„Mediul monahal a fost cel dintâi care a conștientizat perimarea sistemului șerbiei”, afirmă Părintele Arhimandrit Nectarie Șofelea, starețul Mănăstirii Radu Vodă din București. Mitropolitul Neofit I Cretanul a dat tonul desființării obligativității țăranilor de a munci pământul marilor proprietari.
„Încă de la începutul păstoririi sale, acesta a redus numărul zilelor de clacă la cinci sau șase, spre deosebire de cele 12 de care erau datori rumânii de pe domeniile domnești și boierești”, scrie arhimandritul într-o lucrare prezentată luni la Simpozionul „Forme de organizare și funcționare a monahismului ortodox: tradiție bimilenară și provocări contemporane”.
„Ulterior, ierarhul a sprijinit măsurile domnitorului Constantin Mavrocordat ce vizau acordarea statutului de oameni liberi tuturor locuitorilor – ceea ce reprezenta o premieră pentru Europa centrală și sud-estică”, adaugă el.
„Date fiind tergiversările din cadrul Divanului, explicabile prin interesul clasei boierești de a-și păstra privilegiile și a-și conserva veniturile, mitropolitul Neofit a preluat inițiativa, acordând la 15 martie 1746 eliberarea fără despăgubire tuturor țăranilor aserviți de pe moșiile Mitropoliei, pe care o compensa din propria sa avere, cumpărând moșia de la Pătroaia (județul Dâmbovița)”, informează autorul în lucrarea sa dedicată monahismului în perioada fanariotă.
„Ca urmare, în data de 5 august același an, Divanul emitea un hrisov prin care se hotăra eliberarea prin răscumpărare a tuturor rumânilor, cu prețul a zece taleri.”
Documentul preciza că înrobirea semenilor, care „nu iaste lucru creștinescu, ci de mare pagubă sufletelor noastre”, hrisovul fiind însoțit și de o condamnare bisericească a acestei practici.
Iobagii, sau șerbii, erau țărani „legați de pământ”, adică fără drept de strămutare, dependenți de stăpânul feudal și obligați să-i facă acestuia prestații în muncă, în natură sau în bani.
Arhimandritul mai scrie în lucrarea sa că Biserica a jucat un rol central, de pilon de stabilitate pentru Țările Române, în epoca fanariotă și că a sprijinit formarea conștiinței naționale și rezistența lăuntrică a poporului român.
Majoritatea domnitorilor fanarioți au fost conștienți de aceasta și au cultivat relația cu Biserica, încercând să-i asigure prosperitatea „prin reglementarea situației moșiilor Mitropoliei și a celor mănăstirești” și prin „scutirile de dări acordate mănăstirilor și preoților”.
Foto credit: Ziarul Lumina
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 293
Id: 73666
Data: May 24, 2021
Imagine:
La zece ani de la înființare, comunitatea parohială din Olbia, Sardinia, începe construirea unui lăcaș de cult propriu. Arhiereul vicar Atanasie de Bogdania a mers duminică, 23 mai, la Olbia pentru a pune piatra de temelie a viitoarei biserici.
Comunitatea a .....
Data: May 25, 2021
Marți, la simpozionul dedicat monahismului, PS Timotei Prahoveanul a evidențiat faptul că efectele aplicării Decretului 410/1959 au fost .....
Data: May 25, 2021
Mitropolitul Iosif a afirmat în Duminica a 4-a după Paşti că Dumnezeu ia aminte la rugăciunile înălţate către El.
„Rugăciunea noastră, oricât de tainică ar fi .....
Data: May 25, 2021
Editura Cuvântul Vieții a Patriarhiei Române oferă un nou volum din seria consacrată fragmentelor din Sfinții Părinți ai Bisericii: „Texte alese” din scrierile Sfântului Nicolae Cabasila selectate și comentate pe scurt de Părintele Adrian Agachi.
Sfântul Nicolae .....
Data: May 25, 2021
În urmă cu 13 ani, Preasfinţitul Părinte Timotei devenea primul Episcop Ortodox Român al Spaniei şi Portugaliei.
Ierarhul s-a născut în 12 aprilie 1975, în Satu-Mare.
După şcoala primară a urmat liceul în Satu Mare, între 1989 şi 1993. A absolvit .....
Data: May 25, 2021
Părintele Consilier Patriarhal Liviu Nechita a povestit sâmbătă pentru Digi 24 TV cum s-au .....
Data: May 25, 2021
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Pr Gheorghe Calciu Dumitreasa - 2000 MAR 05 DUMINICA INFRICOSATEI
Pr Gheorghe Calciu Dumitreasa - 1999 IUN 20 DESPRE GRIJILE VIETII
Pr Gheorghe Calciu Dumitreasa - 1999 MAI 02 A SLABANOGULUI EXTRAS
Pr Gheorghe Calciu Dumitreasa - 2000 IAN 30 SFINTII TREI IERARHI
Pr Gheorghe Calciu Dumitreasa - 2000 FEB 27 EXTRAS FIUL RISIPITOR
Pr Gheorghe Calciu Dumitreasa - 2000 APR 23 INTRAREA LUI IISUS IN IERUSALIM
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).