Biserica Ortodoxa o cinsteste pe Sfânta Maria Egipteanca la 1 aprilie, dar si în Duminica a V-a din Postul Mare. Sfânta Maria Egipteanca, nascuta în Egipt (445), a parasit la 12 ani casa parinteasca si a trait timp de 17 ani în desfrânari. Împinsa de patima, a plecat la Ierusalim, la vârsta de 29 de ani, cu o corabie cu multi barbati care mergeau la sarbatoarea Înaltarii Sfintei Cruci. Dorind sa intre în biserica, o putere nevazuta a împiedicat-o. Însa dupa ce a promis la icoana Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu ca se va pocai, Fecioara Maria i-a îngaduit. A doua zi, povatuita de Maica Domnului, a trecut Iordanul, la Biserica Sfântului Ioan Botezatorul, unde s-a împartasit cu Sfintele Taine, retragându-se apoi în pustie pentru 47 de ani.În cele ce urmeaza va prezentam viata Sfintei Maria Egipteanca scrisa de scrisa de Sfântul Sofronie, Patriarhul Ierusalimului. Cuprinsa în paginile Triodului, Viața Sfintei Maria Egipteanca se citește integral la Denia Canonului Sfântului Andrei Criteanul din Saptamâna a V-a a Sfântului și Marelui Post.Bun lucru este a ascunde taina împaratului și slavit lucru a propovadui faptele lui Dumnezeu. Așa a spus îngerul catre Tobie dupa minunata recapatare a vederii, caci îi orbisera ochii, și dupa acele primejdii prin care a trecut și din care a fost izbavit pentru evlavia ce avea. A nu pazi taina împaratului este primejdios și vatamator, iar a ascunde sub tacere faptele minunate ale lui Dumnezeu, aduce primejdie sufletului.Pentru aceea și eu, cuprins de frica de a tacea faptele lui Dumnezeu și temându-ma de primejdia ce statea atârnata deasupra slugii care a îngropat în pamânt talantul luat de la stapân, fara sa scoata vreun folos din el, nu voi tacea deloc povestirea sfânta care a ajuns pâna la mine.Nimeni sa nu puna la îndoiala cele auzite de mine, alcatuitorul acestei scrieri, și nici sa creada ca povestesc ceva care depașește adevarul, sau sa se mire de mareția celor întâmplate. Departe de mine gândul sa mint sau sa falsific istorisirea, în care Dumnezeu este pomenit. Nu mi se pare ca este lucru binecuvântat sa se cugete lucruri mici și nevrednice cu privire la mareția Cuvântului lui Dumnezeu întrupat și sa se puna la îndoiala cuvintele celor care vorbesc despre mareția Lui. Dar daca se afla unii care la citirea carții de fața sunt oarecum izbiți de minunația povestirii și nu voiesc cu ușurința sa creada, și cu aceia Dumnezeu sa fie milostiv, caci ei, uitându-se la slabiciunea firii omenești, socotesc cu neputința de primit cele spuse în chip minunat despre oameni.Încep deci aceasta povestire. Cele istorisite s-au petrecut în vremea noastra și ni le-a povestit un sfințit barbat, învațat din copilarie sa spuna și sa faca cele dumnezeiești. Dar sa nu atraga spre necredința pe cititori nici gândul ca este cu neputința sa se întâmple o minune ca aceasta în vremea noastra. Harul Tatalui, dupa cum a învațat Solomon, trece din neam în neam în sufletele cuvioase și face prieteni ai lui Dumnezeu și profeți.Este însa timpul sa încep acea sfânta istorisire.