Categorii
Pagina Facebook
Cauta
Comuniunea de iubire - temelia vietii adevarate
CUVÂNT TEOLOGIC al parintelui Dumitru Staniloae:Duminica a 15-a dupa Rusalii „Porunca cea mai mare din Lege“ (Matei 22, 35-46)
Cuvântul lui Dumnezeu Cel întrupat, lumina si viata, opuse întunericului si mortii
[…] Cuvântul si lumina au între ele si comunica viata, întrucât Cuvântul si Lumina au între ele iubirea si bunatatea. Cuvântul, ca Fiul lui Dumnezeu, iubeste pe Tatal si pe Duhul Sfânt, iar ca atare, poate arata iubirea si bunatatea catre oameni. Iubirea si bunatatea unui om se reflecta pe fata lui ca lumina, pentru ca e deschis celorlalti, pentru ca se daruieste lor. Bunatatea e (prezenta) si la vointa persoanei de a se darui, ca si lumina. De aceea, cel ce-si traieste firea adevarata e fericit el însusi, dându-se (devenind) si ca lumina, ca sens altora. Daca iubirea si bunatatea iradiaza din om ca lumina, cu atât mai mult iradiaza din Fiul si Cuvântul lui Dumnezeu cel întrupat, devenit Cuvântul comunicat, revelator, luminator si iubitor, în mod accesibil, oamenilor. Iubirea Lui, vazuta ca Lumina si pe fata trupeasca a Lui, arata ca materia poate deveni mediu comunicabil al starii spirituale, poate fi transfigurata de spirit. Între materie si spirit nu se mentine o opozitie sau o despartire de nedepasit. Daca lumina (spirituala) este existenta comunicativa prin sine, iar aceasta comunicare o face din iubire si bunatate, însasi existenta constienta are în ea bunatatea comunicativa ca lumina, sau ca o pornire luminoasa produsa si sustinuta de iubire. Iar Dionisie Areopagitul spune despre Dumnezeu ca, prin infinitate, e într-o posibilitate continua a revarsarii vietii Sale, desi aceasta o poate activa în afara numai prin vointa. Cel unit cu Dumnezeu se comunica si el si, deci, lumineaza din iubire, daruieste celui caruia se comunica, viata din viata sa. Egoistul însa nu comunica nimic din sine altuia, de aceea nu e nici lumina, nici viata pentru altul. El este o existenta încremenita în sine, lipsita de miscare, o existenta „moarta“. Ca atare, nu comunica viata altora, si-i lasa, de aceea, în ceea ce au ei însisi, ceea ce se întâmpla si lor, daca se închid în ei însisi, neprimind nici de la altii nimic. Iar aceasta închidere, nemiscata în sine însasi, este contrara firii omului si chiar îngerului creat. Ei se pot opri din comunicarea vietii, normala firii lor, si se pot închide în ei prin dorinta amagitoare de a se afirma numai pe ei, spre a depasi marginirea lor, în ceea ce nu poate face Dumnezeu, care nu e marginit, ci nemarginitul prin fire, si nu are trebuinta de a spori în Sine, pe care socoteste ca o poate satisface prin afirmarea ei de sine, în exclusivitate.De aceea, viata în deplinatate si fara sfârsit nu poate veni celor create decât de la Dumnezeu cel infinit în viata. Deci, dupa întruparea Fiului Lui, vine de la Iisus Hristos, prin cuvântul, faptele si orice daruire si comunicare a Lui. Şi tocmai prin faptul ca da viata deplina lumii, îi da ei si lumina sau viceversa. Lumina adevarata e viata, viata adevarata e lumina. De unde nu e viata, nu vine nici lumina, sau de unde nu vine lumina, se arata ca fiind întuneric si moarte. Aceasta o spune Iisus când declara ca cel ce urmeaza Lui va vedea lumina vietii, precum cel ce nu urmeaza Lui ramâne în întunericul lipsei de viata.