Biserica Ortodoxa cinsteste pe Sfinților Ioan Casian și Gherman din Dobrogea la 29 februarie, în anii bisecti. Pentru ca anul acesta nu este bisect, ziua lor de praznuire este 28 februarie. În cele ce urmeaza va prezentam câteva informatii privind viata Sfântului Gherman:
Pâna în anii din urma nu s-a scris nimic despre un vrednic fiu al Dobrogei noastre, despre Cuviosul Gherman daco-romanul, desi numele sau era mentionat adeseori în opera literara a prietenului sau, Sfântul Ioan Casian. Abia în anul 1989, mitropolitul Antonie al Ardealului l-a scos din uitare si i-a facut cunoscut chipul luminos de teolog si de calugar înduhovnicit. Putine date despre viata si cultura acestui mare straromân se gasesc în cartea lui Ioan Casian intitulata Convorbiri cu Parintii. De aici aflam ca ei „se împrietenisera înca de când erau copii de scoala, apoi în oaste, precum si în viata calugareasca", înseamna ca si Gherman era tot un daco-roman din Scythia Minor - ca si Ioan Casian -, ca învatasera într-o scoala din regiune - probabil manastireasca - si ca si-au facut împreuna serviciul militar în armata romana. Iar în alt loc, Ioan Casian scria: „Amândoi eram nedespartiti din vremea primelor lupte din oastea duhovniceasca; am vietuit împreuna atât printre cenobiti, cât si în pustie si fiecare - pentru a ne arata prietenia strânsa unul fata de altul si scopul comun - aveam obiceiul sa zicem ca nu eram decât o minte si un suflet în doua trupuri”. Din alte relatari ale lui Casian se desprinde ca era mai în vârsta decât el, deci se nascuse prin anul 355.
În jurul anului 380 cei doi prieteni - si cu sora lui Ioan Casian - au plecat într-o calatorie în Orient, din dorinta de a cunoaste Locurile Sfinte în care a trait si a propovaduit Mântuitorul Iisus Hristos. S-au asezat, pentru început, într-o manastire de lânga Betleem, în apropierea locului în care S-a nascut Iisus, iar dupa cinci ani cei doi prieteni s-au îndreptat spre pustiurile Egiptului, unde traiau multi monahi cu viata aleasa, pentru a primi de la ei cuvinte de învatatura si a le urma nevointele duhovnicesti. Au ramas acolo ani îndelungati, doar cu o scurta întoarcere în Betleem, cautând mereu modele de viata si mari Parinti ai pustiei.
Sfântul Ioan Casian prezinta cu multa nostalgie viata lor în îndepartatele pustiuri ale Egiptului, fiind „aprinsi de dorul de fiecare zi al inimii, sa ne întoarcem în provincia noastra si sa ne revedem parintii. Ceea ce ne reaprindea mereu dorul era amintirea credintei si a evlaviei lor..." Mai departe, scria de „mosia strabuna a stramosilor nostri", de frumusetea peisajului Scythiei Minor, de „dorul de patrie".
În aceeasi lucrare a lui Ioan Casian sunt redate mai multe convorbiri ale lor cu mari Parinti ai pustiei, ca Moise, Avraam, Isaac, Serenus. Dar în aceste Convorbiri, cel care punea întrebarile era Gherman; deci el conducea discutiile, ca un adevarat „dascal", câta vreme Casian se prezenta mai mult ca „ucenic". Valoarea Convorbirilor scrise de Ioan Casian se datoreaza, în mare masura, tocmai maiestriei cu care Gherman punea întrebarile. El apare astfel ca un adevarat coautor. Erau întrebari sau teme de teologie adânca, mai ales de spiritualitate, dar si de filosofie si psihologie. Amândoi erau interesati sa cunoasca parerile Parintilor pustiei despre lupta cu pacatul, prin post si alte mijloace, despre desavârsire, despre rugaciune, despre unirea credinciosului cu Dumnezeu si altele. Cercetând întrebarile lui Gherman, mitropolitul Antonie al Ardealului a ajuns la constatarea ca acesti doi daco-romani au fost primii isihasti de la noi, mai ales datorita rugaciunii neîncetate pe care au practicat-o în chiliile lor.
