De-a lungul timpului, mai multe minti care s-au vrut a fi luminate au pus la indoiala nasterea minunata a Fiului lui Dumnezeu, considerand relatarile evanghelistilor simple basme. Tocmai impotriva acestora, Evanghelistul Matei scrie in introducerea Evangheliei sale Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam, pentru a sublinia istoricitatea evenimentelor relatate. Hristos, Fiul lui Dumnezeu, vine inaintea noastra ca un prunc, tocmai pentru faptul ca pruncul este frumusetea care daruieste fara sa ceara nimic in schimb. Pruncul Hristos vine intr-o lume innebunita dupa putere, care nu-I ofera nici un loc la casa de oaspeti, o lume pe care El o imbratiseaza, intrucat numele Sau, Emanuel, ne arata ca Dumnezeu este cu noi, chiar si in momentele dese de zbucium in care traim.Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos a insemnat intrarea Absolutului in orizontul Timpului. Cel neincaput de ceruri incape in saracacioasa iesle a necuvantatoarelor. Nasterea minunata si tainica a Fiului lui Dumnezeu a fost prevestita cu multi ani inainte prin prooroci, care au aratat locul nasterii, semintia din care Se va naste si multe alte semne. Istoria Nasterii Domnului ne este relatata de catre Evanghelistii Matei si Luca. Desi povestirea este foarte simpla, de-a lungul timpului au aparut diverse intrebari sau nelamuriri care priveau diferite aspecte legate de nasterea Mantuitorului Hristos.Familia Mantuitorului HristosDin cele doua surse scripturistice aflam ca Mantuitorul Iisus Hristos S-a nascut din Fecioara Maria, care, la vremea nasterii Sale, era logodita cu Iosif, un barbat drept, dupa cuvintele Evanghelistului Matei, care era din neamul lui David. Numele lui Iosif se traduce prin Iahve sa adauge, iar meseria sa era aceea de dulgher. Se pare ca locul de origine al lui Iosif era cetatea Nazaretului in care Iisus avea sa copilareasca. Matei il prezinta pe Iosif ca figura centrala in inceputul Evangheliei sale. Astfel, aflam ca Fecioara Maria era logodita cu el, contractul matrimonial scris fiind facut de catre Iosif (sau de parintii lui) si de parintii Mariei. Cu toate ca exista un contract matrimonial, ceremonia casatoriei iudaice era considerata completa cand sotul o lua pe sotie in casa sa; in acest fel am putea intelege expresia fara sa fi fost ei inainte impreuna (Matei 1, 18).In relatarea de la Matei, un inger al Domnului vine noaptea, in vis, cu scopul de a-i risipi indoielile lui Iosif care vazuse ca Maria era insarcinata, dar nu stia ca ceea ce are in pantece este de la Duhul Sfant. In acest sens, el dorea sa o lase in ascuns, fapt pentru care Evanghelistul il numeste drept, intrucat Iosif era dornic de a observa legea. Dreptatea sa era asociata deciziei de a nu-si expune sotia; era in puterea sa sa strice contractul, semnand o declaratie in prezenta martorilor, dar fara a face publice motivele. In urma visului pe care-l are, Iosif se hotaraste sa ia la sine pe Maria, logodnica sa, intelegand ca ceea ce se afla in pantecele ei este de la Duhul Sfant. Totodata, ingerul ii vesteste ca numele pruncului va fi Iisus, ceea ce se traduce prin Iahve este mantuirea.Evanghelistul Luca pune in centrul istorisirii sale despre nasterea Mantuitorului persoana Fecioarei Maria. El aminteste de venirea Ingerului Gavriil la o fecioara din Nazaret, logodita cu un barbat pe nume Iosif. Numele fecioarei era Maria, care in ebraica inseamna Desavarsita. Parintii Fecioarei Maria erau Ioachim si Ana, acestia lasand-o pe fiica lor la Templu, incepand cu varsta de trei ani.Astfel, Maria a ramas la Templul din Ierusalim pana la 12 ani, varsta la care fetele trebuiau, dupa traditia iudaica, sa se casatoreasca. Preotii de la Templu, stiind ca fata nu mai putea sta aici dupa varsta de 12 ani, dar cunoscand sfintenia vietii ei, au hotarat sa o dea spre logodna unui om mai varstnic, pentru ca, in felul acesta, tanara