Întunericul nu e numai lipsa de lumina, deci si ca sens, ci si lipsa de viata în fericire sau în plinatate. Caci existenta fapturilor în „moarte“, aflate în izolarea chinuitoare extrema, e cea mai mare lipsa de sens. Pentru ce traiesc, daca nu am bucuria vietii în comuniune cu altii? Pentru ce traiesc, daca traiesc numai pentru mine, fara sa pot spori în viata, fara sa ma misc spre cineva si fara ca altul sa se miste spre mine? Putinta de a dori sa traiasca cineva, chiar si în extremul chin al izolarii si monotoniei totale, proprie diavolului, dorinta pe care Sfântul Ioan Damaschin o numeste, totusi, un rest de bine, vine din faptul ca Dumnezeu, care a dat existenta, o mentine chiar în aceasta saracie extrema, într-o moarte constienta; si ea are legata de ea, în fapturile constiente, vointa de a ramâne în ea sau voirea ei.Am spus ca lumina vietii e una cu bunatatea, deci cu comunicarea. Aceasta înseamna ca sporirea în viata nu o are numai cel ce o primeste de la altul, ci si cel ce o da. Aceasta se explica din faptul ca el primeste bunatatea, cea una cu viata, de la Dumnezeu, primind lumina Lui. Chiar pornirea de a da din bunatate e o pornire de la Dumnezeu cel bun si infinit în viata.[…] Hristos afirma legatura între lumina si viata, dar si cea opusa, între întuneric si lipsa vietii, deci moartea. Iar în ultima ramâne omul, când nu urmeaza lui Hristos, sau nu are în sine ca lumina pe Hristos. Spunând deci, indirect, ca acel om nu are lumina vietii, Hristos arata ca viata este lumina, iar aceasta lumina este El. De aceea, cel ce nu urmeaza lui Hristos, nu are lumina, deci viata, ci ramâne în întuneric sau în moarte. Nu e vorba de un întuneric care acopera viata, cum acopera noaptea, în mod temporal, lumina zilei, ci de un întuneric care lipseste viata de un sens, si, prin aceasta, de continutul ei esential. Daca nu mai e trait în ea Hristos, sau daca nu Se mai face straveziu în ea Hristos, daca nu mai vedem ca tinta a ei, sau a vietii noastre în lume, pe Hristos, nu mai stim pentru ce traim. Caci, fara Hristos, ca Cel ce ne asigura viata vesnica, daca nu mai vedem viata din lume ca o cale ce ne duce spre vesnicia în Hristos si nici ca un mediu prin care traim o legatura actuala cu Hristos, în care viata noastra se adânceste si din care se hraneste cu un continut mai presus de cel trecator, totul devine monoton si trecator si, deci, trait ca o moarte.Lumea nu e anulata prin lipsa lui Hristos din ea, nici viata din ea, dar devine „moarta“. Lumea si viata din ea ramân ca un mediu posibil pentru a face pe Hristos straveziu; si prin ele se poate comunica omului, care crede în El, „Lumina lumii“, sens al lumii; ele ramân cale posibila spre unirea deplina cu El. Pentru acel om, Hristos devine lumina a lumii si a vietii, descoperind valoarea reala a lumii si a vietii în ea, dar numai pentru ca Hristos aduce lumii si vietii omului în ea o valoare pe care nici lumea, nici omul nu o au în ele însesi, ci sunt doar capabile sa o primeasca. Pentru omul care crede în Hristos, lumea si viata omului nu mai ramân în întuneric. Pentru acel om, Hristos alunga întunericul din ea, adica din viata omului în ea, sau face ca viata omului în lume sa fie o pregatire pentru viata vesnica în El, pregatire ajutata de Hristos însusi. Pentru ca, în afara de lume, nu mai exista nimic, fara Hristos e o lume a întunericului si a mortii. Deci daca lumea, în care nu e vazut Hristos, apare întunecata, fara sens, când Hristos e vazut în ea, asa cum e normal, arata ca e capabila sa fie cunoscut Hristos prin ea, ca Hristos sa devina lumina ei. Ea a fost facuta capabila de a se face Hristos cunoscut prin ea de Cuvântul lui Dumnezeu prin creatie. Cuvântul lui Dumnezeu care a creat-o o tine mai departe cu puterea Lui în existenta, dar fara o comunicare vie cu El, ea e, în cazul acesta, si „moarte“.