul de la Efes, din anul 431. Sfantul Chiril a ajuns mai repede decat patriarhul Antiohiei, Ioan. Acesta il sustinea pe Nestorie, acuzandu-l pe Sfantul Chiril ca doreste sa isi mareasca puterea. Odata ajuns la Efes, Sfantul Chiril a convocat Sinodul fara a-l mai astepta pe Ioan, lucru care s-a dovedit a fi o greseala. Atunci cand Ioan al Antiohiei a sosit si a aflat ca Nestorie fusese anatemizat, a convocat la randul sau un sinod si l-a excomunicat pe Sfantul Chiril. Discutiile intre cei doi ierarhi s-au incheiat abia peste doi ani, atunci cand au semnat o marturisire de credinta comuna. Acest fapt i-a atras noi critici Sfantului Chiril din partea sustinatorilor sai, care l-au acuzat ca a renuntat la terminologia adoptata in favoarea celei antiohiene. A fost nevoie de o noua runda de explicatii suplimentare pentru a-i impaca si pe acestia. In cele din urma, hristologia chiriliana a biruit si, in anul 444, Sfantul Chiril s-a stins in pace si liniste.In limba romana, scrierile Sfantului Chiril au fost traduse in mare parte gratie ravnei parintelui Dumitru Staniloae. Nu mai putin de patru volume din colectia Parinti si Scriitori Bisericesti au fost inchinate acestui mare ierarh. Dintre ele, cea mai cunoscuta este, fara indoiala, talcuirea Evangheliei dupa Ioan. Parintele Staniloae a oferit nu doar o traducere moderna, ci si nu mai putin de 2.226 de note explicative care imbogatesc nespus de mult textul si ii dezvaluie profunzimile ascunse cititorului neinitiat. In scurta introducere a acestei scrieri monumentale, parintele Staniloae preciza: Cele create depind in toate de altele si, in ultima analiza, de acel izvor independent, de la care primesc toate prin impartasire. Dumnezeirea le are toate prin Sine sau prin fire. Dar firea, care are sau este toata prin Sine, trebuie sa aiba si bucuria iubirii desavarsite, care inseamna o comuniune de Persoane unite in grad suprem in unitatea firii. Sfantul Chiril intemeiaza astfel, in mod genial, hristologia si invatatura despre Sfanta Treime. Dumnezeirea ca existenta absoluta este astfel tema fundamentala in gandirea Sfantului Chiril in aceasta opera (Comentariu la Evanghelia dupa Ioan, p.8).Isus, fiul lui Sirah, spunea: Intelepciunea ascunsa si comoara nestiuta, ce folos este de amandoua? (Eccl. 20:31). Sfantul Chiril a indemnat neincetat la exercitarea darurilor primite de la Dumnezeu. Socotesc ca nu este bine sa se cugete ca Dumnezeu, Care a dat legile cele mai bune, a cerut conducatorilor poporului sa-si puna mana pe gura, precum s-a scris, de teama de a atinge si lucruri mai inalte decat le poate cuprinde mintea omeneasca, sau celor invatati, sa se retina de la predarea cuvantului trebuincios spre evlavie si cunoasterea lui Dumnezeu, si celor chemati spre invatarea celorlalti sa aleaga tacerea pagubitoare (Comentariu la Evanghelia dupa Ioan, p.11). Orice om care stie ca poseda un anumit dar si nu il exercita greseste, altfel cum am mai putea vorbi despre un progres al celorlalti? Este drept ca exemplul personal ne ajuta sa oferim cea mai buna pilda, dar uneori este nevoie si de cuvantul intelepciunii. Daca nu ne consideram intelepti nu inseamna ca nu trebuie sa propovaduim, dar se impune un discernamant. Lipsa de discernamant transforma orice intelepciune in indrazneala pagubitoare de suflet. Alegand oamenii intelepti stralucirea cea vrednica de a fi ravnita, a