sa-si pastreze fecioria. Sfantul Maxim Marturisitorul exprima foarte frumos momentul alegerii lui Iosif drept viitor logodnic al Mariei. Dupa relatarea acestuia, Iosif, care avea atunci peste 70 de ani, ar fi fost ales dintr-un numar de 12 barbati, care au primit 12 toiege. La rugaciunile preotilor de la Templu, toiagul lui Iosif a inflorit precum odinioara cel al lui Aaron. In acest fel au stiut care dintre ei era vrednic a se logodi cu Maria.Slavita Nastere din Bethleemul IudeiiLuca vorbeste despre plecarea Mariei si a lui Iosif din cetatea Nazaretului in Bethleem, in urma poruncii lui Cezar August de a se face un recensamant general, astfel ca toata lumea era constransa sa mearga in cetatea stramosilor pentru a se inregistra. Intalnim astfel cateva elemente cronologice: Iisus Se va naste in timpul lui Cezar August (27 i.Hr.-14 d.Hr.), pe cand Quirinius era guvernator al Siriei. Evanghelistul Matei fixeaza ca data a nasterii timpul regelui Irod. Este vorba de Irod cel Mare (37-4 i.Hr.), un rege clientelar, in stare sa faca orice pentru tronul sau. Este imposibil de fixat data exacta a nasterii lui Iisus; dupa calculul lui Dionisie cel Mic, Irod cel Mare a murit cu patru ani inainte de nasterea lui Hristos.Asadar, Iosif, fiind din neamul lui David, trebuia sa mearga in Bethleem, locul de origine al imparatului David. In acest fel, se implineste profetia lui Miheia care arata ca Bethleemul Iudeii va fi locul in care Se va naste Mesia (Miheia 5, 1). In acest loc, Cel mai presus de toate Se naste intr-o iesle saraca, intrucat se pare ca nu mai exista nici o camera libera pentru ei in acele zile. Astfel, chiar daca S-a nascut in circumstante umile si fara ospitalitate, Hristos, Fiul lui Dumnezeu, va darui lumii intreaga Sa ospitalitate.Inchinatorii la stele daruiesc daruri Soarelui DreptatiiSe pare ca in momentul in care Fecioara Maria Il nastea in ieslea necuvantatoarelor pe Imparatul tuturor, iata magi de la Rasarit au venit in Ierusalim. Initial, termenul de mag desemna clasa culta sacerdotala a persilor, mai apoi ajungand sa desemneze orice persoana experta in stiinte si forte oculte. Pentru faptul ca Matei mentioneaza steaua, arata ca ei sunt numiti magi pentru ca sunt foarte buni cunoscatori de astrologie. Evanghelistul nu ne spune altceva cu privire la ei. Dintr-un manuscris grecesc din secolul al VI-lea, aflat in Alexandria, aflam ca numele lor erau: Caspar (sau Gaspar), Melchior si Balthasar, desi aflam si alte nume oarecum apropiate de acestea mai ales in Biserica Siriaca. Faptul ca vin din Rasarit ne face sa ne gandim ca locul de origine al lor era Mesopotamia, patria astrologiei in lumea greaca.Cei trei magi ajung la Ierusalim si intreaba despre locul unde S-a nascut regele iudeilor. Speriat ca cineva ar putea sa-i ia tronul, Irod ii cheama la el pe magi, spunandu-le sa mearga sa-L gaseasca pe noul rege si sa-i dea de veste si lui pentru a I se inchina. Urmarind steaua, magii au ajuns in Bethleem, unde steaua a statut deasupra locului unde Se nascuse Iisus. Aici au aflat pe Prunc si pe Maria, mama Lui, s-au inchinat Lui si I-au adus daruri: aur, smirna si tamaie. Luand porunca in vis, ei s-au intors pe alta cale in tara lor, pentru a nu se mai intalni cu Irod.Trebuie amintit aici ca Matei nu spune cati magi au venit, numarul de trei fiind fixat datorita darurilor aduse Mantuitorului Hristos. In ceea ce priveste referinta cu privire la steaua Sa, putem spune ca e imposibil de identificat un anume corp ceresc cu steaua de la Betleem, desi de-a lungul timpului s-au dat mai mult ipoteze privind aceasta stea (o posibila conjunctie a lui Jupiter cu Saturn).Fuga in Egipt si uciderea pruncilorDupa ce magii pleaca din Bethleem, Iosif primeste din nou, in vis, vizita ingerului care-i spune sa ia pe Prunc si pe Mama Lui si sa mearga in Egipt. Iosif a facut aceasta, ei ramanand aici pana la