Şi daca într-o lume în care nu as avea împreuna cu mine si alti oameni constienti, nu as putea trai pentru a-i ajuta pe altii, ca sa ma bucur de altii si altii de mine sau ca, ajutat de altii, sa înteleg ceva din ea, sau sa fiu iubit în mod constient de ei, cu atât mai mult daca n-as cunoaste pe Hristos, n-as putea avea o viata deplina, sau o lumina care sa ma faca sa înteleg rostul ei, nearatându-mi cineva ca prin ea ma pot pregati pentru o viata vesnica în El.Dumnezeu a creat lumea prin Fiul Sau din nimic, ca sa o umple prin om de fericirea relatiei cu El, sa o învesniceasca, îndumnezeind-o. Daca un om refuza acest rost ce i l-a dat Fiul lui Dumnezeu si i-l usureaza, facându-Se si El om, pentru el lumea ramâne fara sens. Daca lumea ar fi din esenta divina, sau ultima realitate, cu mizeriile si cu moartea ei, în baza unei legi intrinsece care-l stapâneste, el nu s-ar putea ridica din aceasta existenta fara sens (îndreptata) spre moarte. Numai daca Dumnezeu este un Dumnezeu personal al iubirii, de o fiinta deosebita de a lumii - deci nemarginita - si l-a facut pe om ca pe cel care, prin iubirea lui, de asemenea voita, deci libera, sa se uneasca cu El si sa se foloseasca si de lumea facuta la nivelul lui, spre aceasta, poate fi si omul si lumea scapata de mizeriile care îi vin si ei si lui, prin refuzul unirii cu Dumnezeu. Putinta ce a dat-o Dumnezeu lumii de a vedea omul, prin ea, pe Dumnezeu întrupat în viata vesnica, nu se realizeaza când omul nu vede pe Dumnezeu si aici prin ea. El ramâne atunci în moarte, dar totusi dezvolta o gândire „stiintifica“ ce îl poate amagi ca (fiind) o falsa lumina.Şi pe Dumnezeu, Care da omului asigurarea vietii vesnice, îl vede cel mai usor prin Hristos. Caci Hristos este nu o lumina marginita, ci lumina prin excelenta, dar venita ca binele vietii vesnice în lume, prin faptul ca e atât Dumnezeu, care ne asigura viata vesnica, cât si om, care a biruit moartea umanitatii Sale si biruieste prin aceasta si moartea noastra, a tuturor oamenilor. El este lumina lumii, pentru ca a venit în lume ca Unul ce nu face parte exclusiv din ea, ci a venit de deasupra ei, aducând în ea puterea care ne ajuta sa scapam de moartea spre care lumea ne duce. El nu face parte numai din lume, ca ceilalti oameni, caci în acest caz ar umbla si El în întunericul ei. El este Dumnezeu care vine în lume, dar vine în ea ca om si, chiar ca atare, El nu e rapus de mizeriile si de moartea ei, ci le suporta cu voia, biruindu-le.Fara Hristos, lumea n-ar fi pentru om decât cea care-i aduce putine placeri trecatoare, urmate de greutati, de boli greu de suportat si, la urma, moartea totala. Hristos e Dumnezeu, care vine în lume ca om, ramânând si Dumnezeu si, ca atare, nu pofteste placerile trecatoare, dar suporta greutatile ei (foamea, oboseala etc.) si moartea, ca sa treaca prin ele El însusi ca om si sa ne treaca si pe noi la viata vesnica.Fara Hristos, ca Dumnezeu venit ca om în lume, dar ramânând si Dumnezeu, lumea este întuneric, pentru ca nu ne-ar pregati pentru viata vesnica, plina de bucuria vesniciei comuniunii cu El, ci moartea, sau totala