La Facultatea de Teologie Ortodoxa Dumitru Staniloae din Iasi au avut loc, saptamana trecuta, lucrarile Simpozionului international Dumitru Staniloae, editia I. Pe parcursul celor trei zile ale manifestarii, profesori universitari, teologi si sociologi de renume din tara si strainatate au dezbatut tema Laicii si misiunea crestina: realitate istorica, vocatie personala, necesitate ecleziala, informeaza Ziarul Lumina, Ediția de Moldova. Cu prilejul Anului omagial al Sfintilor Imparati Constantin si Elena si al Anului comemorativ al parintelui Dumitru Staniloae, Facultatea de Teologie Ortodoxa Dumitru Staniloae din Iasi, Universitatea Al. I. Cuza din Iasi si Mitropolia Moldovei si Bucovinei au organizat, intre 23 si 25 mai 2013, Simpozionul international Dumitru Staniloae, editia I. Evenimentul a debutat joi dupa-amiaza in Sala Dr. Iustin Moisescu a Centrului eparhial Iasi, in prezenta Inalt Preasfintitului Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei. Dupa cuvantul de deschidere al pr. prof. dr. Ion Vicovan, decanul Facultatii de Teologie din Iasi, au urmat mesajul rostit de reprezentantul Universitatii Al. I. Cuza din Iasi, prof. univ. dr. prorector Dumitru Luca, si cuvantul Mitropolitului Moldovei si Bucovinei, intitulat Preotia imparateasca sau slujirea laicilor in Biserica. Prezentarea sustinuta de IPS Teofan a aratat care sunt diferentele de slujire din Biserica noastra: Pentru a desemna slujirea laicilor in Biserica, Sfanta Scriptura foloseste cuvinte ca «semintie aleasa, preotie imparateasca, neam sfant, popor agonisit de Dumnezeu» sau «imparatie, preoti ai lui Dumnezeu si Tatal». Intre cele doua categorii de preoti in Biserica, membrii preotiei universale si membrii preotiei sacramentale, nu exista o diferenta de ordin «antropologic», dupa cum spune teologul grec Panayotis Nellas, ci o diferenta de slujire, diferenta care presupune o «responsabilitate», nu «un privilegiu». Atat membrii preotiei sacramentele, cat si cei ai preotiei universale fac parte din aceeasi Biserica, sunt raspunzatori, chiar daca cu responsabilitati diferite, pentru viata acesteia. «In felul acesta - spune parintele Dumitru Staniloae despre credinciosii laici - toti sunt preoti si jertfe in Biserica, toti sunt invatatori si calauzitori spre mantuire ai lor si ai altor credinciosi apropiati, sau si ai altor oameni, dar fara o raspundere formala pentru comunitatea bisericeasca». Asumarea unor responsabilitati diferite nu inseamna superioritate pretinsa de unii - membrii preotiei sacramentale - si inferioritate acceptata de altii - membrii preotiei universale. Sfantul Apostol Pavel foloseste imaginea trupului omenesc pentru a face inteleasa realitatea bisericeasca: un singur trup, alcatuit din mai multe madulare intre care insa exista perfecta armonie. (...) Daca fiecare membru al Bisericii isi are darul sau, izvorat din lucrarea aceluiasi Duh Sfant, aceasta nu inseamna, in acelasi timp, ca exista o nivelare, o egalizare a darurilor. Tocmai diversitatea darurilor face ca posesorii acestora sa aiba locul lor bine definit in cadrul corpului eclesial. Aceasta realitate o subliniaza Apostolul Pavel chiar atunci cand descrie Biserica dupa imaginea trupului omenesc: «Iar voi sunteti trupul lui Hristos si madulare fiecare in parte. Şi pe unii i-a pus Dumnezeu, in Biserica: intai apostoli, al doilea prooroci, al treilea invatatori; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecarilor, ajutorarile, carmuirile, felurile limbilor (...)» . Asadar, exista o ierarhizare intre madularele trupului Bisericii, si aceasta este dubla: cea sacramentala si cea a harismelor, a lucrarilor. Totul porneste de la experienta personala a raportarii constiente, smerite si curajoase la DumnezeuSpre finalul cuvantului, IPS Teofan a mentionat cateva concluzii si solutii privitoare la tema simpozionului: Slujirea laicului in Biserica se confrunta uneori cu problema neimplicarii sale in viata Bisericii sau inexistenta unui cadru propice pentru o asemenea implicare. Esential este ca laicul sa tinda continuu spre a deveni viu, prezent, participant constient la viata Bisericii. Aceasta nu se poate realiza din afara, prin principii, programe, norme impuse si nici la nivel de