moartea lui Irod. Date despre aceasta perioada a vietii celor trei nu avem. Dupa moartea lui Irod, cei trei se intorc in Israel, stabilindu-se in Nazaret, la porunca primita de la inger, in vis.Observand ca magii nu s-au mai intors sa-i dea de veste, Irod a poruncit sa fie omorati toti pruncii din Bethleem si din imprejurimi, de doi ani si mai mici, implinindu-se in acest fel o alta profetie a proorocului Ieremia.In afara de Evanghelistul Matei, nici un alt evanghelist nu aminteste despre tragicul episod al uciderii pruncilor. Totodata, nici o parte a literaturii canonice sau profane apartinand acelei perioade nu aminteste de aceasta, in afara de Protoevanghelia lui Iacov. Diferente exista si in ceea ce priveste numarul copiilor ucisi: in calendarele bizantine este trecut numarul de 14.000, in cele siriace 64.000, iar unii istorici moderni vorbesc de pana la 100 de prunci ucisi. Cu toate acestea, o actiune atat de iresponsabila sta in armonie cu caracterul lui Irod, asa cum este descris de Iosif Flaviu. Iosif il descrie pe Irod ca fiind patologic obsedat de puterea sa - unii membri ai familiei proprii au fost ucisi chiar de el (este vorba de doi dintre fii sai) pentru ca erau suspectati ca atenteaza impotriva puterii sale.Biserica Ortodoxa ii serbeaza pe acesti sfinti ucisi din porunca lui Irod pe data de 29 decembrie.Darurile aduse de magiSfantul Evanghelist Matei spune ca cei trei magi aduc drept daruri aur, smirna si tamaie. Sfantul Ioan Gura de Aur interpreteaza aceste daruri ca fiind modul magilor de a arata ca-L considera pe Iisus nu doar un rege, dar si Dumnezeu. De asemenea, darurile aduse de ei vor sa sublinieze diferenta dintre popoarele din vechea Mesopotamie si evreii, care aduceau drept daruri oi. Imnografia crestina prezinta semnificatia acestor daruri astfel: Pruncului I s-a adus aur ca unui imparat, tamaie ca unui Dumnezeu si smirna ca unui arhiereu care urma sa moara pentru intreaga omenire.Ce s-a intamplat ulterior cu aceste daruri nu se stie cu siguranta. Una dintre povestiri relateaza ca aurul a fost furat de catre cei doi talhari care au fost mai tarziu rastigniti cu Mantuitorul Hristos.Cu toata aceasta lipsa de informatii, din secolul al XV-lea, Manastirea Sfantul Apostol Pavel din Muntele Athos adaposteste o cutie aurita in care s-ar afla darurile celor trei magi. Acestea au ajuns aici de la Palatul imperial din Constantinopol, unde se aflau incepand cu secolul al IV-lea. Dupa cutremurul din 1999 care a afectat Atena, aceste relicve au fost mutate in Atena.A existat un al patrulea mag?O legenda uitata vorbeste de existenta unui al patrulea mag care trebuia sa vina sa se inchine cu ceilalti trei. Legenda spune ca el a vandut toata averea sa si a cumparat trei pietre pe care sa le dea Pruncului: un safir, un rubin si o perla. Intarziind in drumul spre Babilon, ceilalti magi plecara inainte, asa ca acesta a mers singur pe drum, urmarind steaua. Ajungand la Ierusalim, a aflat ca ceilalti magi I s-au inchinat pruncului, iar acum Irod a inceput omorarea copiilor in Bethleem. In cautarea ulterioara a lui Mesia, povestea spune ca el intarzia mereu, neapucand sa-L cunoasca pe Cel Caruia voia sa I se inchine. Pietrele le daduse in ajutorarea saracilor, asa incat, atunci cand a ajuns sa-L vada pe Mantuitorul rastignit pe cruce, n-a mai avut nici un dar sa-I daruiasca. Cu toate acestea, Mantuitorul ii spune ca el I-a adus cel mai frumos dar, prin faptul ca a dat aceste pietre celor care au avut nevoie de ele in acele momente. Slava intru cei de sus...Daca Evanghelistul Matei incearca sa arate ca primii care I s-au inchinat Pruncului au fost cei din alte neamuri, respectiv magii, Sfantul Luca subliniaza ca evreii, prin pastorii de pe camp, au fost primii care au adus daruri de inchinaciune Mantuitorului Hristos. Luca aminteste in capitolul al doilea din Evanghelia sa ca in tinutul