îngustime, în vesnica monotonie si în nesfârsitul chin. Caci (lumea) e facuta din nimic, nu din fiinta lui Dumnezeu. De aceea, numai în legatura cu El se umple de lumina, se face stravezie pentru adâncirea noastra nesfârsita în cunoasterea Lui si pentru comuniunea cu El si, de aceea, si pentru comuniunea între noi. Numai de (daca) ni se face transparent Dumnezeu cel întrupat, prin lucruri si prin semeni, descoperindu-ni-se prin aceasta lucrurile ca stapânite de El, iar oamenii putându-se scufunda în întelegerea si în simtirea lui Dumnezeu, lucrurile ne ajuta sa înaintam tot mai mult în infinitatea lui Dumnezeu, iar oamenii (sa înaintam) în iubirea Lui; numai asa toate se umplu de lumina Lui. Prin iubire si comunicare cu El, Hristos ni S-a facut atât cale spre El, cât si tinta. Ni S-a facut cale si tinta ca om apropiat si adevarat, dar si ca Dumnezeu care ne da puterea sa înaintam spre El, desi suntem numai oameni. Caci ni Se da, nu numai ca model de om, ci ne si atrage spre unirea cu Sine ca Dumnezeu si ne îndumnezeieste, sau ne umple de puterile dumnezeiesti în acest scop.Ni S-a facut ca om, ramas ca Dumnezeu, cale si tinta, nu numai prin cuvintele omenesti, dar pline de învatatura dreapta si de îndemnuri dumnezeiesti, ci si prin modelul de om ce ni l-a dat si prin puterea de a-i urma ca model. Ni S-a facut astfel de model, iubind pe oameni. El ne-a descoperit, prin aceasta, valoarea oamenilor si ne-a dat puterea, noua si semenilor nostri, sa-i urmam pilda vietuirii în El ca Dumnezeu facut om. Prin toate acestea a luminat valoarea si ne-a întarit capacitatea pe care suntem chemati sa o actualizam în El.Propriu-zis, faptul de a nu crede cineva în Hristos ca Fiul lui Dumnezeu cel întrupat si venit în lume, nu înseamna ca lumea s-a golit obiectiv de Hristos, sau ca Hristos înceteaza de a fi prezent în ea, ci ca acela nu mai vede pe Hristos în ea, ca lumina, pentru ca ochii lui spirituali au orbit. Şi, de aceea, nu mai vede nici valoarea oamenilor ca fapturi vrednice de iubit si iubitoare, desi ei au acea valoare. Aceasta nu înseamna ca lumea nu mai e mediu prin care oamenii ar putea sa se ajute din iubire imitând pe Hristos ca model. Astfel, lipsa de credinta în Hristos si de cunoastere a Lui ca lumina se vede si în lipsa de iubire a omului fata de semenii sai, precum cunoasterea lui Hristos ca cel ce pune în lumina valoarea oamenilor si da putere spre iubirea lor, se vede si în iubirea unuia fata de altul. Daca însusi Fiul lui Dumnezeu S-a facut om, ca sa ne iubeasca, cum nu trebuie sa iubim si noi pe oameni si sa nu vedem, în iubirea lor lucratoare, iubirea lui Hristos? Aceasta o spune Apostolul Ioan într-una din Epistolele sale, explicând cuvintele lui Hristos din Evanghelia Sa: „Cine iubeste pe fratele sau, ramâne în lumina. Iar cel ce uraste pe fratele sau, umbla în întuneric si nu stie încotro se duce, pentru ca întunericul a orbit ochii lui“ (I In. 2, 10-11). Aceasta o spusese însusi Iisus: „Cel ce umbla în întuneric, nu stie unde merge“ (In. 12, 35).În aceste cuvinte se precizeaza întunericul necunoasterii de catre om a lui Hristos si ca o necunoastere de catre om a unei tinte a vietii lui. Hristos, ca Dumnezeu facut om, e model ca om, iar, înviat ca atare din morti la viata vesnica, ne-a aratat si ca avem în El o tinta a vietii pamântesti, când o traim dupa modelul Lui si când o daruim ca jertfa lui Dumnezeu pentru semeni. Atunci ajungem la înviere, la viata vesnica întru fericire.