Sfantul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei este sarbatorit in fiecare an, in Biserica Ortodoxa, la 1 ianuarie.Sfantul Vasile cel Mare s-a nascut in jurul anilor 329-330, in Cezareea Capadociei. Parintii Sfantului Vasile erau mari proprietari de pamanturi. Imbratisasera de timpuriu crestinismul, il cunoscusera bine pe Sfantul Grigorie Taumaturgul, episcopul Neocezareii, si, intai de toate, indurasera cu o rabdare neclintita persecutia de sub imparatul roman Maximian, la anul 311. Sf. Vasile era unul din cei 10 frati, dintre care trei vor fi episcopi: Vasile, Grigorie de Nyssa, Petru de Sevasta; cinci vor fi monahi: cei trei dinainte, plus Naucratios si Macrina cea tanara; vor fi sase sfinti in familia mare: Sfanta Macrina cea Batrana, Sfanta Emilia (mama lui), Sfantul Vasile, Sfantul Grigorie de Nyssa, Sfantul Petru si Sfanta Macrina cea Tanara. Bunica Macrina a crescut pe copii in duh crestin, impreuna cu mama lor, Emilia, si sora lor, Macrina cea Tanara.A crescut sub inraurirea bunicii sale, Macrina (cea Batrana), care fusese ucenica Sfantului Grigorie Taumaturgul. Ea a stat in permanenta langa Vasile si Macrina (cea Tanara) impartasindu-le acestora invatatura duhovniceasca izvorata din bogata sa experienta de viata.Primele lectii de retorica le-a primit de la tatal sau Vasile, el insusi retor in Cezareea Capadociei. Tatal, cu ajutorul Emiliei si al batranei Macrina, l-a indrumat pe tanarul Vasile spre doua cai: educatia si nevointa pentru virtute.In anul 342 va ajunge sa invete la Cezareea Palestinei alaturi de Sfantul Grigorie Teologul, cel care mai tarziu ii va fi prieten apropiat. Dupa terminarea studiile din Cezareea in anul 347, Vasile a fost trimis, datorita bogatele cunostinte pe care le avea precum si istetimii sale, sa studieze la cele mai alese scoli ale timpului din Constantinopol si Atena, unde a avut dascali renumiti, precum invatatul Libaniu. Din Constantinopol, Sfantul Vasile cel Mare a plecat la Atena (351) unde a devenit bun prieten cu Sfantul Grigorie Teologul pe care-l cunoscuse la scoala din Cezareea Palestinei. In anul 355, Sfantul Vasile cel Mare paraseste Atena si se intoarce in patria natala, nemaigasindu-l in viata pe tatal sau. La rugamintea capadocienilor el suplineste catedra de retorica a tatalui sau. Pentru a lua pulsul vietii monahale din vremea sa, Sfantul Vasile cel Mare a facut dese incursiuni in Mesopotamia, Siria, Palestina si Egipt. Intorcandu-se din calatorie, a vazut cum calugarii care vietuiau in singuratate, in pustiul Cezareei, erau mai de graba singurateci decat retrasi. El a fost cel care i-a adunat pe acestia in locuri organizate, stabilind astfel o oarecare randuiala. Nu dupa mult timp, in jurul sau s-au adunat mulțime de ucenici, punandu-se astfel temeliile primei comunitați cenobitice in 358, pe malul raului Isis, langa Neocezareea. Aici este vizitat de bunul sau prieten Sfantul Grigorie și impreuna redacteaza Filocalia, o colecție de texte din scrierile lui Origen. Tot acum, sfantul concepe Regulile monahale mari și mici. Sfantul Vasile cel Mare a fost și ramane unul dintre marii parinți ai monahismului de tip chinovial.In anul 364, Sfantul Vasile cel Mare a primit harul preoției, fiind hirotonit de episcopul Eusebiu de Cezareea. A fost ales episcop al comunitații din Cezareea Capadociei și exarh al Pontului, pastorind noua ani: din 370 si pana in 379, cand trece la Domnul pe data de 1 ianuarie.De la Sfantul Vasile cel Mare, Biserica a moștenit un bogat tezaur: opere dogmatice, ascetice, exegetice, omilii și cuvantari, panegirice, Regulile monahale mari și mici, canoane și Liturghia ce-i poarta numele. In Cezareea Capadociei a inființat instituții de asistența sociala cunoscute sub numele generic de Vasiliade, cum ar fi: