La slujba Invierii, Patriarhul Daniel a adresat un cuvant despre Invierea lui Hristos ca temelie a invierii tuturor oamenilor.
In cuvant, Preafericirea Sa a evidențiat trei mari adevăruri legate de Invierea lui Hristos.
Textul integral:
Invierea lui Hristos este temelia invierii tuturor oamenilor
In ultimul articol din Crezul ortodox se spune: „Aştept invierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie”. Acest articol arată că intreaga viaţă a omului pe pămant este indreptată spre invierea de obşte sau universală, a tuturor oamenilor. Iar proclamarea Invierii lui Hristos nu se săvarşeşte in lăcaşul de cult, ci in afara lui, deoarece ea priveşte pe toţi oamenii, toate persoanele şi toate popoarele de la inceputul umanităţii şi pană la sfarşitul veacurilor.
Trei mari adevăruri despre Invierea lui Hristos luminează credinţa şi viaţa Bisericii, potrivit Sfintei Scripturi:
I. Invierea Domnului Iisus Hristos nu este revenirea Lui la viaţa pămantească dinainte de moarte, ci este trecerea Lui la un alt mod de existenţă, numit viaţa cerească veşnică.
II. Iisus Cel inviat din morţi este complet liber faţă de toate determinismele lumii materiale şi sociale; nimeni şi nimic nu-L poate reţine, nici spaţiul, nici timpul, nici hrana materială, nicio ființă creată.
III. Iisus Cel inviat din morţi, deşi S-a inălţat intru slavă la ceruri, este pururea prezent in lume acolo unde este chemat, adică in Biserica Sa (cf. Matei 28, 20). El este prezent in lume prin Evanghelia Sa, prin Sfintele Taine şi prin Sfinţii Săi.
I. Ce inseamnă că invierea Domnului Iisus Hristos nu este revenire la viaţa pămantească dinainte de moarte, ci trecere la viaţa cerească veşnică?
In timpul vieţii Sale pămanteşti, Domnul Iisus Hristos a inviat din morţi trei persoane: pe fiica lui Iair (Luca 8, 41-56), pe fiul văduvei din Nain (Luca 7, 11-16) şi pe prietenul Său Lazăr din Betania, fratele surorilor Marta şi Maria (Ioan 11, 1-46).
Toate aceste persoane, pe care Domnul Iisus le-a inviat din morţi, după mai mulţi ani de viaţă au murit ca toţi oamenii, cum ar spune unii: „de moarte naturală”. Insă, Invierea lui Hristos nu este revenirea la viaţa pămantească, biologică sau naturală, ci intrarea intr-un nou mod de existență necunoscut oamenilor pană la Hristos, şi anume este trecerea Lui la viaţa cerească veşnică, in Ierusalimul ceresc „in care nu mai este lacrimă şi nici moarte” (Apocalipsă 21, 4). De aceea, Sfantul Apostol Pavel spune despre Hristos Cel inviat că moartea nu mai are putere asupra Lui (cf. Romani 6, 9).
De aceea, Biserica Ortodoxă mărturiseşte in noaptea de Paşti că „Hristos a inviat din morţi cu moartea pe moarte călcand şi celor din mormanturi viaţă dăruindu-le”. Hristos a trecut prin moarte, dar nu a rămas in moarte, ci a biruit moartea din interiorul ei. Invierea lui Hristos ca inceput de viaţă nouă, de viaţă cerească veşnică, este biruinţa iubirii răstignite a lui Hristos asupra păcatului, asupra iadului şi asupra morţii.
In acest sens, Sfantul Apostol Pavel, mărturisind adevărul Invierii lui Hristos, exclamă cu bucurie: „Unde iţi este, moarte, biruinţa ta? Unde iţi este, moarte, boldul tău?” (1 Corinteni 15, 55) şi Il numeşte pe Hristos Cel inviat din morţi „incepătură a invierii celor adormiţi” (1 Corinteni 15, 20). Adică Invierea lui Hristos este temelia invierii de obşte, a tuturor oamenilor, deoarece „precum in Adam toţi mor, aşa şi in Hristos toţi vor invia” (1 Corinteni 15, 22). Iar Biserica Ortodoxă cantă in noaptea de Paşti: „Astăzi prăznuim omorarea morţii şi inceputul unei alte vieţi, veşnice” (Canonul Invierii, Cantarea a 7-a).
II.� Ce inseamnă că viaţa lui Hristos Cel inviat din morţi este complet liberă de orice limitare pămantească?
După Invierea Sa din morţi, timp de patruzeci de zile, pană la Inălţarea Sa la cer, Domnul Iisus Hristos Se arată cand voieşte El, cui voieşte El şi cum voieşte El, ca să-i incredințeze pe ucenici Săi că El, Iisus Cel răstignit, este Iisus Cel inviat. Potrivit Noului Testament, Domnul Hristos Cel inviat S-a arătat de zece ori ucenicilor Săi şi altor persoane.