Întrucât din cele anterioare am vazut ca Hristos se afirma pe Sine, ca Cel ce e Calea si ca Adevarul, sa vedem ce înseamna si aceasta. Dar înainte de aceasta, sa vedem cum ni S-a facut Fiul lui Dumnezeu lumina, prin însasi întruparea Sa, aratându-ni-Se, pe de o parte, pilda de smerenie, iar, pe de alta, evidentiind valoarea data omului prin creatie si cum, prin nasterea din Fecioara, ni S-a facut iarasi lumina, aratându-ne, pe de o parte, ca e Dumnezeu facut om si, ca atare, nu suporta crucea pentru vina Sa, pe de alta ca umanitatea Sa nu e închisa fatal prin legea nasterii obisnuite în ordinea lumii acesteia.Fiul lui Dumnezeu S-a aratat în lume ca pilda de smerenie, din iubire si ca dovada a valorii acordata omului, desi acesta a fost creat din nimic
Fiul lui Dumnezeu, facându-Se om, a dat oamenilor cea mai mare pilda de smerenie din iubire, aratând ca iubirea e atentie (acordata altuia) la altul, pâna la uitarea deplina a importantei proprii. Dar caracterul paradoxal al iubirii l-a evidentiat în faptul ca tocmai în uitarea cuiva de sine, din pretuire a altuia, se arata marimea spirituala a lui. Fiul lui Dumnezeu, Care e viata si puterea nemarginita, arata celui creat prin El însusi din nimic atâta iubire, ca se coboara la nivelul lui, ba merge chiar pâna la moarte pentru el, iar, prin aceasta, da o valoare nemasurata celui creat prin El din nimic, aratând chiar prin aceasta ca El poate investi, din iubirea Lui, chiar pe cel ce n-are nimic de la sine, cu importanta, de a-l ridica la nivelul Sau. Da omului o importanta egala cu a Sa, fara ca aceasta sa-i fie impusa de fiinta omului, sau de vreo substanta din care ar fi trebuit sa-l produca. Aceasta e iubirea suprema: sa nu fie impusa cuiva de nimic. În aceasta se arata însa si valoarea data omului de Dumnezeu prin creatie; desi l-a facut din nimic, l-a facut în asa fel ca vede în el o faptura demna de a o trata ca pe un egal. Marimea atotputerniciei lui Dumnezeu se arata, în primul rând, în faptul ca poate crea existente din nimic. Daca n-ar putea crea existente din nimic, n-ar fi Dumnezeu, caci n-ar fi atotputernic. Dar Dumnezeu îsi arata atotputernicia sau însusirea atotputerniciei nu numai în faptul ca aduce la existenta ceva din nimic, ci si ca da unor fapturi create din nimic atâta valoare, încât sa le faca partenere în iubire cu El, dar nu din necesitate, ci din voia Lui. Nici o esenta panteista, supusa unor legi emanationiste, sau evolutiei, nu are asemenea putere. S-ar putea obiecta ca Dumnezeu iubeste în creatura Sa ceva ce a dat El, ceva ce vine de la El, deci ceva al Sau. Dar faptura constienta creata nu are existenta prin El, fara voia Lui, deci ca o necesitate, ci prin voia Lui, deci nu are în sine, ca necesitate virtuala, pe Cel ce-I place sa-l iubeasca. Fiului si Cuvântului lui Dumnezeu îi place sa iubeasca pe om pentru ca l-a facut exclusiv cu voia Lui (deci din nimic) vrednic de iubire. Deci lui Dumnezeu nu-I place sa iubeasca ceva ce-si primeste existenta exclusiv din voia Lui libera. Vrea sa le faca parte unor alte existente de iubirea Lui pentru ele, nu pentru El. Dar îsi face totusi, din vointa de a le face fericite prin iubirea Lui, si o placere a Lui, o bucurie a Lui. Îi place sa le iubeasca, pentru ca le-a facut ca sa se bucure de iubirea Lui. De aceea îi place sa simta si ele bucuria si, deci, trebuinta de a-L iubi pentru fericirea lor. Când