Ieri, 1 aprilie, la Catedrala patriarhala din Bucuresti, a avut loc sfintirea Marelui Mir, in cadrul Liturghiei Sfantului Vasile cel Mare, unita cu Vecernia. Slujba Sfintei Liturghii si sfintirea Marelui Mir au fost savarsite de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, impreuna cu ierarhii Sfantului Sinod al BOR. La aceasta slujba de sfintire a Marelui Mir au fost prezenti, de asemenea, consilieri patriarhali si mitropolitani, profesori de teologie, calugari, calugarite si un mare numar de credinciosi, precum si reprezentanti ai vietii publice. Fiecare ierarh eparhiot sau fiecare ierarh delegat, reprezentanti ai eparhiilor au primit cu acest prilej o amfora de inox cu cinci litri de Mir.Dupa trei zile de temeinica pregatire si de rugaciuni neincetate, vasele cu Marele Mir au fost aduse in Catedrala patriarhala de la Manastirea Antim pentru a fi sfintite in cadrul Sfintei Liturghii a Sfantului Vasile cel Mare, unita cu Vecernia, savarsita de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, impreuna cu 42 de ierarhi ai Sinodului Bisericii noastre. In cadrul Sfintei Liturghii, dupa cantarea 'Lumina lina' si dupa citirea paremiilor au urmat troparul si condacul Rusaliilor 'Bine esti cuvantat, Hristoase, Dumnezeul nostru…', iar mai apoi Parintele Patriarh a rostit prima rugaciune de sfintire a Marelui Mir, iar IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a citit cea de-a doua rugaciune de sfintire a Marelui Mir.Dupa citirea Sfintei Evanghelii, Intaistatatorul Bisericii noastre a rostit un cuvant de invatatura in care a subliniat ca aceasta pericopa cuprinde patru momente si patru lucrari mari cu semnificatii deosebite.Patru lucrari mari cu semnificatii deosebite'Evanghelia pe care am auzit-o acum cuprinde patru momente deosebite si patru lucrari mari cu semnificatii deosebite. Prima este instituirea Cinei celei de taina sau instituirea Sfintei Euharistii. A doua lucrare mentionata in sinaxarul Bisericii noastre pe care noi o pomenim este spalarea picioarelor ucenicilor de catre Invatatorul lor, Domnul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, Care pentru noi si pentru a noastra mantuire S-a facut Om. In al treilea rand, sinaxarul spune ca Biserica a randuit ca in aceasta zi sfanta si mare sa se faca pomenire despre rugaciunea Mantuitorului Iisus Hristos din Gradina Ghetsimani, cand S-a rugat atat de intens incat sudoarea capului Sau era ca picaturile de sange. In al patrulea rand, pomenim astazi inceputul Patimirilor Mantuitorului Iisus Hristos, din momentul sarutarii fatarnice a lui Iuda Iscarioteanul. Vedem, asadar, ca in toate aceste patru lucrari se vede, pe de o parte, iubirea jertfelnica a Mantuitorului Iisus Hristos, Care cu anticipatie ne arata taina Crucii ca iubire mai tare decat moartea. (...) Iubirea Lui smerita si jertfelnica este mai tare decat frica de moarte, desi, ca Om, El spune: 'Parinte Sfinte, de este cu putinta, sa treaca de la Mine paharul acesta' al suferintei si al mortii, 'dar nu dupa cum voiesc Eu, ci dupa cum voiesti Tu'. Voia lui Dumnezeu este viata; neascultarea de Dumnezeu este moarte . Prin neascultare de Dumnezeu a cazut primul Adam si prin ascultare de Dumnezeu 'pana la moarte, si inca moarte pe cruce', ne izbaveste, ne vindeca, ne mantuieste Hristos, Noul Adam. Taina Sfintei Euharistii este, asadar, taina iubirii jertfelnice, care pune pe Dumnezeu in centrul vietii. 