Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în cuvântul de învatatura rostit pe 17 noiembrie 2013 la Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminatorul” al Resedintei Patriarhale din București, a explicat semnificatiile Pericopei Evanghelice a Duminicii a XXVI-a dupa Rusalii de la Sfântul Evanghelist Luca, capitolul al XII-lea, versetele de la 16 la 21, în care este prezentata Pilda bogatului caruia i-a rodit țarina.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a aratat ca modul în care Biserica a rânduit citirea acestei Pericope Evanghelice ne arata ca întreaga perioada a Postului Nașterii Domnului este o perioada de rugaciune mai intensa unita cu postul și milostenia: „Milostenia constituie partea care este mai mult accentuata în aceasta perioada a Postului Craciunului și pentru ca este sezon rece și o mulțime de oameni sunt saraci, flamânzi, fara adapost și haine, dar și bolnavi. Deci, Evanghelia ne arata prin contrast faptul ca Dumnezeu este Milostiv, iar bogatul caruia i-a rodit țarina este nemilostiv”.Bogatul caruia i-a rodit tarina este un om pe care Dumnezeu l-a pus în fata unei situații neasteptate pentru a verifica modul în care se comporta. Preafericirea Sa a aratat ca surplusul mare al recoltei nu era rezultatul muncii bogatului, ci era un dar neasteptat de la Dumnezeu, si tocmai în fata acestui mare dar al lui Dumnezeu, bogatul nu priveste cu recunostinta si cu multumire, ci lacomia lui creste si mai mult: „Vedem în atitudinea bogatului caruia i-a rodit țarina o înrobire a sufletului sau pentru adunarea de lucruri materiale și își spune lui însuși: Acum suflete al meu ai adunate comori multe pentru multa vreme. Odihnește-te, manânca, bea și te veselește. Dar deodata un glas îi spune: Nebune! La noapte vor cere de la tine sufletul tau. Și toate acestea ale cui vor fi ?. Evanghelia se încheie cu aceste cuvinte: Așa se întâmpla celui ce aduna comori materiale în lumea aceasta și nu se îmbogațește în Dumnezeu”.Patriarhul României a vorbit și despre semnificațiile duhovnicești ale bogației și cum aceasta ne poate apropia sau îndeparta de Dumnezeu și de semenii noștri: „Pilda bogatului caruia i-a rodit țarina ne arata multe înțelesuri duhovnicești care ne ajuta sa avem o înțelegere dreapta privind bogația. Bogația este dar de la Dumnezeu. Ea nu este ceva rau. Saracia și bogația în Sfânta Scriptura nu sunt un scop în sine, ci modul cum folosim bogația și cum traim saracia poate sa ne apropie de Dumnezeu sau sa ne îndeparteze de Dumnezeu. Ambele pot sa ne apropie de Dumnezeu și de semeni sau sa ne departeze de ei. Bogația când devine sursa de milostenie, de bunatate, de iubire sincera și jertfelnica, devine un mijloc de a-L preamari pe Dumnezeu Cel Bogat în mila care prin întruparea Fiului Sau, dupa cum ne spune Sfântul Apostol Pavel în Epistola catre Efeseni, a voit sa arate în veacurile viitoare covârșitoarea bogație a harului Sau. În multe feluri Dumnezeu arata bogația covârșitoare a iubirii Sale milostive. Când cineva prin milostivirea lui Dumnezeu devine bogat aceasta este o șansa de a arata bogația sufletului ca iubire milostive sau aceasta bogație devine o piedica în calea mântuirii prin refuzul de împarți celor nevoiași din bunurile primite de la Dumnezeu”.„Bogatul din Evanghelia de astazi folosește în așa mod bogația încât el se dezumanizeaza. El este lacom, nemulțumitor și nemilostiv. Deși, are multe averi totuși el dorește sa aiba și mai mult. Nu mulțumește lui Dumnezeu care în mod neașteptat i-a daruit o recolta atât de mare și nici nu se gândește sa ajute pe cei saraci, ci el se sfatuiește cu sine însuși. Vedem cum în cazul bogatului caruia i-a rodit țarina ca bogația îl dezaxeaza, îl dezumanizeaza, îl destabilizeaza din punct de vedere spiritual, îi schimba modul lui de a reacționa, de a gândi și nu se mai consulta cu nimeni pentru ca nu se gândește decât la sine. Deoarece lacomia de cele materiale îi schimba modul de a gândi Evanghelia îl numește nebun. Astfel, vedem cum patima devine iraționala. Nebunia este o deviere de la gândirea raționala sau dreapta. De asemenea, vedem cum sufletul sau se îngroapa în obsesia lacomiei dupa cele materiale. Activitatea sufletului sau este confundata cu trupul sau, pentru ca sufletul sau se îngroapa în cele materiale pe care le consuma. Verbele a se odihni, a mânca, a bea și a se veseli sunt singurele pe care le folosește acest om bogat caruia i-a rodit țarina. El nu vorbește nimic despre a darui, a ajuta, a mulțumi lui Dumnezeu. Evanghelia în cuvinte puține arata adâncuri mari ale caderii omului de la starea lui spirituala a la starea materiala. Aceasta Evanghelie ne arata ca moartea care vine ca o surpriza, ca și recolta neașteptata, pune capat unui mod de a gândi și de a faptui al acestui bogat caruia i-a rodit țarina. Evanghelia spune: Nebune! La noapte vor cere de la tine sufletul tau. Aceasta expresie vor cere de la tine sufletul tau este foarte misterioasa. Nu știm cine sunt cei care vor cere sufletul lui. Sunt posibile cel puțin doua interpretari: fie îngerii Domnului care duc sufletul celor decedați înaintea Dreptului Judecator, fie duhurile rele care deja prin patima lacomiei au pus stapânire pe sufletul acestui om bogat lacom, nemulțumitor și nemilostiv. Oricum am interpreta Evanghelia ne arata ca moartea are și o dimensiune spirituala și anume de evaluare sau de judecare a vieții omului pe pamânt. Moartea îl face pe om total responsabil în fața lui Dumnezeu daruitorul vieții și al tuturor bunurilor din viața aceasta”, a spus Preafericitul Parinte Daniel.