Sarbatoarea de maine, informeaza cotidianul Ziarul Lumina , este inchinata Sfintilor Arhangheli si, prin extensie, tuturor puterilor ceresti. Ne-am putea intreba de ce trebuie sa-i serbam pe ingeri. Ii serbam pentru relatia directa pe care o au cu Dumnezeu, model si imbold pentru o aprofundare a relatiei noastre cu El, ii cinstim pentru ca ne ajuta in drumul nostru catre mantuire, ii avem in vedere pentru ca ne comunica voia lui Dumnezeu, impartasindu-ne din darurile lor de cunoastere si tamaduire.Dumnezeu, ca Duh absolut, ca Spirit pur, se reveleaza in modul cel mai adecvat naturilor spirituale din Univers. Iar acestea sunt doar doua: omul si ingerul. Primul este o natura duala, materie si spirit, deci mult mai complex decat cel de-al doilea care este exclusiv fiinta spirituala. Ingerul, asadar, este mult mai aproape datorita constitutiei sale de Dumnezeu, poate participa mai repede si direct la energiile dumnezeiesti ale fiintei divine.Dimensiunea si varietatea lumii angelice dovedeste fara echivoc bogatia slavei, a intelepciunii si a bunatatii divine care creeaza fara zgarcenie. Caci in Scriptura se vorbeste de mii de miriade de ingeri, atat in Vechiul Testament, in cartea a IV-a a Regilor 6, 17, unde proorocul Elisei deschide ochii slujitorului pentru a vedea multimea ostirilor ceresti care apara poporul iudeu ( Tot muntele era plin de cai si de care de foc imprejurul lui Elisei), cat si in Noul Testament, unde Hristos vorbeste despre posibilitatea trimiterii a 12 legiuni de ingeri pentru a opri rastignirea Sa.Sfantul Dionisie Areopagitul in cartea sa Ierarhiile ceresti vorbeste despre numarul ingerilor, astfel: Sunt mii de mii sau zeci de mii de zeci de mii…, pentru noi de nenumarat. Caci sunt multe fericitele ostiri ale mintilor mai presus de lume, depasind ratiunea debila si contractata a numerelor noastre, fiind definibile cognoscibil numai de intelegerea si cunoasterea lor cereasca si mai presus de ceruri, daruita lor cu imbelsugare de intelepciunea creatoare si infinit cunoscatoare a Dumnezeirii-origine. Modelandu-se spiritual spre imitarea lui Dumnezeu si privind spre ceea ce e propriu lui Dumnezeu in chip supralumesc si dorind sa dea mintii lor un chip asemanator, ele se bucura de participari mai imbelsugate la Acela, fiind nemijlocit langa El si tinzand pururi in sus, sustinute continuu de iubirea dumnezeiasca si neclintita si primind iluminarile primordiale in chip nematerial; toata viata lor este intelegatoare.Dumnezeu intre multele Sale nume din Scriptura are si titulatura de Dumnezeul puterilor. Puterile constituie una din cele noua cete ingeresti (Serafimi, Heruvimi, Scaune sau Tronuri, Domnii, Puteri, Stapanii, Incepatorii, Arhagheli, Ingeri) care stau in jurul tronului dumnezeiesc aducand lauda Celui Preainalt. Numirea aceasta ne atrage atentia ca fapturile spirituale sunt puternice, ca au putere. Ne aducem aminte de ingerul cu sabie de foc care dupa caderea omului statea la intrarea in Eden, iar omul nu a mai putut reintra de unde plecase. Acest inger cu spada de foc, care in Acatistul inchinat puterilor ceresti este supranumit slujitorul Legii, este Sfantul Mihail. Apoi ingerul care s-a luptat cu Iacov la paraul Iaboc arata din nou puterea fiintelor ceresti bune, care sunt net superioare atat in lupta cu omul, cat si in razboiul cu duhurile cele rele ale intunericului. In epistola Sfantului Apostol Iuda la versetul 9 este scris: Dar Mihail Arhanghelul, cand se impotrivea diavolului certandu-se pe trupul lui Moise, nu a indraznit sa aduca judecata de hula, ci a zis: Sa te certe pe tine Domnul!.In privinta momentului aparitiei lumii nevazute a ingerilor, Sfanta Scriptura nu ofera decat o singura referinta, in cartea lui Iov 38, 7, unde spune ca atunci cand s-au facut stelele, laudatu-M-au cu glas mare toti ingerii Mei.Ingerii ajuta pe oameni in urcusul si progresul lor in cunoasterea lui Dumnezeu, dar si in intarirea spirituala de care ei au nevoie. Teologia ingerului pazitor, afirma Andrei Plesu in cursul sau Despre ingeri, este cuprinsa integral in textul rugaciunii din Ceaslov. Din aceasta rezulta ca fiecare crestin are un inger pazitor, apoi ca el nu ne apartine, ci ne este dat de Creatorul lumii si ca functiile ingerului pazitor sunt in general patru: el ne este invatator, luminandu-ne si oferind un spor de cunoastere. A doua sarcina a ingerului este cea de protector, el ne fereste de toate relele, apoi cea de sfatuitor, de indemnator spre fapte bune, propunand criterii ale actiunii indreptatite. Ultima functie a ingerului pazitor este aceea de calauza mistica, care ne arata calea mantuirii. Functia generica a ingerului este orientarea cea buna a oamenilor. Orientare in plan cognitiv, pragmatic. Moral si soteriologic.Tot Andrei Plesu subliniaza in cartea sa ca intre om si inger e o straveche, originara, rudenie. Au convietuit intr-o atemporala fraternitate in rai, inainte de cadere, si se vor regasi in aceeasi conditie la sfarsitul timpului. Omul si ingerul sau conlucreaza sub acelasi