Biserica se va afla mâine, 1 iunie 2014, în Duminica a VII-a dupa Paști închinata Sfinților Parinți de la Sinodul I Ecumenic. În cele ce urmeaza va prezentam sinaxarul acestei duminici din Penticostar :SINAXAR ÎN DUMINICA CELOR TREI SUTE OPTSPREZECE PURTĂTORI DE DUMNEZEU PĂRINŢI DIN NICEEA.
În aceasta zi, duminica a saptea dupa Pasti, praznuim întâiul sinod ecumenic, din Niceea, al celor trei sute optsprezece purtatori de Dumnezeu Parinti.
Praznuim sarbatoarea de azi din urmatoarea pricina: Domnul nostru Iisus Hristos, dupa ce S-a îmbracat în trup si a adus la îndeplinire toata negraita - iconomie cea pentru noi, S-a întors iarasi la scaunul Parintesc. Sfintii voind, însa, a arata ca Fiul Iui Dumnezeu S-a facut cu adevarat om si ca S-a înaltat la ceruri om si Dumnezeu desavârsit si S-a asezat de-a dreapta maririi în cele înalte, si ca acest sinod al Sfintilor Parinti L-a propovaduit si L-a marturisit pe Fiul de o fiinta si de o întocmai cinstire cu Tatal; pentru acest motiv, dupa slavita înaltare, au rânduit sarbatoarea de fata, vrând oarecum si mai mare sa faca adunarea atât de numeroasa a Parintilor care au propovaduit pe Acela Care S-a înaltat cu trupul, Dumnezeu adevarat si om desavârsit în trup.
Sinodul acesta a fost pe vremea lui Constantin cel Mare, în al douazecilea an al domniei lui, dupa încetarea prigoanei crestine de catre pagâni. Constantin a început a împarati întâi la Roma, dar mai târziu, în anul 5838 de la facerea lumii, a zidit cetatea cea prea frumoasa care îi poarta numele. Tot atunci s-au început si cele privitoare la Arie. Acesta era originar din Libia si venise la Alexandria si fusese hirotonit diacon de Sfântul sfintitul Mucenic Petru al Alexandriei. Arie a început, însa, a huli împotriva Fiului lui Dumnezeu, bârfind cu glas tare ca El ar fi faptura, nascut din nefiinta, si ca s-ar gasi departe de dumnezeiasca vrednicie, si ca în chip gresit se numeste întelepciunea si Cuvântul lui Dumnezeu, împotrivindu-se, dupa cum credea el, nelegiuitului Sabelie, care zicea ca Dumnezeirea este o singura persoana si un singur ipostas, care este când Tata, când Fiu, când Duh Sfânt. Arie, hulind în felul acesta, marele Petru l-a îndepartat din preotie, vazând pe Hristos, pe Sfântul Jertfelnic, ca un prunc îmbracat în haine rupte, Care spunea ca Arie este cel ce I le-a rupt.Venind Ahila arhiepiscop al Alexandriei, dupa Petru, a iertat din nou pe Arie, la fagaduinta acestuia ca se va îndrepta. Pe lânga aceasta l-a hirotonit preot si l-a pus l-a scoala din Alexandria. Dupa moartea lui Ahila, a ajuns arhiepiscop Alexandru, care, aflând ca Arie învata aceleasi huliri, si înca si mai rele, l-a scos din Biserica, depunându-1 prin sobor.
Teodoret spune ca Arie mai învata ca firea lui Hristos ar fi schimbatoare; si tot el a nascocit cel dintâi hulirea ca Hristos ar fi luat asupra Sa un trup neînsufletit si fara judecata. Este scris ca Arie a înselat pe multi cu învataturile lui nelegiuite si ca a momit de partea lui pe Eusebiu al Nicomidiei, pe Paulin al Tirului, pe Eusebiu al Cezareei si pe altii. El a pornit împotriva Iui Alexandru; iar Alexandru, facând cunoscute în toata lumea învataturile pline de hulire ale lui Arie si caterisirea lui, pe multi i-a ridicat la împotrivire.
Deci, fiind tulburata Biserica si nearatând nimeni grija si dragoste pentru biruinta dogmei, marele Constantin a adunat la Niceea, din toate partile lumii, pe cheltuiala statului, pe Parintii despre care este vorba, si chiar si el s-a dus acolo. Astfel, toti Parintii adunându-se si fiind chemat si împaratul, el a luat loc nu pe tron împaratesc, ci pe un scaun mai prejos de vrednicia lui. Şi graind ei despre cele ale lui Arie, l-au supus anatemei atât pe el, cât si pe toti cei ce gândeau la fel cu el. Iar Cuvântul lui Dumnezeu a fost marturisit de Sfintii Parinti ca fiind de aceeasi fiinta si de aceeasi cinstire si împreuna fara de început cu Tatal. Acestia au alcatuit si Simbolul credintei, ducându-1 pâna la articolul: «Cred si întru Duhul Sfânt...»; caci partea urmatoare va fi plinita de Sinodul al doilea ecumenic. Tot acel întâi Sinod a întarit pe lânga acestea si sarbatorirea Pastilor, aratând cum si când trebuie sa-l savârsim si ca nu trebuie sa-l sarbatorim odata cu iudeii, cum era obiceiul mai-nainte. Ei au întocmit si douazeci de canoane pentru întarirea Bisericii. Iar marele si întocmai cu Apostolii împarat Constantin a întarit la sfârsit sfântul Simbol al credintei cu semnatura lui, facuta cu cerneala rosie.
