Patria este sanctuarul national al prezentei noastre neîntrerupte pe aceste plaiuri care sunt ale noastre din veci si pentru de-a pururi. Daca alte „neamuri“ au venit si s-au salasluit în acest spatiu, în curs de secole, noi n-am venit: suntem de-aici! Patria este o fiinta vie, care are o istorie desfasurata pe pamântul strabun. Sufletul acesteia este poporul caruia îi apartinem si care are certitudinea dainuirii noastre neclintite la aceasta rascruce de lumi. „Toti românii dintr-o fântâna au izvorât si cura“, spunea Constantin Cantacuzino. Noi ne-am simtit una în toate, si legaturi neîntrerupte ne-au tinut în aceasta unitate de constiinta româneasca.Întreaga noastra istorie este strabatuta ca un fir rosu de doua caracteristici principale: continuitatea de vietuire pe teritoriul fostei Dacii si unitatea de limba, cultura, traditii si credinta. Desi despartite veacuri în sir prin hotare politice nefiresti, cele trei tari românesti medievale au ramas într-o strânsa comuniune etnica si bisericeasca. Carpatii n-au fost niciodata zid despartitor între frati, ci, precum spunea Octavian Goga, ei au fost „coloana vertebrala“ a pamântului românesc. Cele trei provincii, la care se adauga si Dobrogea, au fost unite printr-un sir nesfârsit de relatii economice, politice, culturale si mai ales bisericesti.Datorita acestor legaturi fratesti, prima unire româneasca înfaptuita de Mihai Viteazul apare ca un act întru totul firesc. Unind, la 1600, pentru scurta durata, pe români sub un singur sceptru, marele voievod se intitula „din mila lui Dumnezeu, Domn al Ţarii Românesti, al Ardealului si a toata Ţara Moldovei“. Unirea realizata de el a strabatut cugetele tuturor românilor, veacuri de-a rândul, întarind constiinta originii comune. De acum înainte, constiinta unitatii apare ca o adevarata doctrina politica în scrierile marilor cronicari si istorici precum: Grigore Ureche, Dimitrie Cantemir, Miron Costin, Constantin Cantacuzino, Samuil Micu, Gheorghe Şincai, Petru Maior, Ion Budai Deleanu, episcopul Chesarie al Râmnicului si atâtia altii.De pilda, Dimitrie Cantemir, învatatul domn moldovean, în Hronicul sau, scria, printre altele, ca românii care au fost „din descalecatul de la Traian, de-atunci într-însa (în Dacia) asezându-sa, într-aceeasi si pâna acum necontenit lacuiesc“. Iar daca vrem sa citam un teolog care a ridicat aceasta problema, gândul ni se îndreapta spre vrednicul mitropolit Varlaam al Moldovei, care a dat la lumina Cazania sa în anul 1643, tiparita, precum el însusi spune în a ei Prefata, pentru „toata semintia româneasca“. Prin osârdia sfântului mitropolit Simion Ştefan al Balgradului a aparut, la Alba Iulia, în 1648, Noul Testament, în a carui Predoslovie se pune problema unitatii limbii si a poporului român.Sosise timpul sa se alcatuiasca „o singura domnie“Circulatia cartilor bisericesti dintr-o parte în cealalta a Carpatilor, precum si circulatia dascalilor, a zugravilor de biserici, a calugarilor, preotilor si ierarhilor au contribuit, în egala masura, la întarirea constiintei unitatii de neam. Miscarile demografice interromânesti, foarte puternice, mai ales în veacul al XVIII-lea, când asuprirea nationala si confesionala a atins punctul maxim, au fost un alt factor care a contribuit la întarirea acestei constiinte.În aceasta epoca, s-a ajuns la înlocuirea termenilor de moldovean, muntean, ardelean cu acela de român, la prefacerea treptata a termenilor de neam în natiune si a celor de Moldova si Ţara Româneasca în cuvântul comun România. De aceea, Ion Budai Deleanu scria ca „neamul românesc face în Dacia o natiune de frunte“, fiind convins ca a sosit timpul sa se alcatuiasca „o singura domnie“ sub numele „România“.Lupta întruchipata de Tudor Vladimirescu, care dorea „slobozenie din afara si dinlauntru“, a fost continuata în 1848, când revolutionarii români de pretutindeni aveau doruri identice de „unire a întregului neam românesc“ într-o „Românie independenta“. Cei aproximativ 40.000 de participanti la Marea Adunare de la Blaj se exprimau deschis: „Noi vrem sa ne unim cu tara“, aceasta dorinta devenind o necesitate istorica pentru destinul poporului român.Marile idealuri proclamate de revolutie au intrat de atunci si mai mult în constiinta multimilor. La 24 ianuarie 1859 s-a facut un prim pas spre realizarea unitatii de stat, prin dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza, care a dus la constituirea statului independent România. De acum, calea spre împlinirile ulterioare ale istoriei nationale era deschisa viguros si spectaculos. Din acest moment, privirile tuturor românilor din teritoriile aflate sub dominatia straina se îndreapta cu încredere spre România, cu speranta realizarii unitatii statale si politice depline.