Maica Domnului – ocrotitoarea slujirii preoțești in Biserica

Cuvantul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Romaniei, la intronizarea Inaltpreasfintitului Parinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, 25 martie 2011, Catedrala mitropolitana din Cluj-Napoca:Intronizarea Inaltpreasfințitului Parinte Andrei Andreicuț, noul Mitropolit al Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului, are loc la marea sarbatoare a Bunei-Vestiri, ca și intronizarea inaintașului sau Mitropolitul Bartolomeu Anania. Sarbatoarea Bunei-Vestiri, care se refera la inceputul mantuirii lumii, are o semnificație duhovniceasca deosebita pentru slujirea preoțeasca in Biserica, deoarece Fecioara Maria prin lucrarea Sfantului Duh a zamislit și a nascut pe Mantuitorul Iisus Hristos, Fiul veșnic al lui Dumnezeu și in acelasi timp Arhiereul veșnic Care mijlocește inaintea lui Dumnezeu mantuirea neamului omenesc (Cf. Evrei 8, 6 și 9, 15), fiind numit, de asemenea, Pastorul și Episcopul (sau Pazitorul) sufletelor voastre (I Petru 2, 25). Intrucat Maica Domnului este Mama Arhiereului veșnic ea devine si Mama duhovniceasca a tuturor ucenicilor și slujitorilor lui Hristos. Acesta este și ințelesul cuvintelor Mantuitorului Iisus Hristos cand pe Cruce fiind a zis ucenicului Sau iubit, Sfantul Ioan Evanghelistul: Iata, mama ta , iar Mamei Sale: Iata, fiul tau (Ioan 19, 26-27). In mod semnificativ, in Biserica Ortodoxa, hirotonia arhiereului, preotului și diaconului se savarseste pe colțul drept al Sfintei Mese din Sfantul Altar, acolo unde in timpul sfintirii Bisericii se așeaza icoana de panza purtand pe ea chipul Sfantului Evanghelist Ioan, cel care a rezemat capul sau pe pieptul Mantuitorului Iisus Hristos la Cina cea de Taina (Cf. Ioan 13, 28), a fost prezent langa Crucea lui Iisus in timpul rastignirii (Cf. Ioan 19, 26) și primul ucenic care a ajuns la mormantul lui Iisus Cel Inviat din morți (Cf. Ioan 20, 4). Deci, Sfantul Ioan Evanghelistul este icoana vie a celor mai statornici si mai apropiati slujitori ai lui Hristos. Acestora li se incredinteaza cu prioritate sa poarte grija de Sfanta Biserica a lui Hristos, reprezentata tainic de Maica Domnului cu Pruncul pe bratul stang, langa inima, sau rugandu-se sub Cruce ori rugandu-se in ceruri (Oranta).Sarbatoarea Bunei Vestirii reprezinta, asa cum se spune in troparul ei, inceputul mantuirii noastre adica inceputul unirii vesnice a omului cu Dumnezeu, Izvorul vietii si al fericirii vesnice, deoarece este mantuit numai ce este unit cu Dumnezeu, dupa cum spune Sfantul Grigorie Teologul. In acest sens inceputul mantuirii este inceputul Intruparii Fiului vesnic al lui Dumnezeu, de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria cum se spune in Crezul ortodox. Astfel, dupa cum se spune in troparul Bunei-Vestiri Fiul lui Dumnezeu devine Fiul Fecioarei si Gavriil binevesteste darul sau harul mantuirii, in primul rand pentru ca Fecioara Maria a acceptat, in mod liber și in stare de totala smerenie si ascultare, sa zamisleasca si sa nasca pe Mantuitorul lumii, cand a raspuns arhanghelului Gavriil cu aceste cuvinte: Iata, roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau ( Luca 1, 38). Smerenia Maicii Domnului devine apoi si izvor de recunostinta sau de preamarire adusa lui Dumnezeu, pentru ca a ales-o pe ea, daruindu-i plinatatea harului, ca sa slujeasca Lui spre implinirea planului dumnezeiesc de mantuire a lumii (Cf. Luca 1, 46-48). Trebuie insa retinut din Sfanta Evanghelie si faptul ca Maica Domnului uneste in ea smerenia ascultarii si curajul de a marturisi, in acelasi timp, bunatatea si dreptatea lui Dumnezeu, Cel ce coboara pe cei mandri de pe tronuri si inalta pe cei smeriti (Cf. Luca 1, 52). Aceste trei mari virtuti ale Maicii Domnului – icoana vie a Bisericii – trebuie sa fie permanent cultivate si de catre toți slujitorii Bisericii, si anume: ascultarea smerita in implinirea voii lui Dumnezeu, recunostinta adusa Lui pentru chemarea la slujire si curajul de-a marturisi iubirea milostiva si dreptatea sfanta ale lui Dumnezeu. In acest ințeles, insemnele arhieresti si mitropolitane primite astazi de Inaltpreasfintitul Parinte Andrei prin simbolismul lor liturgic, se refera la virtutile slujirii arhieresti pastorale in Biserica.Mantia mare și lunga, purtata de arhiereu pe umerii sai, arata ca arhieria, fiind treapta cea mai inalta a preotiei, este, in acelasi timp, o demnitate mare si o sarcina grea.Bogatia pliurilor din mantie simbolizeaza multimea darurilor duhovnicesti care se revarsa prin harul arhieriei ca lucrare de marturisire a adevarurilor mantuitoare ale Evangheliei pe care o binevestește arhiereul, prin tripla lui slujire de invatator al dreptei credinte, slujitor al Sfintelor Taine ale Bisericii lui Hristos si pastor al clerului si credinciosilor pe calea mantuirii