Biserica Ortodoxa s-a aflat la 30 martie 2014 în Duminica Sfântului Ioan Scararul, iar la 6 aprilie 2014 crestinii ortodocsi o vor cinsti pe Cuvioasa Maria Egipteanca. În cele ce urmeaza va prezentam câteva informatii, referitoare la cele doua duminici, din vol. Triodul Explicat. Mistagogia Timpului, semnat de Makarios Simonopetritul (Ed. Deisis, Sibiu, 2008):
Dupa ce în primele doua duminici au fost întariti în credinta ortodoxa si în Saptamâna a IV-a au venerat Crucea, candidatii la cel de-al „doilea Botez” îsi vor continua parcursul pâna în Saptamâna a VI-a, punctându-l cu doua duminici consacrate unor modele vii ale vietii duhovnicesti. Aceste doua praznice sunt apropiate atât în ce priveste originea, cât si functia si tema lor, astfel ca pot fi privite împreuna. Praznuirea Sfintei Maria Egipteanca a aparut înaintea celei a Sfântului Ioan Scararul, fiind indicata de unele manuscrise ale Triodului începând din secolul XI, chiar daca atunci aceasta instituire era departe de a fi fost generala: numeroase documente continua sa prescrie pentru aceasta duminica doar comemorarea bogatului nemilostiv si a saracului Lazar din vechiul sistem al lecturilor de la Ierusalim, care supravietuieste de altfel pâna astazi în canonul Utreniei Duminicii a V-a.
Praznuirea Sfântului Ioan Scararul nu începe sa fie atestata în manuscrise decât în secolul XIII, pentru a se regasi aproape în toate documentele secolului XV. Anterior, Duminica a IV-a era rezervata comemorarii parabolei samarineanului celui bun, al carei canon s-a pastrat la Utrenia duminicii pâna în zilele noastre. Instituirea târzie si extrem de rapida a acestei praznuiri a rezultat probabil din dorinta de a completa în mod armonios structura Triodului. Daca primele doua duminici se distingeau ca o perioada „dogmatica”, transferarea praznicelor Sfintilor Ioan Scararul si Maria Egipteanca a permis definirea unei a doua perioade, „ascetice”, în ciclul duminicilor din Postul Mare. Prin urmare, aceasta praznuire locala a Duminicii a V-a s-a generalizat pentru a da ciclului un echilibru ce nu va mai fi modificat dupa secolul XV, fiind definitiv sanctionat de editia tiparita a Triodului. În definitiv, se poate spune ca sursa acestui ciclu al duminicilor Postului Mare si cel care a calauzit evolutia lor a fost, prin vechimea si caracterul sau panortodox, praznicul Ortodoxiei.
Sfântul Ioan Scararul e praznuit în mod normal pe 30 martie, iar Sfânta Maria Egipteanca pe 1 aprilie. Faptul ca aceste doua praznice cadeau întotdeauna în timpul Triodului facea ca ele sa nu fie solemnizate, în ciuda importantei acestor sfinti în evlavia bizantina: trei stihiri la Vecernie si un canon la Utrenie, nimic mai mult. Prin urmare, transferul lor în ciclul liturgic mobil a permis o mai mare stralucire acordata acestor doi sfinti si o afirmare mai explicita a legaturii lor cu Postul Mare. Spre deosebire de alte praznice fixe transferate, acestea au trecut aproape neschimbate din ciclul Mineielor în cel a Triodului. Cele trei stihiri de la „Doamne, strigat-am” de la Vecerniile Duminicilor a IV-a si a V-a, precum si sedealna de la oda a 3-a a canonului sunt identice cu cele din 30 martie si 1 aprilie. Numai canoanele sunt diferite atât pentru Sfântul Ioan Scararul, cât si pentru Sfânta Maria Egipteanca. Totusi, unele manuscrise ale Mineielor indica pentru 30 martie canonul lui Ignatie din Duminica al V-a a Postului Mare, astfel ca atunci oficiul e riguros identic. În vechile traduceri slave anterioare reformei patriarhului Nifon, care a provocat în Rusia schisma „vechilor credinciosi’, slujbele Sfintilor Ioan Scararul si Maria Egipteanca nici macar nu se gaseau în Triod, unde se semnala numai ca trebuie luate din Mineie.
Praznicele celor doi sfinti nu ocupa, asadar, decât un loc relativ limitat în oficiile Duminicilor a IV-a si a V-a: pâna la canon, rânduiala este cea a tuturor duminicilor Triodului cu sedealna Octoihului si idiomelele Triodului; dupa care se cânta trei canoane: unul al învierii cu 6 tropare, unul al Triodului, mai vechi, cu 4 tropare despre parabolele biblice dezvoltate în cursul saptamânii urmatoare, si unul al Sfântului tot cu 3 tropare). La Laude nu se cânta nici o stihira a Triodului (cu exceptia idiomelei de la „Slava”, doxastikon), ci numai opt stihiri din Octoih, fapt nemaiîntâlnit de la Duminica Vamesului si Fariseului si care evidentiaza bine caracterul secundar al acestor praznuiri fata de cele pe care le-am studiat pâna aici. Sobrietatea acestor doua praznuiri de la sfârsitul Postului Mare îngaduie sublinierea mai puternica a temelor duhovnicesti ale samarineanului cel bun si bogatului nemilostiv, creând prin aceasta o mai mica ruptura tematica între zilele saptamânii si duminici decât în prima parte a Postului Mare. Atentia si efortul duhovnicesc vor putea, asadar, sa ramâna încordate pâna la capat, chiar si în timpul zilelor de odihna.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 585
Id: 39371
Data: Mar 31, 2014
Imagine:

Data: Mar 31, 2014
Data: Mar 31, 2014

Data: Mar 31, 2014
În jurul orei 13:00, la sediul protopopiatului s-au adunat preoţi şi credincioşi din oraşul Săveni, dar şi din alte 19 parohii. Manifestarea a debutat cu un moment pregătit de tinerii din ATOR Zoiţani, iar apoi s-au împărţit pliante celor .....
Data: Mar 31, 2014
Credincioşii din filia Antonceni a Parohiei Oniceni au avut bucuria de a-l primi în mijlocul lor pe Înaltpreasfinţitul Arhiepiscop Pimen. Ierarhul locului, împreună cu un sobor de preoţi şi diaconi, a sluji Sfânta Liturghie .....
Data: Mar 31, 2014
Localitatea Fundu Moldovei din judeţul Suceava a fost pentru o zi capitala muzicii corale din Moldova. Ajuns la cea de-a XXIV-a ediţie, Festivalul-concurs naţional de muzică corală religioasă ortodoxă „Buna Vestire“ s-a bucurat de prezenţa .....
Data: Mar 31, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Comori ale Ortodoxiei - Aparitia tiparului in Tarile Romane
Comori ale Ortodoxiei - Viata si minunile Sfintei Cuvioase Parascheva
Comori ale Ortodoxiei - Pictura munteneasca in secolul al XVII-lea
Comori ale Ortodoxiei - Biserica fortificata Precista Galati
Comori ale Ortodoxiei - Manastirea Moisei - Maramures
Comori ale Ortodoxiei - Manastirea Barsana Renasterea unei vechi vetre monahale
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).