De pildă, in dimineaţa Invierii Sale, El Se arată femeilor mironosiţe cand se intorceau de la mormantul Lui spre Ierusalim. In seara aceleiaşi zile, El trece in chip minunat prin uşile incuiate şi Se arată ucenicilor Săi adunaţi intr-o casă, zicand: „Pace vouă!” (Ioan 20, 19, 21). Iar in după amiaza aceleiaşi zile, Domnul Iisus Cel inviat călătoreşte cu ucenicii Luca şi Cleopa spre Emaus, ca un călător necunoscut Care le explică acestora locurile din Lege, Proroci şi Psalmi care vorbesc despre Mesia, dar Se face cunoscut ucenicilor Luca şi Cleopa in casa acestora, la frangerea painii, iar apoi Se face nevăzut.
Domnul Iisus Cel inviat este atat de liber incat nu mai poate fi reţinut nici măcar cu privirea. La Emaus, prin frangerea painii, Domnul Iisus Cel inviat arată ucenicilor Săi că El nu mai este pentru ei un vizavi, ci El devine interior lor prin Sfanta Euharistie. El devine viaţa vieţii lor (cf. Luca 24, 13-35; Ioan 6, 54-56).
III. Ce inseamnă că Iisus Cel inviat din morţi este permanent prezent in Biserica Sa?
Inainte de a Se inălţa la cer, Domnul Iisus Cel inviat din morţi trimite pe ucenicii Săi in misiune la toate popoarele, pentru a binevesti pocăinţa şi mantuirea tuturor oamenilor care cred in El, iar apoi ii incredinţează pe ucenici că El va fi cu ei in toate zilele, zicand: „Iată, Eu cu voi sunt in toate zilele, pană la sfarşitul veacului” (Matei 28, 20).
Deşi inălţat intru slavă la ceruri, Domnul Iisus Hristos Cel răstignit şi inviat, este, prin harul Duhului Sfant, totdeauna prezent in Biserica Sa prin Sfanta Evanghelie, prin Sfintele Taine şi prin Sfinţii Lui care sunt purtători ai harului dăruit lor de Hristos, după cum mărturiseşte Sfantului Apostol Pavel, cand zice: „nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte in mine” (Galateni 2, 20). In mod deosebit, Hristos Cel răstignit şi inviat este prezent in Biserica Sa prin Sfanta Euharistie, care se dăruieşte creştinilor spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci, iar prin salutul euharistic: „Hristos in mijlocul nostru! – Este şi va fi!” se mărturiseşte mai intens prezenţa lui Hristos Cel inviat in mijlocul poporului dreptcredincios şi rugător.
Această prezenţă harică a lui Hristos Cel răstignit şi inviat in Biserica Sa este izvor de pace sfantă, de bucurie negrăită şi preaslăvită (cf. 1 Petru 1, 8), ca pregustare a păcii şi bucuriei din Impărăţia Cerurilor (cf. Romani 14, 17).
Ne rugăm Domnului Iisus Hristos să ne ajute să simţim şi noi prezenţa iubirii Sale smerite şi milostive in toată viaţa noastră. Sfintele Paşti să vă aducă tuturor, in suflet şi in case, pacea sfantă şi bucuria preaslăvită ale lui Hristos!
Hristos a inviat!
Adevărat a inviat!
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Foto credit: Basilica.ro / Raluca-Emanuela Ene
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 107
Id: 80947
Data: May 6, 2024
Imagine:
La slujba din noaptea de Paști, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel le-a vorbit miilor de credincioși prezenți pe Dealul Patriarhiei despre trei mari ..... Data: May 6, 2024 |
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a oficiat slujba Invierii la Catedrala Patriarhală. Mii de credincioși au fost prezenți la eveniment pe Colina ..... Data: May 6, 2024 |
Paraclisul Catedralei Naționale are hramul principal „Invierea Domnului” și este sărbătorit anual in a doua zi de Paști. Cu această ocazie, ..... Data: May 7, 2024 |
Vecernia Invierii numită și Invierea a doua a fost oficiată la Catedrala Patriarhală de Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop ..... Data: May 7, 2024 |
Arhiepiscopul Casian al Dunării de Jos a oficiat Vecernia Invierii duminică la Penitenciarul de maximă siguranţă din Galaţi. La slujba ..... Data: May 7, 2024 |
100 de familii din localitățile prahovene Palanca, Darvari, Radila, Băltița, Cireșanu, Urlați, Cricov și Valea Cucului au primit pe timpul postului, ..... Data: May 7, 2024 |
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).