Astazi sarbatorim Soborul Sfantului Ioan Botezatorul, zi in care cinstim pe proorocul care L-a botezat pe Mantuitorul lumii in apele Iordanului, moment in care Sfanta Treime S-a aratat pentru prima data oamenilor. Soborul Sfantului Ioan Botezatorul sau incununarea tuturor zilelor inchinate Sfantului Ioan este ultima mare sarbatoare a iernii, aflam dintr-un documentar publicat in Ziarul Lumina. Astazi Biserica Ortodoxa ii aduce jertfa de multumire Inaintemergatorului Domnului, care a propovaduit evreilor de atunci, dar si tuturor oamenilor pana astazi: Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!.Descrierea vietii pe care o ducea Ioan Botezatorul in pustie a servit ca model pentru primii asceti ai crestinismului si mai tarziu pentru monahism. Ioan era imbracat in haine din par de camila, manca miere de albine si lacuste si se ruga mereu. Haina din par de camila purtata de Ioan vorbeste despre pocainta necesara atat evreilor, cat si paganilor. Totodata, vesmantul purtat de Sfantul Ioan marturisea asprimea vietii duse de acest prooroc. Inaintemergatorul Domnului nu traia in comoditate, el avea ca preocupare principala bucuria care vine omului din rugaciune, din postire, din pocainta si din daruirea sa totala lui Dumnezeu. Incingerea cu o curea de piele provenita de la un animal mort semnifica mortificarea, omorarea patimilor pacatoase care traiesc in el. In acelasi timp, in Orient, unde hainele erau lungi si largi, cand cineva purta curea insemna ca era gata sa lucreze. Omul in stare de activitate era incins. Sfantul Ioan este incins, pentru ca se afla in lucrare de propovaduire, de rugaciune, in lucrare duhovniceasca. Hrana lui, constituita din miere salbatica si lacuste, animale socotite curate in cartea Leviticului, dar care aveau gust si miros neplacute, ne arata ca nu mancarea si gustul bun sunt scopurile activitatii sale, ci ca Proorocul Ioan mananca doar ca sa traiasca, nu traieste ca sa manance, sublinia la 4 ianuarie 2009 Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, PF Parinte Daniel.Toate aceste amanunte legate de imbracamintea si hrana Sfantului Ioan reprezinta semnificatii duhovnicesti pentru a intelege viata pustniceasca. Din acest motiv, a mai spus Patriarhul Romaniei, Inainte-mergatorul Domnului este considerat modelul sau prototipul vietii pustnicesti si foarte adesea o multime de parinti din pustie au trait o viata asemanatoare cu cea a Sfantului Ioan, hrana cea mai importanta fiind cuvantul lui Dumnezeu si rugaciunea, iar imbracamintea reprezentand-o invesmantarea cu virtuti, in prezenta si lumina Duhului Sfant. De aceea, pustnicii infatisati in pictura Bisericii au haine si chipuri luminoase, pentru ca ei s-au imbracat in lumina harului lui Dumnezeu. Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!Ioan Botezatorul este Inainte-mergatorul Domnului, cel care a pregatit calea si multimile pentru primirea lui Mesia, Iisus Hristos. Mesajul principal pe care il transmitea Ioan era Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!. Cei care renuntau la pacate erau botezati in Iordan. Ritualul care insotea botezul oficiat de Ioan evreilor era asemanator cu ritualul descris in Manuscrisele de la Marea Moarta (Qumran). Se poate trage concluzia ca Ioan ar fi facut parte din gruparea esenienilor, traitori in pustie. Dar, spre deosebire de Manuscrisele Qumran, unde botezul era un ritual individual, botezul practicat de Ioan la Iordan