Datorita posibilitatilor de comunicare de azi, omul isi dedica cel mai mult timp liber navigarii pe internet. Astfel, Biserica este obligata sa devina vizibila si in ciberspatiu, altfel nu exista, iar pentru aceasta trebuie sa-si dezvolte si sa-si adapteze modalitatile de pastoratie.Parintele Iulian Nistea precizeaza intr-un studiu publicat in revista 'Studii Teologice', nr. 4, 2010, ca expansiunea lumii internetului face astazi indispensabila conceperea unei pastoratii coerente si adaptate ciberspatiului. Astfel, lumea internetului, ca toate celelalte 'lumi' sau 'medii', are nevoie de prezenta credintei crestine. 'Dar aceasta prezenta nu trebuie sa fie una haotica, ci indrumata de principii pastorale crestine si adaptate, care sa dea o anumita coerenta si concentrare misiunii crestine'.Internetul fiind un mijloc de comunicare, blogul (jurnalul online) a prins foarte repede si a devenit un 'must have' (ceva ce trebuie sa ai neaparat) in lumea digitala. 'Blogul, creat de marketingul incluziunii digitale, reprezinta o experienta personala care tradeaza o nevoie artificiala, indispensabila chiar si membrilor Bisericii. Importanta din ce in ce mai mare pe care acestia o acorda nevoii de a-si face un blog ridica urmatoarea problema de constiinta: utilizarea blogului se face pentru sine sau pentru Hristos?', subliniaza parintele Bogdan-Aurel Teleanu, de la Biroul de presa al Patriarhiei Romane.'Scripta manent'In multitudinea si varietatea de bloguri apar si anumite bloguri crestin-ortodoxe in care se promoveaza o atitudine contrara mesajului Evangheliei Mantuitorului Iisus Hristos. Acesti bloggeri fundamentalisti se doresc a fi niste 'salvatori' ai Ortodoxiei romanesti care in dorinta lor de propovaduire a cuvantului lui Dumnezeu si de indreptare a vietii pacatoase a omului nu isi mai dau seama ca ajung cu gandirea lor departe de credinta ortodoxa, uneori la marginea ereziei. In setea omului de a-L cunoaste pe Dumnezeu, cei care nu au gustat, nu au simtit si nu au inteles duhul vietii Bisericii, Il cauta pe Dumnezeu in oricine si orice, uneori chiar si pe internet. Astfel, avand constiinta ca 'scripta manent', acesti bloggeri, care devin formatorii de opinie, trebuie sa stie ca vor da seama inaintea tronului Judecatorului pentru orice gand, cuvant sau fapta. 'Din pacate, blogul confera crestinului ortodox inclusiv posibilitatea unei exprimari personale, adica a unei opinari care risca sa determine adoptarea unor tactici discursive utilizate de gnosticism si respinse de Biserica. Precizam in acest sens ca eroarea principala a metodei practicate de gnostici consta in faptul ca ei se recomandau pe sine, adica propriile lor opinii, ca norma sau regula a adevarului. Constatam astfel cum civilizatia moderna, care se bazeaza pe principiul libertatii, nu este amenintata de tehnologie, ci de paradigmele filosofice care o circumscriu! De aceea, consideram necesar ca membrii Bisericii sa adopte o atitudine prudenta fata de tipul de incluziune digitala promovata de bloguri, care are rolul de a facilita tranzitia de la opinia publica la opinia publicata. Din punctul nostru de vedere crestin, utilizarea fortei opiniei publice in problemele bisericesti, dupa principiul democratic ca 'poporul nu greseste niciodata', reprezinta o pista falsa, fiind riscanta din cauza tendintei oamenilor spre greseala, pacat sau rautate. In capitolul XXV, intitulat 'Cum sa disciplinam imaginatia si memoria' din scrierea 'Razboiul nevazut', Sfantul Nicodim Aghioritul vorbeste despre imaginatie, facand referire la ceea ce reprezinta pentru el notiunea de 'opinie': 'Pentru ca mintea, nefiind libera de imaginatiile pasionante ale lucrurilor ce cad sub simturi, pana sa ajunga la rationamentele spirituale si imateriale ce se afla in trupuri si in vietati, e robita numai de forma si aparenta externa si satisfacuta de ea, castiga opinii si pasiuni false, cum zice Sfantul Maxim, in loc de a afla impasibilitate si adevar, cum s-a intamplat multor filosofi naturalisti'', a precizat parintele Teleanu.Blogul, forma de samizdat digitalEste foarte importanta realizarea unor modalitati de pastoratie coerente si adaptate ciberspatiului, mai ales ca tara noastra ocupa pozitia a patra in lume si primul loc in Europa dupa viteza medie a