Biserica Ortodoxa Romana il pomeneste astazi, 25 aprilie a.c., pe Sfantul Cuvios Valile de la Poiana Marului.Iscusitul dascal al rugaciunii, Sfantul Vasile de la Poiana Marului, a reusit sa imbine, in sihastriile din tinutul Buzaului si Vrancei, asprimea ascetica a vietii calugaresti din Sinai si Athos cu experienta mistica a monahismului slav si cu traditia isihasta de sihastrie din sutele de schituri si manastiri romanesti. A facut din obstea sa o adevarata scoala duhovniceasca de traire isihasta. Ucenicii sai, munteni, moldoveni, ardeleni si rusi, traiau in desavarsita dragoste si buna randuiala. Punand accent pe ascultare, trairea in desavarsita armonie, citirea zilnica a Sfintei Scripturi si a scrierilor Sfintilor Parinti, practicarea Rugaciunii lui Iisus, pazirea curata a mintii, mancarea o data pe zi si impartasirea saptamanala, a reusit sa creeze un adevarat curent de innoire duhovniceasca in monahismul romanesc la mijlocul secolului al XVIII-lea. Cand l-am vazut, L-am proslavit pe Dumnezeu din tot sufletul meu ca m-a invrednicit pe mine nevrednicul sa vad un barbat asa de sfant. Acest barbat placut lui Dumnezeu era in vremea aceea neintrecut si fara egal intre toti in intelegerea dumnezeiestilor Scripturi, a invataturilor de-Dumnezeu-purtatorilor Parinti, in judecata duhovniceasca si in stiinta atotdesavarsita a Sfintelor Canoane ale Sfintei Biserici si in intelegerea dreptelor talcuiri. Vestea despre invatatura lui si despre povatuirile lui placute lui Dumnezeu pe calea mantuirii se dusese pretutindeni, il caracteriza Sfantul Paisie Velicikovski pe mentorul si duhovnicul sau Sfantul Vasile de la Poiana Marului.Fiind unul dintre cei mai vestiti dascali si lucratori din secolul al XVIII-lea ai Rugaciunii lui Iisus - Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluieste-ma pe mine pacatosul -, de numele Sfantului Vasile de la Poiana Marului se leaga existenta isihasmului romanesc, adica practicarea Rugaciunii mintii, facand din obstea sa o adevarata scoala de traire isihasta. Denumirea de la Poiana Marului se trage de la schitul infiintat, prin 1730-1733, impreuna cu alti 12 ucenici in Poiana Marului, in Muntii Buzaului.Sfantul Vasile este un reprezentant al emigratiei monahale ruso-ucrainene care s-a produs in secolele XVII-XVIII in urma reformelor lui Petru cel Mare in Rusia si a persecutiilor uniate in Ucraina ramasa sub stapanirea polona. Nascut in 1692, in partile Poltavei, Ucraina, a petrecut mai multi ani din tineretea sa in aspre nevointe in sihastriile din Rusia, apoi in Muntii Mosenski, in apropierea Kievului, unde se calugarise. Vine in Ţara Romaneasca, foarte probabil pe vremea lui Constantin Brancoveanu si a Mitropolitului Antim Ivireanu, cand viata bisericeasca si culturala a Ţarii Romanesti era in apogeu. Impreuna cu ucenicul sau, ieroschimonahul Mihail, si cu alti calugari, intra in obstea Manastirii Dalhauti, in apropierea orasului Focsani, unde ramane 20 de ani. Aici este hirotonit preot si la scurt timp numit staret, chiar daca nu avea inca nici 30 de ani.Sub pastorirea sa, Manastirea Dalhauti a cunoscut o intensa renastere spirituala. Cuviosul Vasile aduna in jurul sau o obste de peste 40 de calugari sihastri, pe care ii invata cu ascultarea, smerenia, tacerea si lucrarea cea de taina a Rugaciunii lui Iisus. Astfel, staretul Vasile face din obstea sa o adevarata scoala duhovniceasca de traire isihasta, dupa invatatura Sfintilor Parinti, renumita