azile, ospatarii, case pentru reeducarea fetelor decazute, școli tehnice și spitale pentru leproși.Sfantul Vasile cel Mare este un mare aparator al adevarului, aparand dreapta credința inaintea ereticilor care tagaduiau dumnezeirea Fiului conduși de Eunomiu (arieni) sau dumnezeirea Sfantului Duh (pnevmatomahii sau adepții lui Macedonie). Activitatea sa apologetica nu a fost privita cu ochi buni de toata lumea, iar in unele cazuri a fost pe nedrept acuzat de erezie. El a fost acuzat ca ar fi adus inovații in invațatura Bisericii. Ca raspuns la aceste acuzații, Sfantul Vasile a scris tratatul Despre Duhul Sfant, in care arata dumnezeirea și cinstirea Duhului cu Tatal și cu Fiul, adica egalitatea celor trei Persoane ale Sfintei Treimi. Pentru a stabili invațatura despre Duhul Sfant, s-a intrunit sinodul de la Rimini, unde s-a semnat și o marturisire de credința. In anul 364, imparatul Valens a urcat pe tronul Bizanțului. Acesta era simpatizant al arianismului și i-a excomunicat pe toți episcopii ce semnasera marturisirea de la Rimini, insa Sfantul Vasile cel Mare a reușit sa se mențina in scaun.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 706
Id: 19031
Data: Dec 31, 2011
Imagine:
In fiecar an, la 1 ianuarie, Biserica Ortodoxa sarbatorește Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului. Urmand firul istoric al vietii Mantuitorului nostru Iisus Hristos, aceasta sarbatoare este cel de-al doilea praznic imparatesc, fiind randuita in amintirea taierii imprejur dupa Trup a .....
Data: Dec 31, 2011
In noaptea de Anul Nou 2012, in biserica parohiala din Coslada (Madrid) - Spania a fost savarsita Sfanta Liturghie, precedata de slujba Utreniei, ocazie cu care a fost inchinat primul gand lui Dumnezeu, cu sperante inmultite de mai bine, de tihna sufleteasca si de satisfactii depline in .....
Data: Jan 1, 2012
In noaptea trecerii dintre ani, potrivit indrumarilor Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, Preasfintitul Parinte Episcop Siluan, aflat in fruntea unui sobor format din clerici de la Centrul Eparhial, a savarsit in Catedrala Episcopala din Giula slujba Acatistului Mantuitorului nostru .....
Data: Jan 1, 2012
Dupa savarsirea Sfintei Liturghii si a slujbei de Te Deum, la 1 ianuarie 2012, in Catedrala Patriarhala din Bucuresti, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a proclamat in mod oficial Anul 2012 ca An omagial al Sfantului Maslu și al ingrijirii bolnavilor in .....
Data: Jan 1, 2012
In Biserica Ortodoxa se oficiaza in prima zi a Anului Nou, dupa savarșirea Sfintei Liturghii a Sfantului Vasile cel Mare, slujba Te Deumului. Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat in ședința de lucru din 16-17 februarie 2011 ca slujba de Te Deum trebuie savarsita dupa Sfanta .....
Data: Jan 1, 2012
Biserica Ortodoxa sarbatorește la 1 ianuarie Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului nostru Iisus Hristos, pe Sfantul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei și Anul Nou civil. La Catedrala Patriarhala, slujba Sfintei Liturghii a fost oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, .....
Data: Jan 1, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Pr Constantin Sturzu - Asa cum suntem, adica raniti
Pr Constantin Sturzu si Marius Iordachioaia - De la cultura mortii la cultul Vietii (partea I-a expunerea)
Pr Constantin Sturzu - Tanar viu in Ortodoxie
Pr Constantin Sturzu si Marius Iordachioaia - De la cultura mortii la cultul Vietii (partea II-a intrebari)
Pr Constantin Sturzu si poetul Marius Iordachioaia - Ai primit un mesaj pe cord, il deschizi (partea a II-a - intrebari)
Pr Constantin Sturzu si poetul Marius Iordachioaia - Ai primit un mesaj pe cord, il deschizi
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).