*În una din manastirile din Palestina era un barbat împodobit în viața și în cuvânt, crescut din pruncie în moravurile și faptele cele calugarești. Numele acestul barbat era Zosima. Sa nu socoteasca cineva, dupa nume, ca vorbesc despre acel Zosima, osândit odinioara ca eretic din pricina învațaturii sale. Altul este acesta și altul celalalt, iar deosebirea între cei doi este mare, cu toate ca amândoi au avut același nume.Acest Zosima era drept credincios și dintru început a trait ca monah în una din manastirile zidite în vechime în Palestina. Râvna avea pentru orice fel de nevoința pustniceasca și a ajuns destoinic în orice fel de închinare. Nu numai ca a pazit toata rânduiala predata de cei care s-au nevoit spre o astfel de lupta, dar și el însuși a izvodit înca alte multe nevoințe, prin care cauta sa supuna trupul duhului. Iar ținta nu și-a greșit-o. Și într-adevar batrânul a ajuns atât de vestit în cele duhovnicești, încât adeseori mulți din monahii din manastirile învecinate, ba chiar și din cele îndepartate, veneau la el ca sa fie povațuiți în ce privește închinarea. Cu toate ca batrânul avea o astfel de viețuire, totuși niciodata n-a trecut cu vederea studiul cuvintelor dumnezeiești, nici când se culca, nici când se scula, nici când ținea în mâini lucrul sau, din care-și agonisea hrana. Iar daca vrei sa afli despre hrana gustata de el, îți voi spune ca un singur lucru avea el care nu se poate ține ascuns și nici nu se putea termina, anume cântarea neîntrerupta a psalmilor și studiul neîncetat al cuvintelor sfinte.Se spune ca batrânul a fost de multe ori învrednicit cu vedenii dumnezeiești, fiind iluminat de Dumnezeu. Caci, dupa cum a spus Domnul, cei care-și curațesc trupul și sunt pururea veghetori prin privirea treaza a sufletului lor vad vedeniile dumnezeiești ale iluminarii și primesc de aici arvuna binelui ce nu se ia de la ei.Zosima zicea ca din pântecele maicii sale, ca sa spun așa, a fost dat în aceasta manastire; iar aici și-a îndeplinit pustniceasca sa cale pâna la al cincizeci și treilea an al vieții. Dupa aceasta însa, dupa spusele sale, a fost tulburat de gândul ca ar fi întru toate desavârșit și ca n-a avut nevoie sa învețe ceva de la altul. Și dupa marturisirea sa gândea întru sine astfel:«Se afla, oare, vreun monah pe pamânt, care poate sa ma învețe un chip nou de pustnicie, pe care sa nu-l cunosc și nu l-am facut, sau sa fie în stare sa ma ajute cu ceva? Se gasește, oare, vreun barbat, din cei care traiesc înțelepțește în pustie, care sa ma întreaca în ce privește fapta și contemplația?».Pe când spunea batrânul acestea, i s-a aratat cineva și i-a spus: «Zosima, bine te-ai nevoit, atât cât era cu putința unui om, și bine ai dus la capat pustnicescul drum. De altfel, nu este nimeni între oameni, care sa fie desavârșit. Dar lupta ce-ți sta în fața este mai mare decât cea dusa pâna acum, deși n-o cunoști. Ca sa știi însa ca sunt înca și multe alte cai spre mântuire, ieși, întocmai ca și Avraam, acel vrednic de respect între patriarhi, din pamântul neamului tau și din casa parintelui tau și du-te la manastirea ce se afla lânga râul Iordanului».*Îndata batrânul, ascultând de porunca, a ieșit din manastirea în care monahicește din pruncie viețuise și ajungând la Iordanul cel între râuri sfânt, a fost condus de cel ce i-a poruncit în acea manastire, în care Dumnezeu a hotarât sa fie. Batând cu mâna în poarta manastirii, i-a ieșit întru întâmpinare mai întâi monahul însarcinat cu paza porții. Portarul l-a dus la stareț. Iar el, când l-a vazut cu haina și chipul cuvioșiei și ca-i face metania obișnuita monahilor, dupa ce i-a dat binecuvântarea, l-a întrebat:«De unde vii, frate? Pentru care pricina ai venit la noi, niște sarmani calugari?».