Cuvânt teologic al Parintelui Dumitru Staniloae:Duminica a XXV-a dupa Rusalii (Pilda samarineanului milostiv) (Luca 16, 19-31)Niciodata Bisericile n-au fost preocupate atât de mult de datoria slujirii oamenilor ca în vremea noastra. Profesorul japonez Takenake spunea la Adunarea Generala a Consiliului Ecumenic al Bisericilor de la New Delhi (1961) ca crestinismul si-a redescoperit azi „dimensiunea slujirii“ ca cea mai proprie însusire a sa, ca „marca indispensabila a Bisericii lui Hristos“.Bisericile au slujit de fapt în toate timpurile oamenilor, unele mai mult, altele mai putin. Dar astazi tema slujirii a devenit tema centrala care framânta constiinta Bisericilor.Fenomenul e provocat pe de o parte de faptul ca omenirea cere azi mai multa slujire din partea Bisericilor ca în trecut, pe de alta, de constiinta lor ca daca n-ar sluji mai mult s-ar expune pericolului sa ramâna la marginea vietii omenesti. Iar la baza constiintei Bisericilor ca trebuie sa slujeasca azi omenirea cu mult mai mult stau necesitatile actuale cu mult mai mari ale oamenilor.În fata acestei situatii e firesc ca Bisericile sa reflecteze mai mult asupra temeiurilor teologice ale slujirii, asupra modurilor noi în care Biserica poate sluji adecvat cu natura ei, dar si cu un rezultat cât mai eficace pentru rezolvarea gravelor necesitati contemporane ale omenirii.Reflectia aceasta e de natura ea însasi sa dea un avânt nou slujirii Bisericii.Bisericile simt trebuinta sa elucideze temeiurile slujirii în mod mai special decât o simt ceilalti oameni, deoarece, ele fiind comunitati de oameni care vor sa fie în primul rând fideli lui Dumnezeu, ar voi sa gaseasca temeiul slujirii lor în însasi fidelitatea lor fata de Dumnezeu, sau în slujirea Lui. Ele simt ca daca slujirea adusa de ele oamenilor ar sta în contrazicere cu slujirea lui Dumnezeu, sau n-ar decurge din aceea, sau ar fi indiferenta pentru fidelitatea fata de Dumnezeu, aceasta slujire ar fi lipsita de o râvna si de o forta reala.Dar Bisericile sunt convinse ca slujirea ce simt ca trebuie sa o aduca oamenilor, departe de a contrazice slujirea ce sunt datoare sa o aduca lui Dumnezeu sau indiferenta pentru aceea, îsi are temeiul tocmai în slujirea lui Dumnezeu. În evidentierea acestui fapt sta însasi întemeierea slujirii lor fata de oameni.Iisus Hristos, slujitorul model al lui Dumnezeu si al oamenilor si izvorul de putere al slujirii noastre fata de Dumnezeu si fata de oameniLegatura între slujirea lui Dumnezeu si slujirea oamenilor, sau implicarea datoriei de slujire a oamenilor în slujirea lui Dumnezeu, o arata Bisericilor, în mod exemplar si cu suprema putere obligatorie pentru constiinta lor, însusi Domnul nostru Iisus Hristos.Facându-Se om, Fiul lui Dumnezeu S-a facut atât slujitor lui Dumnezeu-Tatal, cât si oamenilor. El ne-a aratat prin aceasta o altfel de marime a omului decât cea care pretinde sa i se slujeasca, dar considera nedemn sa slujeasca. „Nu tot asa va fi între voi. Ci cel care vrea sa fie mai mare, sa fie slujitorul vostru. Dupa cum si Fiul Omului n-a venit sa fie slujit, ci ca sa slujeasca“ (Matei 20, 26, 28).Se vorbeste uneori de slujirea lui Dumnezeu si de slujirea oamenilor ca de doua slujiri distincte, sau ca de o slujire verticala si una orizontala. E greu de constatat însa o asemenea distinctie la Mântuitorul. El se întrupeaza ca sa faca voia Tatalui; dar El face prin întrupare voia Tatalui, întrucât mântuieste prin aceasta pe oameni. „Mâncarea mea este sa fac voia Celui ce M-a trimis“, spune Mântuitorul catre ucenicii Sai; dar o spune privind lumea care asteapta sa fie mântuita de El si de Apostoli (Ioan 4, 24-35). Acceptând sa fie rastignit, face voia Tatalui; dar prin rastignire mântuieste lumea. Prin aceasta opera face voia Tatalui si slujeste lumii, mântuind-o.Desigur ca si slujirea pe care o împlineste Iisus în favoarea oamenilor nu se refera numai la interesele vietii lor pamântesti, ci tinteste în ultima analiza viata lor vesnica, pentru care ei trebuie sa se desavârseasca în iubire. Iar iubirea o învata de la Iisus Hristos.