Primirea sarbatorii Invierii, lucrata prin urcusul duhovnicesc al Paresimilor, trebuie continuata si dupa gustarea plina de har a praznicului. Cum insa Invierea nu poate fi inteleasa ca sarbatoare a izbavirii de moarte decat in contextul urcusului in lupta cu patimile, Sfantul Grigorie Palama insista in multe din Omiliile sale asupra acestui aspect. Indragirea vietii celei adevarate presupune indepartarea de la rau. Parafrazand intr-una din Omiliile sale cuvintele psalmistului care indeamna ca 'limba sa inceteze de la rau si buzele sa nu graiasca viclesug', Sfantul Grigorie indeamna la 'lepadarea lucrurilor intunericului si imbracarea cu armele luminii'. Faptele cele rele sunt 'lacomia pantecelui, betia si desfraul, iubirea de arginti, lacomia, pofta de avere si nedreptatea, slava desarta, cutezanta, semetia'. Toate acestea il rup pe om de izvorul vietii si al nemuririi, Mielul lui Dumnezeu jertfit pentru noi. Luarea 'zalogului nemuririi si a mostenirii celei fagaduite' implica asadar lucrarea virtutilor. Nu este insa un simplu exercitiu etic, ci angajarea in aceasta lupta se face la un nivel extrem de profund al existentei umane, acolo unde se da adevarata lupta intre viata si moarte, intre coruptibilitate si incoruptibilitate, intre inaltare si esec. Hristos este astfel nu un model moral demn de urmat, ci izbavitorul si vindecatorul omului in totalitatea sa. Infranarea, postul, intelepciunea, dreptatea, milostenia, indelunga rabdare, dragostea, smerenia sunt lucrari care la o prima vedere pot fi considerate sau anevoioase, sau vizand doar o implicare si un rezultat limitativ. Insa efortul depus in lucrarea acestor virtuti deschide perspective incomparabile cu ingustimea si lipsa de perspectiva reiesite din patimi: 'Dar este oare binele greu de indeplinit si virtutile sunt oare mai anevoioase decat rautatile? Eu nu vad ca lucrurile ar sta astfel. Caci cel betiv sufera mai multe necazuri din betie si cel neinfranat mai mult indura decat cel infranat, si cel lipsit de cumpatare decat cel intelept; cel care cauta cu ardoare sa se imbogateasca este nespus mai chinuit decat cel ce traieste cu cele ce ii sunt de-ajuns, si cel ce cauta sa se inconjoare pe sine de slava sufera mai multe decat cel ce isi duce viata in umbra. Insa, din pricina vietii noastre pline de desfatari, virtutile ne apar noua ca fiind anevoioase.'Virtuti pentru totiNecesitatea lucrarii virtutilor este valabila atat pentru cei saraci, cat si pentru cei bogati. Conducatori sau supusi, toti sunt chemati sa scoata patimile rele din suflet. Este insa mult mai usor pentru cei care nu sunt prinsi in mrejele dorintei de avutie sa se lepede de patimi. Dorinta si obisnuinta cu toate facilitatile vietii duse in bunastare sporesc nesatul si orientarea spre alte patimi. Mult mai usor se va lasa antrenat spre alte patimi un bogat sau un iubitor de putere. Insa 'plugarul sau tabacarul sau zidarul, croitorul, tesatorul, si indeobste omul care isi procura cele de trebuinta vietii prin ostenelile sale si prin lucrarea mainilor lui, daca inlatura si izgoneste din sufletul sau pofta si dorinta bogatiei, a slavei si a moliciunii, va fi cu adevarat fericit. Sunt saraci cu duhul aceia care, prin smerenia si neiubirea de slava si neplecarea spre placeri a duhului lor, au saracia din afara de bunavoie sau sufera cu barbatie saracia, chiar daca este fara voia lor'. Totusi nici cei bogati sau aflati in functii de conducere nu trebuie sa deznadajduiasca: 'dar sa nu se infricoseze cineva daca este avut, sau slavit, sau carmuitor. Pentru ca si acesta poate, daca vrea, sa caute slava cea de la Dumnezeu si sa se infraneze pe sine, astfel incat sa opreasca aplecarea sa spre rele si sa savarseasca fapte insemnate, lepadand relele cele mari'.Sprijinul unic - nadejdea in DumnezeuSfantul Grigorie Palama insista de multe ori in Omiliile sale asupra rolului persuasiv si demonstrativ pe care cei aflati in puncte-cheie din administratie sau din alte structuri statale sau comerciale il pot avea asupra subordonatilor sau colegilor lor. Putem doar adauga ca apelul este extrem de actual. In loc de dirijismul ierarhic, neargumentat, practicat in perioada comunista, si mostenit la anumite nivele in concurenta politica sau comerciala contemporana, putem propune exemplul modelului omului care, desi implicat in anumite structuri sociale (inerente de altfel unui mers normal al societatii actuale), se structureaza si resurseaza prin harul lui Dumnezeu, raspandind, nu in mod fundamentalist sau fanatic, mesajul restructurarii fundamentale prin harul lui Dumnezeu. Este bine stiut ca puterea ofera un statut politic, un statut social