«Sa spun de unde am venit, a raspuns Zosima, nu mi-i de folos; dar pentru folosința am venit, Parinte! Am auzit despre voi slavite și vrednice de lauda lucruri, cu putința sa apropie sufletul de Hristos, Dumnezeul nostru».«Dumnezeu, frate, a zis catre el starețul, singurul care vindeca neputința omeneasca, El Însuși și pe tine și pe noi ne va învața dumnezeieștile Sale voi și ne va îndruma sa facem cele ce se cuvine. Omul nu poate fi de folos omului, decât numai sa ia aminte fiecare totdeauna de sine și sa lucreze cu minte treaza ceea ce trebuie, dobândind ajutor în cele ce facem pe Dumnezeu. Dar daca, dupa cum ai spus, dragostea lui Dumnezeu te-a mânat sa ne vezi pe noi, smeriți calugari, atunci ramâi cu noi, daca pentru aceasta ai venit. Iar Pastorul cel Bun, Care Și-a dat sufletul pentru mântuirea noastra și cheama oile Lui pe nume ne va hrani pe noi toți prin harul Domnului».Acestea a spus starețul catre Zosima; iar el a facut iarași metanie și a cerut binecuvântare; și dupa ce a raspuns: „Amin“, a ramas în acea manastire.*Zosima a vazut pe calugari stralucind în fapte și în contemplație slujind Domnului. Cântarea era necontenita, privegherea tot timpul nopții, iar în mâini aveau neîntrerupt lucrul și în gura psalmi. Cuvânt deșert nu era printre ei. Grija de lucrurile lumești nu se afla la aceia. Veniturile ce se socotesc și se aduna în fiecare an, și grijile cu privire la viața, griji care au în vedere un câștig banesc, nici cu numele nu erau cunoscute de ei. Ci un singur lucru și cel dintâi era cel râvnit de toți, anume ca fiecare din ei sa fie mort cu trupul, dupa cum au și murit o data și nu mai traiesc pentru lume și pentru toate cele din lume. Hrana neterminata aveau cuvintele de Dumnezeu insuflate. Hraneau însa, și trupul, dar numai cu cele de trebuința, cu pâine și apa, pe cât era fiecare înflacarat de dumnezeiasca dragoste.Vazându-le pe acestea Zosima, dupa cum însuși și-a spus, se întarea foarte mult sufletește, pașind înainte spre desavârșirea ce-i statea în fața și gasind împreuna-lucratori care sa lucreze în chip bun paradisul dumnezeiesc.*Dupa ce-au trecut multe zile, s-a apropiat timpul în care s-a predat creștinilor sa se savârșeasca Sfântul și Marele Post. Atunci monahii se curațeau mai dinainte pentru dumnezeiasca patima și pentru închinarea Învierii lui Hristos. Porțile manastirii nu erau deschise niciodata, ci încuiate totdeauna pentru a face monahilor netulburata nevoința pustniceasca. Nici nu era voie sa se deschida porțile, afara numai daca vreun monah ieșea pentru vreo mare trebuința. Locul era pustiu, iar celor mai mulți dintre monahii din vecini nu numai greu de strabatut, dar și necunoscut.În manastire se pastra din vechime o rânduiala. Socotesc ca din pricina acestei rânduieli Dumnezeu a adus pe Zosima la acea manastire. Care este rânduiala și cum se pazea, voi spune aici.