Sfantul Ioan Botezatorul, modelul ascetilor

Astazi sarbatorim Soborul Sfantului Ioan Botezatorul, zi in care cinstim pe proorocul care L-a botezat pe Mantuitorul lumii in apele Iordanului, moment in care Sfanta Treime S-a aratat pentru prima data oamenilor. Soborul Sfantului Ioan Botezatorul sau incununarea tuturor zilelor inchinate Sfantului Ioan este ultima mare sarbatoare a iernii, aflam dintr-un documentar publicat in Ziarul Lumina. Astazi Biserica Ortodoxa ii aduce jertfa de multumire Inaintemergatorului Domnului, care a propovaduit evreilor de atunci, dar si tuturor oamenilor pana astazi: Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!.Descrierea vietii pe care o ducea Ioan Botezatorul in pustie a servit ca model pentru primii asceti ai crestinismului si mai tarziu pentru monahism. Ioan era imbracat in haine din par de camila, manca miere de albine si lacuste si se ruga mereu. Haina din par de camila purtata de Ioan vorbeste despre pocainta necesara atat evreilor, cat si paganilor. Totodata, vesmantul purtat de Sfantul Ioan marturisea asprimea vietii duse de acest prooroc. Inaintemergatorul Domnului nu traia in comoditate, el avea ca preocupare principala bucuria care vine omului din rugaciune, din postire, din pocainta si din daruirea sa totala lui Dumnezeu. Incingerea cu o curea de piele provenita de la un animal mort semnifica mortificarea, omorarea patimilor pacatoase care traiesc in el. In acelasi timp, in Orient, unde hainele erau lungi si largi, cand cineva purta curea insemna ca era gata sa lucreze. Omul in stare de activitate era incins. Sfantul Ioan este incins, pentru ca se afla in lucrare de propovaduire, de rugaciune, in lucrare duhovniceasca. Hrana lui, constituita din miere salbatica si lacuste, animale socotite curate in cartea Leviticului, dar care aveau gust si miros neplacute, ne arata ca nu mancarea si gustul bun sunt scopurile activitatii sale, ci ca Proorocul Ioan mananca doar ca sa traiasca, nu traieste ca sa manance, sublinia la 4 ianuarie 2009 Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, PF Parinte Daniel.Toate aceste amanunte legate de imbracamintea si hrana Sfantului Ioan reprezinta semnificatii duhovnicesti pentru a intelege viata pustniceasca. Din acest motiv, a mai spus Patriarhul Romaniei, Inainte-mergatorul Domnului este considerat modelul sau prototipul vietii pustnicesti si foarte adesea o multime de parinti din pustie au trait o viata asemanatoare cu cea a Sfantului Ioan, hrana cea mai importanta fiind cuvantul lui Dumnezeu si rugaciunea, iar imbracamintea reprezentand-o invesmantarea cu virtuti, in prezenta si lumina Duhului Sfant. De aceea, pustnicii infatisati in pictura Bisericii au haine si chipuri luminoase, pentru ca ei s-au imbracat in lumina harului lui Dumnezeu. Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!Ioan Botezatorul este Inainte-mergatorul Domnului, cel care a pregatit calea si multimile pentru primirea lui Mesia, Iisus Hristos. Mesajul principal pe care il transmitea Ioan era Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!. Cei care renuntau la pacate erau botezati in Iordan. Ritualul care insotea botezul oficiat de Ioan evreilor era asemanator cu ritualul descris in Manuscrisele de la Marea Moarta (Qumran). Se poate trage concluzia ca Ioan ar fi facut parte din gruparea esenienilor, traitori in pustie. Dar, spre deosebire de Manuscrisele Qumran, unde botezul era un ritual individual, botezul practicat de Ioan la Iordan era unul de grup. Botezul acesta are si o semnificatie escatologica, prevestind, asa cum insusi proorocul spunea, botezul cu foc si Duh Sfant, pe care il aducea Cel Care va veni dupa el, Hristos-Domnul.Misiunea pe care a avut-o Ioan Botezatorul a fost aceea de a vesti apropierea lui Mesia si de a boteza in raul Iordan pe cei care se pocaiau. Evanghelia dupa Matei arata ca mesajul principal pe care il transmitea Ioan era pocaiti-va, ca s-a apropiat Imparatia Cerurilor. Spre