spre Imparatia Preasfintei Treimi. Mantia arhiereasca este in primul rand mantie de invatator care formeaza ucenici sau discipoli si mantie de pastor spiritual care hraneste pe cei pastoriti prin rugaciune fierbinte, invatatura dreapta si pilda de viata crestina.Crucea pectorala simbolizeaza iubirea jertfelnica a lui Hristos ca izvor de lumina, har si intarire pentru iubirea jertfelnica, smerita si milostiva, a arhipastorului de suflete, care cultiva, apara si sporeste comuniunea frateasca si parinteasca in comunitatea eclesiala, luminata si sfintita de harul Domnului Nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu – Tatal si impartasirea Sfantului Duh (II Cor. 13, 13).Crucea pectorala semnifica, in acelasi timp, Jertfa si Invierea lui Hristos, dar și dificultatile si bucuriile slujirii sacerdotale sau pastorale. De aceea, in fiecare duminica la Utrenie, Biserica proclama adevarul ca prin Cruce a venit bucurie la toata lumea. Engolpionul, ca medalion pe care este imprimata icoana Domnului Nostru Iisus Hristos, Capul Bisericii si Pastorul Cel Bun, sau icoana Maicii Domnului ea insușii fiind icoana Bisericii, simbolizeaza iubirea smerita si milostiva a lui Hristos si a Maicii Domnului pentru Biserica, pentru mantuirea si sfintirea oamenilor. Engolpionul il indemna pe arhiereu sa cultive aceeasi iubire smerita si milostiva pentru Biserica.Camilafca neagra cu cruce, semn distinctiv al Mitropolitului in Biserica Ortodoxa Romana, simbolizeaza harul care acopera si pazeste ca un voal pe pastorul monah smerit si jertfelnic, pentru a cultiva, in același timp, comuniunea cu Dumnezeu prin rugaciune unita cu pocainta pentru pacate si comuniunea eclesiala, prin consultare si conlucrare sinodala la nivelul de Mitropolie. Crucea de pe camilafca Mitropolitului arata ca acesta are o demnitate si o responsabilitate in plus fața de ceilalți ierarhi din Mitropolie, avand si slujirea de a coordona si reprezenta comuniunea si cooperarea arhiereasca in Mitropolia pe care o conduce.Carja arhiereasca mitropolitana simbolizeaza responsabilitatea pastorala de a apara integritatea spirituala a eparhiei pe care o pastoreste si a Mitropoliei pe care o conduce, astfel incat cei pastoriti sa nu fie rapiti ori raniti de invataturi gresite si inselatoare. Potrivit continutului formulei de inmanare a acesteia, carja pastorala, ca si toiagul pastoral, aminteste celui care o poarta ca are responsabilitatea pastorala de a destepta sau indrepta duhovniceste pe cei delasatori sau indaratnici, dar mai ales de a-i sprijini pe cei slabi in mersul lor pe calea mantuirii. Pe scurt, carja pastorala simbolizeaza, in acelasi timp, demnitatea si responsabilitatea arhipastorului de suflete, care va da seama in fata lui Dumnezeu de sufletele celor incredintati lui spre pastorire parinteasca pe calea mantuirii. (Cf. Evrei 13, 17)Toate aceste mari responsabilitati exprimate simbolic de insemnele pastorale arhieresti si mitropolitane pot fi implinite numai cu ajutorul harului lui Dumnezeu si prin conlucrarea chiriarhului sau arhiereului cu clerul si credinciosii din eparhie, precum si prin consultarea si conlucrarea mitropolitului cu ierarhii din Mitropolie. Iata de ce este nevoie ca toti cei ce conduc eparhii si sinoade sa fie permanent pomeniti in rugaciunile Bisericii dupa pilda Bisericilor intemeiate de Sfintii Apostoli (Cf. Evrei 13, 18).Astazi Inaltpreasfintitul Arhiepiscop Parinte Andrei, al Alba Iuliei a primit o demnitate mai mare si o responsabilitate mai grea decat cea de arhiepiscop, si anume slujirea de Mitropolit al Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului.Totusi, bogata experienta pastorala a Inaltpreasfintiei Sale de chiriarh la Alba Iulia timp de doua decenii, cu multiple rodiri duhovnicesti, institutionale si misionare, il va ajuta sa desfasoare si la Cluj o lucrare folositoare Bisericii noastre. Desigur, municipiul Cluj – Napoca este mai mare decat Alba Iulia ca numar de locuitori, de universitati, de scoli teologice confesionale, de institutii de cultura, dar si de posibilitati economice. Cu alte cuvinte, in aceasta noua slujire de Mitropolit la Cluj apar mai multe solicitari de reprezentare, dar si mai multe posibilitati de lucrare misionara. In aceasta zi de sarbatoare a Bunei-Vestiri, ne rugam Maicii Domnului si tuturor sfintilor sa ocroteasca si sa ajute pe Inaltpreasfintitul Parinte Mitropolit Andrei sa raspunda, precum odinioara Sfanta Fecioara Maria, Maica Domnului, cu smerita ascultare si multa bucurie, chemarii adresate lui de catre Sfantul Sinod al Bisericii noastre de-a pastorii la Cluj ca Arhiepiscop si Mitropolit, spre slava lui Dumnezeu si mantuirea oamenilor, intru multi si binecuvantati ani!

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 729

Id: 12556

Data: Mar 25, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).