Teologia ortodoxa predata la Facultatea de Teologie Ortodoxa din München are misiunea de a face cunoscuta tuturor crestinilor de acolo lumea partial necunoscuta de ei a ortodoxiei si de a expune adevarul despre Dumnezeu, om si lume, asa cum ni l-a dat Însusi Dumnezeu. Posibilitatea de a studia în Germania teologie ortodoxa, la o universitate de stat, este ceva unic în întreaga Europa Occidentala. Despre cercetarea teologica în spatiul germanofon, despre dialogul cu celelalte teologii crestine din München si despre Facultatea de Teologie Ortodoxa de acolo, am avut placerea sa vorbim cu prof. dr. Konstantin Nikolakopoulos, profesor de teologie biblica în cadrul facultatii.Pentru început, spuneti-ne câteva cuvinte legate de istoria acestei institutii, bineînteles în punctele ei cele mai importante.Ma voi referi la principalele etape ale înfiintarii acestei facultati. În anul 1984, a fost mai întâi întemeiata aici o catedra, pe atunci cu profesorul Nikolaou, care preda teologie ortodoxa în general. Apoi, zece ani mai târziu, aproximativ în anul 1994-1995, a avut loc o dezvoltare a acelei mici unitati de învatamânt academic, prin transformarea ei într-un institut teologic ortodox. Facultatea apare în documente pâna prin 2004 cu numele de „institut“. Apoi, s-a schimbat în aceasta forma de astazi „Ausbildungseinrichtung“, care desemneaza statutul de facultate. O motivatie a acestei dezvoltari a reprezentat-o vizita efectuata de Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, care, în urma discutiilor pe care le-a avut cu guvernul bavarez, a primit cadou înca trei catedre.Noi suntem foarte bucurosi ca avem aici, în inima Europei, un lucru important pentru întreaga Ortodoxie: o facultate de teologie ortodoxa independenta si autonoma. Noi folosim întotdeauna expresia: „ceva special“. Suntem ceva special, pentru ca suntem într-adevar singura facultate de teologie ortodoxa, cu studiu integral, din Europa de Vest. Suntem un unicat, în sensul ca oferim un studiu teologic complet, cu obtinerea unei diplome de licenta, de masterat sau doctorat, si apartinem direct de o universitate de stat. Nu suntem o facultate mare, însa acoperim toate disciplinele teologice, adica teologia biblica, cea istorica si patristica, apoi cea sistematica si cea practica. În anumite specializari planul nostru de învatamânt are prevazuta o colaborare cu alte facultati, cu cea romano-catolica, cu cea evanghelica, cu Facultatea de Filozofie etc. Absolventii primesc o diploma în teologie ortodoxa, însa în pregatirea lor este prevazuta si o specializare mai profunda în teologia ecumenica.Pentru ca studiul sa fie unul cât mai elaborat, interesant, dar si captivant, ce profesori predau la aceasta facultate?În ceea ce priveste corpul profesoral, aici predau doi profesori greci, eu si prof. Athanasios Vletsis, apoi, din România, prof. Adrian Marinescu. Alaturi de ei avem doi colaboratori, dr. Anargyros Anapliotis si drd. Georgios Vlandis. Colaboram apoi cu alte facultati de teologie ortodoxa din întreaga lume. Spre exemplu, mai avem un alt profesor din Bulgaria, care vine aici de doua ori pe an, prof. Bojidar Andonov, altul din Cluj-Napoca, prof. Ioan-Vasile Leb, care ofera aici cursuri ca profesori invitati. Asadar, ne bucuram de o prezenta academica multiortodoxa, sustinuta si de existenta unui numar de studenti si el foarte divers, si anume din toate tarile ortodoxe. Sunt si alti colegi, inclusiv din alte facultati de teologie ortodoxa din afara Germaniei, care predau aici din când în când, asa cum este preotul român Mircea Basarab din München, sau, cum s-a întâmplat în semestrul precedent, când a venit aici colegul sârb prof. Rodoljub Kubat din Belgrad. De asemenea, în luna decembrie va veni aici, din nou de la Cluj, prof. Stelian Tofana. Prin urmare, vin întotdeauna profesori noi, în asa fel încât studiul sa fie cât mai interesant. În afara de programul de studiu normal, avem organizata o relatie foarte strânsa cu alte facultati de teologie ortodoxa din Europa, prin intermediul schimbului academic Erasmus. Vin prin urmare aici persoane din multe facultati, din Grecia, Bulgaria, România, Slovacia, Finlanda, dar si din tari care nu apartin Uniunii Europene.Care este mai precis locul acestui institut în spatiul teologic ortodox? Daca aici sunt predate toate cele patru domenii teologice, ce atentie i se acorda disciplinei liturgica?Mai întâi, noi avem legaturi foarte intense cu celelalte facultati de teologie ortodoxa din lume si suntem, asa-zicând, la acelasi nivel în ceea ce priveste organizarea institutionala. Altfel spus, diploma noastra este recunoscuta ca având aceeasi valoare în toata lumea ca si cea obtinuta în celelalte facultati; ca diploma de teologie ortodoxa. Programul de studiu, adica diversele materii care sunt aici predate, nu sunt altele decât cele predate în celelalte facultati de teologie ortodoxa. Doar ca, asa cum am