In legatura cu opiniile exprimate de Doamna Ioana Lupea in editorialul cu titlul Boc pupa poala Patriarhului , aparut in Evenimentul Zilei din 4 ianuarie 2010, facem urmatoarele precizari: Patriarhia Romana coopereaza cu Guvernele care se succed la conducerea executiva a Romaniei intrucat respecta principiile democratiei constitutionale si institutiile Statului Roman, care are potrivit Legii cultelor, nr. 489/2006 (art.9 alin. 3), relatii de cooperare cu acestea, iar nu de subordonare, cum incorect si tendentios afirma autoarea articolului, Doamna Ioana Lupea, probabil de confesiune greco–catolica. In acest sens, Cultele respecta autoritatea Statului laic, asa cum Statul respecta autonomia Cultelor si le sprijina conform prevederilor Constitutiei Romaniei (art. 29 alin. 5). Astfel, consultarile Patriarhiei Romane cu autoritatile Statului sunt legale si necesare si au ca scop buna desfasurare a activitatii si misiunii Bisericii in societate, iar nu sporirea averii Bisericii, asa cum fabuleaza Doamna Ioana Lupea. In baza Articolului 9 aliniatul 5 din Legea Cultelor, Biserica Ortodoxa Romana si alte Culte recunoscute au semnat Protocoale de colaborare / parteneriat cu Statul Roman pentru a manifesta coresponsabilitate in rezolvarea problemelor spirituale, sociale si educationale ale populatiei. Ca atare, Biserica propune autoritatilor de Stat solutii juridice pe care le considera necesare societatii romanesti, fara a urmari interese personale sau de grup. De pilda, cand Biserica Ortodoxa Romana solicita sprijin salarial de la Stat, de acest sprijin beneficiaza toate cultele recunoscute din Romania. Modalitatea de reglementare a relatiilor dintre Stat si Culte in Romania tine cont de specificul national - istoric si cultural – religios al poporului roman, asa cum se intampla in toate tarile Uniunii Europene, (cf. Partii I, Titlului II, art. 17, 1 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene: Uniunea respecta si nu aduce atingere statutului de care beneficiaza, in temeiul dreptului national, Bisericile si asociatiile sau comunitatile religioase din Statele Membre). In acest sens, o informam pe Doamna Ioana Lupea ca in state din Uniunea Europeana precum Italia, Spania, Portugalia, Germania sau Luxemburg, Bisericile majoritare, in general catolice si protestante, se bucura de o recunoastere speciala fata de celelalte culte, cuprinsa in tratate de concordat sau acorduri incheiate de Biserica Romano-Catolica sau Bisericile Protestante cu statele respective. Referitor la separarea Secretariatului de Stat pentru Culte de Ministerul Culturii si trecerea lui in subordinea directa a Premierului (care o ingrijoreaza pe Dna. Ioana Lupea), mentionam faptul ca aceasta formula organizatorica guvernamentala nu reprezinta o noutate, ci revenirea la practica mult mai eficienta de pana in anul 2000, cand au fost comasate Cultele si Cultura, pentru a fi reduse drastic bugetele lor proprii, fapt care a nemultumit ambele parti.Considerand artificiala si exagerata ingrijorarea unora in legatura cu situatia patrimoniala a comunitatilor greco–catolice, Patriarhia Romana a reinnoit recent dorinta de dialog cu Biserica Greco-Catolica si reafirma speranta ca Biserica Ortodoxa Romana, Biserica Greco–Catolica si autoritatile de Stat vor propune masuri legislative si solutii practice de rezolvare a neintelegerilor patrimoniale dintre cele doua Biserici romanesti. In final, ne intrebam cui foloseste faptul ca de fiecare data la investirea unui nou Guvern (ultima oara la inceputul anului 2009) apare cate un articol de presa alarmist prin care sunt exprimate ingrijorari privind o presupusa incalcare a principiilor democratiei printr-o imaginata favorizare a Bisericii Ortodoxe Romane de catre Stat in raport cu celelalte Culte. Se afla, oare, in aceasta atitudine o strategie de intimidare a noului Guvern sau se exprima doar complexe psihologice ? In niciun caz, o astfel de atitudine nu serveste bunelor relatii dintre Cultele din Romania si nici cooperarii acestora cu Statul Roman pentru promovarea binelui comun in societatea romaneasca.Biroul de Presa al Patriarhiei Romane
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 668
Id: 3974
Data: Jan 4, 2010
Imagine:
Marti, 5 ianuarie 2010, incepand cu ora 7.00, la Catedrala Sfintii Apostoli Petru si Pavel din Constanta, impreuna cu un sobor de preoti si diaconi Inaltpreasfintitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va savarsi Sfanta Liturghie. La ora 9.00, Ierarhul Tomisului va oficia Slujba de Sfintire .....
Data: Jan 4, 2010
In frumoasa traditie a anilor anteriori, Episcopia Tulcii serbeaza la data de 6 ianuarie 2010, praznicul Botezul Domnului sau Boboteaza, informeaza Episcopia Tulcii.Toate parohiile din cuprinsul Episcopiei Tulcii oficiaza la data de 6 ianuarie slujba Sfintei Liturghii, urmata imediat de .....
Data: Jan 4, 2010
Corul 'SYMBOL' de copii si tineri al Patriarhiei Romane, intors recent din turneul efectuat in Belgia, organizeaza concurs de admitere sambata, 16 ianuarie 2010, intre orele 12:30 - 14:00 in Amfiteatrul 'I. G. Coman' al Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti. Se primesc fete intre 11 - .....
Data: Jan 5, 2010
Peste 10.000 de sibieni sunt asteptați maine, de mare praznic al Botezului Domnului, la ora 12 in Piața Mare din centrul municipiului pentru a participa la sfintirea apei. Slujba va fi oficiata de Inaltpresfințitul Laurențiu, mitropolitul Ardealului. Parintele Catalin Dumitrean, purtator de .....
Data: Jan 5, 2010
La Catedrala Patriarhala din Capitala vor fi oficiate, in aceaste zile, slujbe speciale prilejuite de Sarbatoarea Botezului Domnului si de pomenirea Soborului Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul. Astazi, in Ajunul Bobotezei, s-a savarsit Liturghia Sfantului Vasile cel Mare pentru a doua oara de .....
Data: Jan 5, 2010
Duminica, 3 ianuarie 2010, preotii din Craiova au fost intampinati de Inalt Preasfintitul Irineu, Arhiepiscopul Craiovei si Mitropolitul Olteniei, in sala de festivitati a Mitropoliei, pentru traditionala receptie de inceput de an. In deschiderea evenimentului, grupul coral barbatesc Sfantul .....
Data: Jan 5, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Lumina celui nevazut - Solomon Marcus - Matematica si rationalitatea creatiei
Lumina celui nevazut - Acad Gh Vladutescu - Religia, filozofia, stiinta - un dialog necesar - p1
Lumina celui nevazut - Lumina si descoperirile fizicii (05 01 2017)
Lumina celui nevazut - Particula lui Dumnezeu - part 1
Lumina celui nevazut - Medicina comportamentala, o radiografie a riscurilor vietii cotidiene
Lumina celui nevazut - Frontierele cunoasterii - Fizica gaurilor negre (19 01 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).