S-a hotarât sa creeze existente constiente, deosebite de Sine, Dumnezeu S-a hotarât sa le creeze si dornice de a tinde spre nemarginire, pentru ca tot ce exista nemarginit si creat de El, Cel nemarginit, tinde numai sa creasca în existenta. Dar e mare taina ca existentele create de El pot, prin libertatea lor, si sa nu tinda spre El, ci sa-si închipuie ca pot spori într-o nemarginire a fiintei lor proprii. Iar Dumnezeu, voindu-le liber, dar si pe ele libere, a hotarât sa le creeze, contând si pe aceasta eventualitate.Mai concret vorbind, Fiul lui Dumnezeu l-a creat pe om în stare sa se poata bucura în mod constient de iubirea si viata Lui dumnezeiasca nemarginita si sa raspunda iubirii Lui cu iubirea sa libera; a facut firea omeneasca capabila ca Persoana Lui sa poata manifesta prin ea iubirea Lui fata de Tatal si fata de oameni. A facut-o cu vointa ce aspira sa exprime, prin limbajul ei constient, iubirea Lui fata de oameni si sa savârseasca prin firea omeneasca actele de iubire, pâna la jertfa fata de Dumnezeu si fata de oameni. A facut omenescul în stare sa simta iubirea Fiului lui Dumnezeu fata de Dumnezeu Tatal si fata de oameni în forma omeneasca. În toate acestea se arata ca a facut-o dupa chipul Lui. În toate se lumineaza ca omul este facut pentru legatura strânsa cu Dumnezeu, cu capacitatea Lui de a fi îndumnezeit dupa har, pentru orizontul supralumesc, desi este unit cu lumea.Prin întrupare, Fiul lui Dumnezeu S-a aratat ca lumina deplina omului, aratându-l capabil sa fie facut fiu al lui Dumnezeu si frate al sau, ca Fiul lui Dumnezeu, si în stare sa se înalte, prin Duhul Sfânt al Fiului, la viata neînchisa în lumea aceasta. L-a aratat facut pentru o vietuire de comuniune cu Sfânta Treime, pentru o vietuire de intimitate cu Sfânta Treime, pentru o fericire vesnica în aceasta comuniune. Creatia, în general, s-a aratat prin întruparea Fiului facuta pentru o unitate a ei în Dumnezeu, pentru o viata comuna cu viata nemarginita a lui Dumnezeu.Însasi partea materiala a creatiei este ridicata la umplerea ei de spiritualitatea divina prin omul care consta din suflet constient si trup. Daca sufletul preface materia în trup si face din trup un mediu al lucrarilor Sale, în mare parte constiente, si poate cuprinde, în vederea Sa constienta, o uriasa parte din lumea materiala, iar, prin sufletul constient, omul cheama puterile dumnezeiesti sa lucreze prin el asupra materiei, prin suflet poate lucra si Dumnezeu, ca Spirit suprem asupra trupului si asupra universului material, pe lânga faptul ca El a creat acest univers si-l sustine. Planul material al existentei nu e despartit de Dumnezeu si de lucrarea Lui.*Dumitru Staniloae, Iisus Hristos, lumina lumii si îndumnezeitorul omului, cap. 5 si 6, Editura Anastasia, 1993, pp. 45-58. (Titlul si sublinierile din text apartin redactiei “Ziarului Lumina”).(Cuvânt teologic preluat de pe www.ziarullumina.ro si publicat în cotidianul “Ziarul Lumina” din data de 28 noiembrie 2013)Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1622
Id: 35979
Data: Nov 28, 2013
Imagine:
Articolele urmatoare

Data: Nov 28, 2013

Data: Nov 28, 2013

Data: Nov 28, 2013

Data: Nov 28, 2013

Data: Nov 28, 2013

Data: Nov 28, 2013
Cele mai vizualizate articole din categorie
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Recomandari site-uri partenere:
Calendar
Recomandari
Contact
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).