În fond, Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat ca sa le dovedeasca iubirea Tatalui si iubirea Sa, pentru ca si ei sa creasca în iubire fata de Dumnezeu si întreolalta. El le arata iubirea Sa cu fapta, nu numai cu cuvântul, ca si ei sa învete aceasta iubire cu fapte. Aratându-le aceasta iubire cu fapta, dusa pâna la sacrificiul vietii, El împlineste voia Tatalui sau slujeste Tatalui.Hristos preamareste pe Tatal si face cunoscut numele Lui, întrucât le face oamenilor transparenta în iubirea Sa fata de ei iubirea Tatalui, pentru ca iubirea aceasta sa se salasluiasca si în raporturile dintre ei. „Eu Te-am preamarit pe Tine pe pamânt - spune Fiul Tatalui - si le-am aratat numele Tau, ca iubirea cu care M-ai iubit Tu sa fie într-însii“ (Ioan 17, 4. 26). „Precum M-a iubit pe Mine Tatal, asa v-am iubit si Eu pe voi“ (Ioan 15, 9). De aici concluzia: „Aceasta este porunca Mea: sa va iubiti unul pe altul cum v-am iubit Eu pe voi“ (Ioan 15, 9; 12).Prin urmare, si noi iubind pe oameni si slujindu-le, împlinim voia lui Dumnezeu, adica Îi slujim Lui. Slujind oamenilor nu dijmuim slujirea lui Dumnezeu, nu furam din timpul si din grija slujirii lui Dumnezeu, ci slujim în realitate lui Dumnezeu, împlinind porunca Lui.Nimeni nu s-a scufundat mai mult în caldura iubirii lui Hristos si n-a talmacit-o mai bine ca ucenicul pe care-l iubea Domnul: Apostolul Ioan. Dar tocmai de aceea nimeni n-a formulat mai pregnant ca el cuprinderea una în alta a iubirii sau a slujirii lui Dumnezeu si a iubirii sau a slujirii omului, pe baza a ceea ce a vazut el în iubirea Domnului si a cunoscut din învatatura Lui. Iata aceasta pregnanta formulare a adevarului învatat de Ioan de la Domnul: „Daca zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele sau îl uraste, mincinos este! Pentru ca cel ce nu iubeste pe fratele sau pe care îl vede, cum poate sa-L iubeasca pe Dumnezeu pe care nu-l vede!“ (1 Ioan 4, 20). Iar iubirea fata de oameni nu e, dupa Sfântul Ioan, deplina când e numai cu cuvântul, nu si „în fapta si adevar“ (1 Ioan 3, 18).Apostolul Ioan rezuma în forma de principiu ceea ce spusese Mântuitorul prin ilustrare concreta, când fixase drept criteriu de apreciere infailibila si definitiva a vietii omului: „Amin graiesc voua, întrucât ati facut unuia din acesti frati ai Mei prea mici, Mie ati facut“. Sau: „Întrucât nu ati facut unuia dintr-acesti prea mici, Mie nu ati facut“ (Matei 25, 40; 45).Iubirea de Dumnezeu, când e reala, se misca în interiorul iubirii active de oameni si viceversa. Fapta de slujire a crestinului e una, adresantii sunt doi: Dumnezeu si omul. Cine slujeste omului slujeste si lui Dumnezeu. Mai mult, dragostea de Dumnezeu si dragostea de om fiind din aceeasi putere, Apostolul Petru a putut spune ca slujirea omului fata de om, daca e deplina, „e din puterea pe care o da Dumnezeu“ (1 Petru 4, 11).În lumina celor spuse si savârsite de Domnul Iisus Hristos, nu se poate spune despre El ca mai întâi e Mântuitor si apoi Slujitor, si nici despre om ca întâi se îngrijeste de mântuire si apoi de slujirea aproapelui. Iisus Hristos este Mântuitor întrucât este Slujitor si omul se mântuieste întrucât slujeste oamenilor, din puterea si la porunca Mântuitorului. Caci prin iubire Hristos în acelasi timp mântuieste si slujeste, iar omul în acelasi timp se mântuieste si slujeste.Numai teoriile soteriologice care nu au vazut rolul central al iubirii în mântuire au putut desparti între activitatea mântuitoare si slujitoare a lui Hristos, sau între preocuparea omului pentru mântuire si cea pentru slujire. Şi trebuie sa recunoastem ca în istoria