Sarbatoarea Craciunului este inceputul perioadei cu cele mai frumoase obiceiuri populare din tot ciclul anului calendaristic. In general, repertoriul folcloric al Craciunului este asemanator pe tot cuprinsul tarii. Ar fi de semnalat, totusi, unele obiceiuri specifice anumitor zone si regiuni, cu elemente particulare interesante, care dau un colorit variat datinii.In principal, obiceiurile graviteaza in jurul colindatului, obicei stravechi, care la noi coboara pana in vremea daco-romana, de unde, trecand prin veacuri, s-a imbogatit tematic si artistic si a ajuns ca astazi sa fie un fenomen de suflet romanesc, de maiestrie artistica si de credinta.Cu 'Steaua', cu 'Vicleimul' sau 'Irozii', cu 'Mos Craciun' sau numai constituiti in cete, pe varste, colindatorii vestesc ca Magii din Evanghelie ori ca pastorii Betleemului: 'Astazi s-a nascut Hristos'. Ca si in vechime, Craciunul este asteptat cu nerabdare si bucurie de toata lumea. Aproape ca nu exista sat la noi unde sa nu se colinde. In Moldova si Bucovina se canta numai textele de colinda, in timp ce in Transilvania se canta si alte poezii populare. Chiar si 'Miorita' se colinda. Nicolae Boboc, in cartea sa 'Motivul premioritic in lumea colindelor' (1985), demonstreaza faptul ca imaginile baladei sunt frecvent intalnite in colindele maramuresene.Obiceiul colindatuluiCreate ca expresie a credintei primite prin predica inca din epoca apostolica, cand in tinuturile dunarene s-a raspandit crestinismul propovaduit dupa traditie de Sfantul Apostol Andrei, si de la el prin misionarii greci si daco-romani, colindele sunt tocmai prelucrarea in spirit popular a invataturii crestine evanghelice, receptarea libera a ideilor si reproducerea lor intr-o imagistica noua, imbogatita de credintele poporului. Ele vorbesc despre Mantuitorul Iisus Hristos ca om, ca Dumnezeu, ca Fiu al Tatalui ceresc, Mantuitor, Rascumparator s.a., chipul sau fiind infatisat in imagini multiple si variate.Desi au un pronuntat caracter hristocentric, colindele au primit si teme noi, legate de aspecte ale vietii sociale si spirituale romanesti. In acest fel, unele colinde au un caracter liric, altele au, prin contaminare, un pronuntat accent de balada.O seama de colinde sunt inspirate din teme laice. Asa se face ca avem colinda 'de cerb', 'de fecior', 'de fata', 'Ziurel de ziua' sau 'colindul curtilor', cum este 'La poarta la Ştefan Voda'. De asemenea, in unele zone, colindatorii poarta masti sau recuzita asemanatoare cu obiceiurile de Anul Nou, ceea ce ne duce cu gandul la Calendele romane, care au supravietuit la noi, nu in colinda, ci in obiceiurile si alaiurile uratorilor.Obiceiul colindatului este mai puternic in Transilvania si Moldova. Aici, se reunesc cete de diferite varste, care umbla, dupa datina, in seara Ajunului, chiar toata noaptea, si canta pe la casele satenilor, vestindu-L pe Hristos, asemenea primilor crestini.'Umblatul cu 'Steaua''Dorinta crestinilor de a reproduce scene de la Nasterea Mantuitorului, ca venirea Magilor dupa steaua calauzitoare, a dat nastere la 'Umblatul cu 'Steaua''. Textele de stea relateaza despre drumul Magilor pana la Betleem si inchinarea lor cu daruri: aur, smirna si tamaie (aurul simbolizeaza demnitatea imparateasca, smirna - suferinta, tamaia - jertfa). Steaua, confectionata asemenea astrului divin (uneori este foarte mare, ca in zona Neamtului), cu icoana pusa in mijloc, este purtata in fata de cetasi. Toti colinda intr-un glas in fata gazdelor, iar in final le ureaza sanatate si prosperitate. In general, 'Steaua' se detaseaza, in traditie, de colinda propriu-zisa. Textele specifice sunt cunoscute cu numele de 'cantece de stea' si sunt tipic religioase.In Bucovina, de Craciun, colinda mai mult fetele mici, flacaii si femeile maritate, iar fetele mari asteapta acasa colinda flacailor. Dupa ce canta la fereastra, acestia intra in casa, unde sunt cinstiti de gazda. Mircea Eliade considera ca ospatul colindei este partea cea mai veche a datinii, parere care trebuie primita cu oarecare rezerva, pentru ca, daca ea exprima un adevar in ce priveste vechimea colindei, e mai putin probabil ca ospatul sa fi precedat alte parti ale datinii, precum cantarea in comun si ritualul.'Irozii', 'Mos Craciun', 'Neata'Pe langa colindatul propriu-zis, se