in Ţara Romaneasca. Ucenicii sai, munteni, moldoveni, ardeleni si rusi, traiau in desavarsita dragoste si buna randuiala. Crescand numarul lor, o parte dintre ei se stabilesc la schiturile din jur: Trestieni, Ciolanu, Carnu, Ratesti, Rogoz, Bontasti, Valea Neagra (Vrancea) si altele.Ca staret la Poiana Marului, Cuviosul Vasile conduce duhovniceste toate schiturile din Muntii Buzaului pe care le cerceteaza regulat, fie personal, fie prin scrisori. Unul din ucenicii sai a fost si Cuviosul Paisie, pe care il primeste in Schitul Trestieni pentru cativa ani, iar in anul 1750, merge la acesta, in Muntele Athos, unde il calugareste. Preluand miscarea isihasta de la Schitul Pocrov initiata de Cuviosul Episcop Pahomie al Romanului († 1726), fericitul staret Vasile era foarte iscusit in viata de rugaciune, in cunoasterea Sfintei Scripturi si a Sfintilor Parinti filocalici.Punand accent pe ascultare, pe trairea in desavarsita armonie, citirea zilnica a Sfintei Scripturi si a scrierilor Sfintilor Parinti, practicarea Rugaciunii lui Iisus, pazirea curata a mintii, mancarea o data pe zi si impartasirea saptamanala, reuseste sa creeze un adevarat curent de innoire duhovniceasca in monahismul romanesc la mijlocul secolului al XVIII-lea. Sfantul Vasile de la Poiana Marului afirma cu insistenta ca Rugaciunea inimii nu e numai pentru sihastri, ci si pentru cei din viata de obste. Acest mare curent, al doilea ca marime dupa cel din secolul al XV-lea, initiat de Sfintii Nicodim de la Tismana († 1406), Leontie de la Radauti si Daniil Sihastrul, este desavarsit si raspandit in toate tarile ortodoxe la sfarsitul secolului al XVIII-lea si inceputul celui urmator, prin marii stareti: Sfantul Paisie de la Neamt († 1794), Sfantul Gheorghe de la Cernica († 1806) si Sfantul Calinic de la Cernica († 1868).Iscusitul dascal al rugaciunii, Sfantul Vasile de la Poiana Marului, a reusit sa imbine in sihastriile din tinutul Buzaului si Vrancei asprimea ascetica a vietii calugaresti din Sinai si Athos, cu experienta mistica a monahismului slav si cu traditia isihasta de sihastrie din sutele de schituri si manastiri, in care monahismul romanesc, atat de masurat si asezat, isi ducea viata duhovniceasca fara intrerupere inca din secolul al IV-lea. Astfel, staretul Vasile a reinnoit viata monahala din schituri si sihastrii prin imbinarea acestor trei experiente: greaca, rusa si romana. Cuviosul Vasile si-a dat sufletul in mainile Domnului in anul 1767, lasand in urma numerosi ucenici.Datorita vietii sfinte, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, in sedinta sa din 4-5 martie 2003, a hotarat ca staretul de la Poiana Marului sa fie trecut in ceata Cuviosilor Parinti purtatori de Dumnezeu si sa fie cinstit la data de 25 aprilie, zi in care a trecut la Domnul. Pe langa aleasa sa viata duhovniceasca-ascetica, staretul Vasile era si un bun cunoscator al scrierilor patristice si postpatristice, din care a facut anumite traduceri. Ca dascal al rugaciunii, marele staret a scris si cateva Cuvinte despre paza mintii, despre rugaciune si crestere duhovniceasca, scurte introduceri la scrierile filocalice, lucrari teologice-ascetice, in limba slavona, care au ramas in manuscris:• Intrebatoare raspunsuri adunate din Sf. Scriptura pentru departarea de bucatele cele oprite tagaduintei calugaresti cei de buna voie (tiparita la Manastirea Neamt in 1816);• Cuvint Inainte la cartea fericitului Nil de la Sorska si Adaogire sau