jug. In iubirea ingerilor pentru oameni se oglindeste iubirea Tatalui fata de creatia Sa vazuta.In Legea cea Veche, ca si in Noul Testament de altfel, ingerii ne apar ca ambasadori, ca trimisi ai lui Dumnezeu; ei transmit poruncile Lui, comunica intelegerea lor, precum si harul Lui; uneori executa sau duc la indeplinire judecatile Lui. In Vechiul Testament, lui Agar, ingerul i-a poruncit sa se intoarca la stapana sa si sa se smereasca sub mana ei. Lui Lot, ingerii vizitatori i-au poruncit sa iasa din orasul care urma sa dispara. Un inger il invita pe Ghedeon sa elibereze pe Israel de madianiti. Tot un inger il indeamna pe Ilie sa mearga in intampinarea trimisilor regelui Samariei. Ca Legea a fost data poporului lui Israel prin intermediul ingerilor era nu doar convingerea Sfantului Ştefan si a Sfantului Pavel, ci de asemenea si a evreilor din vechime. Rolul ingerilor poate fi prezentat astfel: ei formeaza oastea lui Dumnezeu, ei sunt trimisii Lui si colaboratorii Providentei divine. Dumnezeu ne apare in Sfanta Scriptura inconjurat de nenumarati ingeri care formeaza oastea Sa, sfatul Sau, tronul Sau. Duhurile ceresti adora pe Creatorul lor, ele Il slavesc neincetat, fiind prin excelenta fiinte doxologice. Mai multi autori mistici au scris despre existenta a noua cete de ingeri care inconjoara pe Domnul Slavei. Acestia sunt asemenea unor oglinzi vii care reflecta, fiecare in mod deosebit, perfectiunea divina. Cel vesnic apare in Biblie ca inconjurat de mii si mii de ingeri. In Noul Testament, Nasterea lui Mesia, si nu doar aceasta, a fost precedata de aparitia ingerilor care anunta evenimentul respectiv.Asa se intampla si la Buna Vestire, unde este trimis un arhanghel pe nume Gavriil, adica un conducator al oastei ceresti, pentru a vesti Mariei ca dintr-ansa se va naste Mantuitorul lumii. Apoi chiar la Betleem, pe campul unde ciobanii isi pasteau oile, ingerii se arata cantand imne de slava. Dupa aceea, mai tarziu, cand Iisus este ispitit in Muntele Quarantaniei, in urma victoriei repurtate asupra demonului, ingerii se apropie de Iisus si Ii slujesc. Legiuni de duhuri slujitoare nu asteapta decat un semn pentru a interveni in apararea lui Hristos contra soldatilor care il chinuiesc. Un inger rastoarna piatra de deasupra mormantului pentru a deschide calea plina de slava a Biruitorului mortii. In Noul Testament citim ca un inger porunceste dreptului Iosif sa o ia pe Maria cu el pentru a pleca mai departe in Egipt. Femeilor mironosite li se arata un inger care le preseaza sa mearga vestind Apostolilor Invierea. Uneori acesti binefacatori ai oamenilor sunt trimisi de Dumnezeu pentru a pedepsi pe cei care se impotrivesc Lui. Egiptenii, israelitii revoltati, asirienii, idolatrii din Ierusalim sunt rand pe rand victime ale zelului lor slujitor. Ca zi din saptamana consacrata ingerilor a fost randuita inca din secolul al XV-lea lunea.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 796
Id: 3216
Data: Nov 7, 2009
Imagine:
Biserica Ortodoxa Romana ii sarbatoreste maine, 8 noiembrie, pe Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil. Zeci de lacasuri de cult din Romania sunt inchinate Sfintilor. Dintre acestea un loc aparte il ocupa binecunoscutele manastiri Razboieni si Agapia.Straveche vatra de credinta si cultura, dar .....
Data: Nov 7, 2009
Cu binecuvantarea Preasfintitului Episcop Siluan, al Episcopiei Ortodoxe Romane a Italiei, Parohia Ortodoxa Romana Sfantul Vasile cel Mare din Udine (Italia) organizeaza in zilele de 7 si 8 noiembrie 2009 diverse manifestari cu caracter cultural religios in cinstea Sfantului Vasile cel Mare .....
Data: Nov 7, 2009
Biserica Sf. Nectarie din cartierul iesean Alexandru cel Bun isi serbeaza luni, 9 noiembrie 2009, hramul, informeaza cotidianul Ziarul Lumina . Programul dedicat acestui eveniment va incepe maine, 8 noiembrie, incepand cu ora 16:00, cu un concert sustinut de Corul Academic Gavriil Musicescu .....
Data: Nov 7, 2009
Sute de credinciosi au participat astazi, 7 noiembrie, la slujba de binecuvantare a bisericii Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil din localitatea brasovena Sacele.Slujba a fost savarsita de Inaltpreasfintitul Parinte Laurentiu, Mitropolitul Ardealului inconjurat de un numeros sobor de preoti .....
Data: Nov 7, 2009
Preasfintitul Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, va savarsi Sfanta Liturghie in stravechea Catedrala Episcopala din Oradea-Velenta, cu ocazia hramului, praznicul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil. Cu acest prilej, Preasfintia Sa va oficia Sfintirea Apei (Aghiasma Mica), urmata de Sfanta .....
Data: Nov 7, 2009
Soborul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil este sarbatoarea pe care Biserica o dedica ingerilor. Cultul sfintilor ingeri este destul de dezvoltat in Biserica Ortodoxa si este incurajat de scrierile Sfintilor Parinti informeaza saptamanalul Lumina de duminica'. Care au fost motivele .....
Data: Nov 8, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).