Tipuri de boli mintale in viziunea Sfinților Părinți, explicată de Jean-Claude Larchet

Bolile nu sunt numai ale trupului. Există și boli ale minții, dar și boli ale spiritului. Jean-Claude Larchet face o clasificare a bolilor mintale in viziunea Sfinților Părinți in funcție după originea acestor boli – trupească, demonică sau care ține de spiritul pervertit al omului.

„Pe langă o primă categorie de boli mintale sau forme de nebunie, care au o etiologie somatică, și o a doua, cu o etiologie demonică, Părinții vorbesc și de o a treia categorie de boli, care au o cauză de natură spirituală”, scrie Larchet in „Terapeutica bolilor mintale”.

„Prima e cauzată de natura decăzută a omului, a doua de demoni, iar a treia ține de liberul arbitru al omului, chiar dacă lucrarea demonică și liberul arbitru intervin și ele uneori in primele două cazuri.”

Așadar, conform ilustrului patrolog francez, bolile mintale se clasifică astfel:

  • Boli mintale de origine somatică;
  • Boli mintale de origine demonică;
  • Boli mintale de origine spirituală, determinate de folosirea liberului arbitru intr-o direcție nefirească, ce nu favorizează sănătatea duhului și a minții.

Autorul mai face o distincție importantă. Cea de a treia categorie de mai sus nu trebuie confundată cu cea a bolilor spirituale.

„Bolile mintale care au origine spirituală nu trebuie insă confundate cu bolile spirituale in sine. Bolile spirituale vin dintr-o neoranduială sau o pervertire a naturii (mai precis, a modului ei de a fi) in ceea ce privește raportul personal al omului cu Dumnezeu”, scrie Jean-Claude Larchet.

Boli ale minții ca simptome ale bolii spiritului

„Bolile mintale corespund pe plan psihic unei dezordini asemănătoare celei pe care o reprezintă pe plan trupesc bolile somatice; este vorba de tulburări ale psihismului, privit in sine, de o disfuncție a naturii sale, privită potrivit randuielii sale firești.”

Dar natura omului, conform Sfinților Părinți, se definește exclusiv in relație cu Dumnezeu. De aceea, folosirea libertății pentru a ne separa de Dumnezeu deviază spiritul omului de la firea sa. „Modelul patristic de sănătate și boală spirituală se raportează așadar la modul de exercitare a diferitelor puteri ale omului”, observă Larchet.

„De aceea, pentru Părinți, multe din dezordinile pe care noi le considerăm astăzi pur psihice aparțin, de fapt, domeniului spiritual.”

„In acest sens, nosografia (descrierea științifică – n.red.) și terapeutica bolilor spirituale inglobează psihopatologia, depășind-o. Altfel spus, bolile mintale (sau simptomele) cu o etiologie (origine – n.red.) neorganică necesită, pentru ei (pentru Sf. Părinți – n.red.), un diagnostic și o terapeutică duhovnicească.”


Un a dintre concluziile cercetătorului este „deplina falsitate a informației, destul de răspandită, printre istorici, că intotdeauna creștinismul a socotit nebunia și bolile mintale drept efect (exclusiv – n.red.) al posedării demonice”.

„Iarăși, in vreme ce psihiatria modernă, in fiecare dintre tendințele ei, se arată a fi in multe privințe simplificatoare, concepția Părinților are meritul de a ține seama de toate cele trei dimensiuni ale ființei omenești, trupească, psihică și spirituală”, mai scrie Jean-Claude Larchet in prefața lucrării citate.

Sursa: Jean-Claude Larchet, „Terapeutica bolilor mintale”, Ed. Sophia, București, 2008
Foto credit: Hagiasophiaturkey.com (Vindecarea orbilor, mozaic de la Biserica Chora din Constantinopol)

Urmărește-ne pe Telegram:�t.me/basilicanews


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 127

Id: 80553

Data: Mar 16, 2024

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).