In traditia ortodoxa praznicul Botezului Domnului vesteste incheierea ciclului sarbatorilor de iarna. In Bucurestii de altadata, acest moment era surprins prin ritualul aruncarii sfintei cruci in apa Dambovitei, conform obiceiului din vremurile voievodale. Un astfel de ceremonial s-a desfasurat in 1939, in timpul domniei regelui Carol al II-lea, al arhipastoririi patriarhului Miron Cristea, care ocupa si postul de prim-ministru al Romaniei, in al doilea an de regim autoritar monarhic si in cel care vestea inceputul unei noi conflagratii militare.Dupa ceremoniile de la Patriarhie si Palatul Regal cu ocazia Anului Nou, monarhul participa la slujba savarsita de patriarh cu prilejul praznicului Bobotezei. Ca si la Nasterea Domnului, presa centrala a acordat spatii largi desfasurarii ceremoniei de Boboteaza. Ziarele aratau 'deosebitul fast' al pregatirii Caii Victoriei de la Biserica Zlatari si pana la podul din Piata Senatului (astazi Piata Natiunile Unite).Ceremonia a inceput in jurul orei 10:00, cand membrii guvernului, in frunte cu patriarhul prim-ministru Miron Cristea, magistrati, comandantul 'Strajei Ţarii' si inalti demnitari ai statului ajungeau la Biserica Zlatari. Era aratata pe larg prezenta ziaristilor americani, englezi si francezi. Aproximativ o ora mai tarziu, a sosit suita regala in frunte cu regele Carol al II-lea si marele voievod Mihai de Alba Iulia. Membrii Casei Regale au fost primiti de patriarh la intrarea in biserica cu sfanta cruce, iar serviciul religios a fost oficiat de arhiereul Emilian Antal, episcop-vicar patriarhal.Dupa slujba, s-a format un cortegiu, in frunte cu regele si principele mostenitor, avand ca antemergatori doi diaconi care aveau cadelnite, dicherul si tricherul, urmati de reprezentantii Casei Regale civile si militare, membrii guvernului si inaltii demnitari ai statului. Cortegiul era incheiat de preoti, diaconii care purtau ripide, icoane si arhiereul cu Sfanta Cruce. In aceasta ordine s-a parcurs traseul pana in Piata Senatului, unde, de pe cheiul Dambovitei, s-a consumat ritualul aruncarii sfintei cruci de catre monarh in raul ce traverseaza capitala. Au fost patru voluntari care s-au aruncat in apa rece a Dambovitei pentru recuperarea Sfintei Cruci.Dupa acest moment, 'in uralele entuziaste ale corpului ofiteresc si ale numeroaselor trupe din diferite arme', monarhul si fiul sau au trecut in revista unitatile militare. Ulterior, suita regala s-a inapoiat la palat.Desi intregul ceremonial avea un caracter religios si ocupa un rol aparte in traditia orasului, presa vremii reflecta pe larg amanunte care tineau de protocol sau numai pentru a minimaliza importanta momentului. In articolele de presa erau mentionate numele demnitarilor participanti sau ale ziaristilor care proveneau din mediile anglo-franceze, cu meritele jurnalistice. De asemenea, cum poate rar se intampla, erau mentionate numele fiecarui functionar al Casei Regale, cu titulaturile, adica nu mai putin de 10 persoane, si mai ales ale sefilor de unitati militare care primisera onorul si defilasera in fata suveranului. Practic, prin prezentarea unor astfel de detalii, evenimentul religios in sine fusese umbrit de protocolul de inspiratie monarhica. Prin astfel de manifestari, regele dorea sa arate tot mai mult autoritatea sa in statul roman si sa cultive poporului roman increderea trainiciei regimului pe care il orchestra in cele mai mici detalii.'Dupa slujba, s-a format un cortegiu, in frunte cu regele si principele mostenitor, avand ca antemergatori doi diaconi care aveau cadelnite, dicherul si tricherul, urmati de reprezentantii Casei Regale civile si militare, membrii guvernului si inaltii demnitari ai statului. Cortegiul era incheiat de preoti, diaconii care purtau ripide, icoane si arhiereul cu Sfanta Cruce.'Nicolae Iorga
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 580
Id: 11213
Data: Jan 10, 2011
Imagine:
Sarbatoarea Bobotezei in Ţarile Romane avea traditii aparte inca din perioada domnitorilor Matei Basarab (1632-1654) al Ţarii Romanesti si Vasile Lupu (1634-1653) al Moldovei, dupa cum aflam dintr-un articol publicat in 'Ziarul Lumina'. Observam ca obiceiuri ca umblatul preotilor 'cu ajunul' .....
Data: Jan 10, 2011
Crestinii ortodocsi sarbatoresc astazi, 6 ianuarie, Botezul Domnului nostru Iisus Hristos. Dupa Sfanta Liturghie oficiata in Catedrala patriarhala, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel va oficia slujba cea mare de Sfintire a Apei (Agheasma Mare) in fata Resedintei patriarhale, incepand cu ora .....
Data: Jan 10, 2011
Sute de oameni au venit ieri, 5 ianuarie, in foaierul Ateneului Roman si apoi la Biserica Boteanu din Bucuresti pentru a aduce un ultim omagiu parintelui Corului National de Camera Madrigal, maestrul Marin Constantin. Fiecare a adus cate o floare la catafalcul marelui artist, luandu-si adio .....
Data: Jan 10, 2011
Biserica Ortodoxa sarbatoreste astazi, 6 ianuarie, Botezul Domnului. Sarbatoarea aminteste de botezul in apa Iordanului a Mantuitorului Iisus Hristos si de recunoasterea Lui ca Mesia de catre Sfantul Ioan Botezatorul.Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Romaniei, a oficiat Sfanta Liturghie .....
Data: Jan 10, 2011
La praznicul Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul, maine, 7 ianuarie, Preasfintitul Parinte Lucian, Episcopul Caransebesului, va inaugura Centrul social 'Sfantul Apostol Andrei' al Parohiei 'Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul', din Caransebes, informeaza 'Ziarul Lumina', Editia de Banat. Dupa .....
Data: Jan 10, 2011
Incepand cu primele zile ale noului an, preotii din intreaga Patriarhie Romana, sfintesc locuintele credinciosilor, vestind acestora Botezul lui Hristos. Parintele Mircea Szilagyi, protopop al Protoieriei Timisoara II, a explicat pentru 'Ziarul Lumina' semnificatia acestei traditii.In ajunul .....
Data: Jan 10, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).