Dat fiind ca omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu, tot ceea ce este afirmat cu privire la El trebuie sa fie deopotriva afirmat si cu privire la om. Pastrand proportiile, desigur. Viata oamenilor presupune schimb, solidaritate, identitate. Libertatea, capacitatea de a ne modela prin proprie initiativa fie spre bine, fie spre rau, este inscrisa in firea noastra. E sansa noastra de a ne impartasi de Dumnezeu, care nu este gelos, cum erau zeii din Olimp, in a ne oferi indumnezeirea. Sau, dimpotriva, ne putem mutila sufleteste. De retinut e faptul ca alegerea noastra ne va marca pentru eternitate.Potrivit viziunii ortodoxe, chipul lui Dumnezeu din om este un lucru care nu poate fi anulat. El poate fi acoperit de pacat, desfigurat si murdarit, dar nu poate fi distrus, este un dar care nu mai poate fi luat inapoi. Chipul lui Dumnezeu se reflecta si in libertatea cu care a fost inzestrat omul. Libertatea exterioara de a calatori, de a trai unde vrem, de a publica carti, de a ne intalni cu alte persoane poate fi diminuata sau chiar suprimata. Dar libertatea interioara ramane intotdeauna intacta, oricat de mari ar fi presiunile exterioare.Şi ea poate fi zdruncinata de persecutii, dar nu poate fi aneantizata. E ceea ce Soljenitin a subliniat pe drept cuvant in opera 'Primul cerc'. Prizonierul Bobinin, chemat inaintea lui Abakumov, atotputernicul ministru al securitatii statului din vremea lui Stalin, ii spune cu un aer sfidator: 'Tu ai nevoie de mine, nu eu de tine'. Abakumov este mirat: el poate tortura orice prizonier, ii poate suprima viata, iar Bobinin nu are nici un mijloc de a riposta. Ei bine, nu, raspunde Bobinin; seful politiei secrete nu ii poate inspaimanta decat pe cei care au 'mult de pierdut'.Bobinin a pierdut tot, totul cu exceptia libertatii sale interioare, si pe aceea nici un minister al securitatii statului nu poate sa i-o confiste.In Vechiul Testament, un exemplu elocvent de libertate este cel al patriarhului Avraam. Printr-o alegere personala si-a abandonat pamantul natal, rudele sale si casa parintelui sau; fara cea mai mica idee despre locul unde va merge, el se indreapta spre necunoscut (Fac. 12, 1-4). 'Şi a crezut Avraam pe Domnul si i s-a socotit aceasta ca dreptate' (Fac. 15, 6). Actul sau de credinta este de asemenea un act de libertate, o afirmare a chipului divin si, astfel, a faptului de a fi o persoana autentica. Avraam nu este sclavul mediului in care traieste, ci este stapan pe sine. Dar, la o masura mult mai impresionanta, putem vorbi despre Maica Domnului, care in Noul Testament este un exemplu de libertate adevarata, de persoana autentica, dupa chipul lui Dumnezeu, cand, in momentul Bunei Vestiri, ea alege in mod liber primirea, acceptarea mesajului Arhanghelului Gavriil. Cum a scris unul dintre sfintii celui de-al doilea mileniu, Nicolae Cabasila: 'Intruparea Cuvantului n-a fost doar opera Tatalui, a Fiului si a Duhului Sfant… ci, de asemenea, a fost si lucrarea liberei vointe si a credintei Fecioarei…Doar dupa ce i s-a spus cum va fi aceasta si dupa ce a fost incurajata, Dumnezeu a facut din ea maica Sa si a primit de la ea trupul pe care ea a vrut sa I-l ofere in mod liber. Precum El a fost zamislit prin propria Sa libera alegere, la fel si ea a devenit Maica lui Hristos conform vointei sale liber consimtite'.Nu este o coincidenta ca Intruparea lui Hristos care reinnoieste chipul lui Dumnezeu din om este posibila tocmai prin act de vointa deliberata, prin reafirmarea libertatii umane. Scopul venirii lui Hristos fiind ridicarea chipului cazut, Mantuitorul vine in acelasi timp pentru a ne face liberi (In. 8, 36).Dumnezeu nu face niciodata lucruri identiceDupa cum chipul lui Dumnezeu se refera la libertate, libertate exercitata in legatura cu harul lui Dumnezeu, ea implica inepuizabile posibilitati de manifestare.Fiecare dintre noi fiind liber, exprima chipul lui Dumnezeu in el intr-o maniera care ii este proprie, inimitabila. In fiecare din noi se ascunde o comoara nepretuita care nu apartine altcuiva decat noua. Fiecare trebuie sa-si aminteasca ca este unic; nici o fiinta identica lui sau ei n-a trait vreodata inainte ca ea sa se nasca, caci daca s-ar fi nascut cineva mai inainte identici cu noi, nu ar mai fi fost nevoie sa existam. Dumnezeu nu face niciodata de doua ori acelasi lucru, si aceasta pentru ca toate nu se fac decat o singura data, incat fiecare fiinta umana apartine eternitatii. De la fiecare dintre noi Dumnezeu asteapta ceva nou si diferit, ceva ce nu a asteptat de la nici o alta persoana din cate au fost create si nici nu va mai astepta de la altcineva.Fiecare are vocatia de a aduce ceva la desavarsire in aceasta lume, de a face acel lucru desavarsit in maniera proprie lui; cosmosul are nevoie de fiecare fiinta umana in specificitatea sa. Hristos nu ma va intreba niciodata de ce nu ai fost Moise sau Serafim de Sarov. El ma va intreba: 'Pentru ce nu ai fost tu Kallistos?'Acest sens al unicitatii chipului divin in fiecare persoana este minunat transpus intr-un text din Rusia kieveana, 'Invatatura pentru printul Vladimir Monomahul':'Cine nu va canta si slavi puterea Ta, minunile Tale si frumusetile acestei lumi? Cat de armonios este alcatuit cerul! Cum au fost create soarele si luna si stelele, intunericul si lumina, pamantul si apele, o Doamne!