În Duminica ce s-a obișnuit sa se numeasca întâia din saptamânile Postului Mare, se savârșea Sfânta Liturghie ca de obicei și fiecare se împartașea cu preacuratele și de viața facatoarele Taine și mâncau puțin, dupa cum era obiceiul. Dupa aceasta se strângeau toți în biserica și facându-se îndelungata rugaciune și multe metanii, calugarii se îmbrațișau cu sarutare unii pe alții, sarutau și pe stareț, facându-i metanie, și se rugau sa le dea binecuvântarea, care sa le fie de ajutor și de sfatuire în nevoințele ce le stateau înainte.Dupa ce se savârșeau acestea, se deschideau porțile manastirii și ieșeau toți din manastire cântând cu dulce voce: «Domnul este luminarea mea și Mântuitorul meu de cine ma voi teme? Domnul este aparatorul vieții mele, de cine ma voi înfricoșa?» și celelalte stihuri ale psalmului. Ei lasau de multe ori un paznic sau doi paznici la manastire; nu ca sa pazeasca averea ce se afla înauntru, caci calugarii nu aveau ceva care ar fi putut fi luat de hoți, dar ca sa nu lase biserica fara slujba dumnezeiasca.Fiecare își lua de ale mâncarii, dupa cum putea și dupa cum voia. Unul lua cu sine pâine pe masura trebuinței trupului, altul, smochine; altul, finice; altul, legume uscate muiate în apa; altul, nimic, ci numai trupul lui și rasa, cu care era îmbracat, se hranea, de câte ori firea îl silea, cu ierburile ce cresc în pustie. Și era pazita aceasta rânduiala și lege cu sfințenie de fiecare din ei, de a nu ști unul de altul, cum se înfrâneaza și petrece celalalt. Îndata ce treceau Iordanul se desparțeau unii de alții. Pustiul era mare și nici unul nu se întâlnea cu altul. Dar și daca unul din ei vedea din departare venind pe altul spre el, se abatea din drum și se ducea în alta parte. Traia pentru el și pentru Dumnezeu, cântând neîntrerupt psalmi și gustând din hrana pe care o avea la îndemâna.Petrecând astfel toate zilele postului, se întorceau la manastire în duminica dinaintea sarbatorii de viața facatoarei Învieri a Mântuitorului, duminica, pe care Biserica a primit-o sa se praznuiasca cu stâlpari. Atunci se întorcea fiecare având rod al ostenelilor sale conștiința sa, care cunoștea cum a lucrat și semințele caror osteneli a adunat. Și nimeni nu întreba deloc pe celalalt cum sau în ce chip a purtat lupta ce i-a stat în fața.Aceasta era rânduiala manastirii și ea se îndeplinea în chip desavârșit. Fiecare dintre ei, când era în pustie, lupta cu sine însuși sub îndrumarea lui Dumnezeu, fara sa caute sa placa oamenilor și nici sa arate ca se înfrâneaza. Caci cele ce se fac de dragul oamenilor și cele ce se savârșesc pentru a placea oamenilor nu se poate spune ca aduc vreun folos celui ce le savârșește, ci dimpotriva mare paguba.*Atunci Zosima, potrivit obișnuitei orânduieli a manastirii, a trecut Iordanul, ducând cu sine puține ale mâncarii pentru nevoia trupului și rasa, cu care era îmbracat. Canonul sau de rugaciune și-l îndeplinea strabatând pustia; iar când tre-buința trupului o cerea, gusta ceva.Noaptea dormea întinzându-se puțin la pamânt; se bucura de puțintel somn, acolo unde îl apuca seara. Dis-de-dimineața începea din nou sa mearga, având totdeauna locuri aspre pentru mers. Și avea dorința, dupa cum spunea, sa patrunda în adâncul pustiei, cu nadejdea sa gaseasca vreun parinte locuind în ea, în stare sa-l duca spre ceea ce dorea. Și își continua drumul cu sârguința, ca și cum ar fi zorit spre o locuința cunoscuta și faimoasa. A mers așa cale de douazeci de zile. Când a venit vremea amiezii s-a oprit puțin din mers și, privind catre rasarit, și-a facut obișnuita rugaciune. Caci obișnuia la hotarâte ceasuri ale zilei sa-și întrerupa anevoiosul mers și sa se odihneasca puțin, stând în picioare, ca sa cânte psalmi și sa faca metanii. Așa își facea el rugaciunea.