Viata bucurestenilor de altadata era ritmata de calendarul bisericesc. Cu decembrie, incepea in Bucuresti luna sarbatorilor, care tinea pana la Boboteaza.La sfarsitul lunii noiembrie, crestinii ortodocsi sarbatoreau pe Sfantul Andrei, care a devenit mai tarziu patronul spiritual al Romaniei, si la o saptamana mai incolo, pe Sfantul Ierarh Nicolae, cand oamenii, in familie si intre prieteni, aniversau pe toti Nicolae sau Niculae, Nicu, Nina si Niculina, iar copiii pregateau nerabdatori ciubotele sa le umple Mosul cu daruri. Aceste petreceri, fiind in plin post, erau tinute cu dreapta socotinta, reprezentand un prilej de adunare laolalta, de bucurie si impartasire intre cei dragi, vecini si rude. Indiferent de stare, putem spune ca exista o vocatie a petrecerii dimpreuna, azi pierduta, pe care o constatam si in alte ocazii, de ordin laic.Dupa aceste insemnate praznice, incepea tot gospodarul pregatirile pentru ziua sfanta a Nasterii Domnului. Ca si astazi, in familiile care mai tin traditia sau care fac dupa cum (inca) au apucat de la parinti, bucurestenii treceau la curatenia generala a casei. In toate gospodariile, fie ele mai pricopsite, boieresti sau mai ponosite, de pe la marginea orasului, se golea casa de ce se gasea prin ea, mobile, cioveie, presuri, covoare, vesminte si alte marafeturi, si se ingramadeau in tinda, in curte sau chiar in plina strada, inspre trotuar (daca era cazul). Apoi, se primenea interiorul, 'se scutura casa', se freca si se stergea de praf si mizerie fiecare coltisor. Apoi se luau la rand celelalte ce erau pe la casa omului de se spalau si curatau de colb, cum s-a pomenit din batrani, se pregateau hainele de sarbatoare. Iar cand totul era gata, femeile nu pridideau: coceau bucatele de Craciun, caci nu era crestin, oricat de sarman, sa nu aiba pe masa traditionala friptura de porc si un cozonacel. Din porcul a carui taiere se facea in popor de Ignat, gospodinele pregateau toba, carnatii si caltabosii, frigeau soriciul, friptura si se infasau gustoasele sarmale din varza acra, de butoi. Apoi, din aluatul framantat indelung, coceau cozonacii cei rumeni si pufosi, cu nuca, covrigii si colacii, punand de o parte si pentru pomeni. Şi pentru ca, pe langa adultii ce se osteneau cu pregatitul, si copiii, si tineretul aveau rostul lor, cu colindatul, si inca pe gerul cel naprasnic, gospodinele faceau pentru acestia boccelute cu mere, nuci si alte bunatati, dupa putinta. Cat despre bautura, poporul, ca si mai-marii sai, inchina carafele cu vin ales, la mesele mai rasarite, sau din productie locala, uneori chiar din propria vita din curte - ghiurghiuliul si capsunica.Craciunul poporan si cel domnescCalatorii straini, care au poposit in targul-gradina de veacurile XVII-XVIII, au ramas impresionati de obiceiurile la care au fost martori de praznuirea Nasterii Domnului la Bucuresti. Nu este greu poate sa ne inchipuim atmosfera de atunci, Bucurestii vechi aveau multe biserici si manastiri, care in acele zile sfinte porneau sa-si bata clopotele, fiecare cu sunetul sau specific. Ion Ghica aminteste, un secol mai tarziu, de acest concert al clopotelor de la cele peste 100 de lacasuri sfinte, in noaptea rece, punctata de lumina difuza si tremuranda a lumanarilor aprinse.Paul de Alep, care viziteaza orasul la mijlocul secolului al XVII-lea, noteaza ca, de Ajun, cete de copii, condusi de preoti si de dascali, purtand icoana Nasterii Domnului, colindau orasul, facand urari de sarbatoare la case mari si glasuind cantari de Craciun. In dimineata de Ajun, plecau tarcovnicii si preotii de la toate bisericile si manastirile orasului sa umble prin mahalale, cu icoana, cantand 'Nasterea ta, Hristoase', si erau primiti in toate casele si daruiti cu cele pregatite dinadins pentru ei: covrigi, bani etc. Separat, porneau sa bata mahalalele (cartierele) alaiuri lautaresti care, in zgomot de dobe si alamuri, faceau urarile cele de cuviinta persoanelor de vaza ale locului. Se zice ca in seara de Ajun boierii cu jupanesele urcau in saniile trase de cai falnici si mergeau la prieteni, strigand