Bethleemului erau pastori care faceau de straja noaptea imprejurul turmei lor. La acestia a venit ingerul, spunandu-le: Ca vi s-a nascut azi Mantuitor, Care este Hristos-Domnul, in cetatea lui David, dandu-le si semne pentru a-L recunoaste: Veti gasi un prunc infasat, culcat in iesle (Luca 2,12). Dupa primirea acestor cuvinte, pastorii au vazut multime de ingerii laudand pe Dumnezeu, iar apoi au mers si s-au inchinat Pruncului.Relatarea lui Luca are insa o semnificatie mai profunda decat aceasta. Evanghelistul arata ca cei destepti, cei care au cautat mii de ani aflarea locului unde Se va naste Mesia, cei care s-au increzut in puterea mintii lor si in cercetarea stelelor, au fost depasiti de niste simpli pastori. Acestia din urma au primit revelatia nasterii Domnului direct de la ingeri; au avut in fata lor o experienta mult mai mare decat urmarirea unei stele.Biserica de pe campul pastorilorLa o distanta de doi kilometri de centrul Bethleemului, in partea de rasarit a acestuia, se afla astazi satul Beit Sahur. In aceste locuri se pare ca erau adunati pastorii in seara nasterii lui Iisus. In acest sens avem niste dovezi din secolul al IV-lea, de la pelerina Egeria, care, in celebrul jurnal Pelerinaj la Locurile Sfinte, spune ca intr-o vale aproape de Bethleem am vazut o biserica ce se numeste «La Pastori», cu o gradina mare inconjurata de un zid drept si, de asemenea, cu o foarte frumoasa grota, adapostind un altar. Un alt amanunt ni-l ofera episcopul Galiei, Arculf, care, in Despre Locurile Sfinte, precizeaza ca acest loc se afla la o distanta de un kilometru si jumatate de Bethleem. Astazi, pe acest loc se afla o biserica franciscana, ridicata in 1953, pe locul in care fusese construita in primele secole crestine o manastire bizantina. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 24 decembrie 2008)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 628
Id: 18910
Data: Dec 25, 2011
Imagine:
De Praznicul Nașterii Domnului, duminica, 25 decembrie 2011, Preasfințitul Episcop Macarie al Europei de Nord a savarșit Dumnezeiasca Liturghie a Sfantului Vasile cel Mare, impreuna cu PC. Preot Paroh Gheorghe Borca, in biserica Parohiei Ortodoxe Romane Adormirea Maicii Domnului din .....
Data: Dec 25, 2011
In Ajunul Sarbatorii Nasterii Domnului, sambata 24 decembrie 2011, Preasfintitul Parinte Episcop Siluan, impreuna cu un grup de vietuitori de la Centrul Eparhial si de credinciosi au mers din nou cu colinda la casele romanilor din Giula, care la fel ca si in anii trecuti i-au intampinat pe .....
Data: Dec 25, 2011
Biserica Ortodoxa sarbatoreste pe 25 decembrie Nasterea Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Acest eveniment a avut loc in urma cu 2000 de ani intr-o pestera din Betleemul Iudeii. Deasupra acestui loc strajuieste de peste 1600 de ani, Biserica ctitorita de Sfanta Imparateasa .....
Data: Dec 25, 2011
La Sarbatoarea Soborul Maicii Domnului, din a doua zi de Craciun, membrii Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane slujesc dupa urmatorul program pe care il aflam de la Radio TRINITAS:Inaltpreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei va sluji la Biserica Curelari, .....
Data: Dec 25, 2011
Celebrarea Nasterii lui Hristos a fost introdusa in calendarul ecleziastic la o data relativ tarzie. Poate si de aceea, icoanele care infatiseaza acest praznic se intalnesc dupa secolele VI-VII. Biserica primelor secole a insistat mai mult asupra Epifaniei (Botezul Domnului), ca prima .....
Data: Dec 26, 2011
In ziua in care Biserica Ortodoxa praznuieste Soborul Maicii Domnului, astazi 26 decembrie 2011, obstea Manastirii Sf. Ioan Rusu' din localitatea Slobozia de Giurgiu a primit vizita Preasfintitul Parinte Ambrozie, Episcopul Giurgiului. Astfel, la ceas de sarbatoare sfanta, Intaistatatorul .....
Data: Dec 26, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).