*Dar pe când cânta psalmi și privea la cer, cu o neîntrerupta privire, vede din colina din dreapta locului în care sta și se ruga, pe la ceasul douasprezece, ivindu-se o umbra ca un trup de om. Mai întâi s-a speriat și tremura din tot trupul, banuind ca vede o nalucire diavoleasca. Dupa ce a facut semnul crucii și a dat la o parte frica, caci rugaciunea i se terminase, și-a întors privirile și vazu într-adevar pe cineva mergând spre miazazi. Vedenia era cu trupul gol, neagra la trup, înnegrita ca din pricina arșiței soarelui; parul capului îi era alb ca lâna, dar și acesta puțin, încât nu trecea mai jos de grumazul trupului. Când a vazut asta Zosima, s-a facut de bucurie ca o floare; și vesel de minunația priveliștii, a început sa alerge spre locul spre care se zorea și vedenia. Cu nespusa bucurie se bucura, caci în toata scurgerea acelor zile n-a putut sa vada chip omenesc, de animal sau de zburatoare, chip sau umbra pamânteasca, sau umbra vreunei viețuitoare. Cauta deci sa cunoasca cine este vedenia și din ce loc, pentru ca nadajduia ca va vedea mari lucruri.Vedenia însa, când a înțeles ca Zosima vine de departe spre ea, a început sa fuga și sa alerge spre adâncul pustiei. Zosima, ca și cum și-ar fi uitat de batrânețe, ba, înca, neținând seama nici de oboseala drumului, se îndrepta zorindu-se sa ajunga pe cel ce fugea. Unul urmarea, celalalt era urmarit. Mersul lui Zosima, însa, era mai iute și, încetul cu încetul, a ajuns mai aproape de cel ce alerga. Când s-a apropiat, încât putea sa i se auda și vocea, a început Zosima sa strige și sa dea drumul cu lacrimi la astfel de strigate:„Pentru ce fugi de mine, un batrân și un pacatos? Așteapta-ma, robule al lui Dumnezeu, orice ai fi, pentru numele lui Dumnezeu, pentru care locuiești în aceasta pustie. Așteapta-ma pe mine, neputinciosul și nevrednicul, pentru nadejdea pe care o ai în schimbul ostenelii tale. Stai și roaga-te și binecuvânteaza pe batrân, pentru Dumnezeu, Caruia nu i-a fost scârba de nimeni niciodata!».Pe când Zosima înlacrimat spunea aceste cuvinte, alergau amândoi spre un loc care avea înfațișarea unui pârâu uscat. Îmi dau cu parerea însa ca acolo n-a fost niciodata pârâu, pentru ca nu avea cum sa fie pârâu în acel loc, ci ca locul a dobândit de la natura o astfel de înfațișare.*Dupa ce-au ajuns amândoi la locul mai sus pomenit, faptura omeneasca ce fugea înaintea lui s-a coborât în vale și s-a urcat pe malul celalalt. Dar Zosima, obosit și nemaiputând sa fuga, a stat pe celalalt mal al locului cu înfațișarea de pârâu. Și a adaugat lacrimi la lacrimi și plânsete la plânsete, încât tânguirile lui puteau sa ajunga pâna departe. Atunci aratarea trupeasca de pe celalalt mal a dat drumul unor astfel de cuvinte:«Parinte Zosima, pentru Domnul, iarta-ma, dar nu pot sa ma întorc și sa ma arat în fața ta astfel. Sunt femeie și, dupa cum vezi, goala, iar rușinea trupului meu o am neacoperita. Dar daca voiești cu tot dinadinsul sa daruiești binecuvântare unei femei pacatoase, arunca-mi rasa cu care ești îmbracat, ca sa-mi ascund cu ea neputința femeiasca și sa ma întorc spre tine și sa primesc binecuvântarile tale».Atunci cutremur și ratacire a minții a cuprins pe Zosima dupa cum spunea, când a auzit ca-l chema pe nume. Caci barbatul, fiind patrunzator la minte și preaînțelept în cele dumnezeiești, cunoștea ca