Printre Parintii care au fost la Sinodul întâi ecumenic, doua sute treizeci si doi erau arhierei, iar optzeci si sase erau preoti, diaconi si calugari; adica, numarul celor ce au fost de fata s-a ridicat la trei sute si optsprezece. Cei mai de frunte dintre acestia trebuiau sa fie: Silvestru, arhiepiscopul Romei, si Mitrofan al Constantinopolului, care era bolnav; ei au fost de fata prin loctiitori. Apoi Alexandru al Alexandriei, cu marele Ata- nasie, care pe atunci era arhidiacon; Eustatiu al Antiohiei si Macarie al Ierusalimului; Osie, episcopul Cordobei; Pafnutie Marturisitorul; izvorâtorul de mir Nicolae si Spiridon al Trimitundei, care, învingând în discutie pe un filosof de acolo, l-a botezat, aratându-i Lumina cea în trei Straluciri.
Mutându-se la Dumnezeu doi parinti arhierei în timpul sinodului, marele Constantin a pus în cosciugele lor, bine închise, asezamintele tocmite de Sfântul Sinod, care s-au aflat iscalite si întarite si de acestia în cuvinte dumnezeiesti nespuse.
La sfârsitul Sinodului s-a terminat de zidit si Constantinopolul. Atunci Constantin cel Mare a chemat pe toti acei sfinti barbati, care, înconjurând cu totii cetatea si facând rugaciuni pentru ea, au întarit-o din destul sa fie împarateasa a tuturor cetatilor si au închinat-o, la sfatul împaratului, Maicii Cuvântului. Dupa acestea, fiecare dintre Sfintii Parinti s-a întors la locul lui.
Dupa ce marele Constantin s-a mutat catre Domnul, si sceptrul împaratiei era tinut de fiul sau Constantiu, Arie a venit la împarat, zicând ca vrea sa lase toate ratacirile si sa se uneasca cu Biserica lui Dumnezeu. Deci, scriindu-si hulele pe o tablita, si-a legat-o de gât si, ca si cum s-ar fi supus Sinodului, lovea cu mâna tablita, zicând: Ma supun hotarârilor acestuia. Atunci împaratul a dat porunca patriarhului Constantinopolului ca Arie sa fie primit iarasi, negresit, în sânul Bisericii. Şi atunci, dupa moartea lui Alexandru, pe scaunul Alexandriei era Mitrofan, care, stiind firea rea a lui Arie, statea la îndoiala si se ruga lui Dumnezeu sa-i descopere daca primirea lui Arie în sânul Bisericii este dupa voia cea dumnezeiasca. Şi sosind vremea ca Arie sa slujeasca împreuna cu el, rugaciunea lui s-a facut si mai fierbinte. Iar Arie, mergând la biserica, undeva prin apropiere de stâlpul târgului, fiind cuprins de dureri de pântece, a intrat într-o umblatoare obsteasca. Pedepsit fiind, toate madularele cele dinlauntru si le-a dat afara, patimind aceeasi sfâsiere ca si Iuda, pentru aceeasi tradare a Cuvântului. Astfel, de vreme ce el a rupt pe Fiul lui Dumnezeu de fiinta Tatalui, a fost si el sfâsiat, fiind gasit mai târziu mort. Şi astfel a scapat Biserica de pacostea aceluia.
Pentru rugaciunile celor trei sute optsprezece Parinti, purtatori de Dumnezeu, Hristoase Dumnezeule, miluieste-ne pe noi. Amin.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 587
Id: 41148
Data: May 31, 2014
Imagine:
La Praznicul Înalțarii Domnului foarte mulți credincioși au avut bucuria sa participe la Sfânta Liturghie Arhiereasca oficiata la Catedrala arhiepiscopala aradeana de catre .....
Data: May 31, 2014
Cuvântul de învatatura al parintelui Cleopa Ilie la Duminica a VII-a dupa Paști (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic).În Duminica .....
Data: May 31, 2014
La praznicul Înaltarii Domnului, în biserica cu hramul ,,Nasterea Domnului” a parohiei Arad- Micalaca Veche II, au fost savârsite slujbe de pomenire pentru cei .....
Data: May 31, 2014
În cadrul proiectului general social-filantropic și educativ "Campionii Bucuriei" organizat de Eparhia Argeșului, în data de 30 mai 2014, la Mânastirea .....
Data: May 31, 2014
La 29 mai, de Praznicul Înaltarii Domnului, Înaltpreasfintitul Petru, Arhiepiscop al Chisinaului, Mitropolit al Basarabiei si Exarh al Plaiurilor si PS Antonie de Orhei, .....
Data: May 31, 2014
Joi, 29 mai 2014, preoții Augustin Bora și Alexandru Ciui împreuna cu credincioșii Bisericii cu hramul ,,Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” din Cluj-Napoca, au praznuit .....
Data: May 31, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).