joaca si piese inspirate de evenimentul Nasterii Domnului. De un pitoresc aparte este piesa 'Irozii' sau 'Vicleimul' - reproduce intalnirea Magilor cu regele Irod si conflictul pe tema aflarii Noului Imparat, vestit de steaua care li s-a aratat la rasarit. Transpusa din misterele medievale in mediul popular, piesa a circulat pana in vremea noastra si pastreaza, frecvent, caracterul de drama liturgica.La fel de intalnita este piesa 'Mos Craciun', care insoteste in multe parti colinda si reproduce legendara intalnire a Maicii Domnului cu batranul Craciun (personaj aparut in antichitatea crestina, dupa un motiv apocrif elen si transmis prin influenta traditiei slave la noi, unde a dobandit o mare popularitate).In Garbovi, Ilfov, cu o seara inainte de Ajun, se umbla cu 'Neata', iar in ziua de Ajun, cu colinda 'Buna dimineata'. Tot aici se intalnesc colinde speciale pentru baieti si colinde pentru fete.Cantece de cultura crestinaDe amintit ca exista si alte teme, straine obiceiului crestin, fapt care i-a determinat pe unii cercetatori sa considere obiceiul ca fiind la origine laic, chiar pagan, prilej cu care au facut o separatie neta intre colinda laica si cea religioasa. Tentatia unei asemenea aprecieri vine din faptul ca repertoriul colindelor cuprinde, pe langa elementele crestine, legate de Nasterea Domnului mai ales, si o multime de motive laice, chiar mitologice.Indiferent de tipologia intalnita, colindele raman cantece de cultura crestina. Chiar numele colindei vine din latinescul 'acolo,-ere' si inseamna 'a cinsti', in sens religios. Raspandite pe un spatiu mare la noi, dar si in alte parti ale lumii, ele sunt cantate cu acel melos liturgic specific si dau expresia unui sentiment de traire a misterului Nasterii in cadrul spiritual al traditiei populare.In ceea ce priveste datinile teatrale intalnite, acestea cultiva aspecte ale aceluiasi mister, dar in forme proprii, cu elemente dramatice, menite sa reproduca secvente din atmosfera nativitatii, intr-o viziune care - fie ca vine din surse canonice, fie apropiate de acestea, dar consacrate de multa vreme in repertoriul popular - este ilustrativa pentru sarbatoarea pe care o celebram. (Articol publicat in 'Ziarul Lumina' din data de 24 decembrie 2010)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 617
Id: 10962
Data: Dec 24, 2010
Imagine:
Iconografia praznicului Nasterii Domnului isi are izvorul in Evanghelia dupa Luca pentru nastere si in cea dupa Matei pentru inchinarea magilor. In schimb, scenele imbaierii Pruncului si cea cu Iosif de-o parte isi au sursa in relatarile apocrife ale caror scopuri didactice nu pot sa fie .....
Data: Dec 24, 2010
Ajunul marii Sarbatori a Nasterii Domnului este o zi deosebita pentru credinciosii crestini ortodocsi. Ultima zi a Postului Craciunului este zi de post mai aspru decat celelalte zile, deoarece se ajuneaza pana la ceasul IX, cand se obisnuieste sa se manance, in unele parti, grau fiert .....
Data: Dec 24, 2010
In perioada 18-22 decembrie, Grupul coral Credo al Episcopiei Europei de Nord a sustinut in mai multe orase din Suedia o serie concerte de colinde romanesti. Turneul s-a incheiat cu un spectacol sustinut in biserica Parohiei ortodoxe romane din orasul Uppsala. Grupul a fost insotit de .....
Data: Dec 24, 2010
La Buzau, in vechea Catedrala arhiepiscopala Adormirea Maicii Domnului , numerosi credinciosi au participat, in prima zi de Craciun la Sfanta Liturghie. Slujba a fost oficiata de Inaltpreasfintitul Parinte Epifanie, Arhiepiscopul Buzaului si Vrancei, impreuna cu un sobor de preoti si diaconi, .....
Data: Dec 25, 2010
Nasterea Mantuitorului a fost cinstita astazi, 25 decembrie, si de credinciosii Arhiepiscopiei Argesului si Muscelului. Inaltpreasfintitul Parinte Arhiepiscop Calinic, impreuna cu un important sobor de preoti si diaconi, a oficiat Sfanta Liturghie in Catedrala arhiepiscopala din municipiul .....
Data: Dec 25, 2010
In ziua Praznicului Nasterii Domnului nostru Iisus Hristos, Sfanta Liturghie de la Catedrala Arhiepiscopala din Alba Iulia a fost oficiata de Inaltpreasfintitul Parinte Andrei, Arhiepiscopul Alba Iuliei. La final a binecuvantat masa festiva oferita celor 100 de persoane nevoiase de la .....
Data: Dec 25, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).