era unul de grup. Botezul acesta are si o semnificatie escatologica, prevestind, asa cum insusi proorocul spunea, botezul cu foc si Duh Sfant, pe care il aducea Cel Care va veni dupa el, Hristos-Domnul.Misiunea pe care a avut-o Ioan Botezatorul a fost aceea de a vesti apropierea lui Mesia si de a boteza in raul Iordan pe cei care se pocaiau. Evanghelia dupa Matei arata ca mesajul principal pe care il transmitea Ioan era pocaiti-va, ca s-a apropiat Imparatia Cerurilor. Spre deosebire de Sfantul Matei, ceilalti doi evanghelisti sinoptici Luca si Marcu folosesc termenii Imparatia lui Dumnezeu. Cercetatorul Robert Foster arata ca Evanghelistul Matei foloseste termenii Imparatia Cerurilor pentru a arata iudeilor, carora li se adreseaza, sensul spiritual al imparatiei lui Hristos, ceea ce fariseii nu au inteles, crezand intr-o imparatie lumeasca a lui Mesia. Alti cercetatori arata ca termenii au semnificatii escatologice, referindu-se la Judecata de Apoi, iar altii, precum O. Cullmann, considera ca se refera la o imparatie care nu era inca inaugurata.Cum a murit Sfantul IoanMomentul in care Iisus a venit la Ioan spre a Se boteza a fost varful misiunii profetului de pe malul Iordanului. El a deschis inimile si mintile evreilor, spre a-L primi pe Hristos si cuvantul Acestuia. Samanta aruncata de el va rodi: primii ucenici ai Domnului vor fi alesi dintre cei ai Sfantului Ioan. Intrucat in predicile sale l-a criticat, in mod repetat, pe regele Irod Antipa pentru faptul ca s-a casatorit cu Irodiada, fosta sotie a fratelui sau vitreg Filip, a fost intemnitat. La o petrecere cu multi oaspeti, Salomeea, fiica Irodiadei, a dansat in fata tatalui sau vitreg. Acesta a cedat farmecelor tinerei dansatoare si i-a promis orice. La indemnul mamei, fata a solicitat capul Sfantului Ioan Botezatorul. Fiind ucis, capul i-a fost adus Salomeei pe tava. Trupul lui Ioan Botezatorul ar fi fost dus de sustinatorii sai in orasul Samaria, unde a fost ingropat.Sfantul Ioan Botezatorul este intalnit si in alte religiiIn religia monoteista mandaenista, intalnita in special in lumea arabica, el este cinstit ca cel mai mare mesager al lui Dumnezeu, cu numele Yahia, in Sidra d-Yahia (Cartea lui Ioan). Este considerat adevaratul Mesia. Conform scrierii lui Ginza Rba, profetul a murit in mainile unui inger care i s-a aratat la Iordan pentru a fi botezat. Ioan ar fi stiut ca daca il boteaza va muri, dar a facut acest lucru. Dupa moartea sa, ingerul i-ar fi acoperit trupul cu noroi. Tot cu numele Yahia este intalnit si in islam, unde Ioan este cunoscut ca profetul inrudit cu profetul Iisus, ca fiul Elisabetei si al lui Zaharia. In Sura 19, versetele 7-12, este descris ca pur, devotat, profetul dreptatii si trimis sa confirme cuvantul lui Allah.Ocrotitor al mai multor orase ale lumiiConform traditiei, Ioan a fost inmormantat in Samaria. Istoricii Rufinus si Teodoret arata ca mormantul sau a fost profanat in timpul imparatului Iulian Apostatul, in 362, o parte dintre moaste fiind arse. Restul au fost duse in Ierusalim, apoi in Alexandria, unde, la 27 mai 395, au fost asezate in biserica ce ii poarta numele. Despre capul Sfantului, Nichifor si Simeon Metafrastul spuneau ca ar fi fost ingropat separat, in fortareata Machaerus ori chiar in palatul lui Irod din Ierusalim. Astazi, capul Sfantului se afla la Roma. Fragmente din moaste se gasesc si in manastiri din Biserica Copta.Sfantul Ioan este ocrotitorul insulei