modului de viata celui drept si potrivit cu totul legii, ei au fost daruitori si catre altii al folosului celui de sus. Caci este scris: «Daca tu te-ai facut pe tine intelept, fiule, fii intelept si pentru aproapele tau» (Proverbe 9:12). Iar cei ce sunt strambi cu inima si cei ce nu au pricepere in mintea lor, si cei ce nu se impartasesc catusi de putin de lumina cea dumnezeiasca, cei ce se impotrivesc invataturilor evlaviei, aceia deci au capatat multa indrazneala in vorbire si au ocarat slava cea negraita a lui Dumnezeu sculandu-se impotriva ei, apoi slobozind glasuri discordante, au grait lucruri nedrepte impotriva Celui Preainalt dupa cele cantate in imnuri de David in Psalmi (Zece carti impotriva lui Iulian Apostatul, p.22). Se impune, deci, ca o conditie de baza a intelepciunii, dreapta credinta si impartasirea de Dumnezeu. Cuvantul despre Dumnezeu trebuie sa urmeze experierii dragostei Lui.In esenta, teologia Sfantului Chiril izvoraste dintr-o cunoastere a iubirii divine fata de om. Lucrul acesta o transforma intr-o teologie vie, cuprinzatoare, cu adancimi nebanuite. Chiar daca stilul sau literar nu este foarte apreciat, esenta mesajului ramane la fel de profunda. Sfantul Chiril este un teolog pururea actual.Sursa: ziarullumina.ro (articol de Adrian AGACHI)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1015
Id: 1552
Data: Jun 9, 2009
Imagine:
In prima zi dupa Pogorarea Duhului Sfant, luni, 8 iunie, crestinatatea rasariteana a sarbatorit Praznicul Preasfintei Treimi, Dumnezeu Cel unul in Fiinta si intreit in Persoane. Cu acest prilej, Catedrala Mitropolitana din Sibiu, al carei hram este Sfanta Treime, s-a imbracat in vesmant de .....
Data: Jun 9, 2009
In ziua de pomenire a Sfintei Treimi, luni, 8 iunie 2009, Catedrala Reintregirii din Alba Iulia si-a praznuit hramul. Cu acest prilej, soborul de preoti si diaconi ai catedralei au savarsit Utrenia si slujba Sfintei Liturghii.Asezata in inima Transilvaniei, pe locuri care ne aduc aminte de .....
Data: Jun 9, 2009
Manastirea Cozia, ctitoria domnitorului Mircea cel Batran, si-a serbat hramul intr-un cadru liturgic solemn, ieri, 8 iunie, de praznicul Sfantei Treimi.Ceremonia a inceput in seara zilei de 7 iunie cu Slujba Privegherii si a continuat luni cu Acatistul Sfintei Treimi, Sfanta Liturghie .....
Data: Jun 9, 2009
Cu ocazia praznicului Sfintei Treimi, ieri, 8 iunie, Preasfintitul Parinte Episcop Nicodim a slujit la Manastirea Strehaia, care si-a serbat hramul.Desfiintata in urma Legii de Secularizare a averilor manastiresti din 1863, Manastirea Strehaia a ramas ca biserica de mir pana in 1958, cand s-a .....
Data: Jun 9, 2009
Inalt Preasfintitul Parinte Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei si Loctiitor de Episcop al Husilor, a oficiat ieri slujba Sfintei Liturghii la Centrul de conferinte Providenta din Iasi. Peste 200 de studenti de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Dumitru Staniloae a Universitatii Al. .....
Data: Jun 9, 2009
Episcopia Salajului in colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judetean Salaj organizeaza miercuri, 10 iunie 2008, orele 1300, la Catedrala Inaltarea Domnului din Zalau, slujba Te Deum-ului cu ocazia incheierii anului scolar. Sunt asteptati sa participe elevi, absolventi ai claselor a VIII-a si a .....
Data: Jun 9, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).