Părintele protosinghel Joachim Bejenariu, consilier eparhial la Serviciul Colportaj București, invită la o reflecție privind cele două nume purtate de Sfântul Apostol Pavel: „Saul”, nume evreiesc, care înseamnă „cel dorit” și „Pavel”, nume roman, însemnând „cel mic”.
Protos. Joachim Bejenariu prezintă premisele formulate de diferiți exegeți și învățați sau istorici.
Redăm articolul integral publicat în Ziarul Lumina.
Cele două nume ale Sfântului Apostol Pavel
Sfântul Apostol Pavel are două nume: Saul şi Pavel. Saul, nume evreiesc, care înseamnă „cel dorit”, Pavel, nume roman, însemnând „cel mic”.
În Faptele Apostolilor, unde ni se vorbeşte despre convertirea lui Pavel la creştinism şi despre activitatea lui apostolică, până la cap. 13, 9, este numit numai Saul, iar de aici până la sfârşit, numai Pavel. Schimbarea pare a fi adusă în legătură cu convertirea la creştinism prin Pavel a proconsulului roman Sergius Paulus din Pafos.
Se pune întrebarea dacă Pavel încă de copil a purtat două nume, sau numai după ce s-a încreştinat şi-a schimbat numele iudeu de Saul în numele roman asemănător, Paul, o practică pe care o întâlnim de multe ori în Biserica veche.
Părerile învăţaţilor în această privinţă sunt împărţite. Cei mai mulţi, pe bună dreptate, cred că Pavel, încă de când a fost tăiat împrejur, a primit, după obiceiul iudeu, numele de Saul, dar, fiindcă tatăl său era şi cetăţean roman şi se bucura de mare vază între păgânii din Tars, i-a dat şi un nume roman, asemănător celui iudeu, numele de Pavel. Desigur, acesta din urmă la început era numai de ochii lumii.
În familie şi între iudei se numea numai Saul. Când, însă, primind creştinismul, este obligat să lupte împotriva iudeilor rătăciţi şi să activeze în mijlocul lumii păgâne greco-romane, îşi lasă numele iudeu, folosindu-l pe cel roman (The Interpreter’s Bible – Holy Scriptures, Abingdon Press, Nashville, vol IX, p. 119).
Alţi învăţaţi, sprijinindu-se pe părerea fericiţilor Rufin şi Ieronim, cred că Apostolul n-a avut de la început două nume, ci numai cu prilejul convertirii proconsulului păgân Sergius Paulus, Apostolul şi-a schimbat numele. Explicarea pe care o aduc este următoarea: regii în vechime obişnuiau ca după învingerea duşmanilor să-şi adauge numelui lor şi numele popoarelor învinse. La fel Saul, după câştigarea pentru creştinism a unui proconsul păgân, a luat numele acestuia.
În fine, o a treia grupă de învăţaţi susţin că Saul, îndată ce s-a botezat creştin, voind să se rupă de trecutul său de iudeu şi prigonitor al creştinilor, şi-a lăsat numele cel vechi, luând unul nou, asemănător. Voia oarecum să se considere un om cu totul nou, precum de altfel a şi fost.
Deşi nici ultimele două păreri nu sunt fără temei, cea mai apropiată de adevăr rămâne totuşi prima, că Apostolul de la început a avut două nume, l-a folosit pe cel iudeu între iudei şi pe cel roman după ce s-a încreştinat şi a predicat între păgâni.
Înaintea istoriei, Saul este iudeul care-i prigoneşte pe creştini, ducându-i în temniţe, iar Pavel este Apostolul care-L propovăduieşte pe Hristos în toate părţile împărăţiei romane.
Vezi și: Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel | Resurse
Foto credit: Basilica.ro
Vă mulțumim că citiți Baislica.ro.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 206
Id: 70518
Data: Jun 23, 2020
Imagine:
„Sunt trei cerințe pe care Hristos ni le pune înainte ca exigențe ale intrării noastre în împărăția cerurilor”, a subliniat Episcopul Canadei într-un cuvânt transmis în contextul Duminicii Sfinților Români: „mărturisirea, dragostea, purtarea crucii”.
.....Data: Jun 23, 2020
Agenţia de pelerinaje Basilica Travel a Patriarhiei Române organizează în perioada următoare pelerinaje interne către diferite destinaţii din România.
„Pelerinajele sunt călătoriile spirituale în care ne regăsim şi care ne aduc linişte. Ne dorim ca alături .....
Data: Jun 23, 2020
La Parohia „Sfinţii Împărați Constantin și Elena” din orașul Hârșova a avut loc luni o lansare de carte, în prezenţa Arhiepiscopului Teodosie.
Este vorba despre volumul „Antifoanele celor opt glasuri” apărut la Editura Omega şi transliterat din limba chirilică de .....
Data: Jun 23, 2020
Clădirea-monument istoric a celui mai vechi cazinou din România, Cazinoul Băilor din Vatra Dornei, este în curs de renovare în cadrul unui proiect cu fonduri europene. Aici va funcționa un centru dedicat conservării și valorificării patrimoniului bizantin și .....
Data: Jun 23, 2020
„Ofensiva obscenității publice cocoțată sfidător pe panouri stradale îi dezvăluie pe ideologii pansexualismului galopant în toată nuditatea lor ideatică”, remarcă Vasile Bănescu într-o reacție la apariția în Capitală a cinci panouri cu vârstnici care își prezintă orientarea .....
Data: Jun 23, 2020
Episcopul Iustin al Maramureşului şi Sătmarului a sfinţit duminică noua biserică a Parohiei Breb, situată la baza Munţilor Gutâi.
În omilia .....
Data: Jun 23, 2020
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).