Puerto Rico si al orasului capitala San Juan. In 1521, insula a primit numele San Juan Bautista de Puerto Rico , pornind de la numele original pe care Cristofor Columb l-a dat insulei. Multi ani, insula si orasul erau numite atat San Juan Bautista cat si Puerto Rico. Abia din 1746, insula se numeste Puerto Rico iar orasul capitala se numeste San Juan. Mottoul oficial al insulei este Joannes Est Nomen Eius adica Ioan este numele lui. Sfantul Ioan ocroteste si Canada cu orasele St. John Newfoundland si St John New Brunswick. Pe 24 iunie, in Quebec este Fete nationale sau La Fete St. Jean Baptiste. In noaptea dintre 23 si 24 iunie, Sfantul Ioan este cinstit in Porto, Portugalia. In Marea Britanie, Sfantul Ioan ocroteste orasele Penzance si Cornwall, iar orasele Lian, Metro Manila, San Juan din Philippines, ca si intregul stat Carolina de Sud il ca au ca patron.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 712
Id: 3992
Data: Jan 7, 2010
Imagine:
In ajunul praznicului Botezului Domnului, la Catedrala arhiepiscopala din Galati s-a savirsit slujba Ceasurilor imparatesti urmata de Sfanta Liturghie a Sf. Vasile cel Mare, dupa care a avut loc sfintirea Aghesmei celei Mari de catre Inaltpreasfintitul Parinte Casian, Arhiepiscopul Dunarii de .....
Data: Jan 7, 2010
Peste 1.500 de ieseni au participat ieri la slujba Sfintei Liturghii, la Catedrala mitropolitana din Iasi. La final, pe esplanada din fata Catedralei mitropolitane a avut loc slujba Aghezmei mari, informeaza Ziarul Lumina.Sarbatoarea Bobotezei a adunat si in acest an la Catedrala mitropolitana .....
Data: Jan 7, 2010
In ziua praznuirii Botezului Domnului, ieri, 6 ianuarie, la Drobeta-Turnu Severin, dupa Sfanta Liturghie, de la ora 11:00, ierarhul, preotii si credinciosii au mers in procesiune de la toate bisericile din municipiu spre portul dunarean, pentru slujba sfintirii Aghezmei mari, potrivit .....
Data: Jan 7, 2010
Praznicul Botezului Domnului Hristos a fost intampinat la Catedrala mitropolitana Sfantul Mare Mucenic Dimitrie din Craiova de sute de credinciosi care au participat la slujba Sfintei Liturghii, oficiata de Inalt Preasfintitul Irineu, Mitropolitul Olteniei, si de un numeros sobor de preoti si .....
Data: Jan 7, 2010
Miercuri, 6 ianuarie 2010, de Praznicul Botezului Domnului, Preasfintitul Parinte Macarie Dragoi, Episcopul Europei de Nord, a slujit impreuna cu un sobor de preoti Dumnezeiasca Liturghie in biserica Parohiei Ortodoxe Romane Adormirea Maicii Domnului din Stockholm. In cadrul Liturghiei, dupa .....
Data: Jan 7, 2010
La praznuirea Sf. Proroc si Botezator Ioan, Preasfintitul Parinte Episcop Lucian al Caransebesului a savarsit Sf. Liturghie arhiereasca si a sfintit icoanele mozaic care impodobesc exteriorul bisericii parohiei Nasterea Sf. Ioan Botezatorul din Caransebes.Biserica Nasterea Sf. Ioan .....
Data: Jan 7, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Lumina celui nevazut - Solomon Marcus - Matematica si rationalitatea creatiei
Lumina celui nevazut - Acad Gh Vladutescu - Religia, filozofia, stiinta - un dialog necesar - p1
Lumina celui nevazut - Lumina si descoperirile fizicii (05 01 2017)
Lumina celui nevazut - Particula lui Dumnezeu - part 1
Lumina celui nevazut - Medicina comportamentala, o radiografie a riscurilor vietii cotidiene
Lumina celui nevazut - Frontierele cunoasterii - Fizica gaurilor negre (19 01 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).