Decretul 410. Context istoric si consecinte defavorabile Bisericii

Ieri, 18 noiembrie 2009, in Sala sinodala din Resedinta patriarhala, sub presedintia Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, a avut loc sedinta comemorativa a Permanentei Consiliului National Bisericesc, cu tema: Decretul 410/1959 privind reglementarea vietii monahale. Context istoric si consecinte defavorabile Bisericii, informeaza cotidianul Ziarul Lumina.Şedinta a fost deschisa de catre Intaistatatorul Bisericii noastre, care a evidentiat ca, in urma decretului din 1959, impreuna cu mona-hii si monahiile au suferit si clerici, iar in manastirile care s-au inchis au fost si ostenitori mireni.In continuare, pentru intelegerea mai clara a aspectului juridic al acestui decret, cat si a contextului istoric ideologic, politic in care decretul a fost emis, precum si pentru evidentierea consecintelor din punct de vedere social si spiritual ale acestui decret nefast, au sustinut comunicari pe aceasta tema parintele Ionut Corduneanu, jurist si consilier patriarhal - Cancelaria Sfantului Sinod, Oficiul juridic, domnul dr. George Enache, istoric, si domnul Adrian Nicolae Petcu, istoric.In incheiere, Patriarhul Romaniei a remarcat faptul ca patriarhul de vrednica pomenire Justinian a aparat monahii si monahiile din manastiri, dand o interpretare foarte inteleapta si apologetica Decretului 410. Vedem cu foarte mare recunostinta cum un om intelept, care a iubit Biserica, a incercat sa gaseasca modalitati de interpretare a Decretului 410 in favoarea bisericii, in favoarea monahilor, a spus PF Patriarh Daniel. Trebuie sa intensificam recunostinta noastra fata de memoria acestui patriarh luptatorDe asemenea, Parintele Patriarh a evidentiat ca Arhiepiscopia Bucurestilor a fost eparhia in care s-a aplicat cel mai putin, cu cea mai putina strictete acest Decret 410, toate aceste adevaruri fiind confirmate prin studiul Arhivelor Securitatii, si, de asemenea, a aratat ca patriarhul Justinian a incurajat pe toti cei care doreau sa se intoarca in manastiri dupa ce au plecat. In acest cuvant evocator, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a mai subliniat ca pentru toate aceste aspecte, care arata o lupta deosebit de grea si in acelasi timp un curaj si o perseverenta de pastor de suflete, trebuie insistat mai mult pentru a avea o imagine completa a pastoririi patriarhului Justinian. Pentru toate aceste stradanii, si eforturi, si lupte duhovnicesti impotriva unui regim totalitar comunist, trebuie sa intensificam recunostinta noastra fata de memoria acestui patriarh luptator, pastor de suflete. Trebuie sa invatam din exemplul patriarhului Justinian cum sa aparam Biserica si astazi. Desi contextul este diferit, o anumita atitudine anticlericala si antimonahala se perpetua de la iluminism incoace sub forme sau expresii diferite, dar totusi constante. Exista o tendinta de a reduce rolul Bisericii in societate si, in acelasi timp, de a reprosa Bisericii ca nu se implica suficient in societate. Exista o tendinta de a considera rugaciunea ca o inutilitate, ca o neproductivitate, ca timp pierdut. Noi consideram insa rugaciunea ca cea mai importanta activitate, pentru ca nu modeleaza lumea din jurul nostru, din exteriorul nostru, ci lumea din interiorul nostru. Vidul secularizarii este teama de interioritate, iar daca interioritatea noastra este plina de comuniunea omului cu Dumnezeu Cel vesnic, creatorul universului, atunci omul se simte la adevarata lui demnitate de partener de dialog vesnic cu Dumnezeu, a spus Patriarhul Romaniei.Astazi, la Catedrala patriahala din Bucuresti, in cadrul Sfintei Liturghii vor fi pomeniti cei care au patimit din cauza Decretului 410, iar la final va fi savarsita slujba Parastasului.Decretul prigoanei monahilorConcluziile sedintei comemorative a Permanentei Consiliului National Bisericesc cu tema: Decretul nr. 410/1959. Context istoric si consecinte defavorabile BisericiiIn cadrul Permanentei Consiliului National Bisericesc, intrunita in data de 18 noiembrie 2009 in sedinta comemorativa cu tema: Decretul nr. 410/1959. Context istoric si consecinte defavorabile Bisericii, ca urmare a comunicarilor sustinute, s-au desprins concluziile:1. Decretul nr. 410/1959 a constituit unul dintre cele mai mari abuzuri impotriva Bisericii Ortodoxe Romane, reprezentand inca de la adoptare o prevedere neconstitutionala raportat chiar la Constitutia din anul 1952, sub regimul careia a aparut, Constitutie care garanta libertatea si autonomia cultelor. El este o dovada a ingradirii libertatii de credinta pe care o impunea regimul comunist ca politica de stat.2. Decretul a fost adoptat in urma refuzului constant al ierarhiei ortodoxe de a-si asuma din proprie initiativa vreo decizie defavorabila monahismului, asa cum ar fi dorit regimul comunist.3. Aplicarea Decretului nr. 410/1959 a fost abuziva de la inceput, din cauza caracterului retroactiv ce i s-a dat si zelului manifestat de organele represive ale regimului.4. Multi dintre ierarhii Bisericii Ortodoxe Romane din acea perioada au incercat prin diferite mijloace sa impiedice sau macar sa tergiverseze aplicarea prevederilor decretului. Se remarca in mod deosebit activitatea consecventa a vrednicului de pomenire patriarh Justinian, care a reusit, printr-o strategie bine pusa la punct si argumentata, sa reduca la minimum pierderile cauzate prin aplicarea decretului.5. Unul dintre motivele oficiale ale adoptarii decretului a fost nivelul slab al vietii duhovnicesti din manastiri. Evenimentele ulterioare au aratat ca cei alungati din manastiri si prigoniti au respectat in majoritatea covarsitoare voturile monahale, semn al vitalitatii si sanatatii spirituale a vietii monahale din epoca.6. Abrogarea prin Legea nr. 178/2002 a Decretului nr. 410/1959, din cauza demersurilor repetate ale vrednicului de pomenire patriarh Teoctist, este o consecinta fireasca a inaplicabilitatii sale dupa 1990 si o recunoastere oficiala a caracterului sau abuziv si arbitrar. In acelasi timp, s-a remarcat faptul ca nici pana in prezent monahii alungati din manastiri nu sunt inclusi in actele normative reparatorii si compensatorii care au vizat persoanele persecutate de regimul comunist.7. Exprimand speranta ca astfel de interventii abuzive ale statului in viata cultelor nu vor mai fi posibile, participantii au subliniat ca noul pericol pentru Biserica il reprezinta fenomenul secularizarii care inlocuieste forta brutala cu ispita delasarii duhovnicesti.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 691

Id: 3393

Data: Nov 19, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).