Episcopii vicari Varlaam Ploieșteanul și Timotei Prahoveanul au oficiat Liturghia Sf. Vasile cel Mare in prima zi din 2023

La Catedrala Patriarhală, in prima zi a anului 2023, a fost oficiată Sfanta Liturghie de către Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal, și Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.

Intrucat pe 1 ianuarie este cinstit Sfantul Ierarh Vasile cel Mare, a fost oficiată in lăcașul de cult Liturghia care ii poartă numele.

Liturghia Sfantului Vasile cel Mare este oficiată de zece ori in timpul anului bisericesc: in primele cinci duminici din Sfantul şi Marele Post, in Sfanta şi Marea Joi, in Sambăta Mare, in ziua pomenirii Sfantului Vasile cel Mare (1 ianuarie), in ajunul praznicului Naşterii Domnului şi in ajunul praznicului Botezului Domnului, dacă acestea nu se intamplă in ziua de sambătă sau de duminică; iar dacă ajunurile cad in aceste zile, atunci Liturghia Sfantului Vasile se oficiază in ziua praznicului, adică Duminică sau Luni, iar in ajun, se oficiază Liturghia Sfantului Ioan Gură de Aur.

Predica

Cuvantul a rostit de PS Varlaam care a vorbit despre istoria și semnificațiile sărbătorilor din data de 1 ianuarie.

„In ziua de 1 decembrie prăznuim o intreită sărbătoare: Tăierea-imprejur cea după trup a Domnului, pe Sf. Ier. Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, care a trecut la Domnul in 1 ianuarie 369, și inceputul Anului Nou civil”.

„In anii in care 1 ianuarie cade duminică se adaugă o a patra sărbătoare și anume, Duminica dinaintea Botezului Domnului”.

Tăierea-imprejur

Episcopul vicar patriarhal a precizat că, potrivit Sfinților Părinți, „tăierea imprejur care a fost semnul văzul al jurămantului de sange făcut intre Dumnezeu și Patriarhul Avraam care avea să devină tată a multor popoare, prefigura botezul pe care il va instaura Mantuitorul nostru Iisus Hristos pentru iertarea păcatelor celor care vor primi botezul in numele Preasfintei Treimi”.

„Pruncul Iisus, Dumnezeu fiind, mai presus de păcat, a acceptat să se supună randuielii Legii Vechi pe care Sfantul Luca in cartea Faptele Apostolilor il numește chiar legămantul tăierii imprejur, pentru a arăta că acest moment din viața Pruncului era un moment esențial din viața Lui, dar și din viața comunității și a poporului ales in ansamblul lui”.

„Insă, s-a supus pentru a confirma de Prunc ce va spune mai tarziu in Predica de pe Munte și anume, că El nu a venit ca să strice Legea, ci a venit ca să o implinească, iar implinirea aceasta nu se referă doar la observarea strictă a ei, ci la innoirea ei, la ridicarea ințelesului ei intr-un sens cu totul superior duhovnicesc”.

„De aceea, Hristos va intemeia botezul creștin cu Duh Sfant și cu foc, singurul care poate ierta in mod real păcatele omului, infiindu-l sau făcandu-l fiu al lui Dumnezeu după har după ce primește Botezul in numele Preasfintei și de viață făcătoarei Treimi”.

Copilăria lui Iisus și importanța pelerinajului

Părintele Episcop a amintit că „Evanghelia se continuă și cu un moment din timpul copilăriei Mantuitorului Iisus Hristos. Sfantul Marcu spune că Maica Domnului cu Iosif ocrotitorul și cu Pruncul mergeau in fiecare an la Ierusalim la sărbătoarea Paștelui”.

„Lucrul acesta ne arată cat de important este pelerinajul in viața noastră a creștinilor ca drum interior de inălțare la Dumnezeu, la cele sfinte”.

Botezul creștin

PS Varlaam Ploieșteanul a evidențiat legătura dintre Evanghelia care ne vorbește de Botezul cu apă săvarșit de Sfantul Ioan Botezătorul și Tăierea imprejur.

„Este o stransă legătură, pentru că această tăiere imprejur este o prefigurare a botezului creștin, după cum tot o prefigurare a botezului creștin era și botezul săvarșit de Sfantul Ioan Botezătorul”.

„Hristos va intemeia această sfantă taină creștină, prin care oamenii redevin fii ai lui Dumnezeu după har și acest botez se face prin apă și prin duh, adică prin scufundarea in apa Botezului și prin Duhul Sfant”.

Ierarhul a mai precizat in predica sa că „cea de-a treia Evanghelie este dedicată Sfantului Vasile cel Mare pe care il sărbătorim astăzi și care, de asemenea, are legătură cu această a doua parte a Evangheliei praznicului, cu faptul că Pruncul sau Tanărul Iisus crește și sporește cu ințelepciunea, varsta și harul lui Dumnezeu”.

„Și lucrul acesta aruncă o perspectivă cu totul nouă asupra valorii timpului pentru mantuirea fiecăruia dintre noi și aruncă un sens creștinesc duhovnicesc in această zi a inceputului Anului Nou civil”.

Te Deum & Proclamarea Anului omagial și comemorativ 2023

După Sfanta Liturghie, la Catedrala Patriarhală a fost oficiat un Te Deum, apoi a avut loc Proclamarea solemnă a Anului Omagial și Comemorativ 2023 in Patriarhia Romană, in prezența și cu participarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel.

Citește și:

  • Cuvantul rostit de Patriarhul Romaniei la Proclamarea Anului omagial și comemorativ 2023 (Text integral)
  • Anul omagial și comemorativ 2023 a fost proclamat in mod solemn. „Este o mare șansă de a-i cerceta pe bătrani”, spune Patriarhul Daniel
  • Actul de proclamare a Anului omagial și comemorativ 2023
  • Imnul imnografilor şi cantăreţilor bisericeşti: text & partitură

Mai multe imagini in Galeria Foto.

Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu

Urmăreşte-ne pe Twitter:�@agentiabasilica


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 218

Id: 77623

Data: Jan 2, 2023

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).