Bisericilor crestine s-au afirmat uneori asemenea teorii soteriologice si, în consecinta, si asezarea slujirii iubitoare a oamenilor pe al doilea plan, sau considerarea ei mai mult sau mai putin indiferenta pentru mântuire. Astazi însa, asemenea deprecieri ale iubirii si slujirii oamenilor nu se mai întâlnesc în Bisericile crestine.Fara îndoiala, recunoastem ca exista un cult al lui Dumnezeu în sens restrâns, dar cultul acesta daca nu da putere iubirii de oameni si slujirii dedicate oamenilor dovedeste ca nu-si atinge scopul lui de transformare a omului în sens bun, asa cum voieste Dumnezeu.Daca cultul este în partea lui esentiala preamarirea lui Dumnezeu, aceasta preamarire se savârseste mai ales prin faptele bune ale credinciosilor, sau se prelungeste în ele, caci ele îi îndeamna si pe cei în favoarea carora se savârsesc la aceasta preamarire a lui Dumnezeu, cum au spus Mântuitorul (Matei 5, 16) si Apostolul Petru (1 Petru 2, 12).De aceea, Apostolii vorbesc adeseori în epistolele lor despre datoria crestinilor de a sluji. Sfântul Apostol Pavel vorbeste de datoria proestosilor de a desavârsi pe sfinti „spre lucrarea slujirii“ (Efes. 4, 12). Iar adresantilor Epistolei catre Evrei li se spune ca Dumnezeu nu va uita dragostea aratata de ei pentru numele Lui „slujind altadata si slujind si acum sfintilor“ (Evr. 6, 10).Slujirea lui Dumnezeu si a oamenilor unita într-o unica responsabilitate umanaOmul este o fiinta responsabila. Responsabilitatea face parte atât de mult din fiinta omului, ca fara ea omul nu e om cu adevarat. Se recunoaste în mod unanim ca omul este o fiinta vorbitoare. Dar vorbirea se specifica totdeauna ca (fiind) chemare si raspuns. Omul vorbeste pentru ca apeleaza la semenul sau, sau raspunde la apelul lui. Prin aceasta oamenii comunica între ei în mod vital si sunt legati între ei, iar în afara de aceasta comunicare nu pot trai si nu se pot dezvolta trupeste si sufleteste. Oamenii îsi adreseaza apeluri si asteapta raspunsuri. Prin chemare, prin solicitare, fiecare arata ca are lipsa de slujire, are lipsa de celalalt ca sa-i dea ajutor, sa-l sustina în existenta; prin raspunsul ce urmeaza în mod inevitabil, arata ca este în mod obligatoriu slujitor.Desigur, omul poate raspunde si prin refuz la apel sau la solicitare. Dar faptul ca trebuie sa raspunda într-un fel sau altul si faptul ca raspunsul negativ nu-l multumeste nici pe el, nici pe celalalt arata ca el este în mod normal fiinta raspunzatoare sau slujitoare. Întrucât omul îsi descopera umanitatea sa deplina numai în aceasta legatura de solicitare a slujirii si de acordare a ei, dimensiunea slujitoare face parte esentiala din umanitatea sa. Aceasta presupune descoperirea importantei celorlalti, pentru ca în slujirea acordata lor sa se poata descoperi si dezvolta el însusi ca om. […]Crestinismul considera ca aceasta umanitate adevarata care se descopera în slujire e umanitatea asa cum a înteles-o el de la originile sale, chiar daca ulterior unele conceptii teologice influentate de mentalitatile timpurilor au uitat de aceasta întelegere a omului si s-au facut aparatoarele unor concepte false despre om, concepte ale unui om înstrainat. În conceptia crestina originara omul e cu adevar om numai în legaturile sale vitale cu ceilalti, slujind si slujit fiind de ceilalti, numai completându-se prin slujire reciproca cu aceia. Sfântul Grigorie de Nyssa declara ca chipul lui Dumnezeu în om se refera la omul în aceasta relatie ontologica sau vitala cu ceilalti. Iata cuvintele lui: „Spunând Scriptura ca Dumnezeu a facut pe om, prin indefinitul expresiei (Om), a indicat toata umanitatea. Caci nu a fost numit în actul creatiei Adam, precum spune istorisirea mai departe. Omul indicat în actul creatiei nu este acesta sau acela, ci omul în general... Desigur, nu trebuie sa socotim ca Dumnezeu a facut ceva indefinit... De aceea ca într-un trup s-a cuprins toata plenitudinea omenirii prin puterea lui Dumnezeu al tuturor. Caci nu într-o parte a firii umane sta chipul (lui Dumnezeu), nici în vreunul din cei priviti în ei însisi. Ci aceasta putere strabate prin tot neamul. Deci toata firea umana care strabate de la cei dintâi pâna la cei din urma este un singur chip al Celui ce este“ (De opificio hominis, P.G., XLIV, 135).