… Şi noi contemplam aceasta minune: omul pe care Tu l-ai zidit din tarana; si cat de felurite sunt chipurile oamenilor. Daca noi am putea sa adunam lumea intreaga la un loc, nu am gasi doua fete asemenea, ci fiecare are prin intelepciunea lui Dumnezeu propriul chip.'Fiecare fata (prosopon) sau persoana umana este distincta si diferita. Prin faptul ca fiecare dintre noi este unic si irepetabil, el sau ea sunt infinit de pretios. Fiintele umane nu sunt unitati intersanjabile, stereotipi care sa poata fi programati automat pe calculator. Persoana umana nu poate fi masurata cantitativ. Fiecare, unic fiind, are o valoare absoluta si trebuie considerat ca un scop in sine, si nu ca un mijloc care sa-ti permita sa atingi un alt scop; trebuie vazut ca subiect, si nu ca un obiect.Homo viatorFiliatie divina, libertate, unicitate, valoare infinita, toate acestea sunt incluse in faptul ca suntem dupa chipul lui Dumnezeu. Acesta semnifica inca un lucru in plus, miscarea, cresterea, progresul dinamic, ceea ce Sfantul Grigorie de Nyssa numea epektasis.In versiunea ebraica originala a cartii Genezei, cei doi termeni, chip si asemanare, erau probabili sinonimi. Dar Parintii greci au vazut indeobste o diferenta de sens aici. 'Orice fiinta cuvantatoare este dupa chipul lui Dumnezeu', spune Sfantul Maxim Marturisitorul, 'dar numai cei buni si drepti ajung la asemanarea cu El.'Chipul, in aceasta interpretare, face referire la darurile originare, vointa libera, constiinta, ratiune, care sunt oferite tuturor fiintelor umane si pe care nu le pierde nimeni niciodata total. Asemanarea, din contra, exprima tinta finala care trebuie atinsa prin folosirea corecta a libertatii, a ratiunii…Chipul reprezinta punctul de plecare, asemanarea, punctul de sosire, terminus. Cei pacatosi, pentru ca nu inceteaza sa fie fiinte umane, continua sa poarte in ei pecetea chipului lui Dumnezeu, dar numai sfintii exprima asemanarea cu El pentru ca aceasta implica plenitudinea vietii in Dumnezeu, indumnezeirea.Orice persoana este astfel un pelerin care urmeaza drumul de la chip la asemanare. Faptul de a fi om semnifica ideea de a fi calator, de a fi pelerin.Persoana este esentialmente dinamica. 'Uitand cele ce sunt in urma mea, si tinzand catre cele dinainte, alerg la tinta…' (Filip. 3, 14), spune Sfantul Apostol Pavel, si asa 'ne prefacem in acelasi chip, din slava in slava (2 Cor. 3, 18).' Fiecare frontiera implica un dincolo de ea, orice limita presupune transcenderea ei, fiecare sfarsit este un nou inceput. Sa fii in mod real uman inseamna sa nu fii niciodata satisfacut de tine, ci intotdeauna sa speri la mai mult, inseamna sa fii permanent insetat, sa fii insetat de infinit. (Traducere si adaptare de Augustin Paunoiu din 'La Trinité, coeur de notre vie', Mgr. Kallistos Ware, in Contacts, revue orthodoxe de théologie et de spiritualité, tome 36, 1984)(Articol publicat in saptamanalul Lumina de Duminica din data de 27 mai 2012)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 954
Id: 22222
Data: May 27, 2012
Imagine:
Credinciosii ploiesteni au de astazi, 27 mai 2012, o noua biserica, in cartierul Nuci. Locasul de cult are hramurile Adormirea Maicii Domnului si Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil si a fost sfintit in aceasta dimineata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe .....
Data: May 27, 2012
Şcoala Generala nr. 196 Federico Garcia Lorca din Bucuresti a gazduit pe 26 mai 2012 etapa pe municipiu a concursului interdisciplinar Sfintii, prietenii copiilor , informeaza TRINITAS TV. Competitia a reunit 400 de elevi bucuresteni din clasele a V-a si a VI-a si a fost organizata de .....
Data: May 27, 2012
Localitatea Pojorâta a fost ieri gazda celei de-a IX-a ediţii a Festivalului „Comori de suflet românesc“, organizat de primăria din localitate. Programul manifestărilor a început în Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul“ .....
Data: May 27, 2012
Înalt Preasfinţitul Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, a resfinţit ieri Biserica „Adormirea Maicii Domnului“ a parohiei Măzănăieşti, Protopopiatul Suceava 2. La slujba Sfintei Liturghii, săvârşită de IPS Pimen, alături de un sobor de .....
Data: May 27, 2012
Curtea Bisericii „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie“ din Botoşani a fost ieri-dimineaţă neîncăpătoare pentru credincioşii veniţi să participe la solemna slujbă de resfinţire a lăcaşului de cult botoşănean şi la Sfânta Liturghie .....
Data: May 28, 2012
Simpozionul național „Rolul Mănăstirii Secu în viaţa religioasă a Ţării Moldovei" s-a desfăşurat la iniţiativa părintelui arhimandrit Vichentie Amariei, starețul Mănăstirii Secu, şi cu binecuvântarea Înalt Preasfințitului Teofan, .....
Data: May 28, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).