masa. Problema se reduce la cum se raporteaza laicul la Biserica din care face parte, cum se raporteaza la darurile sale. Daca aceasta raportare este corecta, locul laicului in Biserica este descoperit de acesta si darurile devin slujire a lui Dumnezeu si a semenilor. Un rol aparte, foarte important, in aceasta privinta il au episcopii si preotii si anume capacitatea de a se raporta ei insisi in mod concret la Dumnezeu, la Biserica si la lume, in general; crearea unui spatiu propice pentru prezenta, uneori provocatoare si incomoda, a laicilor in viata Bisericii. Totul, atat in viata laicului, cat si a episcopului sau preotului, porneste de la experienta personala a raportarii constiente, smerite si curajoase la Dumnezeu. (...) Se poate marturisi ca numai printr-o tendinta continua de asezare reala, adica cu frica, credinta si dragoste a crestinului, preot sau episcop, sau a crestinului laic in fata lui Dumnezeu, fiecare isi gaseste locul in Biserica lui Hristos si dispare granita despartitoare dintre membrii aceleiasi Biserici. In continuare, a urmat cuvantul prof. dr. Rémi Gounelle, decanul Facultatii de Teologie Protestanta din Strasbourg, care a prezentat lucrarea Responsabilitatea laicilor. Reforma si Sfintii Parinti, in care a vorbit despre viziunea protestanta a slujirii in Biserica. Dupa sesiunea de deschidere a lucrarilor, participantii la simpozion au participat in Aula Bibliotecii Centrale Universitare din Iasi la un concert de muzica religioasa, sustinut de Corul barbatesc Mitropolitul Iosif Naniescu. Cu aceasta ocazie, a fost lansat si CD-ul aniversar Sa multumim Domnului, ce cuprinde selectiuni din concertele sustinute de corul iesean in cei cinci ani de activitate.Volum cu toate lucrarile simpozionuluiLucrarile simpozionului au continuat vineri dimineata, in Sala Coloanelor a Facultatii de Teologie iesene, cu prezentarile diaconului Andrey Kuraev din Rusia, ale teologilor David Bouma din Cehia si Pablo Argarate din Austria, cea a parintelui prorector Gheorghe Popa, a profesorului Dan Chitoiu de la Facultatea de Filosofie si Ştiinte Social-Politice a Universitatii Al. I. Cuza din Iasi, precum si a profesorilor de la Facultatea de Teologie din Iasi, si a reprezentantilor celorlalte facultati de teologie din tara prezente la eveniment. Sambata, 25 mai 2013, in cadrul simpozionului, au vorbit, printre altii, pr. prof. univ. dr. Ion Vicovan, decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Iasi, si dr. Pavel Chirila de la Asociatia Christiana. In urmatoarea perioada, toate prezentarile sustinute in cadrul manifestarii stiintifice vor fi incluse intr-un volum. Prima editie a Simpozionului International Dumitru Staniloae s-a incheiat cu un pelerinaj al participantilor la cele mai cunoscute manastiri din Arhiepiscopia Iasilor.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 760
Id: 31195
Data: May 27, 2013
Imagine:
Centrul local Sfantul Dumitru din Valea Lupului, membru al Organizatiei Nationale Cercetasii Romaniei, a organizat, timp de trei zile, a IV-a editie a ScoutIS. Manifestarea, care a reunit .....
Data: May 27, 2013
Corala ACOR a Parohiei Ortodoxe Romane din Strasbourg a sustinut, in perioada 24 – 26 mai, trei concerte de muzica liturgica romaneasca in cadrul Festivalului International al Muzicii Sacre .....
Data: May 27, 2013
Agheasma sau Sfintirea apei este slujba cel mai des savarsita in viata crestinului. Cuvantul agheasma desemneaza atat apa sfintita, cat si slujba de Sfintire a ei. Agheasma este: mare si .....
Data: May 27, 2013
Ziarul Lumina publica in ediția de astazi, 27 mai 2013, o ampla analiza, aparuta sub semnatura Diac. George Aniculoaie, cu privire la susținerea inițiativei cetațenești europene Unul dintre .....
Data: May 27, 2013
Biserica Sfantul Gheorghe din comuna suceveana Iacobeni și-a sarbatorit duminica aceasta centenarul. Credincioșii din parohie, dar și fii ai satului veniți de departe au participat la .....
Data: May 27, 2013
Manastirea mehedinteana Topolnita a gazduit duminica, 26 mai, a IV-a editie a "Adunarii tinerilor crestin-ortodocsi din Episcopia Severinului si Strehaiei". Manifestarea a debutat cu .....
Data: May 27, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).