În jurul anului 400, cei doi prieteni au venit la Constantinopol, capitala Imperiului Roman de Rasarit, unde pastorea Sfântul Ioan Gura de Aur. Acesta l-a hirotonit pe Gherman preot, iar pe Casian diacon. Au ramas în preajma marelui Parinte al Bisericii pâna la al doilea exil al sau, în 404. în anul urmator, au plecat la Roma, ca sa ceara sprijinul papei. Misiunea lor în capitala Imperiului Roman de Apus este prezentata de istoricul bisericesc Sozomen (sec. V) care scria ca ei, fiind cei mai devotati prieteni ai Sfântului Ioan, au dus la Roma o scrisoare a clerului si a credinciosilor din Constantinopol catre papa Inocentiu I, prin care-i cereau sprijin în vederea readucerii lui din exil.
De la Roma, stirile despre Gherman înceteaza. Probabil ca a murit acolo, dupa anul 405. înainte de anul 415, Ioan Casian a plecat la Marsilia, în sudul Galliei, unde a întemeiat doua manastiri - una de calugari si alta de calugarite -, carora le-a dat rânduielile de viata ale calugarilor din pustiurile Egiptului. Acolo a trait singur, pâna în jurul anului 435. Şi tot acolo si-a scris lucrarile sale teologice, între care si Convorbirile cu Parintii pustiei.
În aceste Convorbiri, Gherman este prezentat ca „sfânt", ceea ce arata ca Ioan Casian i-a pastrat aceeasi admiratie si pretuire chiar si dupa moarte. Fara îndoiala ca si alti contemporani care l-au cunoscut pe Gherman l-au socotit tot ca un „sfânt", atât pentru cultura lui, cât, mai ales, pentru sfintenia vietii sale. Din aceste motive, în 1992 Sfântul Sinod a hotarât ca daco-romanul Gherman sa fie trecut în sinaxarul sfintilor români, alaturi de Sfântul Ioan Casian, si sa fie praznuiti împreuna la 29 februarie. Sunt doi calugari învatati care au facut cinste neamului nostru si care au adus o contributie de seama la formarea teologiei patristice si a spiritualitatii rasaritene.
„Facându-va calugari v-ati daruit lui Dumnezeu si, luminând cu faptele voastre cele bune credinciosilor, Casian si Gherman, ca soarele ati stralucit cu lumina învataturilor voastre celor dumnezeiesti, luminând inimile celor care pururea va cinstesc. Pentru aceasta, cu deadinsul rugati-va lui Hristos Dumnezeu pentru cei ce va lauda cu dragoste fierbinte". (Condacul, glasul al 4-lea, la Utrenia din 29 februarie)-Extras din vol. Sfinti Daco – Romani si Români, Ed. a IV-a, semnat de Pr. Prof. Dr. Mircea Pacurariu, Ed. BASILICA, Bucuresti, 2013, p. 71 -
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 759
Id: 38432
Data: Feb 27, 2014
Imagine:
Biserica Ortodoxa cinsteste pe Sfinților Ioan Casian și Gherman din Dobrogea la 29 februarie, în anii bisecti. Pentru ca anul .....
Data: Feb 27, 2014
La Editura BASILICA a Patriarhiei Române a aparut o noua carte a Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române cu titlul Știința Mântuirii - Vocatia .....
Data: Feb 28, 2014
Din îndrumarile unui mare duhovnic, dam aici câteva sfaturi pentru înlesnirea unei bune marturisiri a pacatelor, precum si o pagina de cugetare adânca. Este un .....
Data: Feb 28, 2014
Miercuri, 26 februarie 2014, elevi ai Seminarului Teologic „Sfântul Ioan Gura de Aur” din Slobozia au fost primiti la Centrul Eparhial de catre Preasfintitul Parinte .....
Data: Feb 28, 2014
Spovedania (Marturisirea), Taina a Bisericii, este de fapt dezbracarea omului de pacate si înnoirea lui prin botezul lacrimilor de pocainta si prin .....
Data: Feb 28, 2014
La Parohia Ortodoxa Româna „Nasterea Domnului“ din Cluj-Napoca, unde este paroh Nicolae Buda, a avut loc ieri, 27 .....
Data: Feb 28, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Parintele Coman despre Invierea Domnului, Universul Credintei, TVR 1
Pr Hrisostom Filipescu
De la stiinta la Dumnezeu - Interviu cu fizicianul Andrei Dorobantu
Icoana Bunei Vestiri - Marturiile icoanei - Universul Credintei
Pustnici la schitul Sf Antonie Neamt
Parohia Sfanta Treime - Tei - Pr Alexandru Motoc - Universul Credintei
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).