daca acea faptura n-ar fi fost luminata de harul profetic, negreșit ca nu l-ar fi chemat pe nume pe el, pe care niciodata nu l-a vazut și despre care niciodata n-a auzit.Cu graba deci a îndeplinit ce i s-a poruncit; și, dezbracând haina veche și rupta ce-o avea, i-a aruncat-o stând întors cu spatele. Iar ea a luat-o și și-a acoperit unele parți ale trupului, care trebuiau sa fie acoperite mai mult decât altele.Dupa aceasta se întoarse spre Zosima și-i zise: «Ce ți-a venit în minte, Parinte Zosima, de a vedea pe o femeie pacatoasa? Ce vrei sa afli de la mine sau sa vezi la mine, de nu ai pregetat sa te obosești atât de mult?».Zosima, închinându-și genunchii la pamânt, cerea sa fie binecuvântat dupa obicei, iar ei îi facea metanie. Și amândoi se mișcau spre pamânt, fiecare cerând sa fie binecuvântat de celalalt. Nimic altceva nu se putea auzi de la amândoi decât: «Binecuvinteaza».Dupa multa trecere de vreme, a spus femeia catre Zosima: „Parinte Zosima, ție ți se cuvine sa binecuvintezi și sa te rogi pentru mine, caci tu ești cinstit cu vrednicia preoției; tu de multe ori ai savârșit dumnezeieștile Taine“.Cuvintele acestea l-au aruncat pe Zosima în mai mare frica și neliniște. Batrânul tremura, era plin de sudoare și suspina, iar glasul i se taia. Și grai cu rasuflare greoaie și întrerupta:«Este lamurit, duhovniceasca Maica, din felul de viața chiar, ca te-ai apropiat de Dumnezeu și ca în cea mai mare parte ai murit pentru lume. Dar mult mai lamurit este harul dat ție, pentru ca m-ai chemat pe nume și m-ai numit preot, pe mine pe care niciodata nu m-ai vazut. Dar pentru ca harul nu se cunoaște din vredniciile pe care le are cineva, ci este obișnuit sa fie cunoscut din darurile sufletești, pentru aceea, pentru Domnul binecuvinteaza-ma și roaga-te pentru mine, care am nevoie de ajutorul tau».Supunându-se deci staruinței batrânului, femeia a zis:«Binecuvântat sa fie Dumnezeu, Care se îngrijește de mântuirea oamenilor și a sufletelor!».Și dupa ce a zis Zosima: «Amin», s-au sculat amândoi din genunchi, iar femeia a zis batrânului:«Pentru care pricina, omule, ai veni la mine pacatoasa? Pentru care pricina ai venit sa vezi o femeie lipsita de orice virtute? Afara numai daca harul Sfântului Duh nu te-a calauzit sa îndeplinești cu timpul vreo slujba de trebuința trupului meu. Spune-mi cum viețuiesc creștinii astazi? Cum cârmuiesc împarații? Cum este pastrata Biserica?».«În puține cuvinte, maica, a spus Zosima catre ea, prin rugaciunile tale cuvioase, Hristos a daruit tuturor pace statornica. Dar primește rugaciunea nevrednica a batrânului și roaga-te pentru toata lumea și pentru mine pacatosul, pentru ca sa nu-mi fie fara rod întinderea pustiului acestuia».«ție ți se cuvine, Parinte Zosima, i-a raspuns ea, sa te rogi pentru mine și pentru toți, caci dupa cum ai spus, ai vrednicia preoțeasca și spre aceasta ai fost rânduit. Dar pentru ca datori suntem sa facem ascultare, voi îndeplini cu draga inima porunca».Dupa ce a spus acestea, s-a întors catre rasarit și, ridicându-și ochii în sus și înalțându-și mâinile, a început sa se roage în șoapta. Glasul ei nu se auzea lamurit, așa ca Zosima n-a putut sa înțeleaga nimic din rugaciunea ei. El statea, dupa cum spunea, cu privirile aplecate la pamânt, tremurând, fara sa rosteasca ceva. Zosima s-a jurat, luând pe Dumnezeu martor de cele spuse, ca