conexiunilor la internet, dar in ceea ce priveste accesul romanilor la internet, suntem pe ultimul loc in Europa. Intr-o conferinta organizata saptamana trecuta in Bucuresti pe tema accesului si libertatii pe internet, oficialii Ministerului Comunicatiilor au precizat ca vor avea sprijinul Bisericii Ortodoxe Romane in campania de alfabetizare digitala in tara, deoarece Biserica poate propovadui o dimensiune etica, o cultura informationala adecvata si nu accesarea pornografiei pe internet.'Nevoia de incluziune publica potentata de largirea accesului la spatiul digital a ajuns intr-un punct interesant al dezbaterii prezentei bisericesti pe internet, mai ales pe blog! Tensiunea creata in jurul detinerii puterii informatiei a potentat foarte mult rolul asa-numitilor in mod metaforic gatekeepers (in romaneste gardieni, portari, paznici sau vamesi), adica a celor care - fie persoane, fie institutii, includem aici si Biserica - controleaza si decid cu mai multa sau mai putina prudenta accesul la ceea este public sau privat. In acest context, blogul se prezinta drept o forma de samizdat digital! (n.r.: cuvant din limba rusa care inseamna autoeditare). Daca plecam de la premisa ca misiunea Bisericii nu inceteaza in fata spatiului public, adica nu se rezuma la spatiul privat, rezulta ca pentru a evita orice eroare gnostica, orice crestin va trebui sa adopte un discurs public care sa urmareasca obtinerea unui consens al argumentelor, si nu al inimilor, dupa cum aprecia Jürgen Habermas. Cu alte cuvinte, Biserica in ansamblu va trebui sa depuna un efort mai mare pentru ca mesajul Mantuitorului nostru Hristos sa patrunda si in ambientul creat de incluziunea digitala, inclusiv in domeniul crearii si utilizarii blogului. Respectand valorile promovate de cultura digitala prin intermediul blogurilor in masura in care acestea sunt conciliabile cu invatatura de credinta, speram ca Biserica sa favorizeze si mai mult efortul de introducere a semintelor de credinta in crapaturile monolitului digital. Astfel, speram ca infuzia progresiva de informatie crestina, realizata si cu ajutorul blogurilor credinciosilor Bisericii noastre, sa restabilieasca in final echilibrul necesar dintre revelatia dumnezeiasca si opinia publica, dintre mesajul inspirat de Dumnezeu si productiile mintii umane, adica dintre vox Dei (Glasul lui Dumnezeu) si vox populi (vocea poporului), al caror punct de interferenta reprezinta, de fapt, si limitele catehizarii in spatiul virtual', a reliefat parintele Bogdan-Aurel Teleanu. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 15 noiembrie 2011)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 768
Id: 17934
Data: Nov 15, 2011
Imagine:
În urmă cu şapte ani, în Campusul studenţesc „Tudor Vladimirescu“ din Iaşi se demarau lucrările de construcţie pentru o nouă biserică din Iaşi. În primăvara anului 2005 a fost turnată temelia, iar câteva luni mai târziu s-a .....
Data: Nov 15, 2011
La Şcoala „Alexandru Vlahuţă“ din Iaşi, s-a desfăşurat sâmbătă, 12 noiembrie, sesiunea de lucru din semestrul I a Cercului pedagogic numărul 3 al profesorilor de religie din judeţul Iaşi.
În cadrul acestei întâlniri, la care .....
Data: Nov 15, 2011
În Parohia Cogeasca din Protopopiatul Iaşi 1, a avut loc luni, 14 noiembrie, întâlnirea preoţilor din Cercul pastoral numărul 3. După oficierea Sfintei Liturghii, pr. Mihail Adeodatus Ungureanu de la parohia Cucuteni a susţinut tema .....
Data: Nov 15, 2011
Mănăstirea Neamţ şi-a cinstit ieri unul din ocrotitori, pe Sfântul Cuvios Paisie. Slujba Sfintei Liturghii a fost oficiată de arhim. Mihail de la Mănăstirea „Sfântul Paisie Velicikovschi“ din Crimeea. „Sărbătoarea Sfântului Paisie ne-a .....
Data: Nov 15, 2011
Preasfinţitul Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, alături de un sobor de preoţi şi diaconi, a săvârşit ieri Sfânta Liturghie la Biserica „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe“ din parohia Hârja, .....
Data: Nov 15, 2011
Întâlnirea a început cu slujba de Te Deum, oficiată de Înalt Preasfinţitul Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei. În cuvântul de învăţătură, IPS Irineu a subliniat faptul că modelul tânărului contemporan este .....
Data: Nov 16, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).