deosebire de Sfantul Matei, ceilalti doi evanghelisti sinoptici Luca si Marcu folosesc termenii Imparatia lui Dumnezeu. Cercetatorul Robert Foster arata ca Evanghelistul Matei foloseste termenii Imparatia Cerurilor pentru a arata iudeilor, carora li se adreseaza, sensul spiritual al imparatiei lui Hristos, ceea ce fariseii nu au inteles, crezand intr-o imparatie lumeasca a lui Mesia. Alti cercetatori arata ca termenii au semnificatii escatologice, referindu-se la Judecata de Apoi, iar altii, precum O. Cullmann, considera ca se refera la o imparatie care nu era inca inaugurata.Cum a murit Sfantul IoanMomentul in care Iisus a venit la Ioan spre a Se boteza a fost varful misiunii profetului de pe malul Iordanului. El a deschis inimile si mintile evreilor, spre a-L primi pe Hristos si cuvantul Acestuia. Samanta aruncata de el va rodi: primii ucenici ai Domnului vor fi alesi dintre cei ai Sfantului Ioan. Intrucat in predicile sale l-a criticat, in mod repetat, pe regele Irod Antipa pentru faptul ca s-a casatorit cu Irodiada, fosta sotie a fratelui sau vitreg Filip, a fost intemnitat. La o petrecere cu multi oaspeti, Salomeea, fiica Irodiadei, a dansat in fata tatalui sau vitreg. Acesta a cedat farmecelor tinerei dansatoare si i-a promis orice. La indemnul mamei, fata a solicitat capul Sfantului Ioan Botezatorul. Fiind ucis, capul i-a fost adus Salomeei pe tava. Trupul lui Ioan Botezatorul ar fi fost dus de sustinatorii sai in orasul Samaria, unde a fost ingropat.Sfantul Ioan Botezatorul este intalnit si in alte religiiIn religia monoteista mandaenista, intalnita in special in lumea arabica, el este cinstit ca cel mai mare mesager al lui Dumnezeu, cu numele Yahia, in Sidra d-Yahia (Cartea lui Ioan). Este considerat adevaratul Mesia. Conform scrierii lui Ginza Rba, profetul a murit in mainile unui inger care i s-a aratat la Iordan pentru a fi botezat. Ioan ar fi stiut ca daca il boteaza va muri, dar a facut acest lucru. Dupa moartea sa, ingerul i-ar fi acoperit trupul cu noroi. Tot cu numele Yahia este intalnit si in islam, unde Ioan este cunoscut ca profetul inrudit cu profetul Iisus, ca fiul Elisabetei si al lui Zaharia. In Sura 19, versetele 7-12, este descris ca pur, devotat, profetul dreptatii si trimis sa confirme cuvantul lui Allah.Ocrotitor al mai multor orase ale lumiiConform traditiei, Ioan a fost inmormantat in Samaria. Istoricii Rufinus si Teodoret arata ca mormantul sau a fost profanat in timpul imparatului Iulian Apostatul, in 362, o parte dintre moaste fiind arse. Restul au fost duse in Ierusalim, apoi in Alexandria, unde, la 27 mai 395, au fost asezate in biserica ce ii poarta numele. Despre capul Sfantului, Nichifor si Simeon Metafrastul spuneau ca ar fi fost ingropat separat, in fortareata Machaerus ori chiar in palatul lui Irod din Ierusalim. Astazi, capul Sfantului se afla la Roma. Fragmente din moaste se gasesc si in manastiri din Biserica Copta.Sfantul Ioan este ocrotitorul insulei Puerto Rico si al orasului capitala San Juan. In 1521, insula a primit numele San Juan Bautista de Puerto Rico , pornind de la numele original pe care Cristofor Columb l-a dat insulei. Multi ani, insula si orasul erau numite atat San Juan Bautista cat si Puerto Rico. Abia din 1746, insula se numeste Puerto Rico iar orasul capitala se numeste San Juan. Mottoul oficial al insulei este Joannes Est Nomen Eius adica Ioan este numele lui. Sfantul Ioan ocroteste si Canada cu orasele St. John Newfoundland si St John New Brunswick. Pe 24 iunie, in Quebec este Fete nationale sau La Fete St. Jean Baptiste. In noaptea dintre 23 si 24 iunie, Sfantul Ioan este cinstit in Porto, Portugalia. In Marea Britanie, Sfantul Ioan ocroteste orasele Penzance si Cornwall, iar orasele Lian, Metro Manila, San Juan din Philippines, ca si intregul stat Carolina de Sud il ca au ca patron.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 712

Id: 3992

Data: Jan 7, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).