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a evidentiat faptul ca îmbogatirea în Dumnezeu este chemarea pe care Evanghelia ne-o adreseaza mai ales în aceasta perioada a postului: „Vedem în aceasta Evanghelie ca șansa de a raspunde la milostivirea lui Dumnezeu cu milostivire fața de oameni a fost ratata. De aceea, Evanghelia trage concluzia: Așa se întâmpla cu cel care se îmbogațește material în lumea aceasta, dar nu se îmbogațește în Dumnezeu. Îmbogațirea în Dumnezeu este o alta îmbogațire decât cea a strângerii de bunuri materiale în jurul nostru. Aceasta înseamna o îmbogațire spirituala prin iubirea milostiva a lui Dumnezeu care se revarsa în sufletul omului când este ceruta prin rugaciune și cultivata prin fapte bune. Aceasta este marea bogație: prezența iubirii milostive a lui Dumnezeu în sufletul omului credincios, rugator, mulțumitor sau recunoscator și milostiv”.„Evanghelia arata ca daca bogația materiala nu este folosita pentru a ne îmbogați sufletește cu iubire milostiva ea devine o piedica în calea mântuirii. Daca însa bogația este transformata în bunatate aratata celor din jurul nostru care au nevoie de ajutorul nostru atunci ea devine o binecuvântare”, a mai spus Preafericirea Sa.La finalul cuvântului sau, Patriarhul României a aratat ca în fiecare biserica din Patriarhia Româna a fost organizata astazi o colecta pentru ajutorarea celor aflati în suferinta si a batrânilor bolnavi: „Aceasta Evanghelie din prima duminica a Postului Nașterii Domnului este în deplina armonie cu îndemnul pe care Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române îl face tuturor clericilor și credincioșilor din Patriarhia Româna și anume urmând exemplul Sfinților Împarați Constantin și Elena care erau susținatori ai Bisericii, ctitori de biserici și foarte milostivi, sa devenim și noi astazi urmatori ai pildei lor împreuna cu toți sfinții bineplacuți lui Dumnezeu. De aceea, la sfârșitul Pastoralei Sfântului Sinod care se citește astazi, în prima duminica din Postul Craciunului, se spune: (...) va îndemnam sa organizați la parohii, manastiri, protopopiate si la centrele eparhiale colecte de bani, alimente, haine si medicamente pentru a fi distribuite tuturor celor aflați în suferinta si în lipsuri, familii defavorizate cu mulți copii, persoane singure fara copii sau rude, astfel încât „prisosinta voastra sa împlineasca lipsa acelora” (II Corinteni 8, 14). Ne rugam lui Dumnezeu pentru toți cei care iubesc și ajuta Biserica în lucrarea ei sfințitoare și mântuitoare, îi prețuim și îi povațuim parintește ca, dupa modelul Sfinților Împarați Constantin și Elena, care au ajutat mult la construirea si dotarea bisericilor cu cele trebuincioase, sa-și exprime cu putere, iubire și credincioșie dragostea catre Dumnezeu si sa continue sa ajute Sfânta Sa Biserica în ducerea la îndeplinire a atâtor lucrari de care au trebuința comunitațile creștine ortodoxe românești”.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 691
Id: 35620
Data: Nov 17, 2013
Imagine:
Aflat la granita dintre doua lumi, Occidentul si Orientul, orasul Istanbul este el însusi o lume, o lume a contrastelor, care amageste si dezamageste deopotriva, care te cheama cu .....
Data: Nov 17, 2013
† DANIELPatriarhul RomânieiPostul Nasterii Domnului sau Postul Craciunului a fost instituit în sec. IV-V, deci mai târziu decât Postul Sfintelor Pasti. Este .....
Data: Nov 17, 2013
Biserica “Buna Vestire” din localitatea brașoveana Ticușu Vechi a fost sfintita duminica, 17 noiembrie 2013. Slujba de târnosire și Sfânta Liturghie au fost .....
Data: Nov 17, 2013
Preasfințitul Episcop Macarie al Europei de Nord s-a aflat astazi, 17 noiembrie 2013, în mijlocul românilor din orașul danez Aarhus. Cu acest prilej, în aceasta prima .....
Data: Nov 17, 2013
Cu binecuvântarea Preasfințitului Parinte Mihail, Episcopul Australiei și Noii Zeelande, Preasfințitul Parinte Petroniu, Episcopul Salajului, a savârșit duminica, 17 noiembrie .....
Data: Nov 17, 2013
Parintele Dumitru Staniloae este considerat unul dintre cei mai mari dogmatisti ortodocsi ai secolului XX, dar si un reprezentant remarcabil al miscarii neopatristice. Se împlinesc .....
Data: Nov 17, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Cuvantul care zideste - 2015-02-09 - Judecarea aproapelui
Cuvantul care zideste - 2014-10-20 - Pierderea timpului
Cuvantul care zideste - 2016-04-27 - Luati mancati acesta este Trupul meu
Cuvantul care zideste - 2016-04-19 - Nadejdea in Dumnezeu
Cuvantul care zideste - 2015-08-24 - Rabdarea aduce bucurie
Cuvantul care zideste - 2016-03-28 - Munca si rugaciunea
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).