'Iubirea de Dumnezeu este mai buna decat viata', spune Psalmul 62. Deci viata spirituala, ca viata traita in comuniune cu Dumnezeu, Izvorul vietii vesnice, este mai scumpa decat simpla existenta biologica si aceasta este gandirea Mantuitorului Iisus Hristos (...) Deci noi praznuim astazi iubirea jertfelnica a lui Dumnezeu, a Mantuitorului Iisus Hristos', a spus PF Daniel.Mare solemnitate si sfanta binecuvantareIn continuare PS Ciprian, Episcop-vicar patriarhal, in calitate de Secretar al Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, a fost delegat de Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane pentru a citi Omilia la Sfintirea Marelui Mir prin care s-a aratat ca ieri a avut loc cea dintai sfintire a Marelui Mir din timpul arhipastoririi Preafericitului Parinte Daniel ca Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane, prin reunirea tuturor sfintitilor arhierei ai Bisericii Ortodoxe Romane in cadrul Sfintei Liturghii, astfel incat: 'Faptul ca toti ierarhii unei Biserici Ortodoxe autocefale se intrunesc in Sfanta si Marea Joi din Saptamana Sfintelor Patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos, cu trei zile inainte de Sfintele Pasti, pentru a savarsi impreuna sfintirea Marelui Mir, chiar in timpul Liturghiei de pomenire a Cinei celei de taina sau a Euharistiei, constituie un eveniment de intensa traire, mare solemnitate si sfanta binecuvantare'.Din omilia citita de PS Ciprian, toti credinciosii au invatat ca Sfantul si Marele Mir este semnul vazut al darurilor Sfantului Duh in viata si lucrarea Bisericii, subliniindu-se ca prin ungerea cu Sfantul si Marele Mir in Taina Mirungerii, dupa primirea Sfantului Botez, se da darul infierii in Biserica, ca duh al infierii noastre de catre Tatal prin Fiul; prin ungerea cu el a sfintelor biserici si a antimiselor - fara de care nu se poate savarsi Sfanta Liturghie, Hristos este prezent si daruieste pe Duhul Sfant fiecarui lacas de cult care se sfinteste si in care se impartasesc si se sfintesc toti credinciosii.Ierarhii slujitori au purtat vasele cu Mir La iesirea cu Cinstitele Daruri, ierarhii slujitori au adus in mijlocul bisericii vasele cu Mir, iar dupa binecuvantarea 'Şi sa fie milele Marelui Dumnezeu…' Patriarhul Romaniei a descoperit vasele cu Mir, le-a insemnat de trei ori cu semnul crucii a citit cu glas mare a treia rugaciune de sfintire a Marelui Mir si a rostit mai apoi si cea de-a patra rugaciune.Pentru aducerea-aminte peste ani a acestui mare eveniment, toti membrii Sfantului Sinod au semnat Actul Sinodal care s-a inscris in Cronica de Aur a Bisericii Autocefale Ortodoxe Romane, in care s-a aratat ca 'aceasta solemnitate a sfintirii Marelui Mir a avut loc in Anul omagial al Crezului Ortodox si al Autocefaliei romanesti, pentru a XXI-a oara in de Dumnezeu pazita si Sfanta noastra Biserica Ortodoxa Romana dupa recunoasterea ei ca autocefala, in anul 1885, de catre Patriarhia Ecumenica a Constantinopolului si de catre celelalte Biserici Ortodoxe Autocefale surori, si pentru intaia oara in timpul arhipastoririi Preafericitului Parinte Daniel ca Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane'.MultumiriLa finalul Sfintei Liturghii, Parintele Patriarh a multumit in mod deosebit celor care au contribuit la realizarea acestei lucrari sfinte: 'Multumim Preasfintitului Siluan si IPS Mitropolit Dionisios de Corint. Multumirile noastre se extind si spre alte persoane