În acelasi spirit, Sfântul Ioan Gura de Aur considera omenirea un trup cu multe madulare si asa cum în trup un madular facând rau altui madular se pagubeste pe sine însusi, caci pagubeste trupul întreg, iar îngrijind pe altul se îngrijeste pe sine însusi, asa e si între oameni: „...Daca cineva lupta împotriva fratelui sau, lupta împotriva sa însusi si paguba nu se opreste la frate, ci el însusi se va pagubi“ (Omilia 31 la Ep. 1 Cor., P.G. LXI, 260).Daca pentru crestini conceptul adevarat al omului consta în însusirea lui de chip al lui Dumnezeu, ei pot spune si trebuie sa spuna ca chipul lui Dumnezeu în om se slabeste când omul iese din viata de comuniune iubitoare cu ceilalti si se restabileste când omul revine la o solidaritate activa cu aceia prin slujire reciproca.Teologii remarca adeseori ca, daca omul e facut dupa chipul lui Dumnezeu întrucât se afla în relatie indisolubila si vitala cu semenii, atunci modelul vietii umane e Sfânta Treime. Ei aduc uneori în sprijinul acestei idei pluralul prin care Dumnezeu anunta în Geneza crearea omului: „Sa facem pe om dupa chipul nostru“. Daca este asa, oamenii dezvolta fiinta lor autentica în mod continuu, înaintând într-o comuniune tot mai asemanatoare cu comuniunea treimica. Iar aceasta o fac prin iubire si slujire reciproca crescânda. Facând însa aceasta, oamenii împlinesc atât voia lui Dumnezeu, cât si o necesitate a fiintei lor.Aceasta confirma ceea ce s-a spus înainte, ca slujirea omului se cuprinde în slujirea lui Dumnezeu, sau viceversa.Dar faptul acesta întemeiat pâna aici pe texte biblice si pe natura omului ca chip al lui Dumnezeu ni se dezvaluie într-o forma profunda în datul interior al inseparabilitatii raspunderii omului fata de Dumnezeu de raspunderea fata de semenii sai.Omul credincios nu poate explica responsabilitatea sa neconditionata fata de semenii sai decât din importanta vesnica a fiintei acelora si a fiintei sale. În structura noastra umana e sadita aceasta responsabilitate neconditionata fata de celalalt om, care nu poate sta fara credinta în vesnicia lui si în vesnicia mea. Dar aceasta înseamna ca responsabilitatea e pusa în noi de Creator. Noi, achitându-ne de responsabilitatea noastra fata de oameni, ne achitam de o responsabilitate fata de Creatorul oamenilor. Dumnezeu ne-a facut în asa fel ca sa punem în miscare în mod reciproc raspunderea noastra unii fata de altii si sa împlinim porunca ei. El ne-a facut prin aceasta responsabili fata de Sine însusi. A întemeiat raspunderea noastra întreolalta pe raspunderea fata de Sine. Ne-a facut sa ne împlinim raspunderea fata de bine, împlinindu-ne unii prin altii prin solicitarea reciproca a slujirii si a raspunsului la aceasta solicitare prin slujirea de fapt.Unii teologi declara ca omul are doua raspunderi: una fata de Dumnezeu (coram Deo) si alta fata de om (coram hominem). În realitate raspunderea fata de om e implicata în raspunderea fata de Dumnezeu. E o unica raspundere fata de Dumnezeu pentru om (coram Deo propter hominem). Daca facem rau unui semen al nostru, suntem trasi la raspundere nu numai de omul respectiv, sau, daca el n-are putere, de altii, ci de Dumnezeu, ca supremul for de judecata. Orice fapta rea fata de oameni are caracter de pacat, deci e calificata ca o fapta condamnabila fata de Dumnezeu. De aceea si porunca slujirii îsi are ultima întemeiere în porunca lui Dumnezeu, în raspunderea noastra fata de