ridicându-și puțin ochii de la pamânt, a vazut-o în timpul rugaciunii ei înalțata cu un cot de la pamânt, încât se ruga stând în vazduh. Când a vazut aceasta l-a cuprins mai mare frica și puternica neliniște; nu îndraznea sa rosteasca ceva, ci spunea numai în el însuși: «Doamne miluiește!». În timp ce batrânul sta la pamânt, un gând de sminteala i-a trecut prin minte. Oare, nu cumva este un duh rau și se face ca se roaga?Dupa ce femeia și-a terminat rugaciunea s-a întors, a ridicat pe calugar și a zis:„Pentru ce, parinte, te tulbura gândurile și te smintești cu privire la mine, ca sunt duh și ca ma prefac ca ma rog? Fii deplin încredințat, omule, ca femeie pacatoasa sunt și am fost de altfel întarita cu Sfântul Botez. Nu sunt duh, ci pamânt și țarana și, într-un cuvânt, trup care n-a gândit nimic duhovnicesc“.Spunând acestea și-a pecetluit cu semnul crucii fruntea, ochii, buzele și pieptul, zicând astfel:„Dumnezeu, Parinte Zosima, sa ne izbaveasca de cel rau și de lanțurile lui, caci mare este puterea diavolului împotriva noastra“.Când batrânul a auzit și a vazut acestea, s-a aruncat la pamânt și a cuprins cu mâinile picioarele ei, spunând cu lacrimi: Te jur, în numele lui Hristos, Dumnezeul nostru, Care S-a nascut din Fecioara, pentru Care goliciunea aceasta o porți, pentru Care ți-ai istovit trupul acesta, sa nu ascunzi nimic robului tau, cine ești, de unde, de când și în ce chip ai locuit în pustia aceasta? Nimic sa nu ascunzi din faptele tale, ci pe toate sa le dezvalui, ca sa faci cunoscuta slava lui Dumnezeu. Caci dupa cum este scris, ce folos are înțelepciunea ascunsa și comoara îngropata? Spune-mi toate, pentru Domnul. Nu mi le vei spune pentru lauda sau pentru fala, ci ca sa ma încunoștiințezi pe mine, pacatosul și nevrednicul. Cred în Dumnezeu pentru Care traiești și ai viețuit, ca pentru aceasta am fost calauzit în pustiul acesta, ca Domnul sa faca faptele tale cunoscute. Nu este în puterea noastra a ne împotrivi judecaților lui Dumnezeu. Caci daca n-ar fi fost bine placut lui Hristos Dumnezeul nostru ca sa fii cunoscuta de mine, și sa se știe cum te nevoiești, n-ar fi îngaduit sa fii vazuta de cineva și nici pe mine nu m-ar fi întarit sa merg atâta cale, pe mine care niciodata n-am voit și nici n-am putut sa ies din chilia mea“.Dupa ce Parintele Zosima a spus acestea, și mai multe altele, femeia l-a ridicat de la pamânt și i-a spus: „Ma rușinez, parintele meu, sa-ți spun rușinea faptelor mele. Iarta-ma, pentru Domnul. Dar de vreme ce ai vazut trupul meu gol, atunci sa-ți dezgolesc și faptele mele, ca sa cunoști de câta rușine și nerușinare este plin sufletul meu. Nu din pricina de a nu ma lauda, dupa cum socoteai, n-am voit sa-ți istorisesc faptele mele, caci cu ce am a ma lauda eu, care am fost vas ales al diavolului? Știu însa ca, daca voi începe sa-mi povestesc viața, vei fugi de mine, cum fuge cineva de șarpe și nu vei suferi sa auzi cu urechile faptele nebune savârșite de mine. ți le spun, fara sa las ceva deoparte. Dar mai întâi, te jur, sa nu încetezi de a te ruga pentru mine, ca sa gasesc mila în ziua judecații“.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 708
Id: 39408
Data: Apr 2, 2014
Imagine:
Data: Apr 2, 2014
Data: Apr 2, 2014
Data: Apr 2, 2014
Data: Apr 2, 2014

Data: Apr 2, 2014

Data: Apr 2, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).