cuvant pe urma la cartea fericitului Nil de la Sorska, (ascet, teolog si filozof rus, staret la Sorska, 1433-1508);• Inainte cuvantare spre capetele fericitului Filotei Sinaitul;• Cuvint inainte sau inainte calatorie la cartea lui Grigorie Sinaitul;• Adaugire sau cuvant pre urma la cartea Sfantului Nil de la Soesca;• Inchipuire cum se cade noua celor ce suntem patimasi si calcam poruncile sa ne indreptam prin pocainta si sa ne invatam lucrarii cei cu mintea vietuind intru supunere.Se cunosc sapte manuscrise slave copiate la Schitul Poiana Marului, din care patru cuprind unele din lucrarile mentionate. Unul este copiat de staretul Vasile, iar un altul, cuprinzand versiunea slava a scrierii alegorice-religioase spaniole Desiderie, a fost copiat tot de el. Opera sa a fost tradusa in limba romana si copiata in zeci de manuscrise. Cuvintele sale introductive sunt adevarate pagini de filocalie si calauza spre Hristos prin rugaciune.Sursa: ziarullumina.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 926
Id: 934
Data: Apr 25, 2009
Imagine:
Duminica, 26 aprilie 2009, va fi pusa la Stockholm, piatra de temelie pentru prima biserica ortodoxa romana de lemn, in stil maramuresean, din nordul Europei. Manifestarile duhovnicesti din aceasta zi de sarbatoare vor debuta, la ora 10:00, cu Sfanta Liturghie arhiereasca, prezidata de catre .....
Data: Apr 25, 2009
Sute de credinciosi au participat vineri, 24 aprilie 2009, cand Biserica Ortodoxa praznuieste Izvorul Tamaduirii, la sarbatorirea celui de-al doilea hram al Manastirii Bistrita, din judetul Neamt. Sfanta Liturghie a fost oficiata de catre Inaltpreasfintitul Parinte Teofan, Mitropolitul .....
Data: Apr 25, 2009
Sub patronajul Episcopiei Ortodoxe Romane a Europei de Nord, a Parohiei Ortodoxe Romane Izvorul Tamaduirii si Sfintele Cuvioase Parascheva, Teodora de la Sihla si Ana de Novgorod si a Parohiei Romano-Catolice din orasul Århus, joi, 24 aprilie a.c., la Galeriile de arta ale bisericii .....
Data: Apr 25, 2009
Vrednicul de pomenire Parinte Episcop Damaschin va fi inmormantat maine, de la ora 11.00, la Catedrala Episcopala din Slobozia. Slujba va fi oficiata de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel. Preasfintitul Parinte Damaschin Coravu a fost ales Episcop al Sloboziei si Calarasilor in anul 2000. .....
Data: Apr 25, 2009
Preasfintitul Parinte Episcop Epifanie al Buzaului si Vrancei a resfintit astazi, 25 aprilie 2009, Biserica Sfintii Apostoli Petru si Pavel din parohia Neculele, judetul Vrancea. Credinciosii au venit in numar mare la acest eveniment, multi dintre ei fiind imbracati in costume populare .....
Data: Apr 25, 2009
La Biserica Sfantul Gheorghe din localitatea Ghiroda Veche, judetul Timis, a avut loc ieri, 24 aprilie 2009, cea de-a VII-a editie a festivalului coral Cantecele Invierii . Manifestarea face parte din proiectul Secole de ortodoxie in Banat , derulat de Mitropolia Banatului in colaborare .....
Data: Apr 25, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
PF Daniel - Duminica tuturor Sfintilor 22.06.2003
PF Daniel - Duminica a 26-a dupa Rusalii - Pilda bogatului caruia i-a rodit tarina - 17-11-2013
PF Daniel - Duminica a 4-a dupa Pasti - a Slabanogului - 22-05-2016
PF Daniel - Sf. Treime 16.06.2003
PF Daniel - Duminica a 19-a dupa Rusalii - Predica de pe munte - iubirea vrajmasilor - 05-10-2014
PF Daniel - Nasterea Maicii Domnului 2000
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).