spus, noi avem aici ca studiu special teologia ecumenica, pentru ca în Germania sunt foarte importante legaturile cu celelalte Biserici crestine.Studiul liturgic este pentru noi foarte important. Avem în München, în apropiere, o biserica universitara, o biserica veche, istorica, greaca, pe care noi o folosim ca paraclis al facultatii. Prin urmare, noi legam strâns studiul academic cu slujbele bisericesti, la care participam cu totii de mai multe ori în fiecare semestru. Ceea ce este mai special poate fi vazut într-un alt aspect foarte important, adica atunci când în urma cu câtiva ani nu toate catedrele erau ocupate. Din acest motiv a trebuit sa apelam la profesori invitati. În mod special am invitat diversi profesori din diferite tari ortodoxe pentru liturgica si practica liturgica, tocmai ca studentii nostri sa faca experienta practicii liturgice din mai multe zone ortodoxe. În afara cursurilor care au loc aici, avem un program regulat de vizitare a tuturor parohiilor ortodoxe din München. Este vorba de peste zece parohii ortodoxe, apartinând tuturor nationalitatilor ortodoxe. Ne straduim asadar sa legam studiul academic de experienta liturgica si pastorala. Astfel, avem si un spiritual pentru studenti, care este recunoscut oficial de catre universitate.Ce perspective are un absolvent dupa terminarea studiului în aceasta facultate? Este angajat institutul, prin tot ceea ce ofera, în slujirea Bisericii Ortodoxe?La încheierea studiului, studentii au mai întâi posibilitatea sa devina preoti. Noi ne socotim, ca institutie, în slujba tuturor Bisericilor Ortodoxe care activeaza în Germania si mai mult, în întreg spatiul germanofon. Prin urmare, ne îngrijim si de cresterea sau viitorul eparhiilor ortodoxe din Germania. Multi absolventi devin preoti, în special pentru spatiul de limba germana. Sa nu uitam: doar acesti absolventi detin pregatirea necesara pentru a sluji Bisericii aici, în Germania. Absolventii nostri pot sa devina si profesori de religie. Acest lucru înseamna ca ora de religie ortodoxa este, alaturi de cea romano-catolica si evanghelica, recunoscuta în toate scolile ca a treia posibilitate de studiere a religiei crestine si exista, prin urmare, posibilitatea ca absolventii nostri sa fie angajati ca profesori de religie în întreaga Germanie. Mai sunt si alte posibilitati. Spre exemplu, studentii pot fi angajati sau colaboratori într-una din eparhiile ortodoxe.Care este procentul românilor care au studiat si studiaza aici, raportat la numarul total de studenti pe care i-ati format?Numarul studentilor români a fost la noi întotdeauna mare, raportat la numarul total de studenti. Întotdeauna, cel putin zece procente din numarul de studenti au fost români. Şi este un procent mare daca tinem cont de faptul ca aici vin studenti din toate tarile ortodoxe: sârbi, bulgari, români, georgieni, greci si, mai mult, germani, inclusiv neortodocsi. Unul dintre primii studenti, care apoi a obtinut si titlul de doctor, a fost pr. Ioan Moga din România. A studiat aici la institut, apoi a fost asistent, iar dupa obtinerea titlului de doctor a fost numit asistent în Viena, la Facultatea de Teologie Romano-Catolica. (Traducere din limba germana - prof. dr. Adrian Marinescu, Facultatea de Teologie Ortodoxa, Universitatea „Ludwig-Maximilian“, München. Interviu publicat în Ziarul Lumina din data de 19 noiembrie 2013, semnat de diac. Ștefan Sfarghie )
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 576
Id: 35678
Data: Nov 19, 2013
Imagine:
Echipa de proiect, alături de trupa de teatru „Seminaria” au prezentat tinerilor din Liceul „Ion Agârbiceanu” din Jibou, „Alexandru Papiu Ilarian” Zalău şi Colegiul Simion Bărnuţiu din Şimleul Silvaniei .....
Data: Nov 19, 2013
Sărbătoarea credincioşilor din Parohia Dăeşti, judeţul Gorj, a început din seara zilei de sâmbătă, atunci când a fost oficiată slujba Vecerniei, unită cu Litia în Biserica „Sfântul Ioan Bătezătorul”. A doua .....
Data: Nov 19, 2013
Joi, 21 noiembrie, de sărbătoarea "Intrarea în biserică a Maicii Domnului", Înaltpreasfinţitul Părinte Gherasim va participa la Sfânta Liturghie săvârşită la Catedrala Arhiepiscopală din Râmnicu Vâlcea, .....
Data: Nov 19, 2013
Sărbătoarea va începe cu slujba Privegherii, în această seară, şi va continua miercuri cu Acatistul Sfântului Grigorie Decapolitul şi cu Sfânta Liturghie arhierească.
Sunt invitaţi să participe stareţi şi stareţe de la .....
Data: Nov 19, 2013
Prăznuirea Intrării în Biserică a Maicii Domnului va începe în seara zilei de miercuri, cu săvârşirea slujbei de Priveghere. În ziua praznicului, la mănăstirea gorjeană va săvârşi Sfânta Liturghie Mitropolitul .....
Data: Nov 19, 2013
În prima duminica din Postul Craciunului, a fost oficiata Taina Sfântului Maslu în Parohia ,,Sfintele Mucenițe Minodora, Mitrodora și Nimfodora și Sf. Ierarh .....
Data: Nov 19, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).