ghidus pe la ferestre: 'Buna dimineata la Mos Ajun!' Tot in noaptea aceasta, ca si in cea de Craciun, ieseau cetele de colindatori, cu traistele in spate, cu caciulile bine indesate pe cap, facandu-si drum prin omatul inalt, si umpleau mahalalele cu glascioarele lor firave: 'Buna dimineata la Mos Ajun, Ne dati ori nu ne dati? Şi vestind vestea cea buna: Ia sculati, boieri, sculati, florile dalbe, Ca v-aduc pe Dumnezeu, mititel si-nfasatel, Curge mirul de pe el, Fasa alba de matasa, Dumnezeu in asta casa'.In dimineata de Craciun, domnul daruia vesminte scumpe boierilor sai, dupa cum si acestia, in preajma Craciunului, ofereau daruri acestuia, potrivite dupa rang. Apoi, voievodul impreuna cu suita sa, marii dregatori, boierii, oaspeti, participau la slujba din dimineata de Craciun, la biserica domneasca de la Curtea Veche. La terminarea slujbei, se imparteau coliva domneasca si colacii, iar dupa ce era binecuvantat de patriarh, principele arunca, dupa datina, bani saracilor si ostasilor prezenti. Apoi, alaiul domnesc se retragea spre salile gatite de ospat. Aici, dupa cum era obiceiul de fiecare Craciun, Pasti si Boboteaza, insisi boierii de seama slujeau la masa imparateasca. Iar petrecerea continua, in sunet de muzici orientale, pana la caderea intunericului, cand fiecare se intorcea la casa lui.Desi, cu vremea, si din cauza stramtorarii tarii (ospetele si darurile domnesti erau platite din vistieria statului), aceste praznice si-au mai pierdut din fast, ele au ramas de mare pomina in memoria populara, cantate fiind de lautari: La oras in Bucuresti, La case mari, imparatesti, Masa mare se-ntindea, Mari boieri se-nveselea, Toata tara-mi chiuia .In aceste zile sfinte, nici poporul nu se lasa mai prejos, sarbatorind si el, dupa puteri. Dupa slujba, gospodarii reveneau acasa, unde incepea ospatarea, cei batrani cu vecinii si rudele, iar tinerii cu prietenii, si daca erau ceva mai instariti, aduceau si lautari sa le zica din cobza si tambal. Copilasii ieseau la sanius, pregatindu-se pentru 'seara cea mare a colindelor' - seara de Craciun.(Articol publicat in Ziarul Lumina de Duminica , Editia din data de 18 decembrie 2011)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 744
Id: 18729
Data: Dec 18, 2011
Imagine:
Datina colindatului la poporul roman este straveche, avandu-si obarsia in zorii constituirii sale in vatra vechii Dacii. Chiar daca nu poate fi precizata cu exactitate data aparitiei acestui obicei, totusi continutul poetico-literar al colindelor indica faptul ca ele ne vin din adanc de .....
Data: Dec 18, 2011
La poalele muntilor Stanisoarei, intr-o zona de paduri dese, pe valea raului Suha Mica, sta in rugaciune Manastirea Slatina. Aproape de Falticenii atator minti luminate si de Malinii copilariei lui Labis, fortareata monahala este ctitoria domnitorului Alexandru Lapusneanu. Cuib al privegherii .....
Data: Dec 18, 2011
In Catedrala Arhiepiscopala Sfantul Nicolae din municipiul Ramnicu Valcea, sambata, 17 decembrie 2011, dupa savarsirea slujbei Vecerniei, cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Parinte Gherasim, Arhiepiscopul Ramnicului, Corala Sfantul Antim Ivireanul a catedralei, dirijata de catre .....
Data: Dec 18, 2011
Vasluienii au participat în număr mare ieri la Casa de Cultură „Constantin Tănase“ din Vaslui la concertul de colinde al Episcopiei Huşilor. Evenimentul a avut loc cu binecuvântarea şi în prezenţa Preasfinţitului Corneliu, Episcopul Huşilor, .....
Data: Dec 18, 2011
Sectorul de Misiune, Statistică şi Prognoză Pastorală al Arhiepiscopiei Iaşilor, prin Departamentul Minorităţi, a organizat, în urmă cu două zile, o manifestare culturală dedicată sărbătorii Naşterii Domnului şi Zilei Minorităţilor Naţionale din România (18 .....
Data: Dec 18, 2011
La Biserica „Sfânta Treime“ din cartierul ieşean Canta, s-a desfăşurat vineri, 16 decembrie, un program de sărbătoare cu prilejul Naşterii Domnului. Corul „Pelerinii“ al parohiei şi Grupul psaltic „Păcurarii“, dirijate şi .....
Data: Dec 18, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).