care ne-au ajutat sa gasim ingredientele cele mai naturale si mai fine, mai frumos mirositoare, pentru a cinsti dupa cuviinta pe Mantuitorul nostru Iisus, fiindca El se numeste Marele Mir , El este unsul Lui Dumnezeu Tatal, prin lucrarea Duhului Sfant, pentru ca toata lucrare mantuitoare sa fie o lucrare de refacere a comuniunii: a Preasfintei Treimi cu oamenii si a oamenilor cu Dumnezeu.Parintele arhimandrit Quais Sadiq din Patriarhia Antiohiei si a intregului Orient, care a slujit aici cu noi, ne-a adus aromate de mare de pret din Siria si Iordania care au fost introduse in acest Mir cand s-a preparat. Am primit de asemenea de la Ierusalim, din partea parintelui arhimandrit Ieronim, mirul de nard care a fost turnat in dimineata aceasta. Din Bulgaria, din Franta, am primit esente si parfumuri. De asemenea, multumim in mod deosebit Inalt Preasfintitului Laurentiu, care, impreuna cu alti ierarhi, mai ales cu Preasfintitul Ciprian Campineanul, Episcop-vicar patriarhal, a supravegheat lucrarile, ajutati de preoti si diaconi. S-a mai scris si se va mai scrie despre toate tarile din care noi am primit cele mai curate si mai frumoase mirodenii si esente ca acest Sfant si mare Mir sa fie simbolul darurilor Duhului Sfant, dar si al chemarii la unitate crestina, al chemarii la comuniunea ortodoxa' (Articol realizat de Gheorghe - Cristian Popa si publicat in Ziarul Lumina din data de 2 aprilie 2010).
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 808
Id: 5463
Data: Apr 2, 2010
Imagine:
O delegatie a Patriarhiei Romane condusa de Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, va aduce cu un avion special Lumina Sfanta de la Biserica Sfantului Mormant.Ea va fi oferita la slujba de Inviere, clerului si credinciosilor prezenti la .....
Data: Apr 2, 2010
Astazi, 2 aprilie, in Sfanta si Marea Vineri, in toate Bisericile ortodoxe se savarseste Denia Prohodului Domnului, care este de fapt slujba Utreniei Sambetei celei Mari. Prohodul sau slujba de inmormantare a Mantuitorului Iisus Hristos, 'desi este o cantare foarte populara, pentru ca o .....
Data: Apr 2, 2010
Astazi, in Sfanta si Marea Vineri, in cadrul Vecerniei va avea loc procesiunea scoaterii din Sfantul Altar a Sfantului Epitaf. Acesta reprezinta mormantul Domnului Iisus Hristos. Preotul scoate Sfantul Epitaf si il aseaza spre inchinare pe o masa in mijlocul bisericii. Numit si Sfantul Aer, .....
Data: Apr 2, 2010
Utrenia Sfintei si Marii Vineri, savarsita aseara, 1 aprilie, este numita si Denia celor 12 Evanghelii. Sinaxarul citit la aceasta slujba arata ca in Sfanta si Marea Vineri se praznuiesc sfintele si mantuitoarele si infricosatoarele Patimi ale Domnului si Dumnezeului si Mantuitorului nostru .....
Data: Apr 2, 2010
In cadrul slujbei Sfintei Liturghii oficiate ieri, 2 aprilie, in Joia Mare, in toate Bisericile ortodoxe, a avut loc scoaterea Sfantului Agnet, din care se impartasesc in timpul anului persoanele in varsta, copiii si bolnavii. Sfantul Agnet este o particica in forma de patrat din prescura pe .....
Data: Apr 2, 2010
Moartea Mantuitorului pe Cruce a reprezentat sacrificiul suprem pentru rascumpararea noastra din pacatul neascultarii si pentru a vesti lumii sfasiate de ura iubirea consfintita prin jertfa Sa. Din acest motiv, cele sapte propozitii rostite de Iisus pe Crucea Golgotei isi au rolul lor in .....
Data: Apr 2, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).