Dumnezeu.Dumnezeu care a creat pe toti, are grija de toti. Dar ne cheama si pe noi sa avem grija de copiii Sai, sa avem grija unii de altii. Ne cheama sa-I fim „colaboratori“, în aceasta grija a Lui de noi însine si de semenii nostri, în aceasta grija a Lui de dezvoltarea noastra. Toata osteneala în zidirea reciproca e „colaborare“ a noastra cu Dumnezeu (1 Cor. 3, 8-9). Dumnezeu vrea în definitiv sa crestem în iubirea noastra întreolalta. Prin aceasta raspundem solicitarii Lui, sau împlinim voia Lui. Dar fara efortul nostru, fara straduinta noastra într-o slujire reciproca, fara trairea într-o efectiva raspundere reciproca, nu ne achitam de raspunderea aceasta fata de Dumnezeu. „Dumnezeu ne-a dat mâini ca sa dam ajutor altora si nu ca sa le întindem curse“, spune Sfântul Ioan Gura de Aur (Omilia 10 la Epistola I Cor., Ed. Bareille, tom. XVI, p. 438). „Ce-ar fi daca ne-am fi fost suficienti noua însine? Am fi fost ca fiarele nedomesticite“, spune tot Sfântul Ioan Gura de Aur (op. cit., tom. XVII, p. 534).Mai mult chiar, cine ajuta omului, ajuta lui Hristos. Parafrazând cuvântul Mântuitorului ca cine ajuta pe cei care au lipsa de ajutor Îl ajuta pe El însusi, Sfântul Grigorie de Nazianz spune: „Fratii mei si frati ai lui Hristos, pâna e vreme sa cercetam pe Hristos, sa îngrijim pe Hristos, sa hranim pe Hristos, sa-L apropiem pe Hristos, sa cinstim pe Hristos“ (De pauperum amore, P.G. XXXV, 890). Omul nu e numai dupa chipul lui Hristos, ci e legat de Hristos, pentru faptul ca Hristos e om si fiecare om e legat cu toti oamenii, în relatia eu-tu-el. Omul se face asemenea lui Dumnezeu prin slujire. „Nimic nu are omul asa de mult ca Dumnezeu, ca a face bine“, spune tot Sfântul Grigorie de Nazianz (ibidem). […]* Preot prof. Dumitru Staniloae, „Slujitori ai lui Dumnezeu, slujitori ai oamenilor“, în Biserica Ortodoxa Româna, Anul LXXXVIII, nr. 3-4, 1970, pp. 408-414. (Sublinierile din text apartin redactiei Ziarului Lumina)(Cuvânt teologic preluat de pe www.ziarullumina.ro si publicat în saptamânalul “Lumina de Duminica” din data de 10 noiembrie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1264
Id: 35335
Data: Nov 7, 2013
Imagine:
Luni, 11 noiembrie, în incinta Seminarului Teologic Ortodox „Episcop Ioan Popasu” din Caransebes, va debuta proiectul cultural „Istoria în imagini”. .....
Data: Nov 7, 2013
În Sala Mare a Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploiesti a avut loc joi, 7 noiembrie 2013, sesiunea de toamna a Conferintei pastoral-misionare cu preotii, diaconii .....
Data: Nov 7, 2013
Credinciosii din Parohia Marginea I, jud. Suceava si-au sarbatorit azi, 8 noiembrie 2013, ocrotitorii, pe Sf. Arhangheli Mihail si Gavriil. Bucuria hramului bisericii si a satului a fost .....
Data: Nov 8, 2013
Sute de sibieni au participat la târnosirea Bisericii “Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil” din cartierul sibian Ştrand, chiar în ziua de hram a lacasului de .....
Data: Nov 8, 2013
Credincioșii din orașul prahovean Mizil se pot închina la moaștele Sfinților Împarați Constantin și Elena. Acestea au fost aduse astazi, 8 noiembrie 2013, de Preasfințitul .....
Data: Nov 8, 2013
Parohia Huedin din cartierul bucureștean Berceni și-a sarbatorit astazi, 8 noiembrie 2013, hramul. Sute de credincioși au participat la Sfânta Liturghie oficiata de Preasfințitul .....
Data: Nov 8, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Atlas biblic - Psalmul 14 - Pr Petre Semen 21 01 2014
Atlas biblic - Sfanta Treime - Alexandru Flavian Sava - Pr Petre Semen 05-04-2016
Atlas biblic - Psalmul 13 - Pr Petre Semen 07-06-2016
Atlas biblic - Ingerii cazuti - Pr Alexandru Mihaila - 07 04 2014
Atlas biblic - Profetul Amos - Pr Alexandru Moldovan
Atlas biblic - Proorocul Ilie - Pr Remus Onisor 2013-06-28
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).