Credinta in Preasfanta Treime este invatatura principala a Bisericii Ortodoxe. Ea a fost descoperita in Sfanta Scriptura, mai ales a Noului Testament si formulata apoi de Sfintii Parinti ai Bisericii la primele doua Sinoade Ecumenice, in Simbolul de credinta niceo-constantinopolitan (381), pe care il marturisim in fiecare duminica si sarbatoare la Sfanta Liturghie, la Botez si la alte slujbe. In Simbolul credintei, marturisim ca noi credem intru Unul Dumnezeu, Tatal Atottiitorul, Facatorul cerului si al pamantului..., si intru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut, Care din Tatal S-a nascut, mai inainte de toti vecii..., si intru Duhul Sfant, Domnul de viata facatorul, Care din Tatal purcede, Cel ce impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si slavit...
In formularea acestei invataturi, Sfintii Parinti au pornit de la cele descoperite in Sfanta Scriptura referitor la Sfanta Treime sau la Persoanele Acesteia.
In Vechiul Testament gasim unele texte care marturisesc despre cele trei Persoane ale Dumnezeirii. Inainte de a-l crea pe Adam, Dumnezeu a spus: Sa facem om dupa chipul si asemanarea Noastra (Facere 1, 26), iar inainte de alungarea primilor oameni din Rai, a spus: Iata ca Adam s-a facut ca unul din Noi, cunoscand binele si raul (Facere 3, 22). De asemenea, la amestecarea limbilor celor ce voiau sa construiasca Turnul Babel, Dumnezeu a zis: Sa Ne pogoram si sa amestecam limbile lor (Facere 11, 7). La stejarul din Mamvri, Preasfanta Treime S-a aratat sub chipul a trei Ingeri lui Avraam (Facere 18), iar in cantarea intreita a ingerilor din jurul Tronului dumnezeiesc, din vedenia lui Isaia se zice: Sfant, Sfant, Sfant Domnul Savaot (Isaia 6, 3), adica se repeta Sfant de trei ori.
In Noul Testament cele trei Persoane ale Preasfintei Treimi se descopera in mod vadit. La Buna Vestire, arhanghelul ii spune Sfintei Fecioare Maria: Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si Sfantul Care Se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema (Luca 1, 35). La Botezului Domnului, cand Fiul lui Dumnezeu Se boteaza in Iordan de catre Ioan, Duhul Sfant Se pogoara in chip de porumbel, iar Tatal marturiseste din cer, zicand: Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit (Matei 3, 16-17). Sfanta Treime este marturisita atunci cand Mantuitorul Hristos ii trimite pe ucenici la propovaduire, zicandu-le: Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh (Matei 28, 19).
Invatatura despre Sfanta Treime era propovaduita si de catre Sfintii Apostoli. Sfantul Ioan Evanghelistul spune lamurit: Trei sunt Care marturisesc in cer: Tatal, Fiul si Sfantul Duh si Acestia Una sunt (1 Ioan 5, 7), iar Sfantul Apostol Pavel, ii binecuvinteaza pe corinteni prin cuvintele: Harul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti! (2 Corinteni 13, 13).
Sfintii Parinti si teologii Bisericii au explicat, in scrierile lor, invatatura crestina ortodoxa despre Sfanta Treime: Tatal este nenascut, Fiul este nascut din veci din Tatal, iar Duhul Sfant purcede din veci din Tatal.
In Bisericile Ortodoxe locale praznicul Preasfintei Treimi este legat, prin traditie, de sarbatoarea Cincizecimii (ca in Biserica Rusa) sau de Lunea Pogorarii Sfantului Duh (mai ales in Bisericile greaca si romana).
Este sarbatoarea in care aducem in mod deosebit laude si cantari duhovnicesti Persoanelor Preasfintei Treimi, pentru ca toata lucrarea liturgica si sfintitoare a Bisericii Ortodoxe se savarseste in numele si spre slava Preasfintei Treimi.
De aceea, se cuvine sa marturisim intotdeauna pe Sfanta Treime: pe Dumnezeu-Tatal, Fiul si Sfantul Duh, sa o preamarim si sa I ne inchinam Ei, zicand: Sfinte Dumnezeule, Cel ce toate le-ai facut prin Fiul, cu impreuna-lucrarea Sfantului Duh; Sfinte tare, prin Care pe Tatal am cunoscut si prin Care Duhul Sfant a venit in lume; Sfinte fara de moarte, Duhule Mangaietor, Cel ce din Tatal purcezi si in Fiul Te odihnesti, Treime Sfanta, slava Ţie! .
Preasfanta Treime, Dumnezeul nostru, miluieste-ne si ne mantuieste pe noi. Amin.
[gallery-j]img/8018[/gallery-j]
The post 20 L (†) Sfanta Treime appeared first on Basilica.ro - Agentia de presa a Patriarhiei Romane.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1080
Id: 60274
Data: Jun 20, 2016
Imagine:
De marele praznic al Pogorarii Duhului Sfant un numar impresionant de crestini au venit .....
Data: Jun 20, 2016
In Biserica Ortodoxa este .....
Data: Jun 20, 2016
Praznicul Pogorarii Sfantului Duh a adunat, duminica, 19 iunie 2016, sute de .....
Data: Jun 20, 2016
Dupa celebrarea Sfintei Liturghii .....
Data: Jun 20, 2016
Sambata, 18 iunie 2016, au fost praznuiti Mosii de vara. Aceasta zi, pe care Biserica a .....
Data: Jun 20, 2016
Parintele Simeria Rusalin din .....
Data: Jun 20, 2016
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Sfantul Maxim Marturisitorul - 01 raspunsuri catre Talasie - Filocalia - volumul 2
Sfantul Ioan Scararul - 00 Introducere - Filocalia - volumul 9
Sfantul Maxim Marturisitorul - 12 scurta talcuire a rugaciunii Tatal nostru - Filocalia - volumul 2
Sfantul Maxim Marturisitorul - 01 cuvant ascetic - Filocalia - volumul 2
Sf. Grigorie Palama, viata si scrierile - Filocalia - volumul 7
Evagrie Ponticul - 5 despre rugaciune - Filocalia - volumul 1
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).