„Existenta unui popor nu se discuta, ci se afirma“Aceasta dorinta de unitate statala a românilor a fost dovedita si mai convingator în 1877, prin proclamarea independentei de stat a României, consfintita prin sacrificiile materiale ale românilor de pretutindeni si prin jertfele de sânge ale ostasilor români. Cunoscutul „Memorandum“, înaintat de românii transilvaneni Curtii din Viena în 1892, a dezvaluit opiniei publice europene modul de oprimare a românilor. El a constituit un nou prilej de manifestare a solidaritatii românesti bazata pe convingerea ca „existenta unui popor nu se discuta, ci se afirma“, asa cum spunea memorandistul Ioan Ratiu.În august 1916, România a intrat în Primul Razboi Mondial nu cu gândul de a cuceri teritorii straine, ci din dorinta de întregire nationala si statala. Aspiratiile poporului spre unitate au fost exprimate în declaratiile politice ale vremii, în presa si în manifestatii publice. La 18 octombrie 1918, un român citea în Parlamentul din Budapesta celebra declaratie de autodeterminare, o adevarata decizie prin care natiunea româna îsi asuma dreptul de a-si hotarî singura soarta. Timp de câteva saptamâni, Consiliul national a exercitat guvernarea asupra teritoriilor transilvanene locuite de români. În acelasi timp, natiunea româna si-a constituit propriile ei organe politico-administrative - consiliile nationale locale.Data de 1 decembrie 1918 a fost ziua de încheiere a unui proces îndelung dorit, a unor lupte îndelung purtate, a unor vointe hotarât exprimate, izvorâte din aceeasi inima ce fusese pâna atunci împartita. Aceasta inima româneasca s-a tot adunat si a mers spre tinta, pâna când, odata cu miile de transilvaneni înarmati cu „credentionale“ de la toti vecinii, a ajuns, la 1 decembrie 1918, la Alba Iulia. Ce dreptate avusese la 1542 cardinalul Georg Martinuzzi, când îi scria episcopului de Callosa dâen Sarriŕ, Spania: „Din vechime se framânta transilvanenii cu gândul sa se desfaca de acest regat al Ungariei si sa traiasca dupa exemplul Moldovei si Munteniei, si nu vor întârzia sa faca pasul acesta“! Iata ca, la „plinirea vremii“, l-au facut cu demnitate si eroism.Unitatea nationala - farul calauzitor al neamului nostruÎn aceasta zi memorabila, cei 1.228 de delegati oficiali au decretat solemn unirea românilor din Transilvania si Banat cu România. Cei peste 100.000 de participanti, adunati pe câmpul lui Horea, au aprobat, în urale nesfârsite, ca într-un adevarat plebiscit popular, istorica hotarâre adoptata atunci. La Alba Iulia s-a desavârsit procesul regruparii într-o singura unitate, într-o singura fiinta a românilor din spatiul carpato-danubiano-pontic, spatiu din vremuri imemorabile al nostru, al celor nascuti în el. Visul de aur al românilor era savârsit astfel prin lupta eroica a maselor largi populare.„Unitatea României - precum arata Ioan Lupas - nu este nici opera unui om, nici a unei provincii, nici a unei generatii. Ea este rezultatul luptelor sustinute vreme de veacuri de cei mai buni fii ai poporului român. Unitatea noastra nationala a fost cimentata nu numai prin sângele soldatilor nostri, ci si prin jertfele gânditorilor si scriitorilor care, mai ales din secolul al XV-lea încoace, au îndurat, pentru ideile lor, temnita si exilul. Ei au fost promotorii miscarilor si luptelor care au dus întru sfârsit la aceasta unitate atât de mult visata“. Într-adevar, idealul unitatii nationale a fost, de-a lungul veacurilor, farul calauzitor al neamului nostru.Acum, la împlinirea a 95 de ani de la Marea Unire, ne plecam fruntile în fata memoriei celor care au cladit gândul si fapta unirii, aducându-le prinosul nostru postum de recunostinta si veneratie. Ca urmasi ai marilor fauritori de tara, noi trebuie sa le urmam exemplul luminos, iubind acest pamânt izbavit, cântându-i farmecul si valorificându-i avutiile prin munca înfratita. Având convingerea ca viata si puterea noastra stau în unire, putem fi contemporani cu cei care au realizat acest act epocal din istoria Patriei. Astfel, cu fiecare prilej, ca si la acest popas aniversar, ne marturisim vointa nesovaielnica de a fi mereu una, nelasându-ne dezbinati de nimeni si nimic, niciodata. (articol publicat în saptamânalul Lumina de Duminica, semnat de† Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 716
Id: 36080
Data: Dec 1, 2013
Imagine:

Data: Dec 1, 2013

Data: Dec 1, 2013

Data: Dec 1, 2013
Preasfinţitul Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, alături de un sobor de preoţi şi diaconi, a săvârşit duminică, 1 decembrie 2013, Sfânta Liturghie la Catedrala arhiepiscopală din Roman. Potrivit .....
Data: Dec 1, 2013

Data: Dec 1, 2013

Data: Dec 1, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).