Indreptarul Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane privind anul electoral

In perspectiva alegerilor europarlamentare, locale, legislative și prezidențiale din anul 2024, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, pornind de la pozițiile exprimate succesiv prin hotărarile sinodale din 13-14 februarie 1996, 23-25 februarie 2000, 12-13 februarie 2004, 5-7 martie 2008, 25 februarie 2016 și 21 iulie 2020, din dorința de a face cat mai clară atitudinea Bisericii Ortodoxe Romane față de viața politică și campaniile electorale, hotărăște:

1. In calitatea sa de cetățean al Patriei și de părinte duhovnicesc al tuturor enoriașilor săi, indiferent de orientarea lor politică, preotul are libertatea, binecuvantarea și indatorirea ca, de pe poziția și prin mijloacele duhovnicești care-i sunt specifice, să participe la viața cetății, sprijinind activitățile menite să promoveze binele obștesc și impotrivindu-se oricăror măsuri sau activități care se dovedesc a fi in contradicție cu invățătura și morala creștină ortodoxă. In vederea respectării opțiunilor politice ale credincioșilor săi, preotul are obligația de a păstra neutralitatea in timpul campaniilor electorale, atat in declarațiile publice, cat şi in activitatea practică, față de problemele cu caracter politic. Opțiunea politică a preotului va fi exprimată doar prin votul personal secret.

2. Menține hotărarea sinodală nr. 1676 din 6 martie 2008, prin care, in conformitate cu Sfintele Canoane (6 Apostolic, 7 Sinodul IV Ecumenic, 10 Sinodul VII Ecumenic, 11 Sinodul local Cartagina), se stipulează că printre indeletnicirile incompatibile cu slujirea și demnitatea clericală se numără și aceea de „a primi asupra sa dregătorii sau indeletniciri lumești”, iar arhiereului, preotului, diaconului, monahului și monahiei din Biserica Ortodoxă Romană, le este interzis:

a) să facă politică partinică;
b) să fie membru(ă) al unui partid politic sau al unei organizații care poate fi asimilată unui partid politic;
c) să candideze la alegerile parlamentare sau locale;
d) să participe la campanii electorale in calitate de susținător (oare);
e) să ocupe funcții de demnitar/inalt funcționar public la nivel central sau local, in Statul roman sau in alte state.

3. Clericul sau monahul, care se implică in politica vreunui partid in calitate de membru sau de candidat, dar şi prin susținerea unui candidat, incalcă legămantul depus la hirotonie („...nu mă voi indeletnici cu activități potrivnice chemării preoțești şi nu mă voi face părtaș la lucrări şi adunări care dăunează Bisericii”, hotărarea sinodală nr. 4670/2008), prevederile Regulamentului autorităților canonice disciplinare și al instanțelor de judecată ale Bisericii Ortodoxe Romane (2015) şi ale Regulamentului pentru organizarea vieții monahale și funcționarea administrativă şi disciplinară a mănăstirilor (2003) și va trebui să aleagă intre cariera politică şi misiunea clericală/viața monahală. Abaterile de acest fel vor fi judecate in Consistoriile eparhiale.

4. Aplicand principiul iconomiei (pogorămant, dispensă), in vederea implinirii misiunii pastoral-sociale la care sunt chemați in viața comunităților pe care le păstoresc, Sfantul Sinod, prin hotărarea sinodală nr. 1676 din 6 martie 2008, permite totuși ca preoții și diaconii să candideze, insă doar ca independenți și doar pentru calitatea de consilier local şi consilier județean in Romania, in următoarele condiții:

a) lipsa unor candidați laici ortodocși, bine pregătiți, capabili să reprezinte eficient comunitățile din care provin și in a căror componență intră credincioși ortodocși;
b) incălcarea neutralității politice sau susținerea publică pe plan local a unui partid politic de către deservenții altor culte sau organizații religioase;
c) promovarea de către unele partide politice a unor oameni politici care au atacat in mod constant instituția Bisericii și valorile morale creștine ale societății sau candidarea respectivelor persoane ca independenți.

5. Preoții și diaconii nu pot candida la alegerile locale fără aprobarea scrisă a Chiriarhilor lor. Aceasta va fi acordată in urma analizei solicitărilor, intr-o ședință a Permanenței Consiliului Eparhial și numai acelor clerici considerați capabili să promoveze interesele comunității in consiliile locale și in consiliile județene. Dacă, insă, se dovedește că preotul sau diaconul nu corespunde cerințelor mandatului incredințat, de a lucra şi a apăra interesele comunității locale, atunci i se va retrage aprobarea.

6. Preoții și diaconii, care au obținut aprobarea bisericească de a candida pentru a deveni membri in consiliul local sau consiliul județean, vor fi suspendați de la slujire pe intreaga perioadă a campaniei electorale (pentru evitarea oricăror suspiciuni referitoare la folosirea de mijloace pastorale in campania electorală), vor adopta in timpul campaniei electorale un comportament adecvat slujirii şi demnității preoțești, vor respecta legislația in vigoare privind campaniile electorale şi alegerea autorităților administrației publice locale şi nu vor folosi in scopuri electorale lăcașurile de cult.

7. Sfantul Sinod reamintește apelul său către liderii partidelor politice din Romania de a nu permite recrutarea de membri din randurile clerului și nici folosirea in scopuri politice a persoanelor, spațiilor, slujbelor și insemnelor bisericești.

 

8. Sfantul Sinod reiterează faptul că Biserica Ortodoxă Romană nu recomandă susținerea vreunui partid politic sau vreunei ideologii politice, ci indeamnă pe toți cetățenii să facă alegeri după criterii care vizează realizarea binelui țării și promovarea valorilor creștine in societate. In acest sens, pentru aprecierea candidaților la alegerile europarlamentare, locale, parlamentare și prezidențiale din acest an, recomandă credincioșilor Bisericii noastre următoarele 10 criterii orientative:

I. manifestarea credinței in Dumnezeu și a responsabilității faţă de comunitate;
II. apărarea libertății religioase și susținerea activităților spirituale şi sociale ale Bisericii;
III. respectul pentru persoana umană şi promovarea culturii vieţii: promovarea familiei tradiționale, firești, formată din bărbat şi femeie, menită să conceapă alte vieți; implementarea de politici impotriva avortului, eutanasiei, cercetărilor pe embrioni umani, clonării;
IV. promovarea unei educații naționale integrale, care imbină cunoașterea intelectuală cu formarea morală și spirituală;
V. apărarea și promovarea sănătății fizice, psihice și morale/spirituale a poporului roman;
VI. diminuarea sărăciei, dezvoltarea economică și creșterea demografică a Romaniei;
VII. apărarea şi promovarea patrimoniului cultural și spiritual național;
VIII. apărarea resurselor naturale, ocrotirea mediului şi dezvoltarea agriculturii, ca baze ale responsabilității pentru generațiile prezente şi viitoare;
IX. sprijinirea comunităților de romani din jurul granițelor şi a diasporei romane, precum şi promovarea de proiecte de incurajare a romanilor să revină in Romania;
X. apărarea şi promovarea cu demnitate a intereselor poporului roman, pe plan extern şi intern.

9. Desigur, aceste criterii pot fi completate cu alte criterii utile pentru orientarea alegătorilor spre un vot corect, responsabil și folositor țării.

Indreptarul a fost aprobat�prin hotărarea sinodală nr. 1731 din 29 februarie 2024

Foto credit: Basilica.ro


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 103

Id: 80503

Data: Mar 11, 2024

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).