si oferte economice. De aici pana la infidelitatea fata de orice principiu concurential corect este un pas extrem de mic. Demersul facut de Sfantul Grigorie Palama aminteste de replica unui politolog contemporan: 'in perioada comunista se alegeau oameni pe spranceana, pe baza unor criterii ce tineau cont permanent de raporturile de forta si de luptele interne ce se purtau vesnic intre cadrele de nadejde. Incapacitatea de a rezolva problemele efectiv si dorinta de a pastra macar aparentele (economice, sociale, politice si chiar culturale) au dus la o lupta acerba, care dorea sa tina sub control acele aparente repetate demagogic la nesfarsit de catre propaganda de partid. Şi au reusit decenii de-a randul, perfectionand metodele de pastrare ale puterii si ale aparentelor. Caci puterea era totul' (Karoly Vekov).'Sa ne rabdam unii pe altii, caci suntem madulare unii altora'Curatenia inimii este asadar absolut necesara mai ales in orice fel de demers social. Redam un alt fragment dintr-o Omilie care ar putea servi drept punct de plecare pentru orice actiune care stabileste reguli si principii de relationare, fie in lumea politica, fie in cea economica si subinteles in cadrul larg social: 'Intru Hristos nu este carmuitor nici carmuit, ci toti intru harul Lui suntem una prin credinta intru El. Sa ne iubim, deci, unii pe altii, si sa ne rabdam unii pe altii, si sa ne ingrijim unii pe altii, intrucat suntem madulare unii altora'. Nu stiu daca putem incadra aceste indemnuri simplu in categoria unor eticisme sociale. Mesajul e mult mai profund, avand trimiteri ontologice. Cert este insa faptul ca nu le putem neglija in raspunsul pe care il cautam in mai mult sau mai putin realele crize economice, politice si sociale. Hristos vine sa il mantuiasca pe om in contextul in care acesta se afla. Contemporaneitatea nu ofera cadre foarte diferite principial de orice alte contexte care s-au succedat in istorie. Lacomia ramane lacomie, goana dupa putere ramane goana dupa putere, fie ca e vorba de secolul al XIV-lea sau de secolul al XXI-lea. In acelasi timp, lupta pentru despatimire, atat la cei carmuiti, cat si la carmuitori, ramane o necesitate: fie ca e vorba de secolul al XIV-lea sau de secolul al XXI-lea (Articol realizat de pr. Roger Coresciuc si publicat in Ziarul Lumina din data de 10 aprilie 2010).
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 558
Id: 5596
Data: Apr 10, 2010
Imagine:
Increstinarea timpurie a poporului nostru este dovedita, printre multe altele, si de numeroase descoperiri facute de istorici in necropolele dobrogene. Acestea sustin din plin ipoteza ca in Scythia Minor au existat crestini inca din primele secole. Inventarul modest, dar specific unui ritual .....
Data: Apr 10, 2010
La 30 martie 1884, patriarhul ecumenic Ioachim al III-lea s-a retras din scaun, in locul sau fiind ales Ioachim al IV-lea, care a pastorit intre 1 octombrie 1884 si 14 noiembrie 1886. In Cancelaria patriarhala de la Constantinopol, relatiile cu Biserica romaneasca erau mai putin tensionate si .....
Data: Apr 10, 2010
Pana la 16 aprilie se mai poate vizita expozitia de creatie populara dedicata Patimilor si Invierii Domnului de la sala de expozitii a Tinerimii Romane din strada Gutenberg nr. 19 (vizavi de Teatrul Bulandra, Sala Izvor)., informeaza
Data: Apr 10, 2010
Anul acesta, cu prilejul marelui praznic al Invierii Domnului, Episcopia Tulcii a organizat o Expozitie cu icoane de patrimoniu si Sfinte Evanghelii din intreg judetul Tulcea, informeaza
Data: Apr 10, 2010
Biroul de presa al Patriarhiei Romane informeaza ca in urma tragicului accident aviatic din data de 10 aprilie 2010 de langa Smolensk, care a condus la moartea a 88 de persoane, intre care s-a numarat Excelenta Sa domnul Lech Kaczynski, presedintele Poloniei, alți demnitari polonezi, inclusiv .....
Data: Apr 10, 2010
Dupa savarsirea Sfintei Liturghii la Catedrala Patriarhala din Bucuresti, maine, 11 aprilie, la ora 12:00 se va oficia o slujba de pomenire a victimelor tragicului eveniment aviatic de la Smolensk, Rusia din data de 10 aprilie care a condus la moartea a 88 de persoane, intre care s-a numarat .....
Data: Apr 10, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Atlas biblic - Psalmul 14 - Pr Petre Semen 21 01 2014
Atlas biblic - Sfanta Treime - Alexandru Flavian Sava - Pr Petre Semen 05-04-2016
Atlas biblic - Psalmul 13 - Pr Petre Semen 07-06-2016
Atlas biblic - Ingerii cazuti - Pr Alexandru Mihaila - 07 04 2014
Atlas biblic - Profetul Amos - Pr Alexandru Moldovan
Atlas biblic - Proorocul Ilie - Pr Remus Onisor 2013-06-28
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).